Spoon - They Want My Soul (2014)

Label: Loma Vista

1. Rent I Pay (3:09)
  2. Inside Out (5:01)
  3. Rainy Taxi (3:58)
  4. Do You (3:32)
  5. Knock Knock Knock (4:39)
  6. Outlier (4:21)
  7. They Want My Soul (3:21)
  8. I Just Don't Understand (2:37)
  9. Let Me Be Mine (3:25)
  10. New York Kiss (3:26)
avatar van Linius
Nu voor jou tijd om je klassiekers te leren kennen en hun oude platen te luisteren, als je deze en Ga×5 leuk vindt is er nog veel moois om te ontdekken

Spoon - Full Performance (Live on KEXP) - YouTube

Kwam eigenlijk om de bovenstaande link te posten. KEXP sessie waarin ze o.a. Rainy Taxi en Knock Knock Knock van de nieuwe plaat spelen. Ook wat oude nummers zoals Small Stakes. Mooi materiaal.

avatar van captain scarlet
Ga ik zeker doen, Linuis, fraaie top 10 heb je trouwens...

avatar van Zwaagje
Geweldige plaat. Blijft groeien; halfje erbij......

avatar van FrodoK
Ben er niet zo kapot van. Klinkt me weinig verfrissend in de oren.

DeKoning.
Slechtste album van het jaar. Hoe kan men toch zulke rommel afleveren. Ronduit slechte productie, tekstueel zwak en bovendien inspiratieloze melodieën. Alleen de sfeer kan deze banale b-plaat nog misschien een heel klein beetje redden. De magie van ''Transference '' is echt volledig verdwenen.

Spoon is haar richting kwijt.

Erg jammer. *1,5

avatar van coldwarkids
Fantastische richting dat Spoon is ingegaan. Waar Transference (op Trouble Come Running na) niet zo best was, is dit duidelijk een briljante groeiplaat! De stem van die zanger komt op deze plaat grandioos goed uit. Vooral op Inside Out, Do You.

O o o wat een heerlijke plaat weer van Spoon. Cadeautje

avatar van jellecomicgek72
Lekker plaatje inderdaad!! Kende dit nog helemaal niet maar staat nu vol op repeat hiero!

avatar van Norrage
Spoon. Het Amerikaanse lievelingetje van de indie-rock. De underground band die waarschijnlijk altijd underground zal blijven, maar die iedereen stiekem toch wel kent. Kwaliteit na kwaliteit hebben ze al geleverd. Het wervelende Ga Ga Ga Ga Ga, het psychedelische Transference of het riffende Girls Can Tell. Elk album was een tikkeltje anders, maar telkens typisch Spoon. Lekkere gitaar, heerlijke melodieën en één en al aanstekelijkheid. En na een korte hiatus van 4 jaar, is hier dan They Want My Soul.

They Want My Soul doet meteen al denken aan de no-nonsense indie-pop van vooral Ga Ga Ga Ga Ga. Moeilijk doen met gitaar-solo's, lange outro's of semi-ballads doen ze niet op deze plaat. Dat horen we het beste op dat eerste nummer, Rent I Pay. Al eerder uitgebracht als single, en de fans lekker makend voor het uiteindelijke album, was Rent I Pay al meteen raak. Heerlijke drums, een dansbare beat en pakkende gitaarriffs. Fantastisch. Hierna wordt dit afgewisseld met een meer down-tempo nummer als Inside Out, dat met synths, piano en dromerig keyboard-spel je weer even terug op aarde zet. Maar daarna knalt het album weer moeiteloos door. Ietwat cheesy vocals op het catchy en oh zo vrolijke Do You, gefluit en losbandig tempo-gewissel op het knallende Knock Knock Knock of psychedelica op Outlier. Telkens slaagt Spoon er hier weer in om pakkende pop-knallers te maken, met genoeg afwisseling om de gehele 37 minuten te blijven boeien. Dat komt ook omdat leadzanger Britt Daniel in opperbeste vorm is met zijn karakteristieke stemgeluid, dat zoals altijd weer sterk de stempel drukt op de pakkende muziek. Maar ook omdat het hele album gewoonweg dat heerlijke melodische, dwarse en vreugdevolle Spoon-geluid kent.

They Want My Soul is typisch Spoon. Niet vernieuwend, maar pakkender dan ooit, en ik ben benieuwd of ze hier dan toch eindelijk mee zullen doorbreken. Maar misschien hebben we dat liever niet, en blijft Spoon voor eeuwig deze pretentieloze kwaliteit produceren.
Pat-sounds: Album Spoon - They Want My Soul (2014) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van bommel
In 2010 ben ik als een blok gevallen voor Transference.
Verheugde me erg op de opvolger.
Nou moet je Spoon eigenlijk beluisteren in de auto, dan komen die bassen en drums het beste uit.
Dus ik heb even gewacht totdat mijn vacantie om was en ik weer mijn dagelijkse autoritje naar mijn werk kon maken. 40 minuten duurt die rit en dat was al een voorteken.
Wat zijn ze weer op dreef , geweldig.
Door Spoon vindt ik het helemaal niet erg om op tijd in de auto te stappen.
Onbegrijpelijk dat die groep niet doorbreekt

avatar van bommel
Alleen jammer van "I just don't understand" - dat had van de Beatles kunnen zijn

Goed gehoord: I Just Don't Understand - The Beatles - YouTube

Is oorspronkelijk wel van ene Ann-Margret, nummer uit begin jaren 60.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Spoon - They Want My Soul - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Wat is het een fantastisch oeuvre dat de uit Austin, Texas, afkomstige band Spoon inmiddels op haar naam heeft staan. Het is een oeuvre dat de meeste andere rockbands waarschijnlijk al lang in de grote arena’s en stadions had gebracht, maar Spoon is nog altijd een relatief kleine band, zeker in Nederland.

De band is misschien niet meer zo productief als in haar beginjaren en viel een jaar of vier geleden toch wat tegen met haar vorige plaat Transference, maar met haar nieuwe plaat They Want My Soul laat Spoon horen dat het het maken van onweerstaanbare maar tegelijkertijd inventieve rockmuziek nog altijd niet verleerd is.

Het is rockmuziek die het beste van een aantal decennia rockmuziek lijkt te combineren, maar tegelijkertijd fris en eigenzinnig klinkt. They Want My Soul klinkt hierdoor enerzijds als een omgevallen platenkast, maar hiernaast minstens net zoveel als Spoon. De omgevallen platenkast hoor je direct in de openingstrack. Spoon opent als The Rolling Stones in hun beste jaren, schakelt vervolgens over naar Red Hot Chili Peppers en komt uiteindelijk via 10CC in topvorm toch weer bij Spoon uit.

Deze veelkleurigheid hoor je eigenlijk in alle tracks op de plaat. Spoon houdt van monumentale gitaarriffs, maar kleurt haar muziek net zo makkelijk in met dromerige elektronische soundscapes. Spoon houdt van aanstekelijke melodieën, maar is ook niet vies van naar Krautrock neigende experimenten. They Want My Soul is hierdoor een plaat die direct aanmoedigt tot meedeinen op de aangename en aanstekelijke klanken, maar het is ook een plaat die aanvoelt als een ontdekkingsreis langs steeds weer nieuwe maar altijd adembenemende bestemmingen vol verrassende wendingen.

Op haar vorige plaat klonk Spoon zoals gezegd net wat minder geïnspireerd, maar They Want My Soul is er weer een die zich kan meten met de Spoon klassiekers uit het verleden. They Want My Soul is hoorbaar gemaakt met veel plezier, waardoor de chemie tussen de bandleden weer helemaal terug is en de songs stuk voor stuk naar een hoger plan worden getild.

They Want My Soul is een plaat die zoals gezegd associaties oproept met een omgevallen platenkast, maar op hetzelfde moment ken ik eigenlijk geen enkele andere band als Spoon. De muziek van Spoon is een veelkleurige lappendeken, maar het is ook muziek die ondanks zijn grote diversiteit klinkt als een eenheid. Hierbij speelt de fantastische productie van Joe Chiccarelli (My Morning Jacket) en Dave Fridmann (The Flaming Lips) ongetwijfeld een belangrijke rol, want wat klinkt de nieuwe plaat van Spoon strak en urgent. Het is een bij vlagen volle productie, maar iedere noot lijkt functioneel.

In muzikaal opzicht klinkt het allemaal fantastisch, maar het meest ben ik toch weer onder de indruk van de vocalen van Britt Daniel die dit keer het beste van Anthony Kiedis, John Lennon en Kurt Cobain lijkt te verenigen.

They Want My Soul is al met al een mooie en waardevolle aanvulling op het al zo indrukwekkende oeuvre van Spoon. Iedereen die dit oeuvre kent weet inmiddels dat They Want My Soul in de categorie ‘verplichte aanschaf’ valt. Erwin Zijleman

In tegenstelling tot erwinz hierboven mij, vond ik de vorige plaat van Spoon Transference juist erg goed. Het begeleidende concert in Paradiso was grandioos. Na 4 (!) jaar wachten, was ik dan ook zeer benieuwd naar dit They Want My Soul. In eerste instantie moest ik ook heel even wennen, maar dat was snel voorbij. Want deze nieuwe plaat staat vol met lekkere tot heerlijke liedjes. Die worden door de band sterk neergezet: de songs lopen weer erg fijn, zoals Spoon dat zo goed kan doen.

Daarbij krijg je allerlei geluidseffecten, waarbij verschillende instrumenten gebruikt worden, ook de synthesizer. Prettig is ook weer die piano die soms te horen is, de lekkere gitaren en bovenal die groovy ritmes. Verder zingt zanger Britt Daniel met zijn karakteristieke stem weer de sterren van de hemel. En zo heb je een typische klasse Spoon plaat, maar toch met wat andere electronische nuances, zodat ik bij vlagen moet denken aan Vampire Weekend (Outlier) en zelfs Alphaville (New York Kiss), maar ook weer aan Wilco (Do You) als de nadruk meer op de rock wordt gelegd. Alles bij elkaar opgeteld is het weer genieten geblazen!

avatar van Lepel
Ik weet het nog niet heel zeker, maar het zou kunnen dat dit hun beste is. En dat voor een band die zo consistent hoogwaardige platen maakt (metacritic over Spoon). In ieder geval het beste album dat 2014 vooralsnog naar buiten heeft gestoten.

avatar van oftewel
"Triumph of the underdog" ? Zoiets ja. Een erg degelijke intrigerende maar vooral lekkere plaat. Knalt je speakers uit maar doet het ook bijzonder goed op de koptelefoon.

Misterfool
De eerste tonen van dit album klonken mij wat anoniem in de oren. De afgelopen tien/ vijftien jaar hebben we dan ook een zondvloed gehad van springerige indierock bandjes. Ik kon me dan ook niet bedwingen om te denken: "nee hé niet nog zo een". Desondanks biedt dit album een stuk meer dan ik verwachtte. Eenmaal bij "Rainy Taxi" aanbeland, wilde ik het album ook niet meer afzetten. Goed gecomponeerde popliedjes, met aanstekelijke ritmes en een melancholieke ondertoon. Tussen de gitaarlijntjes door merk je al snel dat de band van meer markten thuis is dan enkel de Indierock. Hier en daar proef ik zelfs een subtiele synthpop toets. Ik begin nu met een voorzichtige 3.5* maar dat wordt wellicht nog wel hoger.

avatar van itchy
Britrock? De voornaam van de zanger is Britt, dat klopt.

Misterfool
Ik zie nu dat dit een Amerikaanse band is , aangepast derhalve

avatar van dix
dix
Was het eerste dat ik dacht toen ik 'm opzette: wat een Brits geluid.
Overigens zijn ze Amerikaans tot de derde macht: Texaans.

avatar van Cor
Cor
Jaaaaaaa, ze worden natuurlijk nog steeds gemaakt, die platen waarvan je hart sneller gaat slaan, die je blij maken, die je doen opveren uit je stoel. Spoon, kleine naam, grote band. Onbekend, maar niet onbemind. Wat een dijk van een album! Catchy, pakkende songs van perfecte lengte en snit. Het groovende 'Rent I Pay' en 'Let Me Be Mine', het stuwend doorlopende 'Outlier' en de pakkende melodieen van 'Rainy Taxi' en 'Do You'. Lekker, lekker. Beste plaat van 2014 so far

avatar van Noverca
Lekker, catchy, gewoon erg prettige muziek dit. Daarbij zit er toch genoeg ingenieus en interessants (mede door de afwisseling van instrumenten) in om hier telkens naar terug te grijpen. Fijne zanger ook; ik vind eigenlijk alle songs gewoon goed. Ik kende Spoon nog niet, maar ik ga zeker nog eens grasduinen in de andere albums van deze muzikanten.

avatar van Mastroianni
Ik sluit me aan bij beide vorige sprekers.

Vento Vivimus
Mijn album van 2014 ? Definitely ! / Maybe ?

Voorlopig in ieder geval een half punt meer.

avatar van LittleBox
Gaat hoog in de eindlijst 2014 eindigen. Luister ook naar de livesessie op KEXP. Schitterend.

avatar van Lambchop
Mooi dat smaken verschillen, ik vind het echt ellende aan alle kanten

avatar van ToolRules
Heb deze geweldige plaat zojuist op vinyl gekocht. CD'tje werd er gratis bij geleverd. Pure verwennerij!

Spoon heeft nog nooit ontgoocheld, ook nu niet. Ik snap de kritiek op de plaat wel, want het is toegankelijk, makkelijk in het oor liggend, en ja soms cheesy. Pure pop dus, en dat zijn we van hen niet meteen gewoon. Spoon zit verstopt onder een dikke laag zoetigheid, maar je smaakt ze wel degelijk, en dat onderscheidt deze plaat van de andere 13-in-een-dozijn dingen waarmee we overspoeld worden.

Well done guys, alleen weet ik niet of They Want My Soul een blijver is. Ze mikten ongetwijfeld op de grote doorbraak, maar die komt er - volgens mij - niet. En wij, de zelfverklaarde kenners, vinden de andere platen toch nét iets beter. Authentieker. Gedurfder. Tegendraads als we zijn.

Edit: -1 voor de soms magere teksten.

Vento Vivimus
soho schreef:
Pure pop dus, en dat zijn we van hen niet meteen gewoon. .

Maar dan toch zeker Pure pop for now People. En net als bladerdeeg opgebouwd uit verschillende lagen.

Ouwe Beatle fan bekent: na 50 jaar hoor ik toevallig SPOON (cd'tje van de bibliotheek) en ben meteen verkocht. Wat een GEWELDIGE band. Deze groep - en vooral de zanger! - heeft iets wat ik ook 50 jaar geleden voelde bij de Beatles.....................................................................................kippenvel !!!!! Nu elke dag SPOON op m'n i-podje en ik kan de hele wereld aan. Zwaar onderschatte band naar mijn mening. Mensen die nog twijfelen ...............kopen SPOON !!! Je koopt een stukje geluk. Echt waar!