Fischer-Z - Stream (1995)

Label: SPV

1. Jesus Give Me Back My Life (4:24)
  2. Dream Wedding (4:16)
  3. Protection (4:34)
  4. Big Man Buddha (4:53)
  5. Buffalo Heart (4:46)
  6. Stream of Unconscious (4:17)
  7. You Never Cross the Same River Twice (4:14)
  8. Magic Moon (4:44)
  9. No Strings (3:42)
  10. Goldrush Town (3:27)
  11. Here and Now (2:58)
avatar van devel-hunt
Weer zo'n pareltje van John watts die maar matig door Jan consument is gekocht, zonde.
Op deze plaat overtreft John Watts zichzelf. Misschien is dit wel zijn beste CD uit zijn hele ouvre.
Nummers als Protection, stream of Unconcious, jesus give me back my life en you never cross the same river twice zijn van een grote klasse. Klein gebracht maar met heel veel gevoel en puurheid. Jammer dat er zoveel mensen zijn blijven hangen bij World Sallad, hun debuut. Terwijl de platen die ze in de periode 1992-1996 maakte een paar klasse beter zijn.
Noem het Fischer-Z of niet, het is muziek van John watts, door hem en van hem, en de rest zijn inwisselbare muzikanten.

avatar van E-Clect-Eddy
Deze week waag ik me aan de minder bekende albums van John Watts / Fischer-Z na het prachtige 'Destination Paradise' en late-80s gedateerde 'Reveal' op naar 'Stream'. De eerste keer dat ik het album hoorde dacht ik 'heeft John Watts een Grunge album gemaakt?' het klinkt enigszins smeriger / rauwer. Ik hoor ook invloeden van Neil Young & Crazy Horse alsmede Bruce Springsteen vooral in het gitaarwerk van sommige nummers.

Het staat gevoelsmatig ver af van het werk van de eerste 3 albums die ik zo heerlijk vind. Toch is het geen slecht album, het is zelfs een goed album maar wel heel anders dan die eerste drie. Dat is wennen. Na 3 luisterbeurten geef ik het 3,5 sterren maar misschien wordt het later meer. Op 'Destination Paradise' en 'Reveal' vond ik het gemakkelijker om mijn favoriete nummers te vinden maar hier vind ik dat moeilijker. Wellicht dat ik alle nummers als even sterk ervaar en het dus een consequent gebalanceerd album is. Voorlopig zijn dat 'Jesus Give Me Back My life' en 'No Strings' maar het wisselt constant en geen nummer blijft echt lang hangen. Ik vermoed dat ze daarvoor wel 10 keer beluisterd moeten worden en dat is dan weer jammer.

avatar van Alicia
Zocht ernaar en zat erop! Dat paard natuurlijk. (Bandcamp)

LINK. Ga dit album en andere platen van Fischer-Z even beluisteren vandaag.

avatar van RonaldjK
In platenzaken kom ik van Fischer-Z eigenlijk alleen maar de eerste drie albums tegen, plus de eerste twee soloplaten van John Watts en de ene die hij onder de naam The Cry maakte. Het suggereert dat Nederland de man rond 1987 was vergeten, maar gezien de talrijke optredens die hij in de lage landen is blijven doen, kan dat niet kloppen.
Daar stopt hij allerminst mee, ook niet nu hij inmiddels 68 is. Deze en volgende week bijvoorbeeld tourt hij solo door Nederland en Vlaanderen met alle aandacht voor Red Skies over Paradise.

In 1995 was daar Stream, waarbij de hoes afwijkend is van de Fischer-Z's daarvoor. Een foto van een jurk, die uitgespreid op een nat strand ligt. Wat is er met de eigenaresse gebeurd? Het suggereert dat er iets vreselijk is misgegaan. Als altijd even extra goed luisteren naar de teksten, die bij Watts nooit afgeraffeld zijn.
Het tweede wat opvalt is de muziek die door een nieuwe band wordt gemaakt. In de eerste twee nummers is het namelijk de scheurende gitaar van Hadji (echte naam Nick Bunker) die opvalt en de indruk geeft dat de invloed van grunge tot de Britse groep is doorgedrongen. Of is het de alternatieve gitaarpop zoals R.E.M. die vanaf de jaren '80 bracht om er in de jaren '90 tot grote populariteit mee te stijgen? Trendgevoelig, maar voor mij niet pakkend. Iets dergelijks hoorde ik indertijd wél geslaagd doen door King's X, dat met het harde Dogman (1994) stevige jaren '90 gitaren integreerde in hun eigenzinnige (hard)rock.

Bij Protection spits ik echter dubbel de oren. Minder gitaar, een sterke melodie en een aangrijpende tekst over een kwetsbaar meisje in een boze wereld van misbruik. Watts blijft de man die onrecht wil duiden en doet dat met zijn kenmerkende stem, die hij hier hoog laat klinken.
De scheurende gitaren klinken in de daarop volgende drie nummers terug; de melodie van Buffalo Heart is sterk en in de tekst ("There's only one thing wrong: no justice in this world") laat opnieuw de geëngageerde Watts horen.
You Never Cross the Same River Twice heeft een heerlijke groove, deze keer over een geliefde die is vertrokken. Magic Moon is dan weer zo'n stevig gitaarlied en de ballade (Wát? Ja echt!) No Strings vind ik nog minder.
In Goldrush Town scheurt het weer, maar deze keer pakt het me wel. Wat helpt is de tekst, als een fascinerende sfeerreportage van een vervallen oost-Duits stadje na de val van de muur. De voormalige DDR blijkt hier al een bron van inspiratie, net als op Fischer-Z's laatste album tot dusver, Til the Oceans Overflow (2021). Here and Now sluit met swingende Hendrixgitaar af, wat ik dus niet bij Fischer-Z vind passen.

Tegelijkertijd is het juist leuk dat Watts niet bang was om nieuwe paden te verkennen. Drie sterren van mij, wie wat heeft met jaren '90 guitar-USA zal dit ongetwijfeld hoger waarderen.
Het verhaal achter de hoesfoto heb ik niet kunnen ontdekken, iemand die meer weet?

Hierna vervolgde hij zijn solocarrière als J.M. Watts met Thirteen Stories High, maar ik ga eerst verder met het verhaal van Fischer-Z en Ether uit 2002.