The Cure - Standing on a Beach (1986)

Alternatieve titels: Staring at the Sea | The Singles

Label: Fiction

1. Killing an Arab (2:22)
  2. 10:15 Saturday Night * (3:37)
  3. Boys Don't Cry (2:35)
  4. Jumping Someone Else's Train (2:54)
  5. A Forest (4:53)
  6. Play for Today * (3:42)
  7. Primary (3:33)
  8. Other Voices * (3:27)
  9. Charlotte Sometimes (4:13)
  10. The Hanging Garden (4:21)
  11. Let's Go to Bed (4:21)
  12. The Walk (3:28)
  13. The Lovecats (3:38)
  14. The Caterpillar (3:38)
  15. Inbetween Days (2:56)
  16. Close to Me (3:39)
  17. A Night Like This * (4:11)
  18. I'm Cold * (2:49)
  19. Another Journey by Train * (3:06)
  20. Descent * (3:07)
  21. Splintered in Her Head * (5:16)
  22. Mr. Pink Eyes * (2:42)
  23. Happy the Man * (2:45)
  24. Throw Your Foot * (3:33)
  25. The Exploding Boy * (2:52)
  26. A Few Hours After This * (2:25)
  27. A Man Inside My Mouth * (3:05)
  28. Stop Dead * (4:02)
  29. New Day * (4:08)
avatar van ricardo
Met deze heb ik gisteren een paar keer in mijn handen gestaan, ik denk naast de 4 top albums die ik in huis gehaald heb afgelopen week zou het mooi zijn om ook een leuke singles verzamelaar van The Cure in huis te hebben. Ik heb deze op 4 plaatsten te koop zien liggen, maar is vreselijk duur, het goedkoopst zag ik hem liggen voor 19,95 euro. En aangezien het 1 enkele cd is en niet eens een dubbelaar heb ik hem toch maar laten liggen.

Heb daarom toch maar 2 studio albums erbij gekocht van hun, The Head On The Door en Kiss Me Kiss Me Kiss Me. Die kosten maar 7.99 euro per stuk, en lijkt me een betere aanschaf dan deze singles verzamelaar. En dan heb je nog geld over voor een kop koffie en een gevulde koek ook.

avatar van Hendrik68
Uitstekende verzamelaar, voor mij meer dan genoeg. Was in mijn jeugd zeer gecharmeerd van de Cure, maar tijden veranderen. Af en toe nog leuk om een nummer te horen. Een hele CD is te veel gevraagd, eenvoudig omdat het mijn genre niet meer is. Doet echter niets af aan de kwaliteit.

avatar van rolandobabel
Ik vraag mij af waarom elke band tegenwoordig met the smiths, echo bunnymen, orange juice vergeleken wordt, maar nooit hoor je met the cure. Terwijl een nummer als just like heaven, of a forest, toch je vaak terughoort in the strokes, the drums e.d. Ik denk dat the cure erg onderschat worden.

avatar van sierrra
Waarom is de nummering zo vreemd. Op mijn versie staat gewoon 1 t/m 17, van Killing an Arab t/m A night like this. I'm Cold en Another Journey by Train staan er helaas niet op.

avatar van dazzler
Volgens mij bestaat er geen versie met I'm Cold en Another Journey by Train.
Tenzij de cassette editie met een bloemlezing uit hun b-kantjes repertoire.

De nummering is die van het vinyl album waarop enkel de singles stonden.
De CD editie voegde daar vier albumtracks aan toe.

10:15 Saturday Night
Play for Today
Other Voices
A Night Like This

Waar I'm Cold en Another Journey by Train vandaan komen is mij dus een raadsel.

STANDING ON A BEACH / STARING AT THE SEA - THE SINGLES 1985

Weinig new wave bands kunnen naast een reeks ijzersterke albums
een volledig compilatie overzicht met briljante singles voorleggen.
The Cure deed het in 1985 met zijn eerste, echte verzamelaar.

Je haalt zeven (van de dertien) singles in huis die niet op een regulier album verschenen.
En ja, dan rekenen we Boys Don't Cry (1980) en Japanese Whispers (1983) eventjes niet mee.

Het begint al met Killing an Arab waarvan de eerste verzen de titels schonken
aan zowel de vinyl als compact disc versie van deze collectie. De cassette editie had
op de b-kant een selectie single b-kantjes en werd daarom lang gekoesterd door fans.

Killing an Arab is notabene de enige Cure single die tot dusver nooit geremasterd werd.
De song valt zelfs nergens te bespeuren op de deluxe box van Three Imaginary Boys (1979).
Naar het schijnt maakt Robert Smith zelf problemen over zijn eersteling naar aanleiding van 9/11.

Dan is er Boys Don't Cry dat ook opnieuw op single verscheen met een nieuwe vocal take.
Voor mij nog steeds één van de allerbeste Cure singles met een erg treffende tekst..

De derde single die verscheen in de oude stijl was Jumping Someone Elses Train
waarin Smith de vele bandjes hekelde die anno 1979 op de ska trein sprongen.

Dan heb je A Forest dat in zijn oorspronkelijk single versie een fade out had.
Gelukkig eindigt deze klassieker hier wel zoals het hoort, al had ik ook in de intro
toch liever die aanzwellende akkoorden gehoord van de 17 Seconds (1980) versie.

Primary van Faith (1981) klinkt als een opgejaagd broertje van A Forest.
Misschien toevallig, maar minder toevallig was de single keuze zelf wellicht.
Het broeierige Charlotte Sometimes uit dezelfde periode blijft na al die jaren
beter overeind als single release. Alweer een klassieker op het repertoire.

The Hanging Garden vertegenwoordigt Pornography (1982).
Misschien het minst zware nummer van de set en daarom de single.
Toch denk ik dat One Hundred Years een beter idee was geweest.

Let's Go to Bed markeert de koerswijziging richting popmuziek.
Met The Walk laat Smith zich hoorbaar beïnvloeden door zijn helden van New Order.
En met The Lovecats heeft The Cure eindelijk zijn eerste UK top 10 hit te pakken.

Dat jazzy uitstapje doet Robert nog eens dunnetjes over met The Caterpillar.
Met die aandoenlijke viool en die fladderende vocalen de single van The Top (1984).

Deze Cure verzamelaar kwam op de markt omdat de groep
met The Head on the Door (1985) was komen aankloppen bij een groter publiek.
De klassiekers Inbetween Days en Close to Me haalden de hitparades buiten de UK.

De CD editie voegt een viertal bonustracks. Men koos drie keer voor een track
uit een album dat niet zo sterk vertegenwoordigd was door de aanwezige singles.
10:15 Saturday Night (b-kant van Killing an Arab) stond wel op Three Imaginary Boys.
Play for Today voegde een nummer van 17 Seconds toe en Other Voices kwam van Faith.
Merkwaardig is de toevoeging van A Night Like This als 3de track van The Head on the Door.

Als men die laatste had vervangen door One Hundred Years en Shake Dog Shake
dan telde de CD versie 18 nummers die evenwichtig uit zes reguliere albums citeerden.

avatar van kaztor
Die 'nieuwe' versie van Boys Don't Cry kwam uit naar aanleiding van deze compilatie, maar is zelf volgens mij nooit op cd verschenen. Raar.

avatar van orbit
The Cure heeft een traditie van geniale songs niet op cd zetten, Burn, Twilight Garden, Charlotte Sometimes, Babble.. uiteindelijk toch op collector verzamelaars gekomen, maar vraag niet hoe.

avatar van musician
Hoezo? Het is niet anders dan tapes met songs opzoeken, compilatie samenstellen en uitbrengen in een periode dat de band even niets nieuws heeft te melden.

Waarom zou The Cure volgens jou nu weer zo afwijken van het "gangbare"? Het enige is dat The Cure even de moeite nam Boys don't cry van een nieuw arrangement te voorzien.

Singles uitbrengen die niet op een regulier album verschenen was vanaf de jaren '50 al een erkend fenomeen. Het had er alles mee te maken dat een artiest "destijds" veel meer waarde hechtte aan singles en het belang er van inzag dat deze, de lijsten daarvan, de populariteit en bekendheid aanzienlijk kon vergroten.
Veel mensen bleken grote liefhebbers van het kopen van singles, moet er nog even bij gezegd worden. Er zijn enorme aantallen van verkocht. Daar komt nog bij dat de aanschaf van een album vaak net nog even als te duur werd ervaren, het geld voor een (populair) singletje was nog goed te doen.

Na verloop van tijd kwamen er altijd wel verzamelalbums.

De rol van de single is inmiddels bijna uitgespeeld. De commerciële opbrengsten er van zijn te verwaarlozen. Het is alleen nog van belang om er mee in de picture te blijven en ter promotie van een bijbehorend album.

Dat neemt niet weg, dat het nog steeds interessant is om zo'n verzameling Cure singles in bezit te hebben. Dat zal trouwens op zich nog niet zo gemakkelijk zijn om aan te komen en is waarschijnlijk ook kostbaar. Maar wie het dan alleen om de nummers zelf gaat kan natuurlijk prima volstaan met deze Standing on a beach.

avatar van kaztor
Ik zou die nieuwe 'vocal take' van Boys Don't Cry ook niet echt een relevatie willen noemen.
Sterker nog; De beweegredenen ontgaan me compleet. Maar het is toch opvallend.

Wie de complete singles wilt horen kan natuurlijk ook deze cd en cd 1 van de Join The Dots-set programmeren, al zal de laatste wel wat luider klinken.

Charlotte Sometimes staat volgens mij alleen maar op deze verzamelaar.
Belangrijke reden om deze alsnog aan te schaffen.

avatar van dazzler
Charlotte Sometimes staat ook als bonustrack op Faith (deluxe).

Ja, dat zag ik later ook.
Maar die uitgave is volgens mij vrij recentelijk.

avatar van dazzler
2006 of 2007. Maar je hebt wel een punt, deric.

De non-album singles van The Cure zijn moeilijk te vinden in remaster.

Killing an Arab: nooit geremasterd (moet je Standing on a Beach of Boys Don't Cry voor raadplegen)

Boys Don't Cry: bonustrack 3IB deluxe of Greatest Hits 2001.

Jumping Someone Else's Train: bonustrack 3IB deluxe

A Forest (zonder intro akkoorden): Greatest Hits 2001.

Charlotte Sometimes: bonustrack F deluxe

The Hanging Garden: Greatest Hits uit 2001.

The Walk: Greatest Hits uit 2001.

The Lovecats: Greatest Hits uit 2001.

Close to Me (met de trompetten): Greatest Hits uit 2001.

Vanaf Why Can't I Be You staat alles geremasterd op Galore 1997.

Dat Greatest Hits album heb ik ook; voornamelijk gekocht vanwege de bonus cd.
Dezelfde nummers in een akoestische uitvoering.
Verder vond ik het een zeer onvolledig geheel.
Galore heeft mij niet zo geboeid, omdat de singles na Wish me niet meer boeide.
Deze verzamelaar is wel erg sterk.
Mixed Up ook in bezit.
Gekocht vanwege Never Enough, maar achteraf zijn de remixen ook de moeite waard.

avatar van dazzler
Galore bevat wel veel single remixen.
Soms toch wat puntiger dan de albumversies.

Mixed Up is inderdaad best de moeite.
Ik heb nog de 2 bijhorende cd singles met daarop herwerkte versies
van Primary, Let's Go to Bed en Just Like Heaven die het hele project compleet maken.

Ik zie dat Entreat tegenwoordig als bonus bij Disintegration zit; met zelfs 4 tracks meer.
Dat is natuurlijk wel pijnlijk.
Hadden ze toen ook wel op de cd erbij mogen doen.

avatar van dazzler
Ja, nu staat het volledige Entreat concert op die bonus disc.

avatar van freakey
dazzler schreef:
Volgens mij bestaat er geen versie met I'm Cold en Another Journey by Train.
Tenzij de cassette editie met een bloemlezing uit hun b-kantjes repertoire.

De nummering is die van het vinyl album waarop enkel de singles stonden.
De CD editie voegde daar vier albumtracks aan toe.

10:15 Saturday Night
Play for Today
Other Voices
A Night Like This

Waar I'm Cold en Another Journey by Train vandaan komen is mij dus een raadsel.

Inderdaad van de cassetteversie, zojuist een correctie ingediend met all b-kantjes daarvan

avatar van SoNick
Prettige verzamelaar. Vanwege mijn leeftijd het werk van The Cure pas 'later' ontdekt, via bandjes als Blink-182 en Lit die veelvuldig The Cure als inspiratiebron gebruikten, samenwerkten met Robert Smith of anderszins een hommage aan hun werk brachten.
Met deze verzamelaar en Galore ben ik met wellicht het belangrijkste Cure werk in aanraking gekomen. Ze hebben echt fantastische muziek gemaakt en ben inmiddels ook de albums aan het verkennen. Kortom: goede verzamelaars voor nieuwkomers die het werk van The Cure willen leren kennen!

avatar van vielip
Deze verzamelaar maar eens op vinyl aangeschaft. Geweldige singles allemaal. Ben nooit zo 'into The Cure' geweest maar sinds een jaar ofzo ben ik toch redelijk 'om'
Kant 1 bevalt me het beste. Wat een geweldige gitaarsound hadden ze toen zeg!

avatar van orbit
Dan zit je bij hun eerste 4 albums het beste qua uitstappen naar het echte werk

Ja dat vermoeden had ik al
Toch vind ik hun latere periode (zeg maar zo t/m Wish) ook zeker te pruimen hoor! Alleen dat aparte gitaargeluid hadden ze toen niet meer. Misschien maar beter ook want nu heb je echt verschillende periodes i.p.v. een herhaling van zetten.

avatar van devel-hunt
vielip schreef:
Ja dat vermoeden had ik al

Het lijkt hier alsof de Cure na wish opgehouden zijn te bestaan. Hun latere periode tot Wish? Hun latere periode zal ik eerder een plaat als Bloodflowers noemen.

avatar van vielip
Goed lezen; ik zei t/m Wish
En trouwens, die periode komt toch ook ná de fase van de eerste 4 albums en is dus een 'latere periode'?

avatar van ricardo
Van dit album zijn volgens mij ook erg veel verschillende versies van. Heb deze gisteren gekocht voor maar 7.99 euro, mooi prijsje vind ik. Alleen mijn versie heeft 17 nummers, het zijn als je hier de bonustracks aanklikt de eerste 17 nummers direct. Eigenlijk had ik deze plaat niet echt meer nodig omdat ik al hun reguliere albums al huis heb tot en met wish en ook nog bloodflowers. Maar had de single boys dont cry nog niet in huis, dacht dat die toen op hun debuut album stond maar niet dus. Ook heb ik nu Charlotte sometimes nu gelijk, staat ook op geen enkel regulier album volgens mij. De singles van 17sec en faith vind ik verreweg het beste van The Cure ooit, maar leuk om alle singles van hun tot 1986 eens achterelkaar te horen.

Volgens mij zijn veel bonustracks nummers die vroeger als cassettebandje bij het album geleverd werden, en bestonden die uit b-kanten.
Ik denk dat ze ook op The Cure - Join the Dots (2004) staan.

avatar van dazzler
Wat deric schrijft, klopt.

De b-kant bonustracks stonden enkel op de cassette versie van het album.

avatar van freakey
Yep

avatar van Madjack71
De waardering voor The Cure is bij mij met meer terugwerkende kracht als erkenning in het momentum. Maar doordat mijn vriendenkring divers was alsook de smaak, er genoeg mee in aanraking gekomen en nog steeds als we bij elkaar komen, onder het genot van een biertje, komen albums van The Cure voorbij, alsook Masters of Reality en mijn muzikale held Springsteen en zo kom je wel aan de schijf van vijf. Deze verzamel is een prima kennismaking met de melodieuze kant van The Cure veelal. Maar voor een wat vollere ervaring, mag je met een gerust hart de oudere albums uitpluizen.