Boudewijn de Groot - Hoe Sterk Is de Eenzame Fietser (1973)

Label: Decca

1. Terug van Weggeweest (5:08)
  2. Wat Geweest Is, Is Geweest (4:02)
  3. Onderweg (2:58)
  4. Het Spaarne (3:19)
  5. Kindermeidslied (2:59)
  6. Jimmy (3:52)
  7. Tante Julia (2:47)
  8. Ik Zal Je Iets Vertellen (3:18)
  9. Parijs, Berlijn, Madrid (3:12)
  10. De Kleine Schoorsteenveger (1:27)
  11. De Reiziger (2:50)
  12. Onderweg [Alternatieve Versie] * (3:10)
Boudewijns eerste comeback.
Na een tijd in een commune doen Boudewijn en Lennaert weer wat ze moeten doen. Het resultaat is een van Boudewijns meest consistente platen, voor mij alleen overtroffen door Picknick (vanwege de meer avontuurlijke songs hierop). Niettemin ijzersterke rock-/luisterliedjes van eigen bodem. Terug van weggeweest is een zeer sterke opener. De rest van de oude A-kant is wat ingetogener. Jimmy en Hé kleine schoorsteenveger zijn prettig bijtend. Ik zal je iets vertellen misschien wel zijn mooiste ballade. Kleine minpuntjes zijn het hitje Tante Julia en afsluiter De reiziger. Toch 4½*

avatar van c-moon
Inderdaad een zeer sterke Boudewijn de Groot-plaat, en ik begrijp niet dat ik er eerder maar 4 aan gaf, is inderdaad 4,5 waard!

Ik vind eigenlijk DE REIZIGER net een héél sterk nummer! Andere favorieten: TERUG VAN WEGGEWEEST, PARIJS BERLIJN MADRID, JIMMY...

Eigenlijk heb ik geen probleem met Tante Julia hoor...

Wat de ballades betreft, hij heeft er eigenlijk nog veel mooiere gezongen, op deze plaat gaan ze soms wat op het melige af.. wellicht gaf ik daarom "maar" een 4. Maar alleen al DE REIZIGER (jajaj!) en TERUG VAN WEGGEWEEST verdienen dat halve puntje méér

De reiziger vind ik ook goed!
Heb juist niets met de Kleine schoonsteenveger en het Kindermeisjeslied...
Parijs Berlijn Madrid is een lekkere meeklapper.

Feeder
Ik vind deze plaat een beetje slap als je het vergelijkt met z'n voorgaande platen. Werkelijk waar, ik heb de neiging om in slaap te vallen maar er zijn gelukkig nog genoeg momenten om wakker voor te blijven. Onderweg en het spaarne zijn werkelijk prachtige songs. De reiziger is m'n favo maar daar moet ik geen tekeningetje bij maken want ik ga ervan uit dat de meeste nederlanders deze song wel zullen kennen. Hoe dan ook... het is geen slecht album maar "boudie" kan beter. Misschien zal ik deze cd meer gaan appreciëren naarmate ik ouder word.

avatar van Edjo
Ik vind het toch wel een goede plaat van Boudewijn. Zit goed en gedegen in elkaar. Elk nummer heeft wel iets aparts. Van mooie luisterliedjes tot leuke liedjes met grappige teksten (Tante Julia bijvoorbeeld). De reiziger vind ik toch ook wel een van de beste nummers. Vooral de net niet zuivere viool doet het goed! 4*

Mijn liefde voor de latere albums Een Nieuwe Herfst en Het Eiland in de Verte is behoorlijk groot.
Het enige 'ouwetje' dat ik daarnaast kende was Voor de Overlevenden (plus nog een handjevol hits).
Daar kan nu dit album aan toegevoegd worden. Het doet niet zo heel veel onder voor Voor de Overlevenden (die ik een ietsiepietsie hoger aansla, maar dat is in dit stadium natuurlijk nog niet echt goed te beoordelen).
Feit is dat de draaibeurten van vandaag mij niet teleurstelden. Het zal het niet gaan halen bij die eerste twee genoemde albums, maar zeg nooit nooit...........
Voorlopig geniet ik even voort (en zullen er vast meer albums volgen, want daar heb ik te lang mee gewacht).

En gelukkig werd Jimmy geen voetballer of zakenman, maar een prima zanger

avatar van Sgt. Revolver
Ik heb laatst "Picknick" aangeschaft als tweede Boudewijnalbum (werkelijk heerlijk album), en nu zit ik te bedenken welke ik als derde aan moet schaffen. Het wordt deze of "Het Eiland In De Verte", omdat op beide albums van die nummers staan, die me écht iets doen (op "HSIDEF" "Het Spaarne" bijvoorbeeld). Daarnaast blijf ik de hit "Jimmy" geweldig vinden. Qua prijs ga ik liever voor deze (7.99 euro om 18 euro nog wat).

Feeder
Ik zeg altijd : beginnen bij het begin. Waarom schaf je z'n eerste album niet aan ? Maar ik zou toch zeker Hoe sterk is de eenzame fietser kopen hoor. Het eiland in de verte kan nog even wachten.

avatar van Sgt. Revolver
Bedankt voor je reactie, Feeder. Gaan we dus eerst achter de oudere albums van Boudewijn aan (zijn debuutalbum en deze). De nieuwere albums komen later nog wel eens .

EVANSHEWSON
Dit album vind ik zonder enige twijfel het allersterkste wat een Nederlandstalig chansonnier op plaat heeft gezet.
Deze plaat kan ik dromen, zo goed is dit.
Ieder nummer is een absolute topper. De gitaarsolo in opener Terug van Weggeweest, is hemels, Wat Geweest is is Geweest is van een hemelse schoonheid, zoveel weemoed ook, Onderweg is terecht één van Boudewijns all-time favorites, Het Spaarne is gewoon een schilderij van Van Gogh, maar op muziek gezet, zo beeldend sterk, Jimmy is een jukeboxhit van jewelste, Tante Julia zit opnieuw vol weemoed naar vroeger, Parijs, Berlijn, Madrid doet me denken aan mijn vader zaliger die dat zijn leukste liedje vond - leuke retrostijl trouwens - en De Reiziger is wellicht het allersterkste nummer van heel dit meesterwerk; Een Meesterwerk, andere woorden heb ik daar niet voor; dit verdient de maximale quotatie 5 sterren en ik vind dat iedereen die beweert van Nederlandstalig chanson te houden (van niveau dan) deze plaat in zijn collectie moet hebben. TOPPPERDETOP is dit ! *****

Voor "De Overlevenden" viel ik als een blok, daarom misschien teveel verwacht van dit album. Op een aantal sterke nummers na kan het me (nog) niet echt bekoren. Ik ga binnenkort nog maar eens luisteren. Ik moet toegeven dat ik er ook niet helemaal bij was met mijn gedachten toen ik de naald in de groeven liet zakken. Voorlopig 3.5*, maar mogelijk wordt dit snel aangepast.

avatar van wolf
Lijkt dit op Picknick, of heeft het de sfeer van de oudere albums, zoals Voor de Overlevenden?

avatar van Toon1
Het lijkt zeker niet op Picknick, maar ook niet Voor de Overlevenden. Het klinkt gewoon anders dan zijn vorige platen, ook wat teksten betreft.

avatar van Casartelli
Dit lijkt in elk geval muzikaal niet echt op Picknick, aangezien dat echt het bloemrijke en hippie-geïnspireerde buitenbeentje van de collectie is. Anderzijds geldt Voor de overlevenden ook al een beetje als opmaat die kant op, maar moeten we toch constateren dat deze plaat daar alvast wat dichterbij zit.

Afijn, wazig gezwam in de ruimte en dat is precies wat deze plaat niet is. Dit is Boudewijns meest persoonlijke album met sterke teksten waarin de melancholie niet geschuwd wordt. Muzikaal is dit een singer-songwriterprestatie (ofschoon het singen en songwriten bij Boudewijn doorgaans over twee man verdeeld was ) van internationale allure. Geen enkel later Boudewijnalbum heeft dit in kwaliteit zelfs maar kunnen benaderen... nog steeds 4½*

avatar van wolf
Het maakt eigenlijk niet uit, ik zal hem zeker kopen. Zijn "antwoord" op Sgt. Pepper van de Beatles (Picknick dus) blijft mijn favoriet, maar misschien brengt dit album daar wel verandering in!

Feeder
Ik vind dit eerlijk gezegd niet zo'n fantastisch album, ook al horen Voor de Overlevenden en Picknick voor mij bij de beste albums allertijden.

Van een Afstand vind ik een stuk beter.

Pieter Paal
Het laatste nummer vind ik een van zijn mooiste nummers:

Geef Han Reiziger een stoel,
geef hem brood en droge kleren,
laat hem zitten bij de haard.
Hij is overal geweest,
hij die alles heeft verloren,
hij die nooit iets heeft bewaard.
Haal flessen uit de kelder
en haal muziek in huis.
Laat iedereen het horen:
Han Reiziger is thuis.

Geef Han Reiziger het woord,
laat Han Reiziger vertellen.
Maar hij schudt zijn hoofd en wacht.
Hij heeft overal gezocht,
hij heeft nergens iets gevonden
en hij heeft niets meegebracht.
Hij zegt: ik ben veranderd,
ik ben hier niet meer thuis.
Maar laat de kinderen komen,
de kinderen van dit huis.

Laat de kinderen komen,
laat de kinderen komen,
ik heb aan ze gedacht.
Ze zullen mij niet kennen
en ze zullen mij niets vragen.
Ze hebben niets verwacht.

En niemand zal begrijpen
wat ik doen kom in dit huis.
Maar de kinderen zullen zeggen:
Han Reiziger is thuis.

Geef Han Reiziger een stoel...

avatar van LeRoi
Samen met 'Voor de Overlevenden' wat mij betreft het beste van deze Groots(t)e Neerlandse Artiest!....met dank en aan Lennaert......maar dat spreekt voor zich!

avatar van LeRoi
Vandaag toch ook maar deze KLASSIEKER van neerlandse bodem op CD aangeschafd: Jimmy, De Reiziger, Tante Julia, Wat geweest is geweest,....stuk voor stuk geweldige nrs!

avatar van vigil
Ik zie dat ik hier nog geen stem voor heb gegeven. Mijn versie heeft 1 bonustrack een iets andere versie van Onderweg. Dat komt goed uit want dat is 1 van mijn favo Bouweijn nummers.

zit nog te twijfelen tussen een 3,5 en 4 derhalve beginnen we maar met een 3,5

HOE STERK IS DE EENZAME FIETSER
was de overtuigende come-back plaat na een mislukt
Engelstalig avontuur en liedjes schrijven voor anderen.

Deze plaat zet de toon die Boudewijn tot op vandaag zal aanhouden.
Mooie teksten, al dan niet van Nijgh en wat breder
uitgesponnen composities met hier en daar een uptempo track.

Mijn favorieten: Wat Geweest Is Is Geweest, Jimmy en De Reiziger.

Niet alle tracks zijn even sterk vind ik,
maar er staan voldoende klassiekers op.

dazzler schreef:
Ruikt een beetje te veel naar Rob De Nijs.

Grappig, ik dacht eigenlijk dat Ik Ben Ik van later datum was. Wist echter niet dat die met Buiten op één schijfje stond en die laatste had wat mij betreft eigenlijk wel perfect op dit album gepast.

avatar van dazzler
Jimmy was een hit eind 1973.

Ik ben Ik / Buiten is van halverwege 1974.

avatar van kunz
vandaag bij de kringloop gekocht, niets waard hoor deze elpee, maar leuke hoes, klaphoes welteverstaan, en dan staat er ook nog een keer geweldige muziek op! wel ietwat deprimerende plaat op jimmy en tante julia na. de reiziger is mijn favoriet, berlijn parijs madrid doet mij ietwat simpeltjes aan eigenlijk. prima plaat.

dazzler schreef:
Ruikt een beetje te veel naar Rob De Nijs.

De single Tante Julia/Ik druk mijn snor met Nico Haak moet natuurlijk ook als bonus worden toegevoegd, al is het dan puur uit curiositeitswaarde.

Wat is Terug van weggeweest toch een prachtig nummer, met die heerlijke gitaarsolo. Wie speelt die?

Simon Smith schreef:

Is Ik Druk Mijn Snor niet gewoon een Nico Haak nummer,
waarop Boudewijn De Groot niet meedoet ... ik dacht namelijk
dat Tante Julia op Nico Haaks naam als single werd uitgebracht.

avatar van Simon Smith
Boudewijn is zelfs degene die begint met zingen in Ik Druk Mijn Snor". Het is wel een beetje een genante vertoning trouwens:

Ik druk mijn snor, je bent toch zo vlug in Marokko.
Ik druk mijn snor in een poepie en een zucht.
De groeten dus hier van Boudewijn en Nico.
Wij taaien af en zijn in de zomer terug.

avatar van dazzler
Hé, dat wist ik niet: bedankt.
Genant lijkt het in ieder geval wel.

Toch maar liever Bo's samenwerking met Rob De Nijs.

avatar van Simon Smith
Voor de volledigheid is het toch jammer dat ik "Ik Druk..." nog nooit op cd ben tegengekomen. Alleen Tantje Julia heb ik op cd.

Father McKenzie
Ik zei het al in een vorig leven, maar dit is zo'n wonderbaarlijk mooie plaat.... die neem ik mee tot het laatst mijner dagen, zeker weten.
Als Nederlands chanson altijd op die manier mocht klinken, als de Nederlandse uitspraak altijd zo verzorgd zou zijn als door de Groot op deze schijf.... dan zou ik véél meer Nederlands chanson in huis hebben.
Frank Boeijen komt voor mij het dichtste bij de kwaliteit van een de Groot, maar zonder tekstvel begrijp ik die beste man niet altijd.
De dictie en uitspraak van Boudewijn zijn gewoon feilloos.

Bovendien bulkt dit album van de prima songs. Ik heb de elpee nog gehad, helaas destijds met een bak elpees verkocht, maar de cd die koester ik als geen, dit is gewoon de top der Lage Landen...

Ik kàn hier onmogelijk minder dan ***** voor geven, maar dit is dan voor mij ook nog eens ongelooflijk jeugdsentiment, dat speelt ook mee, uiteraard.