Statik Selektah - #WHATGOESAROUND (2014)

Alternatieve titel: What Goes Around...

Label: Duck Down

1. What Goes Around (2:19)

met Lil' Fame en Ea$y Money

2. Carry On (3:27)

met Joey Bada$$ en Freddie Gibbs

3. The Thrill Is Back (2:45)

met Styles P en Talib Kweli

4. The Imperial (4:14)

met Action Bronson, Royce da 5'9" en Black Thought

5. All the Way (Pimp Hop) (3:50)

met Snoop Dogg, Wais P, Ransom en CharlieRED

11. Drunk & High (3:41)

met N.O.R.E., Termanology en Reks

12. The Chopper (3:08)

met Jon Connor en Ransom

13. Down Like This (4:29)

met Sheek Louch, Pharoahe Monch en Crooked I

14. Slum Villain (2:43)

met Joey Bada$$

15. Heltah Selektah (2:06)

met Sean Price en Rock

16. Overdose (2:53)

met B-Real en JFK

17. Something to Cry For (4:01)

met Boldy James

18. Rise Above (3:26)

met Astro en Dessy Hinds

19. Get Away (3:33)

met Joe Scudda en Colin Munroe

20. God Knows (5:40)

met Bun B, Jared Evan en P.O.S.

avatar van Silky & Smooth
Wow, Statik flikt het! Hier zat ik op te wachten!

De meeste albums van producers vind ik altijd wat rommelig vanwege de hoeveelheid verschillende gastartiesten, zo ook Statik Selektah's vorige album Extended Play. Op dit album weet hij eenheid te creëeren door kwaliteit te leveren. Hij voorziet de beats stuk voor stuk van een lekkere mix van soul-, hip-hop-, en jazz-samples, waardoor het album niet alleen productioneel sterk in elkaar zit, maar ook klinkt als een geheel. Het tweede deel van de kwaliteit wordt geleverd door de gasten. Bij albums als deze zijn er vaak een aantal vervangbare raps te vinden. Dat gevoel heb ik bij #WHATGOESAROUND niet één keer gehad. Action Bronson, Royce da 5'9" en Black Thought leveren een dikke track af, Ab-Soul laat weer horen dat hij kan rappen, hetzelfde geldt voor Kool Keith hidden-verse-nummer en zo kan ik wel even door gaan. Dit is één van de weinige keren dat ik bij een produceralbum het gevoel heb dat alles klopt en iedereen zijn best doet. Ik ben erg onder de indruk!

avatar van Oortrommel
Statik Selektah flikt het inderdaad (weer). Zijn eerdere albums waren voor mij losse flodders: een random verzameling artiesten op een random aantal producties. Maar de beste man laat horen met de jaren zichzelf te innoveren en een steeds beter product af te leveren. Ik vond zijn vorige album (Extended Play) al tof, maar #WHATGOESAROUND is het hoogtepunt in de carrière van Statik Selektah. En gezien de stijgende lijn staat ons nog veel moois te wachten de komende jaren!

Het lijkt trouwens alsof hij wat selectiever heeft gewinkeld in het artiestentelefoonboek, want iedere track klinkt als één geheel, de verschillende stijlen passen bij elkaar en zijn productie is perfect afgestemd op de samenwerkingen.