Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970)

Rock / Roots
Label: Fantasy

1. Ramble Tamble (7:10)
  2. Before You Accuse Me (3:27)
  3. Travelin' Band (2:07)
  4. Ooby Dooby (2:07)
  5. Lookin' Out My Back Door (2:35)
  6. Run Through the Jungle (3:10)
  7. Up Around the Bend (2:42)
  8. My Baby Left Me (2:19)
  9. Who'll Stop the Rain (2:29)
  10. I Heard It Through the Grapevine (11:07)
  11. Long as I Can See the Light (3:33)
  12. Travelin' Band [Remake Take] * (2:15)
  13. Up Around the Bend [Live in Amsterdam, Holland, 9 / 10 / 1971] * (2:41)
  14. Born on the Bayou * (5:58)

met Booker T. & The M.G.'s

EVANSHEWSON
Toen ik mooi en jong was had zowat iedere student deze elpee op zijn studeerkamer staan.
Kun je nagaan hoe serieus men toen studeerde...

Dit is gewoon verplichte tijdloze kost voor iedere rechtgeaarde rockliefhebber.
Blijf bij mijn beoordeling 4.5 sterren en eeuwig respect voor Fogerty en de zijnen !

avatar van George
Wat hebben mijn ouders mij vaak tot de orde geroepen als Fogerty 's stem weer eens luidskeels door het huis schalde . Mijn argumentatie van 'dat hoort zo met deze muziek' - 'dat moet keihard' - mocht helaas niet baten.
Mensen , dit is een topwerk een KLASSIEKER !

EVANSHEWSON schreef:

nu nog steeds hoor

en denk je dat we nu veel beter studeren

dit is hun beste idd

5 sterren voor ccr

Pieter Paal
EVANSHEWSON schreef:
Kun je nagaan hoe serieus men toen studeerde...

Dit is gewoon verplichte tijdloze kost voor iedere rechtgeaarde rockliefhebber.

Toen ik ging studeren, draaide ik altijd 'Mardi Gras' dat op dat moment uit was.

héél sterke plaat

spijtig dat er covers opstaan

voor de rest héél goed

Héél mooi gezegd

avatar van Lennonlover
Correctie: er staan gewéldige covers op!

ramble tamble...

is ramble tamble een cover? néé toch

avatar van Marty McFly
is ramble tamble een cover? néé toch

Nee.

avatar van Lennonlover
Het is gewoon een fantastisch nummer

a das waar

er staan toch 4 covers op niet meer hé

avatar van Lennonlover
Before you accused my (Bo Diddley), Ooby Dooby (?), My Baby left me (arthur crudup), I heard it through the grapevine (barrett strong, dezelfde die Money(that's what I want) gecoverd door de beatles, schreef)

dus ja, 4 covers.

en wederom een ware klassieker die niet eens is terug te vinden in de top 250 ........ Treurig ...

avatar van Lennonlover
treurig, inderdaad. Treurig ten zéérste.

Aan mij zal het zeker niet liggen daar deze in mijn top tien staat.

Neem je verantwoordelijkheid op als je zegt dat je het treurig vindt dat ze niet in de top250 zit

En spijtig dat hij maar een dikke 42 minuten duurt

zeer spijtig 42 minuten => te kort

toch raar dat ze op ieder album wel minstens 1 cover zetten

ze zijn goed maar ze hadden toch genoeg inspiratie om er geen enkel op te zetten

zou misschien hoger gewaardeerd zijn????????

maar ik zeg het nog maals

dit plaatje blijft een knaller van formaat

toch raar dat ze op ieder album wel minstens 1 cover zetten

Gebeurde toen wel vaker dat artiesten (veel) covers produceerden en op hun albums zetten. Ik weet niet hoe het komt dat dat nu niet vaak meer gebeurt maar vroeger werd heel vaak door een artiesten die covers als eerbetoon op hun platen gezet. Het was zeer duidelijk wie de helden waren van welke artiesten.

Dat heb je nu dus minder, had ik al gezegd. De bands van de jaren '60 (beatles, animals, rolling stones, CCR en nog een hele resem commerciele groepne) werden beinvloed door de artiesten van de jaren '50 (chuck berry, gene vincent, little richard, elvis,...). Dat hoorde je zeer duidelijk aan hun muziek en soms zetten ze ook covers op hun album, zoals dat hier het geval is bijvoorbeeld (maar luister ook eens naar de beginalbums van the beatles, ze zitten stampvol met covers). De bands van vandaag werden beinvloed door de bands van de jaren '80-'90. Dat hoor je niet echt meer vind ik. Ze zoeken veel meer, nu, hun eigen weg dan te blijven hangen bij hun idolen van weleer, zoals dat in de jaren '60 wel gebeurde. Ik heb het nu wel over de commerciele groepen van de jaren zestig want de underground ging écht wel zijn eigen weg op!

bedankt lennonlover

idd the beatles hadden ook vele covers in hun beginperiode

ik denk dat het vanaf help was dat de covers verdwenen?

nietwaar? en een mooi vb tje is revolver

wat een dikke plaat en puur beatles

inderdaad!
Rubber Soul is het eerste album zonder covers. Op Help! staan Act Naturally en Dizzy Miss Lizzy er nog op die covers zijn.

Maar dat is allemaal voor een andere discussie. Anders worden onze lieftallige crewleden een beetje boos

avatar van glenn53
Maar ja als je 2 platen in het jaar maakt kan ik het een beetje voorstellen, van die covers.

Pieter Paal
Creedence maakte juist hele goede cover-versies die vaak het origineel overtrefden.

avatar van Lennonlover
mjah. Hele goede nummers. maar ik ben iemand met het moto: "het origineel is altijd beter". En in 99% van de gevallen is dit écht wel zo.

Kevin-Raphaëll
dat spreek ik wat tegen beste lennon

maar dat is meer om het principe. er zijn mensen die covers meer aanvaarden dan anderen. pas op. liever geen covers maar er zijn enorm sterke covers reeds uitgebracht

Kevin-Raphaëll schreef:

er zijn mensen die covers meer aanvaarden dan anderen.

Inderdaad, ik ben nogal en principieel mens. En covers, daar kan ik niet goed tegen zodus...

Zodus... kun je de eerste albums van The Beatles ook niet aanhoren?

hahaha

die is raak

hmm grapevine van ccr is totaal niet vergelijkbaar met alle andere versies. Ik zie het meer als een arrangement op het origineel.
Wereld album en hoort in feite in mijn top 10 thuis , maar ja er kunnen er maar 10 in.

avatar van LeRoi
.....wat is dit toch GEWELDIGE muziek......ik krijg er nooit genoeg van....One of the BIG 5 of the Sixties for me.......

avatar van Lennonlover
CCR is zeker een grote uit de jaren '60! Ik heb 'em nog steeds in m'n top10 zitten. Geen seconde spijt!