Spinvis - Spinvis (2002)

Label: Excelsior

1. Bagagedrager (6:14)
  2. Smalfilm (4:02)
  3. Voor Ik Vergeet (4:25)
  4. Astronaut (4:15)
  5. Ronnie Gaat Naar Huis (4:41)
  6. Mare Frigoris * (2:52)
  7. In de Staat van Narcose (3:35)
  8. Mike Clark (0:34)
  9. Herfst en Nieuwegein (3:51)
  10. Handige Tante / Jongen Met Geld (2:27)
  11. De Talen van Mijn Tong (2:25)
  12. Leo's Definitieve Aquarium (1:01)
  13. Limonadeglazen Wodka (5:00)
  14. Regen en Patchoulli (4:08)
avatar van luigifort
Blijft ms toch zijn beste. Ik hoor het knip en plakwerk niet. Tis meer dat mensen t weten dat ie t op zolder gemaakt heeft denk ik...

avatar van Psychonaut78
Dit moet voor Excelsior toch een genot zijn geweest toen dit bandje in de brievenbus viel...probeer mij soms voor te stellen hoe dat moet zijn geweest. Beginnend met Bagagedrager en dat er dan daarna nog zoveel meer moois voorbij komt. Voor ik Vergeet vind ik het allermooiste Nederlandstalige liedje die ik ken. Ook een favoriet van mijn kinderen trouwens. Heb ze al wel eens meegenomen naar een optreden. Ben blij dat ze het zo jong al kunnen waarderen.

avatar van JanLo65
Ronald5150 schreef:
No worries, ik ben niet zo van de muzikale vernieuwing. Dat weet ik van mezelf.
Geeft niets! Dat wordt gezegd, maar ondertussen kun je bij de meeste liefhebbers van Spinvis dat het allemaal spannend en vernieuwend is, er ook niet uit aflezen . Kijk bij de meeste liefhebbers hun top 10 maar eens na, en je komt er al gauw achter dat je verwachting daarvan behoorlijk gaat uitkomen! Ze noemen het alternatief, maar er is over het algemeen weinig alternatief!

avatar van heartofsoul
Je richt je tot iemand die al bijna 3 jaar niet heeft ingelogd...

avatar van waxs
Ik ben geen groot Spinvis fan, het heeft zelfs even geduurd voordat ik de kort geleefde hype rond de release van dit album kon begrijpen. Ik ben uberhaupt geen groot fan van Nederlandstalig werk, Nederlands voelt te vaak als een taal die de nuance onmachtig is, te hard is en niet "lief" mag zijn. Maar bij uitstek op een nummer als "Voor ik Vergeet" valt er een contrast tussen melancholie en berusting op zijn plek. Persoonlijk ervaar ik het als een nummer dat verlies en emotie relativeert tot de alledaagse lichtheid van het bestaan. Banale ervaringen en herinneringen die verloren zijn gegaan evenals het beeld van de "handen van mijn vader". Voor dat ik je vergeet wil ik zeggen dat ik van je hou. Het is een nummer dat mij elke keer weer pakt en enorm emotioneel beladen is, een persoonlijk hoogtepunt in de Nederlandse muziekgeschiedenis 4*

avatar van divart
Ik heb de lp versie al enige tijd in mijn bezit. Tot mijn schande nog nooit op de platenspeler gehad en dan blijkt de lp een nummertje meer te hebben dan de cd versie. Ik kende het nummer nog niet maar Mare Frigoris is een prachtig niemendalletje.

avatar van Funky Bookie
Mijn eerste kennismaking met Spinvis en het bevalt prima. Het doet me af en toe een beetje aan Beck denken. Het album is lekker gevarieerd met goede teksten. Muzikaal niet constant mijn ding, maar overall een prima album.

avatar van crosskip

Haha, ja tof dit! Er is die video ook nog een ander Spinvis-hit te vinden en ook deze collectie oude demo's begint direct met een bekend klinkend nummer.

Arbeidsdeskundige
Dit is een geniaal album. Het luisteren naar dit album is een hypnotische ervaring.

Heb hem net hard opgezet. Meteen janken bij Voor ik vergeet, astronaut, ronnie gaat naar huis en bagagedrager.

avatar van jrn
jrn
Oef, die bonus track op het einde van kant A van de LP is wel een absolute toevoeging

avatar van dumb_helicopter
Muzikaal zeker de moeite, maar na een tijdje ben ik wat uitgehoord op de verveelde, nogal drammerige stem van Spinvis.

avatar van Reijersen
N.a.v. dit topic hoorde ik deze plaat (weer eens).

Het feit dat ik dit album al een cijfer heb gegeven bewijst dat ik het al eens hoorde, maar kan het me eigenlijk niet zo heel goed meer herinneren. Dit album bevat natuurlijk het prachtige Bagagedrager. Maar er is meer, neem bijvoorbeeld de leuke fluit op Smalfilm, het dromerige Astronaut of het onbezorgde De Talen van Mijn Tong. Hij is geen zeer begenadigd zanger, maar het is een verhalenverteller. Dat past prima bij de muziek zo, al kan gaandeweg het album de stem mij wel iets meer tegen staan. Best een mooie plaat dit.

avatar van Tonio
Ben best een grote fan van Spinvis, en zeker van zijn laatste drie reguliere albums. Ik was ook al fan van zijn debuut, maar draaide die de laatste jaren eigenlijk nooit meer. Daarom weer eens geluisterd.

En zeker, het blijft een bijzonder debuut. Al helemaal vanwege de totstandkoming. Maar nu, vele jaren later, vind ik het zolderkamergeknutsel minder charme hebben dan vroeger.

En wat de songs betreft: de eerste drie nummers zijn nog altijd Spinvis-klassiekers. Niet voor niets komen ze regelmatig langs in zijn setlists. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor 'Ronnie'. Maar dat hoge niveau houdt hij niet het hele album vast. En dat zou ook wel erg gek zijn. Het luistert best wel lekker weg, maar blijft gewoon minder 'hangen'. Halfje eraf, dus.

avatar van BoyOnHeavenHill
Prachtige liedjes, vooral op de eerste helft van het album, met echo's van Beck en Air (althans die namen kwamen bij mij omhoog) en met een stem die sommigen misschien als saai zullen ervaren maar waar ikzelf vanwege de expressiviteit bij zowel de zang als de praatzang geen enkele moeite mee heb.
        Maar het zijn toch de teksten die deze plaat voor mij tot een meesterwerk maken, de overdaad aan dichterlijke beelden met talloze niet uitgelegde associaties in een vaak onbegrijpelijke samenhang die de suggestie van een soort William S. Burroughts-achtige cut-up technique wekt. Of de luisteraar hier iets zinnigs van kan of wil maken moet hij of zij maar voor zichzelf bepalen, maar de combinatie van begeleiding, melodie, stemtimbre en melancholie die uit sommige tekstfragmenten spreekt resoneert bij mij in ieder geval heel sterk. "het is nooit gebeurd maar dat is geen bezwaar / het is evengoed een soort van waar", de dichter liegt zijn waarheid bij elkaar. Nooit zal ik de verbijstering vergeten toen ik ontdekte dat iemand van wie ik nog nooit had gehoord toch feilloos wist hoe hij mij op de meest precieze wijze kon raken, tijdens de eerste keer dat ik Bagagedrager hoorde, en bij de Afsluitdijk viel de muziek opeens stil: "als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind..." Nog altijd een magisch moment.