Boudewijn de Groot - Hoe Sterk Is de Eenzame Fietser (1973)

Label: Decca

1. Terug van Weggeweest (5:08)
  2. Wat Geweest Is, Is Geweest (4:02)
  3. Onderweg (2:58)
  4. Het Spaarne (3:19)
  5. Kindermeidslied (2:59)
  6. Jimmy (3:52)
  7. Tante Julia (2:47)
  8. Ik Zal Je Iets Vertellen (3:18)
  9. Parijs, Berlijn, Madrid (3:12)
  10. De Kleine Schoorsteenveger (1:27)
  11. De Reiziger (2:50)
  12. Onderweg [Alternatieve Versie] * (3:10)
avatar van Stijn_Slayer
De laatste Boudewijn CD voor vanavond, maar wederom een mooie!

Boudewijn neemt weer afstand van het enigszins experimentelere karakter van Picknick en Nacht en Ontij. Hij neemt echter wel de gedachte van het meer aandacht besteden aan het instrumentale gedeelte mee. Hoewel ik, net als bij Dylan's vroege albums, erg hou van de folk-sound zorgt dit voor wat extra variatie in de muziek.

'Terug van Weggeweest' vind ik een geweldig nummer, maar daarna wordt de boeg wat omgegooid. Dit is een wat meer ingetogen album, wat natuurlijk ook helemaal niet erg is. Elf pareltjes, en inderdaad is de uitspraak van Boudewijn erg fijn. 'De Kleine Schoorsteenveger' wil ik ook nog even noemen.

Die 38 euro voor het boxje heb ik er met zijn eerste vijf albums al ruimschoots uitgehaald, en dan wachten er zelfs nog meer albums!

avatar van LucM
5 jaar na het aparte Nacht en Ontij komt Boudewijn de Groot met een nieuw album. De experimenten zijn aan de kant gelaten maar in de plaats daarvan krijgen wij 11 buitengewoon sterke songs.
Boudewijn klinkt hier meer ingetogen, melancholischer en diepgaander, dit is eigenlijk een puur kleinkunstalbum dat je per luisterbeurt steeds meer waardeert. Ik hou erg veel van de warme stem maar vooral van de unieke frasering van Boudewijn De Groot.

Jimmy werd een grote hit maar nummers als Terug van Weggeweest (hoe toepasselijk!), Wat Geweest Is Is Geweest en de Reiziger zijn pure klasse.

avatar van Simon Smith
Parijs, Berlijn, Madrid is toch ook wel een erg niemendalletje, voor mij de minste van dit album.

avatar van Madjack71
Een album waarin nog maar eens duidelijk neergezet wordt, hoe precies de samenwerking van Lennaert Nijgh en Boudewijn de Groot uitpakte. Een prima symbiose die zich vertaalde in de poezie van de teksten en de melancholie van de muziek. Sterk album en eentje waar menig nederlandstalige zanger/muzikant wat van kan opsteken. Mooie foto ook uit die tijd...een omgeving waar ws. nu een fix aantal venix wijken of flatgebouwen neergeplant zijn.

Volgens mij valt dat laatste wel mee. Hier was het:
Gemeente Amsterdam - Stadspas - Amsterdamse Waterleidingduinen

avatar van vantagepoint
Toch nog een heel goed album, maar wat een ommekeer met het experimentele in nacht en ontij en het psychedelische in picknick. Ik vind het wel een tof album, maar het mocht allemaal wat groters en minder ingetogen voor mij. Maar toch nog wel een dikke 4 voor de schitterende teksten, schitterende stem en leuke arrangementen.

avatar van Maestro B
Nog steeds de beste gitaarsolo der Lage Landen: Terug van Weggeweest.
Eén van de weinige cd's die ik af en toe dolgraag van begin tot einde beluister.
Nostalgie, ja ... maar bloedmooi telkens opnieuw!

avatar van Simon Smith
Helemaal mee, eens, prachtige solo, Hans Hollestelle?

avatar van Don Cappuccino
¨Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind zichzelf een weg baant?¨: Jimmy

Misschien wel een van de hoogtepunten uit de Nederlandse muziekgeschiedenis. Mijn moeder heeft deze op LP maar ik wil hem zeker op CD. Een van de beste CD van Boudewijn. Geweldige instrumentatie en nog het belangrijkste: De teksten zijn geweldig! Ik begin er steeds meer naar te luisteren. Ik wil zeker de box Complete Studiowerk & Curiosa een keer gaan aanschaffen. Voor deze 4,5 ster maar dat kan nog wel eens 5 worden.

avatar van Casartelli
Simon Smith schreef:
Volgens mij valt dat laatste wel mee. Hier was het:
Gemeente Amsterdam - Stadspas - Amsterdamse Waterleidingduinen

Het - al dan niet eenzaam - fietsen is er echter (tegenwoordig?) wel verboden.

avatar van Simon Smith
Mag je er niet meer fietsen of helemaal niet meer komen?

avatar van Casartelli
Alleen wandelen... en nog betaalde toegang ook. Ontmoeting met wat 'wilde' dieren wel nagenoeg gegarandeerd.

avatar van Simon Smith
Toch eens een keer gaan kijken daar.

avatar van KILLERBEE99
Leuk albumpje, ik was bang dat ik het niks aan zou vinden, op Jimmy na dan want dat is echt een super track. Maar vind het toch wel leuk

Don Cappuccino schreef:

Hoe sterk is de eenzame fietser... is geen vraag.

(ik vind het overigens niet raar dat veel mensen het wel zo interpreteren).

avatar van viking1
Mooie cd heerlijke nummers,luister hem graag.
Mijn nummer 2 achter een nieuwe herfst.
Ligt goed in het gehoor prachtige teksten.

avatar van henk01
Deze blijft meer dan fantastisch !

avatar van pdonidvie
Nicolage Rico schreef:
Hoe sterk is de eenzame fietser... is geen vraag.

(ik vind het overigens niet raar dat veel mensen het wel zo interpreteren).

Hoezo niet?

avatar van Nicolage Rico
Omdat het een stelling is.

Hmmm...

Hoe sterk is de eenzame fietser
Die kromgebogen over z'n stuur tegen de wind
Zichzelf een weg baant

Ik lees dat toch als vraag. Eigenlijk meer als retorische vraag (''hóe sterk ben je dan wel niet'').

avatar van Simon Smith
Tja, je kunt 't wel lezen als vraag, daar wordt 't geen vraag door .

avatar van Don Cappuccino
Of je moet je kind Hoe sterk hebben genoemd, zou trouwens wel gemeen zijn.

avatar van Stijn_Slayer
Hoe is wel een vragend bijwoord, maar enlighten me eens.

avatar van Nicolage Rico
Heb ooit ergens gelezen dat Boudewijn gezegd heeft gezegd dat mensen de titel onterecht interpreteren als vraag, terwijl het een stelling is.

avatar van Arrie
Ja, dan moet ie ook niet het woord 'hoe' gebruiken natuurlijk. Dat duidt op een vraag.

avatar van Nicolage Rico
Nee hoor. Niet per se. Zeker niet in de tijd waarin het album is gemaakt.

avatar van Stijn_Slayer
Zoals ik al zei duidt 'hoe' een vraag aan. Dat is een grammaticaal feit en ik zie zo snel niet hoe het ook iets anders kan betekenen. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie, maar dan wil ik ook graag weten wat het is dat ik niet zie.

No offense, maar 'nee hoor, niet per se' haalt de grammatica niet onderuit.

avatar van echoes
"hoe" hoeft niet op een vraag te duiden. Het kan ook in deze vorm gebruikt worden: "Zie toch hoe sterk de eenzame fietser is". Dus in de betekenis van "flink sterk". Grammaticaal gewoon correct volgens mij.

Dus de bewuste zin uit het nummer kan dan ook als stelling gelezen worden.

avatar van Stijn_Slayer
Ja, dat klopt inderdaad wel, alleen dat verschilt syntactisch wel erg van de albumtitel.

avatar van echoes
Dat is om het uit te leggen. De albumtitel kun je op dezelfde manier lezen. Het is inderdaad erg logisch dat men in eerste instantie aan een vraag denkt, maar het woordje "hoe" kan dus ook in een stelling gebruikt worden. Het verschil zit 'm dan alleen in het wel of geen vraagteken aan het eind en aangezien die niet op de hoes staat, zou je de titel als stelling moeten lezen en is dat gewoon correct.