Radiohead - I Might Be Wrong (2001)

Alternatieve titel: Live Recordings

Label: Parlophone

1. The National Anthem (4:57)
  2. I Might Be Wrong (4:52)
  3. Morning Bell (4:14)
  4. Like Spinning Plates (3:47)
  5. Idioteque (4:24)
  6. Everthing in Its Right Place (7:42)
  7. Dollars & Cents (5:13)
  8. True Love Waits (5:02)
Juist!

avatar van Backdrifter
zeker halen! You won't regred it!!! Toppertje in m'n muziek DVD collectie...

avatar van Zwammer
Dat niemand nog de 'nieuwe' live cd van Radiohead heeft toegevoegd. Radiohead - Live At Astoria ligt volgens de FRS sinds 11 november 2005 in de winkels. M'n interesse werd gewekt door een regionale krant die de cd vandaag recenseerde

avatar van HiLL
Is toch echt een dvd.

avatar van Zwammer
Oh, op die fiets Ik vond het hoesje al zo raar, maarja ik zat dus blijkbaar in m'n zaterdagmiddag-dipje

Waarom op deze site eigenlijk ook niet een aparte DVD sectie? Muziek DVD's natuurlijk. Het heet toch MUSICmeter?

avatar van smash016
Ik denk dat ik beter kan zingen dan Yorke op deze cd doet. Misschien was het heet en had-ie te veel sigaretten gerookt de vorige avond, of zo, maar het is op sommige momenten ronduit slecht en ik ben blij dat ik slechts 2 euro voor deze cd heb betaald, maar ja, ik ben sowieso niet van de live-albums.

avatar van Kaaasgaaf
Ik kende vóórdat dit abum uit was True Love Waits al heel lang (was er best wel mee vergroeid) van bootlegs en het vreemde is dat ze het normaal veel mooier uitvoeren dan hier; in een bedje van ijzelingwekkend bloeiende violende synthesizers. Waarom ze ervoor gekozen hebben een versie op deze plaat te zetten waarbij Thom zich slechts begeleidt op akoestische gitaar en ook nog eens heel lelijk zingt (want wat men hier ook mag beweren, zijn stem kan live zéker wél betoverend zijn), is mij een compleet raadsel (zoals wel meer met deze band, maar daarom hou ik ook zo van ze!)
Ik hoop dat het nummer ooit nog in een studio-uitvoering uit zal komen en dan ook compleet tot z'n recht zal komen, ik vind het namelijk een van de mooiste liedjes ooit! (Maar dan dus vooral zoals ik het kende, in die andere versie)

smash016 schreef:

Hij rookt niet meer.
2 euro? Was zeker tweedehans.

Goeiuh, ouwuh, gestoorde Thom Yorke, zo wil je hem toch gewoon horen. Erg leuk natuurlijk dat deze nummers in studio kwaliteit beschikbaar zijn om eens lekker door te luisteren na het eten op de bank of tijdens het chatten met al je vriendjes, maar wat hier gebeurd gaat zo mijlen veel verder dan dat. De briljantie van Radiohead ligt in hun live shows, dat is duidelijk als je dat hebt ervaren en hiermee haal je die live-ness in huis. Dus maak je best mogelijke omgeving baby veilig, sluit je op in het duister, sluit je ogen, laat je geheel gaan en ervaar deze duistere hemel.

En ZO geen last van valse vocalen. De manier waarop meneer zingt en brabbelt in de nummers, voegt te veel intensiteit toe juist. Nerveus, beklemmend, opgefokt enz.! Het laat voor mij enkel maar weer horen hoe pleurus veel passie Thom Yorke in zijn nummers knalt, ongevenaard.

Goeie plaat, met als hoogtepunt een beklijvende versie van "Everything in it's right place", dat nog intenser en overweldigender wordt. Ook 'Idioteque' krijgt een nog spannendere vertolking (erg gewaagde uitvoering trouwens); wat voor deze plaat resulteert in een boeiende live-plaat, echter wel met enkele mindere momenten...

avatar van smash016
Kaaasgaaf schreef:
2 euro? Was zeker tweedehans.

Nee, ik heb bij EMI gewerkt, iedere maand shoppen in de personeelswinkel... Helaas doen ze dat tegenwoordig niet meer, geloof ik.

Relax
Kaaasgaaf schreef:

2 euro? Was zeker tweedehans.

heb je wat tegen 2dehandse dingen ?

Laurora
Leopold schreef:

AMEN!
Live is juist geweldig, ik had het niet beter kunnen zeggen, Leopold!

avatar van jtsterkenburg
Like Spinning Plates !!

Relax schreef:

heb je wat tegen 2dehandse dingen ?

Helemaal niet.

avatar van Kaaasgaaf
Alleen zou het wel raar zijn als deze plaat voor nieuw 2 euro koste. Wel érg goedkoop. Maar smash016 heeft al uitgelegd dat het voor hem zo goedkoop was omdat-ie bij EMI heeft gewerkt.

Terug naar de muziek: mooie liveplaat, maar als je je een beetje in Radiohead-bootlegs verdiept niet zo heel erg bijzonder. Deze plaat laat al horen dat ze goed zijn live, maar ze kunnen echt nog heel veel beter! Heb deze release daarom ook nooit zo goed begrepen.

avatar van thetinderstick
Mooie live cd van Radiohead. De Kid A/Amnesiac nummers blijven ook live overeind en klinken soms zelfs beter (Like Spinning Plates!). Alleen jammer dat dit niet de beste uitvoering is van 'True Love Waits'. Ik mis de keyboards van eerdere liveversies!

avatar van cinefiel
Idioteque is toch zo zalig, als dat nummer losbarst in het begin, en dan dat publiek erbij, telkens weer kriebels.
Kan nu echt niet meer wachten tot Werchter begint!!!
4 sterren by the way xD

beaster1256
radiohead is een geniale groep en live zijn ze fantastisch maar deze live cd vind ik zeker niet geniaal , zelfs ietwat tegengevallen, ze zijn veel beter dan dit hier !!

avatar van rien
Like Spinning Plates is zooooo prachtig!

avatar van ZERO
The national anthem en I might be wrong zijn twee nummers waar ik eigenlijk weinig mee heb. Als ik ooit een Radiohead top 50 samenstel, staan geen van beide erin, denk ik. Toch moet gezegd worden dat op dit album beide nummers naar mijn mening beter tot hun recht komen dan op het studio-album. Toch weet het begin van dit album me niet helemaal te pakken.

Morning bell vind ik al heel wat beter. Gewoon een 'goed' Radioheadnummer, niet meer, maar zeker niet minder. De uitvoering wijkt wat mij betreft niet zo veel af van de studioversie, maar dat hoeft ook niet altijd. Lekker nummer.

Like spinning plates wijkt dan weer wél ontzettend veel af van de studioversie en dat geeft een overweldigend goed resultaat. Deze versie is gewoon 10x beter dan de albumversie, hoewel die ook niet slecht is. Het briljante pianoloopje bevalt me echter veel meer dan het mysterieuze geluid op de albumversie. Eerste hoogtepuntje!

Het ene hoogtepunt na het andere, want het volgende nummer is Idioteque. Veel beter kan een live-uitvoering niet zijn, denk ik zo. Idioteque is nog beter dan op Kid A! Bij live optredens zie je Thom Yorke vaak na dit nummer hijgend over zijn micro hangen. Dit beeld kan ik me perfect voorstellen als het nummer gedaan is!

Everything in its right place gaat verder op het goede elan! Weer een toppertje, hoewel ik deze net iets minder vind dat op Kid A (in tegenstelling tot Idioteque dus). Ik vind persoonlijk dat het nummer nét iets te lang gerokken word, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Een nummer dat voor mij niet gehoeven had, is Dollars & Cents. Absoluut geen favoriet van mij. Jammergenoeg breekt dit nummer het constante niveau van het tweede deel van deze plaat.

Eindigen doen we met het briljante True love waits. Eén van de 10 beste nummers van Radiohead? Absoluut! Eén van de 5 beste nummers van Radiohead? Overdreven? Misschien, misschien ook niet.
Ik vind het alleszins een geweldig nummer. Zoveel passie, zoveel emotie, maar zo eenvoudig. Ik ben er helemaal weg van!
Jongens, een tip, enkel en alleen voor het slotnummer is dit album de aankoop al waard! Elke Radioheadfan MOET True Love Waits kennen!
Soms denk ik dat als Radiohead enkel rustige nummers zou maken, ze hélemaal geen concurrentie zouden hebben als beste groep ter wereld. Neem nu Street Spirit, Exit Music, How to disappear completely, Fake plastic trees, Sail to the moon, Videotape... True Love Waits past perfect in dit rijtje topsongs!

Drie vullers, twee goede nummers en drie briljante nummers, lastig te beoordelen. Ik denk dat 4* wel verdiend zijn! Al bij al een kort, maar meer dan degelijk live-album.

Favorieten: True love waits en Like spinning plates (gevolgd door Idioteque).

avatar van dj maus
Leuk, maar niet bepaald essentieel.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
ZERO schreef:

Volkomen met je eens dat deze versie 10x beter is dan de album versie. De versie is heerlijk puur, met een overweldigende piano, waar de stem van York moeiteloos bij aan weet te klampen, wat samen zorgt voor een prachtig geheel (al is zijn stem op deze EP niet eens perfect). Dit alles met nog wat aanvullingen op de achtergrond, maakt dit nummer een ware topper.

avatar van Leonard91
Best aardig album (ep?). Vooral mooi om te zien hoe ze de elektronische invloeden hebben vervangen door instrumenten. Bij Like Spinning Plates en Idioteque pakt dat goed uit maar bijde opener en Everything in it's rights place heb ik toch echt liever de studio uitvoeringen.
Daarnaast staan er wat nummers op die er van mij niet op hadden gehoeven als Dollars & Cents en I Might Be Wrong, het is niet slecht, ik ben alleen wat beter gewend van Radiohead.

avatar van Pantalone
Kom naar me toe, laat je verrassen door een kamer
vol met de beste cd's, ...zoveel...
Kom op mijn witte stoel met koffie en bier-vlekken zitten...
luisteren naar "I might be wrong".
en groeien maar !

avatar van Urbanoetang
Geweldig. Wat beschamend dat ik dit nog nooit live heb gezien. Meteen boeken zodra ik de kans krijg.

Zelf boeken? Dan mag je je spaarpot wel 10 keer uitschudden.

Dit even verhoogd naar 4*! Geniale vertolking van de op zich al goede nummers van Kid A en Amnesiac! Vooral Idioteque is stevig neergezet (en verandert) en Everthing in Its Right Place is gewoon geniaal, beter en dieper dan de albumversie!

Hoewel het maar een klein aantal nummers zijn, en er niet echt een samenhangend geheel is zoals in de studio-albums, moet dit toch wel echt de allerbeste cd zijn die ik heb. Ik heb het geluk om deze band een keer live te mogen hebben gezien (2008 in Berlijn), en op deze cd komt de kracht van radiohead live, en op de top van hun kunnen, echt naar voren.
Idoteque is hysterisch goed, de versie op Kid A is erg goed, maar bij deze versie komt zoveel energie en waanzin los, echt heerlijk.
Like spinning plates gaat dwars door je heen,
en de gitaar riff in het begin van the national anthem zet meteen de toon voor een haast perfecte live cd, wat een passie, creativiteit en vakmanschap.

(ik heb ook eens de cd radiohead live in germany gekocht, een dubbelalbum, begrijp ook niet zo goed wie hem nou uitgebracht heeft, maar lang niet zo goed, veel nummers zijn gewoon aan de zwakke kant en de geluidskwaliteit is ook niet super.
Kwaliteit boven kwantiteit: als je een live cd van radiohead wilt kopen: Koop dan deze!)