Ten Years After - Recorded Live (1973)

Label: Chrysalis

1. One of These Days (6:27)
  2. You Give Me Loving (6:02)
  3. Good Morning Little Schoolgirl (7:27)
  4. Hobbit (8:36)
  5. Help Me (11:03)
  6. Time Is Flying * (5:36)
  7. Standing at the Station * (11:51)
  8. Jam * (18:09)
  9. Help Me * (12:06)
  10. I Woke Up This Morning * (4:26)
  11. Sweet Little Sixteen * (4:24)
  12. Jam * (16:33)
  13. Classical Thing (0:53)
  14. Scat Thing (0:57)
  15. I Can't Keep from Crying Sometimes (Part 1) (1:57)
  16. Extension on One Chord (10:45)
  17. I Can't Keep from Crying Sometimes (Part 2) (3:12)
  18. Silly Thing (1:09)
  19. Slow Blues in C (8:14)
  20. I'm Going Home (10:54)
  21. Choo Choo Mama (3:21)
totale tijdsduur: 1:20:57 (2:34:02)
avatar van wizard
Ah, deze heb ik heel lang geleden al eens te leen gehad op cd. Ik herinner me nog dat het een erg prettige cd was, en zal er meteen maar weer eens achteraan gaan.
Ik houd u op de hoogte van mijn hernieuwde kennismaking.

avatar van ricardo
Als je van live platen houdt, dan is deze niet te missen inderdaad. Hij is wat moeilijk te verkrijgen, maar er is zeker nog wel aan te komen. Soms ligt hij nog wel in de schappen voor ongeveer 12 euro.

Dit is puur jeugdsentiment en naar mijn mening een van de beste live albums aller tijden. Alleen I'm Going Home heb ik nooit kunnen waarderen.

Hans Brouwer schreef:
Ten Years After, fantastische Engelse rock/blues band uit de eind zestiger, begin jaren zeventig. Blues, Rock..... het is allemaal te vinden op "Recorded Live (1973)".

Maar I woke up this Morning staat er niet op - en dat is nog veel meer dan het beroemde Going Home de kern van TYA.
Zie Live at Fillmore.

avatar van Gert P
Heb deze plaat al sinds jaar en dag in huis met een andere tracklist die al eerder is genoemd.
Als er een nummer de mindere moet zijn is het met de drumsolo.
Dat was in de jaren 70 nogal populair.
Maar verder alleen goede nummers en ja favorieten noemen Help me dan maar eigenlijk verder allemaal op hobbit na.

Er is nu een 3dubbelaar die niet op mume staat met remastered werk van alle chrysalis nummers.
Voor een prijs veel minder dan alle losse albums.

IJsbergsla
Wat is "Help Me" toch een topper !
Die gitaarsolo is echt geweldig.

avatar van Broem
Heb onlangs een topic geopend in het rock forum omtrent live lp's rock uit de 70 en 80's die indruk hebben gemaakt. Hoort deze absoluut bij. Geweldige sfeer en met een bezieling gespeeld de deze band groot heeft gemaakt en gehouden.

purpelaar
Misschien is dit voor sommigen hier nog iets.

In DEZE link oa WOKE UP THIS MORNING.
Zelf hoorde k de opname nog niet, wel andere, zeer goede, van dezelfde bron.

The Clock That Went Backwards Again: Ten Years After - 1971-03-17 - Rome - musictravellerstwo.blogspot.nl

Cheers, Mark

purpelaar
Deze is wel beluisterd en grandioos!!!

1973-05-08 - Sports Stadium, Orlando, FL (FM)
Liberated Breakdown bootleg

Leo Lyons - bass
Chick Churchill - organ
Rick Lee - drums

avatar van lynyrd
Help me ! wat een geweldige cd ...
Alvin Lee op zijn best.

avatar van henk01
Help me, en de rest zeker niet vergeten!

avatar van AstroRocker
Alvin Lee is gisteren (6 maart 2013) overleden. Deze plaat was de eerste lp die ik gekocht heb, en na 35 jaar draai ik hem nog steeds regelmatig. Toppertjes zijn One of These Day's, You Give Me Loving I Can't Keep from crying sometimes part 1 en 2.
Hobbit had voor mij niet gehoeven.
Ik geef 4 sterren.

avatar van henk01
Tja, dan draai je deze nog maar een keer. Alvin in topvorm.

Zephyr
Hier kan een ieder nog iets neerzetten over het verscheiden van de fantastische gitarist Alvin Lee.

Wat me nu pas opvalt in de tracklist : Hobbit is toch geen bonustrack op de eerste release van de dubbel-LP ? Op mijn vinyl-exemplaar is het iig het eerste nummer van kant 2; met daarna het magistrale Help Me. En daar is het inderdaad zoals Henk01 zegt : Alvin in absolute topvorm, en natuurlijk ook de andere 3 mannen.

Gisterenavond al Cricklewood Green gedraaid, en deze dubbelaar binnenkort maar eens weer doen. Kan ik gelijk mijn waardering in sterren geven.

avatar van Bulldozer
:Y
AstroRocker schreef:

Voor mij geldt exact hetzelfde, alleen is het iets meer dan 35 jaar!

avatar van AstroRocker
Ik heb die plaat 2de hands gekocht in 1978, dat is 35 jaar geleden. De plaat zelf is al 41 jaar oud. Schitterend album!

avatar van Helicon
Een grootheid was het. Op deze live plaat ZO GOED!!

R.I.P. Alvin M.G.H.Y.S.

avatar van wizard
Dit album was, een tiental jaren geleden, het eerste album van Ten Years After dat ik leerde kennen. Ik zie dat ik hier in 2010 postte dat ik maar eens achter dit album aan zou gaan. Dat is nu eindelijk gebeurd.

In tussentijd heb ik van deze band ook Stonedhenge en Ssssh gehoord. Waar die albums me niet, of slechts gedeeltelijk, weten te overtuigen, is dit een voltreffer. Misschien ook omdat de versie die ik gehoord heb, Hobbitloos is en de sfeer dus niet verstoord wordt door een drumsolo. Recorded Live is dus 70 minuten lang genieten van Alvin Lee & co. Voor mij zijn de beste nummers One of These Days, Good Morning Little Schoolgirl, en Help Me. De korte intermezzootjes (classical/scat/silly thing) daarentegen vind ik wat merkwaardig tussen de langere nummers staan, en doen wat afbreuk aan het geheel.

Voor mijn gevoel heeft dit album niet dezelfde legendarische status als Made in Japan of Rainbow’s On Stage, maar dit album is minstens net zo goed als die twee.

4.0*

avatar van BoyOnHeavenHill
Misschien heeft Ten Years After recorded live inderdaad niet dezelfde legendarische status als de liveplaten van Deep Purple en Rainbow, maar op mijn middelbare school werd hier indertijd toch wel op fluistertonen van respect over gesproken. Op MusicMeter heeft dit album echter inderdaad veel minder stemmen (met de mijne erbij nu 100) dan Made in Japan (721) en Rainbow on stage (188), en er heeft zelfs nog niemand iets geschreven over de geremasterde 2CD uit 2013 die maar liefst 73 minuten extra muziek van dezelfde vier concerten bevat (en die de oorspronkelijke tracklisting weer in ere herstelt, dus inclusief Hobbit dat op sommige CD-versies was verdwenen "due to time limitations").
        Wat die zeven nieuwe nummers betreft, twee daarvan zijn jams van samen 34 minuten, en die lange improvisaties (de eerste met druk drumwerk en een spectaculair rockend einde, de tweede wat jazzier, en allebei met een bassolo) zijn aan mij niet besteed (hoewel ik ze toch een aantal malen heb geprobeerd, hetgeen mevrouw OnHeavenHill het commentaar ontlokte: "Sorry hoor, maar ik begrijp helemaal niets van jouw smaak."). De Parijse Help me is prima maar voegt in mijn oren niet veel toe aan de (geweldige) Amsterdamse, en de cover van Chuck Berry's Sweet little sixteen klinkt vooral belegen. De overige drie nummers daarentegen zijn strak en geïnspireerd: I woke up this morning is een simpele maar stoere blues, Time is flying is spannend, en Standing at the station (met een hoofdrol voor Chick Churchills Hammond plus een furieuze slide-solo van Alvin Lee) is zelfs zó geweldig dat ik daarvoor de regel breek dat ik nooit bonustracks als favoriet aanvink, dus dat zijn in totaal 21 minuten waar ik erg blij mee ben. Het geluid is verder uitstekend, en het boekje bevat een kort essay inclusief een paar terugblikken van Churchill en Leo Lyons.
        De oorspronkelijke plaat zelf blijft wat mij betreft één groot feestje, ook al hoort de recensent van Allmusic hier voornamelijk "a virtuosic, never-ending guitar solo" in. Hobbit is helaas een skipnummer, en al die citaten in Extension on one chord en I'm going home zijn een beetje melig, maar verder is dit een volbloed en opwindend bluesrock-album met een lekker stevige band achter –inderdaad– een gitaarvirtuoos die hier het onderste uit de kan haalt.

avatar van Hans Brouwer
BoyOnHeavenHill schreef:
Voor "Recorded Live" van Ten Years After heb ik niets anders dan groot respect. En dat mag hardop worden gezegd, een fluistertoon hierbij is echt niet nodig. In de jaren '70 heb ik het album helemaal grijs gedraaid en er heel veel plezier aan beleefd. Alvin Lee is in mijn ogen een echte gitaarheld.
"Made in Japan" (Deep Purple) heeft inderdaad het stempel legendarisch, "Recorded Live" verdient dezelfde kwalificatie. Daarom, petje af voor dit sublieme live album.

avatar van Larzz
Draai nu kant 1 op mijn nieuwe Technics SL-1500C platenspeler. Waanzinnig geluid. Diep, rijk gedetailleerd, vette sound. Breed stereo spectrum. Nog nooit zo mooi gehoord. Ook de cd versies en remasteringen niet. Alsof Alvin Lee in je huiskamer staat te spelen. Openbaring.

avatar van Gommans
Vandaag de geremasterde dubbel cd uit 2013 besteld. Ik moet nog even wachten maar mijn nieuwsgierigheid is wel heel groot. De live at Fillmore cd heeft mij toch overgehaald. Ik ben benieuwd naar de extra's en het geluid zeker ook. De review volgt

echt een beest van een album

avatar van Gommans
Pffft, daar wordt zomaar eventjes een kleine 70 minuten toegevoegd aan een (toch al) ijzersterke live cd. Dat is wel een beetje gevaarlijk want de kans dat het tegenvalt is groot. Maar niets is minder waar…ongelooflijk wat een is dit een enorm en langdurig oorgasme geworden. De drumsolo hoort erbij net als alle gitaarsolo’s. En het lange jammen en 2 uitvoeringen van “Help me” zijn echt geen straf (voor mij althans), ook is er bij alle nummers zo links en rechts een minuutje applaus en fade out toegevoegd.
Ik dacht even dat deze cd geremasterd zou zijn maar dat kan ik dus nergens terug vinden. Maar ook dat doet niets af aan de kwaliteit. 2 cd’s lang, en ruim 70 minuten per cd… heerlijk gewoon. Mocht je hem ooit tegenkomen, of op zoek zijn naar een cadeautje voor jezelf. Mijn advies is om niet te aarzelen maar gewoon aanschaffen, je doet in ieder geval jezelf een grootplezier. Of je huisgenoten dit ook zo vinden is wat lastiger inschatten….maar dat is boeien !!!! Want ik ben effe niet bereikbaar en aanspreekbaar.

Gommans schreef:
Ik dacht even dat deze cd geremasterd zou zijn maar dat kan ik dus nergens terug vinden. [...] ik ben effe niet bereikbaar en aanspreekbaar.
Sorry als ik toch even stoor... Als jij dezelfde uitgave als ik hebt (en daar lijkt het wel op), dan staat op de laatste dubbele pagina van het boekje, aan de linkerkant (dus op de pagina die begint met "Originally released as Chrysalis – CTY 1049 in June 1973") onderaan onder het Chrysalis-logo, de tekst "Digital remasters P 2013". Er staat niet bij door wie die remasters zijn gedaan, maar misschien is dat de naam in het zinnetje "Mastered at Abbey Road Studios by Christian Wright" halverwege de pagina. En het zou ook wel heel raar zijn om zo'n luxe en met 70 minuten extra muziek verrijkte CD óngeremasterd uit te geven. Nu de koptelefoon weer op!

avatar van Gommans
Helemaal correct… even overheen gelezen. En het is ook wel duidelijk te horen.Dankjewel

avatar van Sweet Lucy
Heb de geremasterde versie ff gechecked op diverse sites maar die kost toch al snel € 100,-. Is het dat waard ?? De enkele versie staat in mijn top 10 met 5 sterren, dus ik ben een serieuze liefhebber van dit album. Ik ben niet te beroerd om het uit te geven maar dan moet het wel echt de moeite waard zijn. Is de versie van tegen de € 100,- ook de versie waar jij het over hebt Gommans ?

avatar van BoyOnHeavenHill
Bij dodax was Recorded live soms wel, soms niet beschikbaar op de site, en één keer had ik hem zelfs een keer al besteld toen die bestelling alsnog van hun kant geannuleerd werd omdat hij niet leverbaar was. Maar in februari 2020 stond hij er opeens weer op, en toen heb ik hem meteen besteld en ook vlot ontvangen. De prijs was toen een normale: €13,85. Maar momenteel is hij daar dan weer niet te vinden. Hoe het bij andere sites zit weet ik niet, maar door de platenmaatschappij wordt (werd) die prijs dus niet opgedreven.

avatar van Gommans
Via Discogs heb ik hem goedkoper gevonden.

Spinner - discogs.com

avatar van Gommans
Maar hij is het m.i. zeker waard. Er staat genoeg extra's op.

avatar van renes59
Kocht de LP in 1976 omdat ik op een fuif Help Me had gehoord, later de cd ook gekocht omdat de LP kapot gedraaid is. Geweldige muziek, misschien wel de beste live LP/CD die ik heb.

ik heb vandaag mijn allereerste lp die ik kocht nog eens gedraaid ; recorded live van ten years after uit 1973. er staat maar 1 slecht nummer op nl. hobbit ( een minuten durende drumsolo van rick lee)
voor de rest allemaal topnummers die live zeer goed gebracht zijn .beste nr. vind ik het prachtig gebrachte
help me gespeeld in Amsterdam (p.s. mijn tweede lp was Brothers and sisters van de Allman brothers )