Änglagård - Buried Alive (1996)

Zweden
Label: MUSE (I)

1. Prolog (2:20)
  2. Jordrök (11:46)
  3. Höstsejd (14:03)
  4. Ifrån Klarhet Till Klarhet (9:03)
  5. Vandringar I Vilsenhet (13:07)
  6. Sista Somrar (9:21)
  7. Kung Bore (12:34)
avatar van BoyOnHeavenHill
Vooruit, ik als tweede, laten we gewoon met z'n allen proberen een beetje een regelmatige stroom van berichten bij dit album te onderhouden. Met live-registraties van progbands heb ik soms wel wat moeite, omdat de technische eisen verbonden aan het strak spelen van zulke gecompliceerde muziek niet altijd verenigbaar zijn met de energie en de intensiteit die een concert een meerwaarde zouden moeten geven, maar voor deze plaat van Änglagård kan ik toch wel warm lopen, want de nummers ademen mooi en het geluid en de mix zijn uitstekend. Ik weet niet hoeveel dit album toevoegt aan de twee studioplaten van deze band, maar ik vind het toch erg leuk om hem erbij te hebben.
        Wel blijf ik zitten met een brandende vraag: waarom is het mellotron-intro van Ifrån klarhet till klarhet zodanig subtiel aangepast dat ik er dan misschien nog net niet "Hallo meneer de Uil" maar zeker wel "waar brengt u ons naar toe" op kan meezingen?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
BoyOnHeavenHill schreef:
Bij uitstek de reden waarom dit album voor mij niet helemaal het succes is dat het eigenlijk zou moeten zijn. Een complete Hybris en de beste nummers van Epilog, maar per saldo luister je toch net iets te vaak naar mindere kopieën van de originelen, zonder dat je er veel voor terugkrijgt. Komt misschien ook doordat de geluidsdynamiek op de studioalbums al erg hoog lag, dat wordt in een liveregistratie (die vast geen miljoenenbudget had) domweg wat rommelig.