Genesis - Three Sides Live (1982)

Label: Charisma

1. Turn It on Again (5:23)
  2. Dodo / Lurker (7:20)
  3. Abacab (8:43)
  4. Behind the Lines (5:24)
  5. Duchess (6:38)
  6. Me and Sarah Jane (5:52)
  7. Follow You Follow Me (4:45)
  8. Misunderstanding (4:05)
  9. In the Cage Medley (11:52)
  10. Afterglow (5:03)
  11. One for the Vine * (11:04)
  12. Fountain of Salmacis * (8:37)
  13. It / Watcher of the Skies * (7:22)
  14. Paperlate (3:15)
  15. You Might Recall (5:28)
  16. Me and Virgil (6:19)
  17. Evidence of Autumn (4:58)
  18. Open Door (4:04)
totale tijdsduur: 1:29:09 (1:56:12)
avatar van rkdev
WPE schreef:
Vooral de studionummers vallen me tegen
Oh, die vind ik nou het de meerwaarde voor dit album (plus de briljante versie van In The Cage). Me and Virgil, Evidence of Autumn en Open Door (en in iets mindere mate You Might Recall) zijn prachtige nummers imo.

WPE schreef:
Nou, ik ben Genesis fan van de eerste orde, maar dit album vind ik niet echt geweldig. Vooral de studionummers vallen me tegen nu ik ze recent weer eens beluisterd heb. Maar ook live...nee, dat hebben ze veel beter gedaan op Second's Out....

Kijk maestro met jou kan ik praten

avatar van meneer
Pffff, ik sprak er pas geleden met een vriend over. Ik heb - sinds ik Spotify en MuMe combineer - de laatste jaren zoveel (verschillende soorten) muziek beluisterd dat ik het een tijd geleden helemaal zat en beu was. Het leek wel een verslaving te worden, maar niet meer met zoveel plezier.

Dus ik heb eens niks meer opgezet. Als ik buiten was geen koptelefoon maar vogels, de wind ruisend, mensen, de wereldgeluiden om mij heen. Waar ik altijd op vakantie veel muziek bij mij had heb ik nu echt niks opgezet. De stilte van een warm Grieks eiland, zowel overdag als 's avonds was, deze keer, heerlijk, rustgevend en het overpeinzen waard..

Ik had een pauze nodig.

Maar toch, muziek is waar ik ook van hou dus ik ging pasgeleden weer eens voorzichtig zoeken naar de juiste snaar. Spotify en MuMe stonden alweer bomvol met nieuw werk of nog te ontdekken oudere albums. Man, wat werd ik daar moe van..

Wat dan ? Gewoon Back-to-Basics blijkt nu.. Mijn oude Liefde Genesis. Daar waar het allemaal begon voor mij. En na wat ouder werk van de band te hebben beluisterd staat nu Three Sides Live op. En ik vind het wederom allemaal weer prachtig. Deze raakt mij nog net zo als 33 jaar geleden.

Ik ga de aankomende tijd eens flink uitrusten met de muziek van deze zo heerlijk intrigerende Band. Een soort thuis komen..

'I got sunshine in my stomach...'

avatar van Fingertippie
Meneer....ik denk dat de meeste muziekliefhebbers wel eens zo'n periode hebben...maar bloed kruipt toch....
Ik hoop nog lang van die periode verwijderd te zijn....zeker met de muziek van Genesis en zoveel andere muziek in gedachten...en te beluisteren.

avatar van Cor
Cor
Nette live plaat en die studio-nummers zijn ook zo beroerd nog niet. Maar als je alleen het oudere Genesis-werk als standaard hanteert, dan wordt het wel magertjes natuurlijk.

avatar van Corporal Clegg
Geloof het of niet maar dit was mijn eerste kennismaking met Genesis.
Bij een manneke van 15-16 komt dit echt wel binnen hoor.
Later natuurlijk wel het (moeilijkere) vroegere werk leren kennen.

1,5
Vergelijk dit album maar eens met hun vorige twee live albums: Seconds Out en Genesis LIVE....dan blijft er van dit album niks over!

Neal Peart schreef:

Hmmm, als je voor het eerst verliefd bent op een leuk meisje dan vergeet je dat nooit meer en die gebeurtenis blijft belangrijk in je leven. Hoe mooi de vrouwen ook zijn die je later in je leven tegenkomt..

Je eerste keer.. - onvergetelijk..

avatar van Running On Empty
Neal Peart schreef:

De In The Cage medley is waanzinnig en de 4e kant live op de UK versie is ook geweldig. Behind The Lines is ook nog prima. De rest is inderdaad ruk, een ratjetoe ook.

klopt zeker die studiokant

avatar van meesterdch
Net weer eens op de fiets in zijn geheel (de Three Sides dan) geluisterd. Voor mij blijft het een geweldig live album. Niet zo goed als Seconds Out, maar absoluut beter dan Live, een album dat de mannen zelf niet eens wilden uitbrengen. Zoals vaak bij Genesis zijn de live uitvoeringen veel energieker en prettiger dan de studio versies. Voor mij staat er geen misser op. Ook de nummers van Abacab staan gewoon als een huis. Gewoon prog anno jaren ‘80. Las van de week een recensie van Abacab uit 1983. De conclusie Van de recensent was dat de band zich wel ontwikkelde en dat hij de band fans gunde die ook zo progressief waren, ipv zo behoudend. Helemaal mee eens wat mij betreft. Behalve Rush is er geen andere band die mij in zijn hele geschiedenis ondanks alle ontwikkeling in de muziek heeft weten te raken. Morgen weer eens naar kant 4 luisteren.....

avatar van meneer
Ik heb het al eerder ergens hier getieperd maar ik vind zelfs van de studiokant 4 het nummer ‘You Might Recall’ één van de beste nummers die de band ooit toen gemaakt heeft:

A leftover from the fertile Abacab sessions, this underrated tune finds Phil Collins belting about lost love over an agile, propulsive groove. "You Might Recall" appeared on two 1982 releases, the Three Sides Live album and the 3×3 EP, but it's hard to fathom why it didn't make the final cut on Abacab – it's one of the most musically distinctive tracks from that era, dominated by Mike Rutherford's funky bass playing and an emotive vocal performance that likely left Collins' voice raw in the recording booth.

Geniale song met alles erop en eraan. Heerlijk !

meneer schreef:

Geniale song met alles erop en eraan. Heerlijk !

Absoluut... Overigens vind ik ook "Evidence of Autumn" een geweldig nummer.

avatar van musician
Het is in die zin allemaal erg meevallend dat de drie kanten live vooral opnames van Duke en Abacab omvatten en dus een vrij afgesloten geheel.
Zoals alle live albums van Genesis een bepaalde periode omsluiten. Op The Way we walk of Live over Europe kom je vrijwel niets meer tegen van Duke of Abacab.

Ik heb het studio deel lange tijd gekoesterd, per slot van rekening praten we hier over studiowerk dat niet eerder was uitgebracht. En er hangt een soort van waas overheen van "afgewezen maar toch goed genoeg".

Die rol van die vierde platenkant werd later overgenomen door de aparte cd die is bijgesloten bij de Genesis 1976-1982 box, waar deze en nog andere vondelingen uit die periode loepzuiver ten gehore worden gebracht.
Waarbij je je terecht kunt afvragen wat de afwegingen zijn geweest om het ene nummer niet en het andere juist wél op één van de genoemde albums te plaatsen.

You might recall of Open door zijn inderdaad mooie voorbeelden van nummers die wat mij betreft prima op Duke hadden gekund. Duke kent zeker een paar nummers die minder zijn. Ook Abacab, dat veel meer zwakkere broeders heeft, had leuk kunnen worden opgewaardeerd met enige vervangingen met nummers die nu op de reservebank zijn beland.

Wat als het prachtige Submarine (b-kant van Man on the Corner) Abacab had mogen afsluiten. Dat maakt de studiokant van Three Sides Live nog steeds een interessant en vooral raadselachtig geheel. Het past nauwelijks bij elkaar maar het bevat enkele fraaie stukken.

avatar van Corporal Clegg
Fijn om te zien dat mijn berichtje (daarvoor dateert het bericht alweer van 2016) weer zoveel mensen aangezet heeft te luisteren!

meesterdch schreef:

Onbegrijpelijk, maar dat is jouw smaak. Ik vind het juist super gaaf, dat er een LIVE album is van Genesis met Hackett en Gabriel!

Neal Peart schreef:

Ik ook. Ik zeg ook niet dat ik het slecht vindt. Genesis heeft nooit iets slechts gemaakt naar mijn smaak. Meer tussen ongelooflijk briljant en wel goed. Maar nooit slecht. Maar behalve The Knife vind ik geen van de versies op Live beter dan de studio versie. En daarom betrap ik me er op dat ik hem zelden luister. Terwijl ik de live versies van elk nummer op 3 Sides beter vind dan de studio versie Dus heeft dat album (en Seconds Out waar ik dat nog meer vind) meerwaarde voor mij als album.

Duidelijk verhaal, maestro

avatar van FrodoK
Toch wel fijne uitvoeringen op deze plaat (ik heb de versie uit de Live box, zonder de studioopnames), maar ik kan er niks aan doen: Mike Rutherford als lead gitarist is echt wel om droef van te worden... Zijn bas en begeleiding zijn echt goed, maar man-man, wat een deceptie zijn die solo's van Abacab en Dodo...