Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970)

Label: Fantasy

1. Ramble Tamble (7:10)
  2. Before You Accuse Me (3:27)
  3. Travelin' Band (2:07)
  4. Ooby Dooby (2:07)
  5. Lookin' Out My Back Door (2:35)
  6. Run Through the Jungle (3:10)
  7. Up Around the Bend (2:42)
  8. My Baby Left Me (2:19)
  9. Who'll Stop the Rain (2:29)
  10. I Heard It Through the Grapevine (11:07)
  11. Long as I Can See the Light (3:33)
  12. Travelin' Band [Remake Take] * (2:15)
  13. Up Around the Bend [Live in Amsterdam, Holland, 9 / 10 / 1971] * (2:41)
  14. Born on the Bayou [With Brooker T. & the MGs at Fantasy Studios, 1970] * (5:58)
Het begon bij mij zoals bij meer mensen met de verzamelaar Chronicle. Idolaat was ik van de lange versie van I Heard It Through The Grapevine en dat terwijl ik als nota bene ook soulliefhebber de originele versie van Marvin Gaye niet eens zo goed vind. Op een bepaald moment ga je dan toch op zoek naar het album waar het nummer op staat en kom je erachter dat maar liefst 7 (!) van de 11 nummers op Chronicle van dit fantastische album Cosmo's Factory komen.
En dan zijn dat vaak ook nog eens bepaald niet de minste songs. Nummers als Who'll Stop the Rain, Up Around the Bend & Long as I Can See the Light om er maar eens 3 te noemen zijn ijzersterk. En die andere vier die niet op Chronicle staan, daar is ook niks mis mee. Dan speelt de band deze muziek ook nog eens zo heerlijk puur, met geweldige gitaren, rauwe zang en een heerlijke country-, bluesrock sound. Ze maken van dit Cosmo's Factory een pure lekkernij.

Vandaag nog eens beluisterd en van die pure lekkernij is geen seconde gelogen....

avatar van nlkink
Toen ik 'Cosmo's Factory' aanschafte was ik nogal verbaasd dat zoveel liedjes al te vinden waren op 'Chronicle' want die had ik al. Maar het is inderdaad een fantastisch album. Het is wel zo dat juist doordat ik 'Chronicle' al zo vaak heb gehoord ik niet zo vaak grijp naar 'Cosmo's Factory'.

Wat een album met Hoofdletters; begin alleen eens met de laatste 2 nummers.......... en als dat bevalt is er geen houden meer aan...

avatar van nlkink
Toen ik Cosmo's Factory voor het eerst hoorde was ik vooral verbluft vanwege het relatief onbekende 'Ramble Tamble'. Wat een drive en een energie. En wat een fantastisch opbouwend intro. Een fantastische aftrap. Buiten 'Mardi Gras' om heeft elk Creedence album altijd een waanzinnig goed eerste nummer gehad. Hun afsluiters zijn ook altijd uit de kunst geweest. Wat dat betreft is dat ook het geval bij Mardi Gras. Niet iedereen is gecharmeerd van Walk On The Water maar ik vond dat ook altijd een fijn nummer.
De rest van Cosmo's Factory klopt ook helemaal. John Fogerty had zijn zaakjes op orde. Het enige minpuntje als ik dat al zo wil noemen zijn de rock 'n' roll covers van 'Ooby Dooby' en 'My Baby Left Me'. Ze lijken behoorlijk op de originele versies. Misschien vond Fogerty het leuk om te laten horen dat hij hiertoe in staat was maar wat mij betreft had dit niet gehoeven. Let wel, ik skip ze niet. Ze zijn leuk maar voegen niets toe.
De rest kende ik zo'n beetje van Chronicle zoals ik al eerder aangaf en dat is toch een van de redenen dat ik de andere albums vaker beluister.
De bonus tracks voegen eigenlijk ook weinig toe. 'According to legend' vernietigde John Fogerty na verschijnen van een album alle tapes met mogelijke alternatieve versies en outtakes. De remasters van CCR bewijzen door het gebrek van echte leuke bonus tracks dat dit wel eens meer kan zijn dan een gerucht.
Een aantal CD's bevatten delen van een jam sessie met de muzikanten van Booker T. & The M.G.'s. Daarvan zou ik wel een complete uitgave op CD willen hebben, i.p.v. de bootleg die nu af en toe op Ebay opduikt.
Na Cosmo's Factory zou Tom Fogerty meer en meer aandringen op een plek voor een paar composities van zijn hand op een Creedence album, daarmee uiteindelijk het einde van de groep inluidend.

avatar van spinout
Dat J. Fogerty een rock 'n' roll fan is, hoor je aan het intro van Travelin' Band, dat letterlijk overgenomen is van Little Richard's Jenny Jenny. Ook Chubby Checker gebruikte dit intro voor zijn Let's Twist Again. Ook nam Fogerty natuurlijk diverse rock 'n' roll nummers op, maar dit terzijde.

avatar van Ernie
Ooit heb ik bij een andere CCR-schijf geschreven dat ik de lofzangen op deze Cosmo's Factory niet begreep, goed album uiteraard maar de andere releases vond ik beter en grepen mij direct en kregen allemaal 4* of 4,5* (Bayou Country)
Een zuinige 3,5* was dus mijn 1ste oordeel.

Na 1 extra beluistering in schitterend lenteweer kom ik nu van die gekke gedachten af. Minstens een 4* en optie op meer is wat dit heerlijk album verdient. De hoogtepunten zitten over de gehele speelduur verdeeld met als huisfavorieten Ramble Tamble, Before You Accuse Me, Lookin' Out My Back Door, Run Through the Jungle, Who'll Stop the Rain & Long as I Can See the Light. Aangezien ik het absolute geniale nog niet hoor in de Marvin Gaye cover is er zeker nog ruimte voor Cosmo's Factory om te groeien in mijn oren. Ik ken deze band nu bijna een jaar maar ben echt gaan houden van deze fijne heerschappen en heb alles van het debuut tot deze vorige zomer aangeschaft. Mocht ik in de 60's/70's periode een tiener geweest zijn waren zij wel met voorsprong 1 van mijn favo bands geweest.

op naar de 4*

avatar van musician
Ernie schreef:
(....)Na 1 extra beluistering in schitterend lenteweer kom ik nu van die gekke gedachten af. Minstens een 4* en optie op meer is wat dit heerlijk album verdient (...)
En dan was het vandaag nog slechts 16 graden! Probeer het dit weekend nog een keer!
Ik kan mij inderdaad wel wat voorstellen bij een wat hogere waardering bij goed weer, bij dit album.

avatar van mvfreak
OK, een geweldig album; dat is al uitvoerig beschreven. Naast een stukje jeugdsentiment blijft dit album voor mij ook anno 2016 staan als een huis. Ramble Tamble is mijn persoonlijke favoriet van dit onwaarschijnlijk goede album en herbeluistering leert me hoe vooruitstrevend deze band was in 1969/1971.

avatar van gaucho
nlkink schreef:

Dit is precies zoals ik er tegenaan kijk, en de reden waarom ik een half puntje van de volle mep aftrek in mijn beoordeling. Het zijn goed uitgevoerde covers, maar vallen toch een beetje weg tegen de overige hoogtepunten op dit album. Knap eigenlijk dat een regulier studio-album zo'n aaneenschakeling van hoogtepunten kan vormen. Zeker als je bedenkt dat CCR zijn volledige indrukwekkende output in iets van vier jaar tijd realiseerde.

Ook bij mij was Chronicles de 'instapplaat' waarmee ik aan CCR begon, en heel even leek me de aanschaf van deze LP een wat overbodige herhalingsoefening vanwege de vele dubbelingen. Maar uiteindelijk is Cosmo's factory in mijn ogen Creedence's beste album en een hoogtepunt in de popgeschiedenis. Dus prima te genieten als afzonderlijke LP.

avatar van Jaep
gaucho schreef:

Dit heeft me altijd gefascineerd aan CCR. Het is zelfs zo dat deze plaat twee jaar na de debuutplaat kwam; 5 zeer sterke platen in 2 jaar. 6 in 2,5 jaar als je Pendulum meerekent.

Voor het gemak laat ik Mardi Gras dan even buiten beschouwing.

Met deze plaat heb ik een zeer speciale band. Ik kreeg deze als piepjong jochie (6 jaar) en was lange tijd de enige plaat die ik op de draaitafel kon leggen. In zekere zin heeft deze plaat me dus muzikaal gevormd ware het niet dat ik met mijn persoonlijke voorkeur meer in de alternatieve hoek terecht kwam. Maar toeval bestaat (kennelijk) niet want een paar jaar geleden kwam ik een leuk artikel op de Pitchfork website tegen waarin wordt gesteld dat plaatopener "Ramble Tamble" een soort blauwdruk voor de Indie Rock heeft gevormd. Enkele voorbeelden: Pavement, The Horrors, Deerhunter. Voor mij viel de puzzel in 1 keer samen

Hoe dan ook: Cosmo's is een wereldplaat. Wellicht iets teveel covers. Fogerty (held!) is wel de laatste die andermans werk nodig heeft om te kunnen vlammen.

Beginnende en/of coverbands putten opvallend veel uit deze plaat is mij deze zomer weer opgevallen en dat is al jaren zo, lijkt mij op zich een groot compliment.

avatar van Forza
In vind het bijna onmogelijk om voor deze plaat de 3 beste liedjes te selecteren. Er zitten 8 wereldnummers op. Gelukkig is het met dat aantal wereldnummers eenvoudig te kiezen wat voor cijfer je het gehele album moet geven

avatar van RuudC
Gezien de hoge score, had ik mijn hoop wel een beetje gevestigd op Cosmo's Factory. Tot nu toe vind ik CCR, met uitzondering van het debuut erg wisselvallig. Er staan altijd een paar heel toffe songs op, maar daar staan vaak ook wel echt slecht spul tegenover. Zo is Ramble Tamble weergaloos, maar kan ik er met mijn verstand niet bij hoe je een ronduit debiel nummer als Oobie Doobie kan schrijven. Laat staan coveren. Het is hier met name de B-kant waar ik wel wat moeite mee. Rock-n-roll en country zijn in mijn ogen toch genres waar weinig in te beleven valt en al helemaal niet afwisselend zijn. Als ik
I Heard It Through the Grapevine hoor, moet ik regelmatig aan Proud Mary denken. Sommige loopjes zijn een-op-een kopieën. De hard- en bluesrock van CCR doet het dan ook stukken beter in huize RuudC. Run Through The Jungle is geweldig. De strot van Fogerty maakt natuurlijk ook veel goed.

Tussenstand:
1. Creedence Clearwater Revival
2. Bayou Country
3. Willy And The Poor Boys
4. Cosmo's Factory
5. Green River

avatar van heartofsoul
RuudC schreef:
Kwestie van smaak, denk ik. Voor mij is Ooby Dooby één van de leukste rock 'n roll nummers ever. En dat vond John Fogerty misschien ook wel.

avatar van spinout
Ik heb ooit ergens gelezen dat Fogerty het nummer vooral had opgenomen, om de gitaarsolo na te kunnen spelen (en te tonen dat hij dat heel bekwaam kan).

avatar van nlkink
Ooby Dooby is gewoon een lekker maf rock 'n roll nummer, zoals daar ook zijn Tutti Frutti en Be Bop A Lula. Het hoeft niet altijd ergens over te gaan.
Persoonlijk vind ik alleen Mardi Gras uit 1972 onder de maat. Maar ik loop vooruit op de zaak. Mijn bek zou pas echt openvallen als je dat wel een goed album vindt, RuudC.

avatar van lennert
Ik trek de flauwe rock n' roll van een track Ooby Dooby persoonlijk ook niet, zoals ik Tutti Frutti ook altijd verschrikkelijk heb gevonden. Dat is wel het enige probleem aan het album, want buiten de eindelijk eens acceptabele speelduur (bijna drie kwartier, heuj!) staat het vol met fantastische tracks. Ramble Tamble kende ik nog niet, maar hoort nu wel bij mijn favoriete CCR tracks. Run Through The Jungle is heerlijk rauw en broeierig. Who'll Stop The Rain is erg mooi. I Heard It Through The Grapevine is zo voor mij toch beduidend beter dan in het origineel. Up Around The Bend is heerlijk catchy. Op deze wijze hoor ik het graag!

Tussenstand:
1. Cosmo's Factory
2. Green River
3. Creedence Clearwater Revival
4. Bayou Country
5. Willy And The Poor Boys

avatar van Ernie
Lookin' out my backdoor mag ook vermeld worden. Heerlijk nummer

Krijg er ook altijd spontaan een lachbui bij omdat ik dat nummer niet meer kan horen zonder aan de hilarische scène uit The Big Lebowski te denken

avatar van lennert
Ernie schreef:
Lookin' out my backdoor mag ook vermeld worden. Heerlijk nummer

Helemaal waar, ook een heerlijk nummer en een van mijn favoriete films!

avatar van adri1982
Voor mij is en blijft Ramble Tamble het allerbeste CCR-nummer. Het is een mooi ritmisch rocknummer en de middenbrug met die huilende gitaren erin, is het meest geniale stuk wat de band ooit heeft gemaakt. Al duurt het nummer een kwartier, dan zou het mij nog niet vervelen. Daarnaast is ook Who'll Stop the Rain een mooie rockballad.