Cuby+Blizzards - Groeten Uit Grollo (1967)

Alternatieve titel: With Regards from Grollo

Blues / Rock
Label: Philips

1. Another Day, Another Road (1:50)
  2. The Big Bell (3:50)
  3. Somebody Will Know Someday (6:52)
  4. So Many Roads (3:41)
  5. King of the World (4:47)
  6. Baby Please Don't Go (Back to New Orleans) (1:37)
  7. No Shoes (4:30)
  8. Another Land (4:36)
avatar van Deren Bliksem
Die stem van Cuby is bij tijd en wijle om van te likkebaarden. Brullend als een zeeleeuw die een keizersnede ondergaat.

Baby Please Don't Go is eigenlijk de enige echte misser op dit album, ik zie daar de toevoeging niet zo van in. Zowel op dit album niet als zeker het origineel.

Hou je toch nog een half uurtje prima blues over, uit de tijd dat Nederlandse blues redelijk hoogtij vierde.

avatar van AOVV
Goeie plaat. Een erg ongedwongen sfeertje ademt het geheel uit, de zanger heeft een stem die uit het goeie hout gesneden is, en instrumentaal zit het al helemaal in orde. Het weet me nooit echt te overdonderen, maar dit is toch wel zo ongeveer de definitie van "een lekker plaatje". Bekendste lid is ongetwijfeld Herman Brood, die vaak op een zwierige manier de piano bespeelt.

'Groeten uit Grollo' dus. Grolloo, een plaatsje in het Drentse. Daar komen de stichtende leden vandaan, heb ik gelezen. Dat zijn Harry Muskee (die vorig jaar overleed) en Eelco Gelling. Muskee is de stem van de band; zijn vertolking valt misschien nog het best te beschrijven als vrijzinnig. Hij heeft dat rauwe van de blues in z'n stem, al kan hij qua hetgeen hij teweegbrengt bij mij toch niet tippen aan iemand als Howlin' Wolf of Robert Johnson. Gelling is de gitarist, die echter niet overheersend speelt. Hij stelt zichzelf en zijn spel geheel in functie van de muziek.

Opvallender vind ik dan de rol van Brood als pianist; hij is een soort katalysator, heb ik de indruk, de man die de boel draaiende houdt, er de schwung inhoudt. Daar is zo'n piano natuurlijk geschikt voor, zeker wanneer je 'm op die manier bespeelt. 'So Many Roads' is een mooi voorbeeld van de rol die Brood speelt; hij bepaalt het tempo van de song als het ware.

In de tijd dat dit album werd uitgebracht, tourde deze band ook met onder andere Van Morrison. Daarom misschien dat zij een nummer hebben gecoverd dat ook door Morrison werd opgenomen, met zijn band Them. Het gaat uiteraard om 'Baby Please Don't Go', een nummer dat bij iedereen wel een belletje zal doen rinkelen, zeker als je 't te horen krijgt, want het klinkt o zo herkenbaar. Een van die songs die voor eeuwig in je geheugen gegrift blijven staan. In deze versie echter niet; ik vind het een beetje een tamme versie, je kan er veel meer mee doen. Misschien hadden ze het nummer er gewoonweg niet moeten opzetten, maar het plaatje haalt nu nog maar net het halfuur. Wat ik niet erg vind, trouwens.

Neen, de blues is gemaakt om een halfuurtje weg te kwijnen, terug bij je positieven te komen en het leven voort te zetten, tot de volgende "blues" in aantocht is. Draggin' down the days. Mijn conclusie is dan ook dat dit een geschikte plaat is, maar net dat tikkeltje extra ontbeert om een echt goeie plaat te zijn. Nu is het gewoon een goeie plaat, niet meer of niet minder.

3 sterren

Stijn_Slayer
'Somebody Will Know Someday' blijft toch echt een fantastisch nummer. Veel puurder wordt de blues niet. De zangprestatie van Harry Muskee is echt geweldig. Rauw, intens, gevoelig. Je voelt haast zelf dat de tranen hem over de wangen lopen. De ene keer een krachtige uithaal, de andere keer breekbaar en met overslaande stem. En dan de slepende begeleiding met die minimale bas en drums. Na zo'n nummer moet je diep zuchten en echt even bijkomen.

Het zou wat geweest zijn als Herman Brood gewoon lekker bij C+B was gebleven. Helmig van der Vegt kan veel beter spelen, maar het pianospel op Groeten uit Grollo vind ik echt heerlijk.

Jocharo-T
I couldn't agree with you more.

Hendrik68
Ik vind Baby Please Don't Go eigenlijk wel even een welkom tussendoortje. Herman Brood speelt fantastisch, maar domineert dit album zodanig dat een break even welkom is. Want hoe goed en effectief vooral het spel ook is, het blijft een piano en daar zal ik de rest van mijn leven wel een haat liefde verhouding mee houden.

Dit is een klassieker in de Nederlandse muziekhistorie. Ik vind het erg moeilijk een favoriet nummer aan te wijzen, dat typeert vaak de allergrootste albums. De stem van Muskee is fantastisch, alleen de uitspraak irriteert nog wel eens. Hij maakt er niet zo'n potje van als tegenwoordig Julian Sas, maar een beetje meer aandacht voor de uitspraak was wel handig geweest. Ik probeer er niet te veel bij na te denken en dan valt het wel mee. Maar samen met de wel heel erg overheersende piano wel een reden om mij te onthouden van de maximumscore.

avatar van T.A.
Ik probeer in de stemmenlijst Johan Derksen te vinden, iemand een idee?

avatar van Ronald5150
Na het fantastische "Desolation" komen Cuby + Blizzards met het even zo geweldige "Groeten uit Grollo". Ik ervaar deze plaat net zoals hun debuut en kan moeilijk een keuze maken welke ik beter vind. Dat doe ik dus ook niet. Beide platen bewijzen de eenzame klasse van Cuby + Blizzards in het Nederlandse blueslandschap. De heren kunnen zich wat mij betreft met gemak meten met Britse of Amerikaanse evenknieën. Met name als het tempo omlaag gaat komt de intensiteit van de stem van Harry Muskee bovendrijven. In combinatie met het rauwe en vuige gitaarspel van Eelco Gelling. Daarnaast vind ik het pianospel van Herman Brood een extra dimensie toevoegen aan het bluesgeluid. Nederblues van de bovenste plank!

avatar van heartofsoul
Op den duur ben ik niet bestand tegen het stemgeluid van Cuby (maar ik schijn wat dat betreft hier een minderheidspositie in te nemen), maar overigens vind ik dit een topalbum, niet in het minst door het spel van Eelco Gelling en Herman Brood. De gecoverde bluesnummers zijn raak gekozen, al hoor ik toch liever Eddie Boyd en John Lee Hooker zelf.

De prijsnummers zijn voor mij de Cuby-composities Another Day, Another Road, So Many Roads en vooral Somebody Will Know Someday, die zijn echt fenomenaal.

avatar van Funky Bookie
In het jaar dat The Doors, The Beatles en Hendrix klassiekers produceerden, werd er ook een Nederblues klassieker geboren. De retestrakke ritmesectie, de pompende piano van de heer Brood, gitaarwonder Eelco Gelling en natuurlijk de brullende en grommende Harry "Cuby" Muskee.'
Samen zorgden ze voor de beste blies die Nederland heeft voortgebracht met natuurlijk de evergreen Somebody Will Know Someday.
Heerlijk plaatje dus.

avatar van Droombolus

avatar van trebremmit
Waarom hebben ze Grolloo eigenlijk met één o geschreven, weet iemand dat, of is daar geen reden voor.

avatar van saxotoon
Droombolus schreef:
Bloes, Funky, niet blies ........

Tis helaas wel voltooid verleden tijd, dus toch een beetje 'blies'?

avatar van Funky Bookie
Droombolus schreef:

Ouderdom.......

avatar van DeWP
Echt een meesterwerk vind ik dit niet. Dat het zo goed gewaardeerd wordt zal wel komen door het feit dat dit album al zo oud is en door oude(re) muziekliefhebbers met nostalgie bekeken wordt. Want eerlijk is eerlijk: het Engels van Harry is nu niet echt geweldig te noemen. Een beetje boerenkool-Engels, amateuristisch. Maar...er wordt wel met enthousiasme en overgave gezonden. Ondanks dat vind ik een half uur lang genoeg....

avatar van nlkink
Boerenkool Engels....... of steenkolen Engels?
Daar is menig Nederlandse groep over gestruikeld in die periode. Wat dat betreft zijn C+B in goed gezelschap: Golden Earring(s), Outsiders, Q65 en ook mindere goden als The Motions, Shocking Blue en Tee Set.
Groeten Uit Grollo heeft ook een paar kromme woorden en uitdrukkingen. Ik zit er niet zo mee. De intentie om iets neer te zetten was er en ik ben er nog steeds van onder de indruk.

avatar van jurado
DeWP schreef:
Echt een meesterwerk vind ik dit niet.
Meesterwerk in z'n geheel misschien niet, Somebody Will Know Some Day is dat als song zeker wel. Beste Nederlandse song ooit (?)

jurado schreef:

Na heel wat draaien is het voor mij wel een meesterwerk. De songkwaliteit, de uitvoering, de intensiteit, de klasse: echt fantastisch. En Somebody Will Know Some Day is zeker kandidaat beste Nederlandse song ooit.

avatar van Rockfan
trebremmit schreef:

Het is waarschijnlijk een drukfoutje geweest...

96 - Harry Muskee met Hermand Brood in Grolloo - harryknipschild.nl

Prachtig, altijd weer genieten. Dit zijn echt geweldige bands, mogen we wel trots op zijn! Harry had een geweldige stem, zonder Harry dus ook geen Cuby. De muzikanten van de Blizzards treden (naar mijn weten) ook niet meer op. Dat is erg jammer!

avatar van Cellulord
En hoeveel extra sterretjes heb jij gegeven, omdat het Nerderlands is?

D'Ouwe Nelis
Dit album is genoemd naar een boerderijtje waar Harry Muskee indertijd verbleef. De andere muzikanten waren daar ook vaak te vinden. In die boerderij is nu het Cuby + Blizzards museum gevestigd. Vlakbij de dorpskroeg, waar de bandleden ook stamgast waren, is nu een borstbeeld van Harry Muskee geplaatst.

avatar van ricardo
Een aardig plaatje van Cuby deze, maar de status van beste Cuby album ontgaat me wat. Vind er weinig memoirabels opstaan, en bij vlagen zelfs wat zeurderig overkomen. Apleknockers Flophouse vind ik qua variatie en sfeer wel een klasse beter dan deze.

Vandaag de nieuwe persing op groen vinyl binnen gekregen. Klinkt werkelijk fantastisch!

avatar van nlkink
D'Ouwe Nelis schreef:

Ze waren niet alleen stamgast. Het onderkomen van Muskee en consorten had toen nog geen inpandig toilet. De uitbater stelde het toilet van het dorpscafé beschikbaar aan de heren, waarschijnlijk ook om te voorkomen dat het om het boerderijtje een smeerboel zou worden.

avatar van Gommans
Echt een hunebed in de Nederlandse pop/rock/blues historie... Deze plaat zet Grollo voor eeuwig in de geschiedenisboekjes.

avatar van AOVV
Omdat een paar platen van deze heren die ik recent heb beluisterd (het debuut en hun samenwerking met bluespianist Eddie Boyd) me best bevielen, heb ik deze ook maar in de herkansing gezwierd, maar het wil helaas niet echt lukken. Ik mis een beetje de rauwere randjes, het klinkt allemaal wat braaf en volgens het boekje in mijn oren. Uiteraard wordt er wel meer dan prima gemusiceerd, maar se klik is er niet. Die 3 sterren zullen dus nog wel even blijven staan.

avatar van Niek
Vind het in lijn met AOVV ook erg braafjes allemaal. Eentonig ook, beetje saai. Een lang half uur voor mij. Vond Grollo zelf interessanter..

avatar van trebremmit
Humor, deze band was juist alles behalve braaf.