Ghostface Killah - Ironman (1996)

Label: Razor Sharp

1. Iron Maiden (4:46)

2. Wildflower (3:26)
  3. The Faster Blade (2:28)

4. 260 (2:46)

met Raekwon

5. Assassination Day (4:17)

met Raekwon, RZA, Inspectah Deck en Masta Killa

6. Poisonous Darts (2:15)
  7. Winter Warz (4:40)

met Cappadonna, U-God en Masta Killa

8. Box in Hand (3:14)

met Method Man, Street en Force M.D.'s

9. Fish (3:50)

10. Camay (4:34)

11. Daytona 500 (4:40)

met Raekwon, Cappadonna en Force M.D.'s

12. Motherless Child (3:45)

13. Black Jesus (4:37)

met Raekwon en U-God

14. After the Smoke Is Clear (3:17)

met The Delfonics

15. All That I Got Is You (5:21)

met Mary J. Blige

16. The Soul Controller * (6:52)

met Force M.D.'s

17. Marvel (5:10)
totale tijdsduur: 1:03:06 (1:09:58)
avatar van Stapler
Tyn schreef:
Als dit album als classic wordt gezien, heeft Wu vanaf hun debuut 6 classics op een rij gedropt. Toch een ongekende prestatie.

Idd .

avatar van Kill_illuminati
Nu ik All That I Got Is You weer hoor. Het is echt een wonderschoon nummer. Dat nummer behoort zeker tot een van de meest oprechtste en mooiste HipHop nummers.

avatar van toris
totdat ik winter warz hoorde vond ik cappadonna niks, wat een verse zeg! Hij flowt daar echt goed. Ook Meth op Box in Hand is Verder vond ik het opvallend dat het bijna alle nummers, zelfs het eerste nummer, beginnen met een verse van Raekwon. Meestal rapt de albummaker zelf de eerste verse, verder geen probleem mee.

Genius
Winter Warz vind ik toch zo'n vette track! Dat futuristische geluidje. Ik krijg er altijd een beetje een terminator judgement day gevoel bij haha. Met lasers schietende robots rijdend over doodskoppen in een donkere vergane wereld...maar goed Vette track dus!

avatar van Poeha
Kill_illuminati schreef:

Volledig met je eens, Kill_illuminati.

Echt een supertrack met een kwali melodie.

avatar van Elohim
Hier zal ik maar mee beginnen nu ik met Ghostface begin. Ik zie veel Raekwon dus dit belooft veel. Heb een paar nummers gehoord en dit klinkt echt als een typische Wu-Klassieker, dit wordt smullen als ik even de tijd heb XD

vervelend trouwens dat ik die Camay clip niet kan kijken...

De Motherless Child clip is typisch, waar de Daytona 500 clip simpelweg episch is, als die tekenfilm-versie de officiele is.

avatar van WeztSide
Ik denk dat niemand had verwacht dat Cappadonna de show zou stelen: op Winter Warz en Fish is hij het sterkst, maar vooral op Iron Maiden flowt hij geniaal.

avatar van Harderwiek
Goed album, beste van Ghost. Net als bij de meestal Wu-solo albums vind ik hier ook dat ghostface een te kleine rol speelt in het geheel terwijl het zijn album is.

Maar verder weinig te klagen over het album, denk dat ik de beats het minst vind van het album. Ghost en de rest flowt goed en het album heeft een goed verloop! Favorieten zijn Winter Warz, Iron Maiden en All That I Got Is You. 4*

avatar van -marco-
Deze weer eens opstaan en damn wat lekker. Dit was een van mijn eerste aanrakingen met hiphop, een van mijn eerste cd's zelfs!!!

sentiment zal meespelen, maar het blijft een heerlijk sfeertje op dit album, was het maar weer 1996, tijdperk van de wu imo.

o.a. favo track zijn Fish en Motherless child is zeker een waard!!!

avatar van KILLERBEE99
Leuk album... Vooral All That I Got Is You vind ik heel leuk

avatar van Elohim
Errrug lekker album. Rae en Ghost was indertijd een klassieke combo, jammer dat deze chemie tegenwoordig nog maar lastig te merken is vaak...

avatar van Psycholamp
Vet album. Goede beats met het opgefokte stemgeluid van Ghost erover heen. Er staan geen vervelende nummers op dit album!

avatar van Metalhead99
Heerlijk album met sterke beats. Dit eerste 'solo' album van Ghost is erg goed voor de liefhebbers. Sterke productie en gewoon sterke nummers.

avatar van Jar0on
Begint heerlijk, daarna echt 4 keiharde nummers achter elkaar, helaas dat t daarna wat minder word anders waren t 5 sterren geweest maar vind t toch een geweldig album!

avatar van Lexcoaster
Wat tracks van dit album gehoord. Klonk veelbelovend, eens zien of ik dit kan pindakazen.

avatar van Ernie
Geniaal album! Ghost flowt veel te lekker en ie was al 1 van mijn favoriete Wu-leden! Cappadona kende ik enkel van Wu-Tang forever Disc1 en hier is ie ook zwaar in vorm. Heerlijke grauwe RZA-Beats (iron maiden hoe vet kan een openingsnummer zijn?) en dan nog Raekwon die in die jaren alleen maar verses van hoge kwaliteit afleverde. Overduidelijk een 4* nu maar met optie op meer...

avatar van Ernie
En al veel gezegd waarschijnlijk maar Capodonna op Winter Warz blijven gaan die baas

avatar van Ernie
tot en met Daytona 500 is dit dus echt een schitterend album! niet 1 filler of mindere track. ik zal de songs 12 tot 16 eens apart draaien want het album duurt toch iets te lang voor 1 zit ofwel zie ik de genialiteit van die laatste nummers nog niet in nog niet in met uitzondering van All that I Got is you. Mooie song met een gevoelige Ghostface Wel een ballad dus niet teveel draaien...

Fantastisch album! Onnavolgbare beats en schitterende lyrics. Wu-Tang op z'n best!

avatar van Ernie
Sinds gisteren eindelijk orgineel binnen! weg met die youtubekwaliteitgekopieëerde-cd

avatar van Nr.4
Ook net origineel binnen, dope album blijft dit.

avatar van Shelter
Ik vind Assassination Day echt een dope nummer, met het typische Wu Tang Sampletje en de scratches zijn ook vet.

avatar van Jar0on
Shelter schreef:

Heb ik ook als favoriet staan. De verse van Inspectah Deck weer niet te vergeten!

avatar van gweah
Daar heb ik ook een blauw sterretje staan. Heeft van alle tracks het meest die onmiskenbare Wu sound inderdaad. Die verses van Deck, RZA, Masta Kila en in mindere mate Rae zijn classic wat mij betreft. Mooi ook hoe die hook gewoon een sampletje is uit diezelfde Masta Killa verse.

Wu-nerd feitje 1: die sample op Assassination Day is een sample van RZA van zichzelf. RZA had een slide guitar gekocht, wist niet hoe erop te spelen, heeft er lang mee geklooid, dat opgenomen, en daar dus een stukje van gebruikt. Bron: XXLmag.com

Wu-nerd feitje 2: ik weet niet zeker of het waar is, en weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar deze track was helemaal niet bedoeld voor Ironman. Ghost doet opvallend genoeg zelf ook niet mee. De track was bedoeld voor de 1996 solo van: Inspectah Deck. Waarom deze toen niet is uitgekomen is weet ik al helemaal niet (de beruchte overstroming in RZA's kelderstudio? nog geen platencontact voor Deck?).

Wu-nerd feitje 3: De intro van deze track is natuurlijk uit Usual Suspects ("there is no coke.."). Er zijn meerdere films die gesampled zijn op dit album, maar op het einde van Soul Controller komt deze zelfde film nog even terug: na het stukje van de stervende Al Pacino uit Carlito's Way hoor je Kevin Spacey nog zeggen "the greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist... and like THAT... he's gone."

gweah schreef:

CD-versie zonder bonustrack hier
Wel een leuk weetje, de andere 2 had ik al ergens gehoord/gelezen

En assassination day is ook een dikke favo hier!

avatar van Johnny Marr
Sterk album, maar de verse op Wildflower vind ik er toch net iets over .
Ook jammer van All That I Got Is You, best een sterk nummer maar past hier niet tussen.
De instrumentale outro van Marvel vond ik wel erg lekker, en Iron Maiden is een ideale binnenkomer (die intro met Smokie vind ik ook geslaagd).

avatar van mjk87
Later that night, stay mesmerized yo
Go get the green 5, meet you on the corner of Marriott
You ready, you got the E&J and the machete?
We going upstairs, I hope one nigga is empty
We walked in, both of us, looked like terrorists
Masks on, second floor, Dunn yo, I handle this

Raekwon gaat hier echt hard en flowt echt heerlijk. Misschien wel m'n favoriete verse in eender welke hiphop song.

Staat voor mij net iets voor Cuban Linx als favoriete Wu-Tang solo. Stijl van productie is iets anders en spreekt me nog meer aan. Beiden voor mij classics. 5/5.

Nog steeds moeilijk kiezen in de battle:
"OB4CL vs LS vs IM"

Ze hebben allemaal een bepaalde sfeer die echt super is neergezet. Wat een album is dit ook weer. Waanzinnige beats, gruwelijk gespit. Het klopt gewoon.

avatar van ZAP!
All that i got