Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970)

Rock / Blues
Label: Fantasy

1. Ramble Tamble (7:10)
  2. Before You Accuse Me (3:27)
  3. Travelin' Band (2:07)
  4. Ooby Dooby (2:07)
  5. Lookin' Out My Back Door (2:35)
  6. Run Through the Jungle (3:10)
  7. Up Around the Bend (2:42)
  8. My Baby Left Me (2:19)
  9. Who'll Stop the Rain (2:29)
  10. I Heard It Through the Grapevine (11:07)
  11. Long as I Can See the Light (3:33)
  12. Travelin' Band [Remake Take] * (2:15)
  13. Up Around the Bend [Live in Amsterdam, Holland, 9 / 10 / 1971] * (2:41)
  14. Born on the Bayou * (5:58)

met Booker T. & The M.G.'s

avatar van AbleMable
Spuuglelijke hoes met een spuuglelijke meneer op die fiets maar wel een geweldig album. En tegen de mindere nummers, idd Ooby Doobym My Baby Left Me en Travelin Band, staan enkele geweldige krakers tegen over en voor mij zijn dat Run Through The Jungle, Ramble Tamble, Looking Out My Back Door, Up around The Bend, Who'll Stop The Rain en Long As I Can See The Light. En natuurlijk I Heard It Through The Grapevine maar ik geef wel licht de voorkeur aan de eerdere Motown versie's van Gladys Knight en Marvin Gaye.
Overigens hoorde ik Eric Corton eens op de radio zeggen nadat de versie van Marvin Gaye gedraaid was dat hij het origineel van Creedence mooier vond.....sindsdien kan ik deze man niet meer serieus nemen..

avatar van Ernie
Beide versies zijn fantastisch. Ik neig lichtjes naar het Creedence-kamp.

avatar van teus
Wel grappig en/of opmerkelijk bij de statistieken... de 3 meest populairste tracks van dit album hebben nu alle 3 precies 150 punten

avatar van milesdavisjr
Wat een heerlijke nonchalante hoes, hier is volgens mij geen marketing specialist aan te pas gekomen. Dan de plaat, Ramble Tamble trapt af en doet mij bij vlagen wat denken aan Zeppelin. Het is niet eens zozeer een nummer van Zep maar het ritmewerk doet mij denken aan het werk van de Britten, het is overigens een lekkere song, hoewel wat onnodig lang uitgerekt. Before You Accuse Me bevat een relaxed ritme, hoewel het herhalende karakter mij op den duur wat tegenvalt. Travelin' Band, Ooby Dooby en Lookin' Out My Back Door kunnen mij niet bekoren, het vluchtige en jolige karakter van deze songs trek ik maar matig. Het bluesy Run Through The Jungle is dan al weer sterker, het klinkt wat urgenter en Fogerty trekt lekker van leer. Up Around The Bend trekt de lijn door is wat meer uptempo en heeft karakter. My Baby Left Me doet mij weer wat minder. Who'll Stop the Rain heeft een klassieke status en behoort tot het beste wat de heren hebben uitgebracht, wat een magnifieke song is dit toch, van een prachtige schoonheid. De cover I Heard It Through the Grapevine is aardig maar ook niet meer dan dat. Long As I Can See the Light vormt een sfeervolle afsluiter en rond dit wederom wisselvallige album af.

Tussenstand:

1. Creedence Clearwater Revival
2. Bayou Country
3. Willy and the Poor Boys
4. Cosmo's Factory
5. Green River

avatar van Kos
Kos
Natuurlijk echt wel goed met nogal wat klassiekers maar haalt het wat mij betreft echt niet bij Green River.

Snap ook niet waarom zoeveln dit hun beste album vinden, vooral met al die lauwe bluesrock covertjes.

Kos schreef:

Waarschijnlijk komt dat omdat hier hun meeste hits opstaan die je ook nog regelmatig op de radio hoort. Daarom is dit hun meest toegangkelijke album, en die scoren meestal het hoogste bij het grote publiek. Meestal worden albums met de bekende hits als eerste gekocht, en pas later het minder bekende werk. De liefhebber die zich er wat meer in verdiept hebben meestal weer andere favorieten

ricardo schreef:

Hoe zou het komen dat het merendeel op single uitgebracht is ??? Kos
En ook nog steeds airplay geniet
Omdat het zo lauw is??
Green River is idd ook een goed album
Maar CF bezit toch nog meer kwaliteit

avatar van Kos
Kos
Wat kan mij dat schelen. Gerard Joling wordt ook nog veel gedraaid.

avatar van AbleMable
Ik vind Cosmo's Factory een album van hoge pieken maar ook enkele diepe dalen. Album herbergt wel veel hele goede songs maar ook enkele misperen (Ooby Dooby bv), dus ja, ik sla als album Green River iets hoger aan.

avatar van ricardo
Tja eigenlijk zijn alle 6 de CCR albums gewaagd aan elkaar qua kwaliteit, maar is deze vanwege het verzamelaarskarakter omdat er zoveel hits opstaan de toegangkelijkste, en daar bedoel ik wat anders mee dan kwaliteit.

avatar van ricardo
Heb deze en Green River net eens achterelkaar beluisterd, maar deze bevalt mij beter. Deze komt wat uitbundiger en spontaner over. Op dit album kun je bijna niet stil blijven zitten. Green River is wat meer ingetogen en wat minder uitbundig, maar ook nog steeds een klasse album!

avatar van teus
Met jullie smaak is niks mis hoor, de CCR albums zijn idd aan elkaar gewaagd, tss sommige albums is het verschil minimaal (Mardi Gras niet meegerekend)
Zo ziet mijn volgorde er bij mij uit....

1.Cosmo's Factory
2.Willy and the Poor Boys