Linkin Park - The Hunting Party (2014)

Label: Warner Bros.

1. Keys to the Kingdom (3:38)
  2. All for Nothing (3:33)

met Page Hamilton

3. Guilty All the Same (5:55)

met Rakim

4. The Summoning (1:00)
  5. War (2:11)
  6. Wastelands (3:15)
  7. Until It's Gone (3:53)
  8. Rebellion (3:44)

met Daron Malakian

9. Mark the Graves (5:05)
  10. Drawbar (2:46)

met Tom Morello

11. Final Masquerade (3:37)
  12. A Line in the Sand (6:35)
avatar van Shinobi
Blijkbaar is de release naar voren gehaald. Ik heb 'm in ieder geval net op Spotify beluisterd.

Ik moet zeggen dat Linkin Park met dit album weer op de goede weg is. Living Things (2012) vond ik namelijk echt tegenvallen, omdat het me gewoonweg niet pakte. Maar dit is een geval apart. De heren weten met 'The Hunting Party' een dermate volwassen geluid te creëren dat put uit hun oude werk, maar tegelijkertijd hun nieuwe sound laat horen waaraan ze de afgelopen jaren hebben getimmerd.

Het resulteert zich in een gulden middenweg die de luisteraar wederom introduceert met het harde beuk- en schreeuwwerk uit vervlogen tijden. Alleen klinkt het nu verfijnder. Het is mooi om te horen hoe Linkin Park zich als band heeft geëvolueerd.

Al met al een degelijk album die de fans van het eerste uur zeker zal terugwinnen. Op deze manier smaakt het naar meer.

4,0 Sterren.

avatar van Rimko_music
Ze zijn terug! Met goede muziek! na het horen van Untill it's gone, was ik erg bang voor dit album omdat ik de tekst erg cliché vond. Maar nu ik de rest van het album gehoord heb snap ik met name de bedoeling beter. Het zit gewoon erg goed in elkaar!

avatar van tbouwh
Na Livin´ Things is het toch een verrassing dit nieuwe album van Linkin Park te horen.
De sound is hier toch heel anders, met enkele stevige rocknummers. De nadruk ligt hier duidelijk weer wat meer op instrumentale hoogstandjes. Desalniettemin is het onmogelijk die uitspraak op het hele album te betrekken, omdat dit een heel divers album is, met nummers die onderling veel verschillen.
Mijn algemene indruk is positief, maar ik miste onderlinge verbondenheid tussen de nummers.
Zo vind ik Wastelands, Guilty All the Same, Until It´s Gone en Final Masquerade meer dan behoorlijk, maar schreeuwerige hardrocksongs als War en de openingstrack vind ik weer veel minder.
De kwaliteit is desondanks zeer degelijk.
Ik geef een kleine 3,5*, omdat ik dit over het algemeen toch wel weer een fijne LP vond, met een aantal aangename nummers.

avatar van legian
Ze grijpen weer wat terug op het begin met een redelijk lekker resultaat. Het geheel klinkt uiteraard een stuk 'cleaner' en hier en daar horen we de electronic invloeden van de vorige albums.
Echter geeft dit album veel meer een LP gevoel dan de afgelopen 2 á 3 albums, maar is dat dan toch wat ik wil horen?...

Ja en nee. De eerste albums met de rauwe sound zijn geweldig en dat ze hier weer die stijl oppakken is erg fijn. Maar het weet simpelweg niet meer zo te pakken als toen. Nummers zoals Guilty All the Same en All for Nothing klinken lekker stevig, maar zijn een gevalletje van net niet. En wat The Summoning hier precies doet, ik heb geen idee.

Met Until It's Gone wordt aan de betere helft begonnen, met nummers als Rebellion (wanneer gaat Malakian weer eens wat maken?) Drawbar (favoriet) en A Line in the Sand brengen ze een heerlijke afsluiter.

Het is voornamelijk de tweede helft die het moet waarmaken maar dat is simpelweg niet genoeg. Er zitten net teveel ´net niet´ momentjes in die het verpesten. Voor mij is dit album een motivatie om het oudere werk weer te gaan beluisteren en verdwijnt dit album in de massa.
2.5*

Opvallend is wel dat zowel Drawbar als Rebellion, voor mij toch wel de 2 beste nummers, gemaakt zijn met gastartiesten. Terwijl de andere 2 nummers met gastartiesten er niet eens bij in de buurt komen. Zou het liggen aan de artiesten of aan de nummers zelf?

avatar van james_cameron
Na de eerste twee albums is Linkin Park zoekende geweest naar het juiste geluid. Zo te horen zoekt men nog steeds. De aanpak hier is meer 'live' en rauw, overwegend resulterend in nogal schreeuwerige punkrock. Iets waar de band nu niet bepaald in uitblinkt. Gelukkig zijn er wel een aantal sterke tracks te vinden op de plaat, vooral aan het begin en het einde van het album. Electronica en raps worden slechts nog sporadisch ingezet. Al met al biedt The Hunting Party een soort mengeling van de eerdere albums Minutes To Midnight en Living Things. Het is niet slecht, maar ik hoor liever de meer gelikte Linkin Park van de eerste twee albums.

avatar van The_CrY
Toen ze weer beloofden om flink te beuken was ik bang één van mijn favoriete moderne bandjes te verliezen. Begrijp me niet verkeerd, Hybrid Theory en Meteora vind ik twee zeer degelijke albums die ik in die tijd helemaal grijs heb gedraaid, maar ik vind dat de band heel goed volwassen is geworden in het schrijven van muziek, en vanaf A Thousand Suns volg ik ze dan ook weer heel nauwkeurig. Wat me op dat album en Living Things zo aansprak was het nieuwbakken gevoel voor melodie en de daarbij horende voornamelijk elektronische begeleiding. Om nou weer een stap terug te zetten zou ik enorm zonde gevonden hebben. Ik mag tot mijn vreugde ondervinden dat zulk een nostalgische benadering absoluut afwezig is.

Het is namelijk nog steeds precies dezelfde band als die Living Things heeft opgenomen twee jaar eerder. Nog steeds die heerlijke pakkende melodieën en eigenzinnigheid zoals we van ze gewend zijn de laatste jaren, echter nu ruilen ze de elektronica voor een groot deel in voor dikke gitaren en brute drums. Het resultaat is een punk-achtige sound waarin Chester in ieder geval weer flink kan brullen en waar vooral drummer Rob Bourdon voor het eerst in de geschiedenis van de band me opvalt. De ritmes zijn niet zo straightforward zoals het zou kunnen zijn, en de gitaarriffs zijn ook geen geforceerde elementen in de nummers, waardoor dit eigenlijk heel natuurlijk klinkt voor de band. De productie is dan wat dof en ongepolijst, wat de sound alleen maar ten goede komt. En dan hebben we zowaar ook een aantal gitaarleads, waaronder zelfs enkele solo's. Daar had ik als solo-freak niet van durven dromen in de Meteora-dagen.

Met "Keys to the Kingdom" begint het eigenlijk al meteen goed. Een schreeuwende Chester verwelkomt ons op The Hunting Party. Zij die dat gemist hebben zullen meteen de aandacht erbij hebben. Het nummer stampt als een wrede. En zo begint het album met een vijftal beuknummers waarin het melodisch aspect ook niet verloren gaat. De coupletten van "Guilty All the Same" blijven in mijn hoofd hangen, en ook het refrein van "All for Nothing" is enorm lekker. Met "Until It's Gone" hebben ze een lekker pakkend nummer, waar alleen de zeer slappe tekst enorm stoort. "Rebellion" is misschien wel mijn favoriet. Dit is moderne Linkin Park op zijn best. Ook "Final Masquerade" is kandidaat voor die titel. Wederom, de melodieën zijn enorm te genieten.

Daarnaast moet ik vermelden dat ik de gastbijdrages niet echt een toevoeging vind. Rakim rapt lekker op "Guilty All the Same", maar dat had Shinoda zelf ook goed gekund. Tom Morello kan ik nauwelijks herkennen op "Drawbar". Dat Daron Malakian van System of a Down meespeelt op "Rebellion" kun je wel horen, omdat de riff well á la System klinkt, maar daar houdt het op. Het stoort allemaal niet, maar ik vraag me gewoon af waarom dit nodig was. Uitzondering op deze opmerking is de zang van Page Hamilton in het refrein van "All for Nothing", die zonder twijfel enorm lekker klinkt, al zou Shinoda dat ook goed gekund hebben.

Om tot een conclusie te komen heb ik deze fijne band nog zeker niet verloren. Het is nog steeds herkenbaar moderne Linkin Park, echter in een punkrock-jasje. De lage score is vooral te wijten aan de mensen die maar niet los kunnen laten dat Hybrid Theory intussen al veertien jaar oud is. Wie dat graag luistert moet die plaat opzetten. Laten we deze band niet vastzetten in een formule. Laten we creativiteit en verfrissing toejuichen en aanmoedigen!