Band of Horses - Everything All the Time (2006)

Label: Sub Pop

1. The First Song (3:43)
  2. Wicked Gil (2:57)
  3. Our Swords (2:26)
  4. The Funeral (5:22)
  5. Part One (2:35)
  6. The Great Salt Lake (4:45)
  7. Weed Party (3:09)
  8. I Go to the Barn Because I Like The (3:06)
  9. Monsters (5:21)
  10. St. Augustine (2:41)
Zo, deze plaat heeft lang op zich laten wachten! Ruim een jaar geleden hoorde ik wat demo's van deze band en na het nummer Funeral gehoord te hebben was ik gelijk verkocht! Geweldig nummer dat ergens halverwege tussen My Morning Jacket en The Shins zweeft. Ook de andere demo's klonken veelbelovend dus ik noteerde hun naam in de verwachting dat het debuutalbum snel zou volgen. Dat was ook het plan, maar wegens voor mij onduidelijke redenen heeft het al met al langer dan een jaar geduurd voordat het album daadwerkelijk in de winkels ligt.

Inmiddels na het horen van een aantal definitieve album nummers is mij wel meteen duidelijk dat beide heren (voormalige leden van Carissa's Wierd) niet stil hebben gezeten. Ze begeven zich nog steeds ergens tussen My Morning Jacket en The Shins in, maar dan My Morning Jacket ten tijde van Z in plaats van At Dawn. Zal dat dan toch de invloed van Sub Pop zijn? Wie weet. De nummers blijven in ieder geval sterk en ik ben benieuwd wat dit album gaat doen bij het "grote" publiek. Liefhebbers van My Morning Jacket, The Shins, Arcade Fire, etc. hebben met dit album er wellicht een nieuwe favoriet bij gekregen.

sxesven
Nu al één van de beste platen van 2006, wat mij betreft. Everything All the Time heeft inderdaad aardig op zich laten wachten, maar gelukkig zwerfden er wat demo's rond op het net én was er de Tour EP die voor zo lang het nodig was de honger naar méér Band of Horses materiaal voedden. In ieder geval, uitstekend album!

8.8 op Pitchfork!

Yak
Dijk van een plaat. Natuurlijk had ik gelijk iets moeten schrijven toen ik 'm had afgeluisterd, maar toen lag MuMe eruit. Komt nog wel bij tweede beluistering.

Yak
Whammo, 4,5*. Sub Pop blijft potdomme maar kwaliteitsmuziek leveren. De zang doet inderdaad erg aan James Mercer denken, maar dat is nauwelijks een bezwaar. Zeer sterke nummers die al bij eerste beluistering direct in je hoofd gaan zitten, en bij tweede beluistering klinken alsof je ze al jaren kent. The Funeral, man o man wat een nummer.

Lekkere plaat. Ze worden inderdaad her en der met My Morning Jacket vergeleken, maar het niveau van die band halen ze jammergenoeg niet. Maar dat is maar voor weinig weggelegd .

Desondanks een van de beste platen van 2006 tot nu toe.

Yak
In een review in de laatste OOR wordt gezegd dat The Funeral in één nummer van vijf en een halve minuut het hele album Funeral van Arcade Fire samenpakt. Ben ik het eigenlijk wel een beetje mee eens. Koude, ijskoude rillingen bij dat nummer. Op zeker de beste song die ik tot dusver dit jaar heb gehoord.

Yak schreef:

Het nummer funeral is inderdaad verschrikkelijk mooi! De rest van dit album is ook goed. Heerlijk...

Aangeschaft nadat ik een mp3 van The Funeral hoorde. Tevens het absolute hoogtepunt van de plaat. De rest mag er trouwens ook zijn.

avatar van HiLL
Is in bestelling. Klinkt gewoonweg erg goed. En die hoes he.

avatar van Lukas
Hoorde deze vandaag in de Plato in Leiden. Klinkt erg goed, maar nieuwe CD's zijn zo duur ... Komt nog wel een keer.

Lukas schreef:

Is er een Plato in Leiden?

Heb deze plaat overigens toevallig vandaag aangeschaft, in Leiden ook, alleen dan bij de Velvet. In ieder geval, nog steeds één van mijn favorieten van 2006. 4.5*

Een mooi gemiddelde hier voor een mooie cd, deze maakt ook bij mij kans om in de eindlijstjes terecht te komen.

Ja, er is een Plato in Leiden. In de Vrouwensteeg, een zijstraat van de Haarlemmerstraat (op de hoek zit een FRS en daartegenover de H&M, meen ik). Op zo'n 700 meter van de Velvet, schat ik (kwestie van het water volgen).

herman schreef:

Nooit geweten, haha. Daar ga ik eens langs volgende keer. Bedankt!

avatar van VanDeGriend
bubbachups schreef:
Liefhebbers van My Morning Jacket hebben met dit album er wellicht een nieuwe favoriet bij gekregen.

Ik ga t direct uitchecken

avatar van VanDeGriend
bubbachups schreef:
Liefhebbers van Arcade Fire hebben met dit album er wellicht een nieuwe favoriet bij gekregen

Of toch maar niet

VanDeGriend schreef:

Of toch maar niet

Toch maar wel VanDeGriend!
De Arcade Fire referentie had geen enkele betrekking op de muziek, maar meer om een bepaald publiek geïnteresseerd te krijgen voor dit album.

Even proberen kan voor jou zeker gaan kwaad, al vind ik dat je wel eerst even At Dawn uit het plastic moet halen!

avatar van pauljojo
St. Augustine... Best wel redelijk prachtig... Ik moet nog een aantal keren luisteren om tot een definitief oordeel te komen, maar laten we beginnen met 4*.

jij schiet omhoog maar je hebt ook super albums

Het kwartje is nog niet helemaal gevallen bij mij.
Al die vergelijkingen snap ik ook niet zo. Arcade Fire? Welnee (en die pakten mij ook veel beter). The Shins hoor ik er dan wel een heel klein beetje in terug zo af en toe, maar bij die band viel het kwartje wel heel snel en dat was een cd die wat afzwakte na verloop van tijd.
Ik wil het best nog even proberen, maar ik vrees dat ik het enthousiasme hier niet erg zal gaan delen.

avatar van twin
aERodynamIC schreef:
Het kwartje is nog niet helemaal gevallen bij mij.

Grappig al die vergelijkingen die langskomen, ik zal er eentje toevoegen: Interpol, daar dacht ik heel snel aan, bijv bij het outro van Funeral, verder een hele goede cd op het eerste gehoor, een van de beste releases van dit jaar wat mij betreft, stemmen volgen nog.

aERodynamIC schreef:

Al die vergelijkingen snap ik ook niet zo.

De enige muzikale vergelijking die je nodig hebt is:

(The Shins + My Morning Jacket) / 2 = Band of Horses

Die vergelijking was al gelijk duidelijk bij het horen van de demo's en nu op het uiteindelijke album gaat dat nog steeds op. Zoals ik al zei is de Arcade Fire vergelijking van mij puur gericht op het soort publiek dat deze band zou kunnen waarderen. In de muziek zul je verder weinig overeenkomsten vinden.

Arcade Fire noemen ze overal als vergelijkingsmateriaal, komt dus niet echt alleen van jou af (die opmerking van mij was dus meer algemeen)

Mij doet dit album na een aantal draaibeurten vooralsnog erg weinig moet ik zeggen.

avatar van Dielie
vorig weekend gekocht, leuk op het eerste gehoor, nog paar keer beluisteren, stem is origineel en goed ja, alhoewel ik er in kan komen dat velen dit niet zal liggen, nuja, stem later wel,

eerste vier nummers zijn alvast goed, naar einde wel een beetje te zacht vind ik, maar goed, dat doet nu niks aan de muziek

aERodynamIC schreef:

Je moet ook enkel naar mij en niet naar anderen luisteren, dat weet je toch?

bubbachups schreef:

Je moet ook enkel naar mij en niet naar anderen luisteren, dat weet je toch?

Soms

Ace
Wat een mooi album! The Funeral deed toen ik het voor het eerst hoorde, hetzelfde met me (om de lijn maar even naar My Morning Jacket door te trekken) als Dondante van MMJ. Wat een schoonheid! 4* met kans op meer...

Ace
Na vele keren geluisterd te hebben in korte tijd, verhoog ik mijn stem naar 4,5*: fantastisch album met The Funeral is bizar mooi hoogtepunt!

Jornaquin
Damn, wat is The Funeral toch een wereldnummer, voorlopig nadat ik de hele plaat 2 keer heb gehoord( The Funeral al wat meer ) 4* maar er zit 4,5 in.