Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970)

Rock / Roots
Label: Fantasy

1. Ramble Tamble (7:10)
  2. Before You Accuse Me (3:27)
  3. Travelin' Band (2:07)
  4. Ooby Dooby (2:07)
  5. Lookin' Out My Back Door (2:35)
  6. Run Through the Jungle (3:10)
  7. Up Around the Bend (2:42)
  8. My Baby Left Me (2:19)
  9. Who'll Stop the Rain (2:29)
  10. I Heard It Through the Grapevine (11:07)
  11. Long as I Can See the Light (3:33)
  12. Travelin' Band [Remake Take] * (2:15)
  13. Up Around the Bend [Live in Amsterdam, Holland, 9 / 10 / 1971] * (2:41)
  14. Born on the Bayou * (5:58)

met Booker T. & The M.G.'s

Het begon bij mij zoals bij meer mensen met de verzamelaar Chronicle. Idolaat was ik van de lange versie van I Heard It Through The Grapevine en dat terwijl ik als nota bene ook soulliefhebber de originele versie van Marvin Gaye niet eens zo goed vind. Op een bepaald moment ga je dan toch op zoek naar het album waar het nummer op staat en kom je erachter dat maar liefst 7 (!) van de 11 nummers op Chronicle van dit fantastische album Cosmo's Factory komen.
En dan zijn dat vaak ook nog eens bepaald niet de minste songs. Nummers als Who'll Stop the Rain, Up Around the Bend & Long as I Can See the Light om er maar eens 3 te noemen zijn ijzersterk. En die andere vier die niet op Chronicle staan, daar is ook niks mis mee. Dan speelt de band deze muziek ook nog eens zo heerlijk puur, met geweldige gitaren, rauwe zang en een heerlijke country-, bluesrock sound. Ze maken van dit Cosmo's Factory een pure lekkernij.

Vandaag nog eens beluisterd en van die pure lekkernij is geen seconde gelogen....

avatar van nlkink
Toen ik 'Cosmo's Factory' aanschafte was ik nogal verbaasd dat zoveel liedjes al te vinden waren op 'Chronicle' want die had ik al. Maar het is inderdaad een fantastisch album. Het is wel zo dat juist doordat ik 'Chronicle' al zo vaak heb gehoord ik niet zo vaak grijp naar 'Cosmo's Factory'.

Wat een album met Hoofdletters; begin alleen eens met de laatste 2 nummers.......... en als dat bevalt is er geen houden meer aan...

avatar van nlkink
Toen ik Cosmo's Factory voor het eerst hoorde was ik vooral verbluft vanwege het relatief onbekende 'Ramble Tamble'. Wat een drive en een energie. En wat een fantastisch opbouwend intro. Een fantastische aftrap. Buiten 'Mardi Gras' om heeft elk Creedence album altijd een waanzinnig goed eerste nummer gehad. Hun afsluiters zijn ook altijd uit de kunst geweest. Wat dat betreft is dat ook het geval bij Mardi Gras. Niet iedereen is gecharmeerd van Walk On The Water maar ik vond dat ook altijd een fijn nummer.
De rest van Cosmo's Factory klopt ook helemaal. John Fogerty had zijn zaakjes op orde. Het enige minpuntje als ik dat al zo wil noemen zijn de rock 'n' roll covers van 'Ooby Dooby' en 'My Baby Left Me'. Ze lijken behoorlijk op de originele versies. Misschien vond Fogerty het leuk om te laten horen dat hij hiertoe in staat was maar wat mij betreft had dit niet gehoeven. Let wel, ik skip ze niet. Ze zijn leuk maar voegen niets toe.
De rest kende ik zo'n beetje van Chronicle zoals ik al eerder aangaf en dat is toch een van de redenen dat ik de andere albums vaker beluister.
De bonus tracks voegen eigenlijk ook weinig toe. 'According to legend' vernietigde John Fogerty na verschijnen van een album alle tapes met mogelijke alternatieve versies en outtakes. De remasters van CCR bewijzen door het gebrek van echte leuke bonus tracks dat dit wel eens meer kan zijn dan een gerucht.
Een aantal CD's bevatten delen van een jam sessie met de muzikanten van Booker T. & The M.G.'s. Daarvan zou ik wel een complete uitgave op CD willen hebben, i.p.v. de bootleg die nu af en toe op Ebay opduikt.
Na Cosmo's Factory zou Tom Fogerty meer en meer aandringen op een plek voor een paar composities van zijn hand op een Creedence album, daarmee uiteindelijk het einde van de groep inluidend.

avatar van spinout
Dat J. Fogerty een rock 'n' roll fan is, hoor je aan het intro van Travelin' Band, dat letterlijk overgenomen is van Little Richard's Jenny Jenny. Ook Chubby Checker gebruikte dit intro voor zijn Let's Twist Again. Ook nam Fogerty natuurlijk diverse rock 'n' roll nummers op, maar dit terzijde.

avatar van Ernie
Ooit heb ik bij een andere CCR-schijf geschreven dat ik de lofzangen op deze Cosmo's Factory niet begreep, goed album uiteraard maar de andere releases vond ik beter en grepen mij direct en kregen allemaal 4* of 4,5* (Bayou Country)
Een zuinige 3,5* was dus mijn 1ste oordeel.

Na 1 extra beluistering in schitterend lenteweer kom ik nu van die gekke gedachten af. Minstens een 4* en optie op meer is wat dit heerlijk album verdient. De hoogtepunten zitten over de gehele speelduur verdeeld met als huisfavorieten Ramble Tamble, Before You Accuse Me, Lookin' Out My Back Door, Run Through the Jungle, Who'll Stop the Rain & Long as I Can See the Light. Aangezien ik het absolute geniale nog niet hoor in de Marvin Gaye cover is er zeker nog ruimte voor Cosmo's Factory om te groeien in mijn oren. Ik ken deze band nu bijna een jaar maar ben echt gaan houden van deze fijne heerschappen en heb alles van het debuut tot deze vorige zomer aangeschaft. Mocht ik in de 60's/70's periode een tiener geweest zijn waren zij wel met voorsprong 1 van mijn favo bands geweest.

op naar de 4*

avatar van musician
Ernie schreef:
(....)Na 1 extra beluistering in schitterend lenteweer kom ik nu van die gekke gedachten af. Minstens een 4* en optie op meer is wat dit heerlijk album verdient (...)
En dan was het vandaag nog slechts 16 graden! Probeer het dit weekend nog een keer!
Ik kan mij inderdaad wel wat voorstellen bij een wat hogere waardering bij goed weer, bij dit album.

avatar van mvfreak
OK, een geweldig album; dat is al uitvoerig beschreven. Naast een stukje jeugdsentiment blijft dit album voor mij ook anno 2016 staan als een huis. Ramble Tamble is mijn persoonlijke favoriet van dit onwaarschijnlijk goede album en herbeluistering leert me hoe vooruitstrevend deze band was in 1969/1971.

avatar van gaucho
nlkink schreef:

Dit is precies zoals ik er tegenaan kijk, en de reden waarom ik een half puntje van de volle mep aftrek in mijn beoordeling. Het zijn goed uitgevoerde covers, maar vallen toch een beetje weg tegen de overige hoogtepunten op dit album. Knap eigenlijk dat een regulier studio-album zo'n aaneenschakeling van hoogtepunten kan vormen. Zeker als je bedenkt dat CCR zijn volledige indrukwekkende output in iets van vier jaar tijd realiseerde.

Ook bij mij was Chronicles de 'instapplaat' waarmee ik aan CCR begon, en heel even leek me de aanschaf van deze LP een wat overbodige herhalingsoefening vanwege de vele dubbelingen. Maar uiteindelijk is Cosmo's factory in mijn ogen Creedence's beste album en een hoogtepunt in de popgeschiedenis. Dus prima te genieten als afzonderlijke LP.

avatar van Jaep
gaucho schreef:

Dit heeft me altijd gefascineerd aan CCR. Het is zelfs zo dat deze plaat twee jaar na de debuutplaat kwam; 5 zeer sterke platen in 2 jaar. 6 in 2,5 jaar als je Pendulum meerekent.

Voor het gemak laat ik Mardi Gras dan even buiten beschouwing.

avatar van galleryplay
Met deze plaat heb ik een zeer speciale band. Ik kreeg deze als piepjong jochie (6 jaar) en was lange tijd de enige plaat die ik op de draaitafel kon leggen. In zekere zin heeft deze plaat me dus muzikaal gevormd ware het niet dat ik met mijn persoonlijke voorkeur meer in de alternatieve hoek terecht kwam. Maar toeval bestaat (kennelijk) niet want een paar jaar geleden kwam ik een leuk artikel op de Pitchfork website tegen waarin wordt gesteld dat plaatopener "Ramble Tamble" een soort blauwdruk voor de Indie Rock heeft gevormd. Enkele voorbeelden: Pavement, The Horrors, Deerhunter. Voor mij viel de puzzel in 1 keer samen

Hoe dan ook: Cosmo's is een wereldplaat. Wellicht iets teveel covers. Fogerty (held!) is wel de laatste die andermans werk nodig heeft om te kunnen vlammen.

Beginnende en/of coverbands putten opvallend veel uit deze plaat is mij deze zomer weer opgevallen en dat is al jaren zo, lijkt mij op zich een groot compliment.

avatar van Forza
In vind het bijna onmogelijk om voor deze plaat de 3 beste liedjes te selecteren. Er zitten 8 wereldnummers op. Gelukkig is het met dat aantal wereldnummers eenvoudig te kiezen wat voor cijfer je het gehele album moet geven

avatar van RuudC
Gezien de hoge score, had ik mijn hoop wel een beetje gevestigd op Cosmo's Factory. Tot nu toe vind ik CCR, met uitzondering van het debuut erg wisselvallig. Er staan altijd een paar heel toffe songs op, maar daar staan vaak ook wel echt slecht spul tegenover. Zo is Ramble Tamble weergaloos, maar kan ik er met mijn verstand niet bij hoe je een ronduit debiel nummer als Oobie Doobie kan schrijven. Laat staan coveren. Het is hier met name de B-kant waar ik wel wat moeite mee. Rock-n-roll en country zijn in mijn ogen toch genres waar weinig in te beleven valt en al helemaal niet afwisselend zijn. Als ik
I Heard It Through the Grapevine hoor, moet ik regelmatig aan Proud Mary denken. Sommige loopjes zijn een-op-een kopieën. De hard- en bluesrock van CCR doet het dan ook stukken beter in huize RuudC. Run Through The Jungle is geweldig. De strot van Fogerty maakt natuurlijk ook veel goed.

Tussenstand:
1. Creedence Clearwater Revival
2. Bayou Country
3. Willy And The Poor Boys
4. Cosmo's Factory
5. Green River

avatar van heartofsoul
RuudC schreef:
Kwestie van smaak, denk ik. Voor mij is Ooby Dooby één van de leukste rock 'n roll nummers ever. En dat vond John Fogerty misschien ook wel.

avatar van spinout
Ik heb ooit ergens gelezen dat Fogerty het nummer vooral had opgenomen, om de gitaarsolo na te kunnen spelen (en te tonen dat hij dat heel bekwaam kan).

avatar van nlkink
Ooby Dooby is gewoon een lekker maf rock 'n roll nummer, zoals daar ook zijn Tutti Frutti en Be Bop A Lula. Het hoeft niet altijd ergens over te gaan.
Persoonlijk vind ik alleen Mardi Gras uit 1972 onder de maat. Maar ik loop vooruit op de zaak. Mijn bek zou pas echt openvallen als je dat wel een goed album vindt, RuudC.

avatar van lennert
Ik trek de flauwe rock n' roll van een track Ooby Dooby persoonlijk ook niet, zoals ik Tutti Frutti ook altijd verschrikkelijk heb gevonden. Dat is wel het enige probleem aan het album, want buiten de eindelijk eens acceptabele speelduur (bijna drie kwartier, heuj!) staat het vol met fantastische tracks. Ramble Tamble kende ik nog niet, maar hoort nu wel bij mijn favoriete CCR tracks. Run Through The Jungle is heerlijk rauw en broeierig. Who'll Stop The Rain is erg mooi. I Heard It Through The Grapevine is zo voor mij toch beduidend beter dan in het origineel. Up Around The Bend is heerlijk catchy. Op deze wijze hoor ik het graag!

Tussenstand:
1. Cosmo's Factory
2. Green River
3. Creedence Clearwater Revival
4. Bayou Country
5. Willy And The Poor Boys

avatar van Ernie
Lookin' out my backdoor mag ook vermeld worden. Heerlijk nummer

Krijg er ook altijd spontaan een lachbui bij omdat ik dat nummer niet meer kan horen zonder aan de hilarische scène uit The Big Lebowski te denken ?

avatar van lennert
Ernie schreef:
Lookin' out my backdoor mag ook vermeld worden. Heerlijk nummer

Helemaal waar, ook een heerlijk nummer en een van mijn favoriete films!

avatar van adri1982
Voor mij is en blijft Ramble Tamble het allerbeste CCR-nummer. Het is een mooi ritmisch rocknummer en de middenbrug met die huilende gitaren erin, is het meest geniale stuk wat de band ooit heeft gemaakt. Al duurt het nummer een kwartier, dan zou het mij nog niet vervelen. Daarnaast is ook Who'll Stop the Rain een mooie rockballad.

avatar van Cor
Cor
Beste van CCR met hun misschien wel mooiste nummer ‘Who’ll Stop The Rain’ . Meest gevarieerde plaat van de heren. Wel jammer van ‘Ooby Dooby’, te melig. Kost ze een halve*

Weer een prachtige plaat, waar ze bij hun vorige eindigden met het beste nummer, zo starten ze ermee bij Cosmo's. Ramble Tamble!
Ik zou dit het beste album gevonden hebben, echter.....hoe kunnen ze een nummer als Ooby Dooby erop zetten!!
My baby left me, is ook zozo. Deze nummers halen het gemiddelde wat omlaag, wat echt zonde is als je de andere nummers van dit album in ogenschouw neemt. Een klassieker of toch net niet? Twijfel als er een nummer opstaat wat je niet kunt uitstaan.

avatar van BoyOnHeavenHill
Negen weken op nummer 1 in de Amerikaanse albumlijst – ja, dat kan ik me wel voorstellen. Toegegeven, ik moet me even niet storen aan die drie op Creedence-platen wel vaker voorkomende onbenullige vullertjes die samen gelukkig slechts 6'40 duren (Ooby dooby, My baby left me en Travelin' band – ja, ik weet dat dat laatste nummer een grote hit was, maar het blijft toch gewoon een flauw en veel te gehaast standaard-rock & roll-schemaatje in mijn oren). Wat daarbuiten overblijft zijn 36 minuten van, zoals dat zo mooi heet, een staalkaart van het kunnen van deze band, met ontspannen rock & roll (Before you accuse me), psychedelische countrypop (Lookin' out my back door), een benauwende moerasrocker die laat zien hoe je een nummer met maar één akkoord toch gigantisch spannend kan houden (Run through the jungle), briesende rock (Up around the bend), een donker nummer met de lichtste jangle-gitaar die je je maar kunt voorstellen (Who'll stop the rain), een bluesy workout (I heard it through the grapevine), een lofzang op hoe het melancholische verlangen om te zwerven soms hand-in-hand met het verlangen naar thuis kan gaan (Long as I can see the light), en (mijn persoonlijke favoriet, zoals van wel meer gebruikers hier) een opener met een instrumentaal gitaarstuk van vier minuten dat ook tien minuten had mogen duren. Zeer afwisselend, maar met als constanten de hoge kwaliteit, de strakke helderheid van de sound, en die enorme stem, één van de krachtigste en meest expressieve uit de pop/rock-geschiedenis wat mij betreft (dat "Yeah! Yeah! Yeah! Oh yeah!" van de plaatafsluiter, koude rillingen). Green River is mij nog net iets dierbaarder, maar Cosmo's factory is denk ik wel het ultieme Creedence-statement.
        Het nummer dat mij als jongetje voor deze band liet vallen was Up around the bend: "kijk, dát is nou nog eens een ruig nummer!" Pas toen ik mijn plaatjes (in dit geval een Duitse vinylpersing van Cosmo's factory) niet meer via een mono-radio als versterker maar op een echte stereo-pick-up afspeelde hoorde ik dat er al die tijd in het instrumentale gedeelte een gitaarsolo verborgen had gezeten.

Oef, wat een teleurstelling. Ik had wel goede herinneringen aan CCR, vooral aan "who'll stop the rain" en "heard it through the grapevine" maar een hele plaat ervan, ook al is het maar een korte, kan ik blijkbaar niet aan. Het begint aardig met Ramble tamble, dat halverwege nog een verrassende simpele gitaarsolo heeft die wel eens een onwaarschijnlijke inspiratie zou kunnen zijn geweest voor de Feelies, zij het dat die laatsten aanzienlijk lichtvoetiger spelen. Maar dan blijft het een tijd bij simpele rock&roll, we-spelen-de- goeie-ouwe-muziek- maar- voor-de- zekerheid- schuren- we-de-randjes-weg. "Up & around the bend" en "who'll stop the rain" zijn meer eigen, minder dixie- land rock en best lekker maar "heard it through the grapevine" is een regelrechte afknapper. Niet alleen ben ik na twintig minuten helemaal uitgekeken op de geforceerde rasp van John Fogerty, maar wat me het meest tegenstaat is dat de hele wijngaard en passant met botte bijlslagen wordt omgehakt. Na deze' vertolking' wordt hier nooit meer gefluisterd, dat is zeker.

avatar van musician
boemp schreef:
Ik had wel goede herinneringen aan CCR, vooral aan "who'll stop the rain" en "heard it through the grapevine" (....) maar "heard it through the grapevine" is een regelrechte afknapper.

Dit lijkt mij nogal in tegenspraak met elkaar, eerlijk gezegd.

Dus het beeld dat op basis van het eerder beluisteren van het nummer was ontstaan wordt, na het beluisteren van het nummer in album-verband, opeens volledig omgegooid? Ook al is er dus sprake van hetzelfde nummer?
Want eerst is er dus de goede herinnering, daarna de botte bijlslagen in de wijngaard?

Inderdaad, de hernieuwde kennismaking viel mij nogal tegen tegen. Ik had mij die botte bijlslagen niet zo herinnerd. Eén aspect daarbij is toch echt wel dat bepaalde zaken meer opvallen als je een paar nummers achter elkaar draait. Specifiek voor the grapevine speelt daar vast mee dat ik in de loop van de jaren vooral gewend ben geraakt aan veel subtielere versies, zoals die van Marvin Gaye of Bill Frisell. En waarschijnlijk valt het gebrek aan subtiliteit van CCR door de wekkerradio of in het café minder op dan thuis over de luidsprekers.

avatar van teus
I Heard To The Grapevine....
Dit is geen gebrek aan subtiele vaardigheden van Fogerty ,dit is met opzet de eigen heerlijke unieke sound van CCR
Vind de versie van Marvin Gaye ook mooi maar dan hoor je dus een soul geluid
En deze van CCR is een Rocksound in ook nog'es een ruim 11 min lange eigen uitvoering
Totaal anders dus!
Juist dat subtiele eraf ,maar nu met die heerlijke rauwe randjes
Wat mij betreft zeker de mooiste uitvoering!

avatar van frolunda
Opnieuw een uitstekend album van Creedence Clearwater Revival al vind ik hem net een fractie minder dan Bayou Country (de twee albums daartussen Green River en Willy and the poor boys ken ik in zijn geheel nog niet goed genoeg).Daarvoor zijn de nummers Ooby Dooby en My baby left me voor verantwoordelijk,twee songs die schril afsteken bij de rest.
Het overige materiaal op Cosmo's Factory is wel van topklasse,mede door het prachtige gitaargeluid en de geweldige stem van John Fogerty.Vooral de krachtige opener Ramble Tamble,de hits Up Around the Bend (de overgang in de solo zo gruwelijk mooi) en Who'll stop the rain plus de prachtige oneindige versie van Marvin Gaye's (maar al eerder een hit voor Gladys Knight & the Pips) I Heard It Through the Grapevine springen eruit.
Vind het sowieso verbazingwekkend knap dat de band rondom John Fogerty binnen een tijdsbestek van nog geen twee en een half jaar met maar liefst zes albums op de proppen komen,tegenwoordig moet je al blij zijn met één plaat in de twee jaar.
En dan moet je nog maar afwachten of het qua kwaliteit een beetje in de buurt komt van het fantastische Cosmo's Factory.