Kate Bush - Never for Ever (1980)

Label: EMI

1. Babooshka (3:20)
  2. Delius (2:51)
  3. Blow Away (3:34)
  4. All We Ever Look For (3:48)
  5. Egypt (4:12)
  6. The Wedding List (4:15)
  7. Violin (3:15)
  8. The Infant Kiss (2:50)
  9. Night Scented Stock (0:51)
  10. Army Dreamers (2:58)
  11. Breathing (5:29)
avatar van The_CrY
Aanbeland bij album nummer 3. Valt al op dat dit een veel volwassener geluid heeft dan de eerste twee platen. Met "Babooshka" grijpt ze nog even terug op het schattige geluid van weleer, maar met "Delius" is daar niks van te merken. Het geluid is iets duisterder, iets experimenteler, en op de lange termijn denk ik onderhoudender. Gevarieerder ook, met meerdere stijlen. Verrassend is het rockende "Violin", het meeslepende "Breathing", het folky "Army Dreamers" en het gefluit in "All We Ever Look For". Maar niets verslaat "Delius (Song of Summer)" met de haast spoken word-achtige zang. Een verfrissend geluid ivm de eerste twee platen. Eens zien hoe dat hierna is uitgebouwd. Op naar The Dreaming!

avatar van Jan Wessels
sugartummy schreef:
is the infant kiss een nummer over pedofilie?

Lijkt me niet. Als ik de tekst van dit wonderschone nummer lees dan gaat het volgens mij over een jong meisje wat een jong jochie zoent. Een onschuldig kusje (infant kiss) maar ze voelt aan dat er meer achter zit. Ontluikende gevoelens die verder gaan dan alleen een kusje (his little hand is on my heart, he's got me where it hurts me), schuldgevoel (back home they'd call me dirty) en ook angst (ooh, he scares me. There's a man behind those eyes) omdat ze plotseling inziet dat ook dat jochie diepere gevoelens heeft.
Het markeert kortom de overgang naar de puberteit waarin een onschuldig kusje opeens veranderen kan in heftige, sexuele, gevoelens.
Mooie tekst, mooie muziek en goed gezongen.

buizen
Kate Bush is zo'n artieste, er zijn er meer, die eigenlijk geen slecht album maakt. En als je toevallig - los van slecht of goed - 'geraakt' wordt door 1 album kun je bijna blind (doof; zonder te luisteren vooraf) al haar andere albums aanschaffen. Of voor je verjaardag vragen.
Vandaag haar eerste van een reeks concerten in London. Had er graag bij geweest, maar niet voor die prijs (ticket, reizen, hotel, etc.).

buizen schreef:

bijna 35 jaar oud joh, het leven gaat door, wat mot je met die oude zooi

buizen
In mijn ontluikende pubertijd was ik vroeger eerst smoorverliefd op 'Blondie' (ik dacht dat ze zo heette maar het was Debbie Harry) en later op Kate Bush. Man wat een sexy vrouwen! Dat ze muziek maakten maakte hen juist en extra aantrekkelijk. Ik had een paar hele mooie posters van ze op mijn slaapkamer. Maar ja, onbereikbare liefdes..
Uiteindelijk kreeg ik kennis aan een meisje uit een naburig dorp en met haar heb ik de liefde en de verliefdheid en alles wat daarbij komt kijken beleefd. En wij draaiden heel veel Kate Bush, daar was zij ook dol op. Kan elke vroege elpee van Kate Bush wel dromen maar kan er ook bijna niet los van die tijd naar luisteren.

avatar van MrEd63
Vind m,n vrouw helemaal geweldig, tsja soms moet je concessies doen

Ozric Spacefolk
Prachtige, artistieke plaat, waarbij Bush voor mij bewijst tot de top van de pop te behoren.
Muzikaal mooi vormgegeven als een symfo-act, maar het is veel meer dan dat.

Tekstueel behoort Bush ook tot de top, wat mij betreft.

Ik vind alleen de rock van Violin niet zo leuk. Maar een song als Egypt en dan met name die synth-solo in het eindstuk, behoort tot de mooiste muzikale momenten die ik ooit heb mogen beleven.

Op Never For Ever zet Kate Bush de sterk kwalitatieve lijn voort.
Heel knap album, met net even wat meer geraffineerdheid dan de twee vorige albums.
Veel aandacht voor de productie en bepaalde details.
Echt sprake van een koerswijziging is er overigens niet.
Wellicht net even wat fragmentarischer hier en daar. Net even wat eigenzinniger dan voorheen.
Een hitje was er met opener en frivole Babooshka, en Army Dreamers werd in herinnering de 2e( minder succesvolle) single.
De drang om wat theatraler en arty'er uit de hoek te komen, is er zeker.
Dat lukte haar al aardig op The Kick Inside trouwens.
Lionheart is wat somberder en bedachtzamer.
Hier is het net wat overtuigender.
Hier maakt het haar volgens mij geen zak meer uit of ze nog hits scoort.
De kunst voorop en het live aankleden. Genoeg aanbidders ondertussen.

Haar beste plaat tot dan toe. Zelfverzekerder en met meer vernuft gemaakt.
Ze had ook meer tijd en dat is goed te horen.
Kate Bush was een blijvertje.

avatar van teus
Mooie omschrijving Bikkel en bijna mee eens, want heb the Kick toch altijd nog hoger staan
Heb deze meerdere keren opnieuw beluisterd
En. ......halfje erbij

Ik snap uiteraard de status van haar debuut.
Terecht geweldig onthaald.

avatar van Rinus
Altijd vreemd gevonden dat de single versie van Army dreamers langer was dan de album versie, die wordt weg gefade. D esingle heeft een normaal einde.

Ook vind ik het vreemd dat er nooit remasters van de albums zijn uitgebracht. Vooral de eerste drie zouden dat wel kunnen gebruiken. Dat zou de details ten goede komen.

bas1966
wat een prachtalbum is dit toch; na het (grijsgedraaide) 1e nummer komt de eerste parel 'delius', met de heerlijke overgang vanuit 'babooshka'...de 'kapotgeslagen flessen'. Daarna rijgen de prachtige nummers zich aan elkaar, met voor mij de uitschieters 'the infant kiss' en 'army dreamers'
Album zit voor mij heel dicht tegen debuut en Aerial aan, qua score.

avatar van andnino
bas1966 schreef:
Album zit voor mij heel dicht tegen debuut en Aerial aan, qua score.

Vandaag nog geluisterd, ik kocht laatst een tweedehands platenspeler en ik kreeg deze er gratis bij! Fijn, want mijn "rommelmarkt" versie was gebogen en sprong over. inderdaad een heerlijke plaat. Doet instrumentaal ook niet onder voor sommige progressieve rockplaten.

avatar van kennie
Vandaag de 2018 remaster gekocht op vinyl. Dat is toch wel een behoorlijke vooruitgang op het origineel.
En wat de muziek betreft blijft Kate Bush voor mij de lijst aanvoeren wat female singer/songwriters betreft.
Deze heeft een meer volwassen geluid dan de eerste 2 platen met Army Dreamers en Breathing als absolute hoogtepunt.

Kate doet een Nina Hagen op Violin. Punk Rock ala Kate. En toch behoudt ze haar eigen sound.

Plaat staat al jaren in de kast, maar ik zet deze (onterecht) te weinig op. Vanavond dus even goed gemaakt. Gewoon weer een goed werkje van deze unieke dame.