Spinvis - Spinvis (2002)

Label: Excelsior

1. Bagagedrager (6:14)
  2. Smalfilm (4:02)
  3. Voor Ik Vergeet (4:25)
  4. Astronaut (4:15)
  5. Ronnie Gaat Naar Huis (4:41)
  6. Mare Frigoris * (2:52)
  7. In de Staat van Narcose (3:35)
  8. Mike Clark (0:34)
  9. Herfst en Nieuwegein (3:51)
  10. Handige Tante / Jongen Met Geld (2:27)
  11. De Talen van Mijn Tong (2:25)
  12. Leo's Definitieve Aquarium (1:01)
  13. Limonadeglazen Wodka (5:00)
  14. Regen en Patchoulli (4:08)
avatar van luigifort
Blijft ms toch zijn beste. Ik hoor het knip en plakwerk niet. Tis meer dat mensen t weten dat ie t op zolder gemaakt heeft denk ik...

avatar van Psychonaut78
Dit moet voor Excelsior toch een genot zijn geweest toen dit bandje in de brievenbus viel...probeer mij soms voor te stellen hoe dat moet zijn geweest. Beginnend met Bagagedrager en dat er dan daarna nog zoveel meer moois voorbij komt. Voor ik Vergeet vind ik het allermooiste Nederlandstalige liedje die ik ken. Ook een favoriet van mijn kinderen trouwens. Heb ze al wel eens meegenomen naar een optreden. Ben blij dat ze het zo jong al kunnen waarderen.

avatar van JanLo65
Ronald5150 schreef:
No worries, ik ben niet zo van de muzikale vernieuwing. Dat weet ik van mezelf.
Geeft niets! Dat wordt gezegd, maar ondertussen kun je bij de meeste liefhebbers van Spinvis dat het allemaal spannend en vernieuwend is, er ook niet uit aflezen . Kijk bij de meeste liefhebbers hun top 10 maar eens na, en je komt er al gauw achter dat je verwachting daarvan behoorlijk gaat uitkomen! Ze noemen het alternatief, maar er is over het algemeen weinig alternatief!

avatar van heartofsoul
Je richt je tot iemand die al bijna 3 jaar niet heeft ingelogd...

avatar van waxs
Ik ben geen groot Spinvis fan, het heeft zelfs even geduurd voordat ik de kort geleefde hype rond de release van dit album kon begrijpen. Ik ben uberhaupt geen groot fan van Nederlandstalig werk, Nederlands voelt te vaak als een taal die de nuance onmachtig is, te hard is en niet "lief" mag zijn. Maar bij uitstek op een nummer als "Voor ik Vergeet" valt er een contrast tussen melancholie en berusting op zijn plek. Persoonlijk ervaar ik het als een nummer dat verlies en emotie relativeert tot de alledaagse lichtheid van het bestaan. Banale ervaringen en herinneringen die verloren zijn gegaan evenals het beeld van de "handen van mijn vader". Voor dat ik je vergeet wil ik zeggen dat ik van je hou. Het is een nummer dat mij elke keer weer pakt en enorm emotioneel beladen is, een persoonlijk hoogtepunt in de Nederlandse muziekgeschiedenis 4*

avatar van divart
Ik heb de lp versie al enige tijd in mijn bezit. Tot mijn schande nog nooit op de platenspeler gehad en dan blijkt de lp een nummertje meer te hebben dan de cd versie. Ik kende het nummer nog niet maar Mare Frigoris is een prachtig niemendalletje.

avatar van Funky Bookie
Mijn eerste kennismaking met Spinvis en het bevalt prima. Het doet me af en toe een beetje aan Beck denken. Het album is lekker gevarieerd met goede teksten. Muzikaal niet constant mijn ding, maar overall een prima album.