The Alan Parsons Project - The Instrumental Works (1988)

Rock / Pop
Label: Arista

1. Pipeline (3:58)
  2. Where's the Walrus? (7:25)
  3. I Robot (6:02)
  4. Mammagamma (3:34)
  5. Hawkeye (3:49)
  6. Voyager (2:16)
  7. Paseo de Gracia (3:45)
  8. Urbania (4:59)
  9. The Gold Bug (4:30)
  10. Genesis Ch.1. V.32 (3:39)
Father McKenzie
Niet slecht, de instumentale stukken muziek van dit Project.
Vooral mammagamma en I Robot zijn zeer geslaagd.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Dit was mijn eerste APP-plaat, wellicht omdat ik in eerste instantie de voorkeur gaf voor hun instrumentale werk, en jaren geleden plotseling op dit album stuitte, waar ik het bestaan niet eens van af wist. Een prima uitkomst dus.
Het is een prima, doch zeker geen spectaculair album, en een compleet overzicht van hun instrumentale werk is het zeker niet.
Waarom schitteren Lucifer en Hyper-Gamma-Spaces bijvoorbeeld uit afwezigheid!?? Vooral die eerste is toch zeker één van hun beste instrumentale werkjes, dunkt mij.
Voor de rest af en toe lekker om op de achtergrond op te hebben staan, echter niet te vaak, want dan gaat het vervelen.

avatar van dazzler
Leuke invalshoek voor een compilatie,
want APP stond garant voor puike instrumentals.

avatar van Lord Flashheart
Jaren geleden aangeschaft en misschien 2 keer gedraaid. Dit kan ik toch wel beschouwen als 1 van mijn grootste miskopen. Naar aanleiding van het overlijden van Woolfson heb ik The Alan Parsons Project een nieuwe kans gegeven, maar het kan me nog steeds niet bekoren (op hun greatest hits cd na).

avatar van WeZet
Hele fijne plaat om bij te relaxen. Ook bij een aandachtige luisterbeurt blijft het fantastisch, dit is zeker geen overbodig materiaal.

avatar van musician
Als je eenmaal een tiental albums hebt uitgebracht en de koek is eigenlijk een beetje op en de band uitgespeeld, komen natuurlijk mogelijkheden voor compileren om de hoek kijken.

Linksom, rechtsom, gebaseerd op zanger, gebaseerd op componist, hits in de Top 40 en nog een en dan in chronologische volgorde. Per land. En uiteindelijk eindig je met (veel) meer overzichten dan dat er zelfs maar standaardalbums zijn uitgebracht.

Parsons was ook niet vies van samenvoegen en hier is dan de variant uitsluitend instrumentale stukken. Voor mensen die in zijn voor muziek zonder dragende vocalen een prima doch wat voor de hand liggende compilatie.

De muziek is niet slecht, de instrumentale werkjes zijn echter nogal uit hun verband gerukt. Juist Parsons maakte thema albums waarbij nummers op elkaar aansluiten en in de basis niet uitwisselbaar. Voor liefhebbers die allereerst z'n albums hadden gekocht, liggen verzamelaars dan ook niet voor de hand. De instrumentale werkjes zijn vaak een soort van rustpunt na een belangrijke track.

Dan is er hier sprake van 10 rustpunten, met één uitzondering, in tijd variërend tussen 1977 en 1987, nagenoeg de gehele periode van The Alan Parsons Project bestrijkend.
De uitzondering is Where's the walrus van het album Stereotomy. Daar is wat uitzonderlijk instrumentaal werk veelvuldig al aanwezig (ook Urbania staat op deze verzamelaar) en functioneel in dienst van Stereotomy.

De titelsong van I robot en het ook op dat album aanwezige Genesis ch.1 v.32 komen weer het beste tot hun recht op dat album.

Zo lijkt het op het oog een begrijpelijke verzamelaar maar is het dat allerminst.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
En dan geen Lucifer...

Casartelli schreef:
En dan geen Lucifer...

Dat is inderdaad wel een head-scratcher, ja. Is dat niet her allerbekendste instrumentale nummer van APP? Ongelofelijk dat die er niet op staat - of zouden ze die bewaren voor een deel 2?

avatar van vigil
nee de allerbekendste is denk ik numero 4

avatar van BoyOnHeavenHill
Zoals wel vaker geldt bij compilaties van albumartiesten : de daad van het verzamelen zelf is nutteloos want de nummers komen meestal pas echt tot hun recht in de context van het hele album, maar wát er op de compilatie staat is kwalitatief dik in orde. De instrumentals van APP zijn nooit opvullertjes of tussendoortjes, altijd zorgvuldig opgebouwde en gearrangeerde (en niet zelden zeer spannende) sfeerschetsen, en dat betekent dat The instrumental works een fraaie en bovendien zeer gevarieerde collectie vormt waarop de zang eigenlijk niet gemist wordt. Wat wèl gemist wordt is iets van Tales of mystery and imagination... ten opzichte van de overige (kortere) nummers hierop is een kwartier lang The fall of the House of Usher wel wat véél, en om daar één of twee van de vijf delen uit te lichten zou raar zijn geweest, maar A dream within a dream zou hier niet misstaan hebben (of heeft de afwezigheid daarvan te maken met de ten tijde van de release wellicht nog spelende problemen van Mercury versus Arista?). Maakt niet uit : zoals gezegd een enigszins overbodige maar op zichzelf behoorlijk goede verzameling.

avatar van Brunniepoo
Ik ga hier eigenlijk wel mee met musician. De instrumentale nummers werken goed in de context van de albums waar ze voor bedoeld zijn. Rustpuntjes zou ik ze niet direct willen noemen, maar het is de afwisseling tussen vocale en instrumentale nummers die de Alan Parsons Project-albums typeren.

Een heel album met enkel de instrumentals is nog steeds herkenbaar APP, maar voor mij werkt het niet: ik hoor nu eigenlijk vooral wat ik mis.

En als je inderdaad dan ook nog eens Lucifer weglaat...

avatar van gaucho
Sommige nummers, zoals Mammagamma, The gold bug, I robot en - verdraaid, daar heb je 'm weer - Lucifer kunnen nog goed op zichzelf staan, maar voor het merendeel geldt toch dat ze beter tot hun recht komen op het betreffende album. Een nummer als Voyager is zelfs een soort interlude op het album Pyramid en blijft in losgekoppelde vorm niet overeind. Daarom werkt deze compilatie maar matig, ook al omdat er qua klank, productie en mogelijkheden van de synthesizer in tien jaar zoveel veranderde dat de nummers vaak ook niet echt lekker op elkaar aansluiten.
Het idee van een instrumentale compilatie is aardig, maar in de praktijk blijkt het niet te werken. Je zou hooguit een CD van 70 minuten kunnen samenstellen met de instrumentale werkjes in chronologische volgorde, maar zelfs dan blijft het een twijfelgeval.

Nu ik erover nadenk ontbreekt bijvoorbeeld ook In the lap of the gods. Ook een prachtige instrumental, al komt ook die pas optimaal tot zijn recht binnen de context van het Pyramid-album. Zouden ze dat nummer te progressief gevonden hebben - en dus teveel afwijkend - om hier aan toe voegen?

BoyOnHeavenHill schreef:

Ja, dat komt inderdaad omdat Tales door Phonogram (later Universal) werd uitgebracht (oorspronkelijk op het 20th Century Fox-label) en alle andere albums door Arista. Dat was eind jaren tachtig echt nog een onoverkomelijke hindernis. Pas de laatste tien jaar speelt dat minder, omdat de overgebleven 'grote drie' door de omstandigheden wat soepeler geworden zijn in het licenseren van elkaars catalogus. Daar was de crisis in de muziekindustrie dan gelukkig wel weer goed voor...

avatar van Twinpeaks
Leuke kringloopaankoop voor weinig. Zo verzameld verliezen de instrumentals inderdaad wel wat aan kracht , maar ik kan me er toch niet echt aan storen. Ideale muziek om bij te werken. 3 en halve ster volstaat hier .