The Stone Roses - Second Coming (1994)

Label: Geffen

1. Breaking into Heaven (11:18)
  2. Driving South (5:09)
  3. Ten Storey Love Song (4:29)
  4. Daybreak (6:46)
  5. Your Star Will Shine (2:56)
  6. Straight to the Man (3:11)
  7. Begging You (4:54)
  8. Tightrope (4:30)
  9. Good Times (5:38)
  10. Tears (6:53)
  11. How Do You Sleep (4:55)
  12. Love Spreads (5:46)
  13. The Foz (6:25)
deric raven schreef:
Second Coming; de titel zegt het al.
Na het orgasme wat hun eerste album veroorzaakte, is dit maar wat navocht.

Toch staan hier nog enkele zeer sterke nummers op, zoals Breaking In To Heaven, Love Spreads maar vooral Ten Storey Love Song. De rest is middelmatigheid troef en kan inderdaad niet tippen aan de geniale voorganger.

Breaking Into Heaven is toch wel te langdradig.
De verwachtingen zijn hoog, maar leiden niet tot het te verwachten resultaat.

deric raven schreef:
Breaking Into Heaven is toch wel te langdradig.

Tja, na ongeveer 6 minuten feest skip ik meestal wel, maar die eerste 6 minuten behoren tot het beste van het album.

deric raven schreef:
De verwachtingen zijn hoog, maar leiden niet tot het te verwachten resultaat.

Dat is het nadeel van een legendarische debuutplaat, natuurlijk: hooggespannen verwachtingen.

Na de eerste 6 minuten waren de drugs op.
Er werd toen besloten om eerst te scoren, waardoor ze vervolgens niet meer wisten waar ze mee bezig waren.
Voor mij had het album op die lijn door mogen gaan.
Ik krijg er altijd zo'n heerlijk op het strand gevoel bij.

avatar van hpdewin
Deze cd is enorm aan het groeien bij mij. 'Tightrope' had veel langer mogen duren! Heerlijk om dat nummer ontzettend hard op te zetten, het einde van 'Tears' is ook heerlijk en natuurlijk vindt ik net als de rest hier 'breaking into heaven' ook lekker. love spreads heb ik niet zoveel mee. Stone Roses waren het nog niet verloren als je het mij vraagt. Luister ook 'Ride on' de B-side van 'Ten Storey love song' als je hem nog niet kent. YouTube - The Stone Roses - Ride On Ik vind dit misschien wel het beste stone roses nummer, en dat zegt nogal wat. De stone roses zoals ik ze het liefste hoor.

avatar van Ampivinni
ben um net voor t eerst aan t luisteren, en hij begint meteen goed zeg!

Ampivinni schreef:
ben um net voor t eerst aan t luisteren, en hij begint meteen goed zeg!

Goedzo! Zet 'Tears' op en luister hem veelste hard, het is een van roses beste nummers! Luister goed naar de gitaar van squire in dat nummer. Niet zomaar 1 keer luisteren maar vaak. Had iedereen dat gedaan dan stonden hier veel minder troep opmerkingen.

avatar van Running On Empty
Love Spreads .....wat een dijk van een nummer zeg. Echt super.

avatar van Paalhaas
En wat te denken van "Breaking into Heaven"! Eigenlijk vind ik deze opvolger beter dan het debuut. Wat nogal ongebruikelijk is geloof ik...

Paalhaas schreef:

Maar wel begrijpelijk. Ik ben inmiddels naar de 5 * gegaan

avatar van avdj
Typisch een album dat volledig is ondergesneeuwd door zijn voorganger. Een plaat die ik overigens veel te weinig heb geluisterd. Deze is serieus minder maar nog altijd stukken beter dan zo ongeveer de volledige Top 40 anno 2011. Zeker "Love Spreads" kan op mijn goedkeuring rekenen. De zanger zal nooit mijn favoriet worden maar zonder twijfel 3,5*

avatar van hpdewin
Ik vind alleen het intro van Breaking into heaven te lang duren als je het voor de zoveelste keer hoort maar verder is dit album een grote parel. Ik heb het album veel en veel meer gedraaid dan het debut. Vooral Tears en Tightrope zijn mijn lievelings, ik zal binnekort eens een verhaaltje bij dit album schrijven

avatar van bart1989
hpdewin, ik ben benieuwd!
op nr. 1 in je top 10?! deze plaat moet ik dringend opnieuw beluisteren!

bart1989 schreef:
hpdewin, ik ben benieuwd!
op nr. 1 in je top 10?! deze plaat moet ik dringend opnieuw beluisteren!

Ja, zeker het fijnste pop album dat ik ken. Heeft veel met smaak te maken maar ieder pop/rock liefhebber zoals jij die hier goed naar luistert zal op zijn minst moeten kunnen begrijpen waarom ik dit zo graag opzet. geef het idd nog eens een kans en kijk of de melodieën je meer mee kunnen voeren. Een struikelblok is dat je je aandacht verliest door het lange intro van breaking into heaven. Ik ben benieuwd!

Ik moet ook die 5* lijst van jou is doorlopen zeg!

avatar van Bakema NL
Paalhaas schreef:

Zal best, maar ik ben het volledig met je eens......ik vind deze vele malen lekkerder dan die eerste plaat, zonder enige twijfel. Ik kende deze ook eerder dan het debuut.....daarna direct dat debuut gehaald en vond die in vergelijking zelfs tegenvallen.

avatar van Robbie Keane
Sjonge jonge wat een intro van dat eerste nummer :O

avatar van CDrek
Zonder Driving South, Straight To The Man, Good Times & How Do You Sleep zou het album wat puntiger zijn en verdomd veel in de buurt komen van hun (eerste) meesterwerk.

avatar van hpdewin
allemaal geweldig, vooral good times is een heerlijk pop nummer maar de rest is nog beter idd

avatar van richiedoom
Ontzettend fijne plaat, wat mij betreft net zo goed als de eerste. Op deze misschien wat minder echt uitschieters, maar over de gehele linie gewoon een ontzettend lekkere plaat om naar te luisteren!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Toch wel een hoop middelmaat in deze plaat. De single Love Spreads is een hier al vaker gememoreerde uitzondering, maar Tears was bij herbeluistering eigenlijk de positiefste verrassing.

deric raven schreef:
Second Coming; de titel zegt het al.
Na het orgasme wat hun eerste album veroorzaakte, is dit maar wat navocht.

Een mooie verwoording van wat het volk hiervan dacht destijds. Maar jaren later blijkt het toch niet het gedrocht te zijn waar ze het toen voor wilden afschilderen. Toch?

Wouden?

Maar inderdaad, een gedrocht is het niet. Wel een flinke stap terug.

ArthurDZ schreef:
Wouden?

Maar inderdaad, een gedrocht is het niet. Wel een flinke stap terug.

Zo beter?

En ja, inderdaad, daar moet ik hun toch gelijk in geven. Het duurt gewoon te lang. Het materiaal is niet sterk genoeg voor deze lange afspeeltijd.

avatar van pdonidvie
Het is zo'n een beetje hetzelfde fenomeen als 'Be Here Now' van Oasis, maar dan beter .

Breaking into Heaven heeft zo'n rare opbouw; het nummer gaat halverwege over in totaal iets anders.
Waar het bij het debuut wel lukte met de langere nummers, slaan ze hier de plank mis.
Verder zou het ook beter zijn geweest als ze juist met dat nummer het album afsluiten, en met Love Spread begonnen, of het geheel hadden vervangen door One Love.

blaauw
Staan toch een hoop sterke liedjes op. How do you sleep vind ik persoonlijk met love spreads denk ik het beste nr.

avatar van Ronald5150
The Stone Roses stonden voor een hele opgave na de release van hun geweldige debuut. Hoe overtref je dat? Het is dan ook moeilijk om naar ”Second Coming” te luisteren zonder het debuut als referentiekader (als je het kent natuurlijk) te hanteren. ”Second Coming” heeft in ieder geval een ander geluid dan het eerste album. Om dan je tweede album ook nog eens te openen met een liedje van ruim elf minuten getuigt van lef, maar is ook een risico. Het intro van ”Breaking into Heaven” duurt behoorlijk lang, maar toch heb ik niet de neiging om te skippen. Na een minuut of vijf gaat het los en ontpopt het tot een heerlijk nummer. Ook het tweede liedje ”Driving South” is een goede. Op ”Second Coming” heeft de gitaar van John Squire wat meer de overhand in vergelijking met het debuut. Het is gevoelsmatig dan ook wat meer rock georiënteerd. Toch bevat ”Second Coming” ook echt wat mindere broeders. Op die liedjes komt de stem van Ian Brown in mijn beleving minder goed tot zijn recht wat negatief is voor de beleving van die liedjes. Muzikaal blijft het allemaal dik in orde, waarbij met name het gitaarwerk van Squire om van te smullen is. Uiteindelijk is ”Second Coming” een prima genietbaar album. Al is het alleen maar door de absolute uitschieter ”Love Spreads”. Wat een heerlijk nummer is dat zeg. Wellicht een van de beste liedjes van de jaren 90 naar mijn smaak. The Stone Roses halen wat mij betreft met ”Second Coming” niet het niveau van hun debuut, maar ik vind het ondanks de wisselvalligheid gewoon een ruime voldoende.

avatar van BoyOnHeavenHill
Bij een goed elftal hoor je al gauw dat "het geheel meer is dan de som der delen", maar bij dit album is het voor mij net andersom: de som is meer dan het geheel der delen. De plaat begint met twee uitstekende nummers gevolgd door het eerste hoogtepunt, de perfecte popsong Ten storey love song, en na het middengedeelte (tracks 3 t/m 9) eindigt het precies andersom met het tweede hoogtepunt (het lange Tears met de eindsolo die mij qua textuur steeds aan Stairway to Heaven doet denken) nu juist gevólgd door twee uitstekende nummers.
        Helaas is dat middengedeelte zelf niet al te sterk, met een soort dance-funk (Daybreak, Straight to the man, het even drukke als vervelende Begging you), de melige psychedelische ballade Your star will shine, de irritante "meezinger" Tightrope en het vervelende Good times dat juist allesbehálve feestelijk klinkt –– hoewel zelfs die mindere nummers af en toe nog hun prachtige momenten hebben, zoals Squire's gitaarsolo's op het einde van Daybreak (op een mooi orgelbedje) en Good times.
        Een zeer wisselvallige plaat dus, maar desalniettemin pieker ik er niet over om hem weg te doen, want die eerste drie en die laatste drie nummers zijn toch wel erg sterk, en bovendien bewonder ik de moed die ze bleken te hebben door na vijf jaar tegen het maken van een nieuw popalbum te hebben aangehikt (en opboksend tegen zulke hoge verwachtingen) met zo'n verrassende plaat op de proppen te komen (die bluesinvloeden had ik persoonlijk toch niet aan zien komen). Geen fantastische maar wel een redelijk sterke en zeer intrigerende plaat.
        Overigens werd er toen deze plaat uitkwam door sommige critici gemord dat het lange intro van Breaking into Heaven "afgekeken" zou zijn van Osibisa's The dawn, maar als ik dat laatste nummer nu op YouTube beluister vraag ik me af waar ze dat idee vandaan hadden. En wat betreft die manie van "ghost tracks" die hier geparodieerd wordt met 86 nummers van elk 4 seconden stilte, begon die gekte niet met die noise-explosie na tien minuten stilte op het einde van Nirvana's Nevermind uit 1991?

avatar van ArthurDZ
Blijft een leuk album. Jammer alleen van die paar minder opvallende nummers en die veel, véééél te lange speelduur.

avatar van dynamo d
Ik vind dit album eigenlijk veel beter dan het eerste album. Breaking Into Heaven, Driving South, Begging You en Love Spreads zijn fijne nummers met prima gitaarspel.

avatar van Michiel Cohen
Iets minder dan zijn voorganger maar nog steeds behoorlijk goed.

avatar van Reint
Ik weet de details van deze plaat niet precies. Maar pas 5 jaar later je succesvolle debuut opvolgen in combinatie met verhalen van veelvuldig drugsgebruik is, in dit geval, een teken aan de wand. Het lijkt alsof de groep door de torenhoge druk geen andere optie zag dan te vertrekken vanuit de groove en de liefde voor de root-genres van de jaren 90 rock - blues, folk, funk, 60s rock (Stones, Led Zeppelin, Hendrix).

Dit is op zichzelf geen probleem; Mani, Remi en Squire zijn stuk voor stuk fantastische muzikanten, en er zijn momenten dat de jams bijna niet te bevatten zijn qua funkiness. Maar helaas is de focus zoek; er staan teveel middelmatige nummers op die te veel tijd in beslag nemen.

Interessant is de bluesrock die wordt gekoppeld aan keiharde drumbreaks die het midden houden tussen hiphop en drum & bass; Breaking Into Heaven, Driving South, Begging You, Love Spreads. Een van de weinige bands die deze formule geloofwaardig wist over te brengen wat mij betreft.

Er staan twee gouden popsongs op, die laten zien dat er in die 5 jaar toch nog enige tijd is vrijgemaakt voor melodie: Ten Storey Love Song, die fungeert als een brug tussen de Roses en Oasis, die de vorm van de monumentale popsong eigen wisten te maken. How Do You Sleep, een vernuftig countryrocknummer dat je doet hopen dat er iets meer van de kruisbestuiving tussen roots en popmelodiën ha gestaan op deze plaat.

Dan zijn er nog de folk singalogs en onuitgewerkte jams, die wisselen in kwaliteit: Daybreak, een funky studiojam, de Indian Summer-folk van Your Star Will Shine, vederlichte funkcountry Straight to the Man, de stonede kampvuurfolk van Tightrope, Good Times - dat veelbelovend begint, maar wel erg formulematig door-ebt wanneer de band invalt. Tears is een ambitieus nummer waarop de band een 90s Stairway to Heaven probeert te schrijven maar dat doet door hele akkoordpassages, inclusief de dynamiek, na te spelen. Bizarre keuze. Ik heb het idee dat als ze de compositie iets meer naar hun hand hadden gezet het een van hun carrièrehoogtepunten had kunnen zijn.

Al met al best een goede plaat, maar je weet dat de band veel beter kan, en daarom is het voor mij een wat een frustrerende luisterervaring.

Een paar nummers uit deze periode, met name Ride On en Moses, en in mindere mate Breakout, Groove Harder zijn harde, smerige, slepende, druggy tracks in de categorie van Love Spreads, en als deze nummers beter waren uitgewerkt hadden ze wellicht een coherente duistere plaat kunnen maken.

Voor de volgende tracks is er trouwens leentjebuur gespeeld:
Breaking Into Heaven - The Dawn, Osibisa
Tears - Stairway to Heaven, Led Zeppelin