Cuby+Blizzards - Groeten Uit Grollo (1967)

Alternatieve titel: With Regards from Grollo

Blues / Rock
Label: Philips

1. Another Day, Another Road (1:50)
  2. The Big Bell (3:50)
  3. Somebody Will Know Someday (6:52)
  4. So Many Roads (3:41)
  5. King of the World (4:47)
  6. Baby Please Don't Go (Back to New Orleans) (1:37)
  7. No Shoes (4:30)
  8. Another Land (4:36)
nog geen berichten, schande

avatar van Oldfart
leef je uit! moet voor iemand die bijna naast meneer Muskee woont toch een makkie zijn.

avatar van indana
Toch wel zo'n beetje de klassieke blues plaat in de Nederlanse muziekgeschiedenis. Alleen al Somebody Will Know Someday...(mijn exemplaar is niet meer te draaien) Wat moet je er meer ov er zeggen? Puur jeugdsentiment.

EVANSHEWSON
indana schreef:

Ik heb begrepen dat dit een klassieker uit het Nederlandse Bluesrepertoire moet zijn, ik ga deze dan ook opzoeken.

Ik ken deze band echt maar een heel klein beetje, omdat Herman Brood, omdat de prettig gestoorde Herman Brood er ooit deel van uitmaakte, toch ?

Maar dit zal wel van eerder dateren en zal op zich wel leuke bluesmuziek zijn, mag ik verhopen ?

Harald

76 Kid Blue
77 Old Times Good Times
en
79 Forgotten Tapes

De "Route 65" tour bracht Cuby en zijn Blizzards in oktober 2007 in Rotterdam. In het "Oude Luxortheather" bracht deze bluesrocklegende van het album "Groeten uit Grollo" o.a. het melancholieke "Somebody will know someday". Ik had Cuby nog nooit live gezien en heb er dan ook volop van genoten. Wat heeft Harry Muskee nog steeds een dijk van een stem.

avatar van LeRoi
1 van de beste platen van Neerlandse bodem ooit. 'Somebody' is een All Time Classic.

N.b.
Cuby staat zowel in mijn favo top 10 Neerlandse bands (Boudewijn 'Voor de Overlevenden' op 1 natuurlijk) en mijn favo top 10 Blues (Jimmy Reed is toch nog wel 'something else')...

avatar van Droombolus
Dit is voor mij de plaat die C+B maakten.

EVANSHEWSON
Wij Belgen hebben onze Roand van Campenhout als bluesgigant, Nederland heeft zijn eigen bovenste beste Cuby and the Blizzards, en deze plaat is hun absolute klassieker, waarvoor dank en eeuwig respect!

****1/2

avatar van sherpa
Het schijnt dat het Hof van Rolde is gesloopt voor bejaardenwoningen. Cafe Hofsteenge in Grollo staat er nog. Laten we zuinig zijn op onze monumenten. Deze plaat is daar 1 van.

Pieter Paal
'Desolation' en 'Groeten uit Grollo' zijn voor mij de beste C + B-albums.

Die 'Praise the blues'-plaat met Eddy Boyd is ook heel relaxed, maar wat doet Harry Muskee op de voorkant van die hoes?

stuart
Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in Cuby & The Blizzards, terwijl ik absoluut van Blues houd. Ik ken de band én dit album natuurlijk wel van naam en verder wat losse nummers; Window Of My Eyes (top), Appleknockers Flophouse (ook top) en de opener van dit album. Ik moet het album even ergens 'opvissen' en zal dan zeker deze Neder('pop')klassieker eens even goed beluisteren; ik ben erg nieuwsgierig(...die hoes ).

avatar van Snakeskin
Een toppproduct van eigen bodem

stuart schreef:

En ook dat hartstikke mooie 'Somebody will know someday'.
Bij bol.com zag ik net nog de dubbel-CD '3 originals' voor € 19,99 staan, maar 'Cuby's blues' en 'The Universal masters collection' zijn ook leuk om mee te beginnen.

stuart
Ik zal zowel deze als de anderen eens beluisteren en dan kijken welke ik eventueel koop; bedankt voor het advies, Pieter Paal.

stuart schreef:

'3 originals', (dus die eerste) bevat de albums 'Desolation', 'Groeten uit Grollo', 'Trippin' thru' a midnight blues' en 'Praise the blues' met hun blues (piano/zang) held Eddy* Boyd.

*Sorry, als ik zijn naam verkeerd neergezet heb, maar de ene keer wordt Eddy's naam als Eddie en dan weer als Eddy geschreven.
Bij Freddie Mercury is dat ook steeds het geval, volgens mij is het Freddie Mercury en niet Freddy Mercury zoals in de roddelbladen steeds vermeld staat.

Pi(e)ter Paal

Pieter Paal schreef:
Pi(e)ter Paal

Piter ? Pyter toch zeker !

avatar van trebremmit
Uit 1967 alweer, onvoorstelbaar wat een goeie plaat met het wonderschone nummer Somebody will know someday.

avatar van koho
Met name Somebody Will Know Someday blijft wel een Nederklassieker.
Verder schrijf ik hier: ... Cuby + Blizzards

avatar van BZN
BZN
Dikke 4,5 voor deze, wat een classic

Somebody will know someday

Stijn_Slayer
Droombolus schreef:
Dit is voor mij de plaat die C+B maakten.

Daar ben ik het volledig mee eens (hoe goed Desolation en Appleknockers Flophouse ook zijn). Rauwe, authentieke blues. Muskee is er ondanks z'n belabberde uitspraak de perfecte man voor om dit te zingen.

Deze is inderdaad met Herman Brood, en hoewel ik hem maar een nep commercieel drugsfiguur vond, moet ik toch toegeven dat ik zijn bijdrage hier erg kan waarderen.

Gelukkig is deze cd nu weer volop te krijgen (voor slechts €6,-), sinds de nieuwe uitgave van eerder deze maand (zo zijn er ook cd's van bijv. Earth & Fire, Alquin, Supersister en Ekseption opnieuw uitgegeven).

avatar van Jan 1970
Hij is sinds kort weer op cd verkrijgbaar op cd (Universal).
Onwaarschijnlijk goeie muziek uit het land van turf, jenever en blues!

avatar van glenn53
[quote]koho schreef:
Met name Somebody Will Know Someday blijft wel een Nederklassieker.
quote]

Nee hoor een wereldklassieker

avatar van henk01
Zojuist Desolation gehoord, nu Groeten uit Grollo.

Ook deze valt goed !

PS: ik wist niet dat Baby Please Don't Go gecoverd is door Van Morrison

avatar van Droombolus
Je denkt toch niet serieus dat het orgineel van Cuby is toch ? Het nummer is geschreven door Big Joe Williams en door hem voor het eerst opgenomen in 1935. Morrison nam het in 1964 op met Them ........ ook nog 3 jaar voor GUG ..........

avatar van henk01
ik d8 wel dat ie van Van was.

avatar van Droombolus
Neuh, toen was zelfs Van nog vloeibaar .......

avatar van Stalin
Heb dit album net op cd gekregen van Sibren, ter ere van mijn 28e verjaardag op 5 mei jongstleden...

Waarvoor dank

avatar van willemmusic
henk01 schreef:
ik d8 wel dat ie van Van was.

Verwarring alom, ook in '67. Them, toen even heel groot in ons landje, zou hier gaan touren, maar lag onverwacht tot onze grote ontsteltenis uit elkaar. Van vond in The Blizzards prima begeleiders en die kwamen zo gemakkelijk aan hun "Please Don't Go". Ik wou dat ik erbij geweest was, maar ik heb alleen het geweldige "Mistic Eyes" gezien, in Toppop, geplaybackt in de Emmense dierentuin .

avatar van Stalin
RIP Harry Muskee