Justin Hayward & John Lodge - Blue Jays (1975)

Label: Treshold

1. This Morning (5:56)
  2. Remember Me (My Friend) (5:28)
  3. My Brother (3:28)
  4. You (4:35)
  5. Nights Winters Years (3:40)
  6. Saved by the Music (6:10)
  7. I Dreamed Last Night (4:28)
  8. Who Are You Now (2:30)
  9. Maybe (5:38)
  10. When You Wake Up (5:18)
  11. Blue Guitar * (3:37)
avatar van musician
Eerlijk is eerlijk, ik heb nooit kunnen vermoeden dat Hayward en Lodge met Blue Jays er destijds in zijn geslaagd om een geweldig Moody Blues album neer te zetten.

Een grandioze opener met This Morning.

Ik dacht al die tijd dat er sprake was van een beetje een slap aftreksel maar integendeel. Veel tracks mogen als bruisende Moody blues muziek worden omschreven en in de laatste cd-versie blijkt dat de ooit los uitgegeven single Blue guitar prima aansluit bij de rest van Blue Jays en terecht is toegevoegd.

Dus geschiedenis wordt hier haast herschreven. Het is waar dat de Moody blues tussen Seventh sojourn (1972) en Octave (1978) niets hebben uitgebracht maar Blue Jays blijkt een uitstekend tussenalbum, ondanks de afwezigheid van de overige Moodies.

avatar van BoyOnHeavenHill
Humor: "All songs written by Justin Hayward/John Lodge, except..." en dan volgen er zes solotitels van Hayward en drie van Lodge, zodat er van die "all songs" slechts twéé overblijven die gemeenschappelijk zijn geschreven (Remember me (my friend) en When you wake up).
        Moeilijk om iets negatiefs te zeggen over dit album: voor mijn gevoel zijn Hayward en Lodge de twee meest op elkaar ingespeelde (en "ingezongen") Moodies, met vergelijkbare stemmen en temperamenten qua composities, en bij deze samenwerking kunnen ze hun gevoel van romantische popballades vrij spel geven. En in principe ben ik daar helemaal vóór, maar Blue Jays schiet wel èrg ver door richting romantiek. De nummers zijn van zichzelf al bijna zonder uitzondering zeer dramatisch, en wanneer sommige toch al topzware ballades dan ook nog eens een orkestraal arrangement krijgen beginnen ze bijna te kreunen onder hun eigen gewicht, zoals Nights winters years (met die enorme over-the-top-finale) en I dreamed last night (met die jubelende strijkers bij het refrein).
        Justin Hayward geeft met zijn gebruikelijke scherpe gitaarsound nog wel wat tegengas, maar dat is niet altijd voldoende. Bovendien vind ik de stem van John Lodge prima voor up-tempo-nummers zoals Tortoise and the hare en I'm just a singer, maar op ballades als You en Maybe klinkt hij gewoon vlak en karakterloos. Al die elementen, plus de vaak "gedubbelde" vocalen en het feit dat sommige nummers wat te lang doorgaan (de helft van de tracks zit qua speelduur ruimschoots boven de vijf minuten) resulteren in een plaat die soms een beetje veel van het goede is. Mijn favorieten zijn dan ook het wat kaler gearrangeerde Who are you now en het ijle Blue guitar waarbij de gitaarexplosie op het einde een lekker tegengif vormt voor de strijkes, net zoals het up-tempo-refrein van Saved by the music haast als een verfrissende duik in een koel zwembad aanvoelt.
        Zoals gezegd, het is heerlijk om te merken dat dit duo ook buiten de Moody Blues in staat is tot het afleveren van kwalitatief hoogwaardige en warmhartige muziek, en Blue Jays is en blijft een uiterst sympathiek project met diverse uitstekende nummers (met name van Hayward, naar mijn smaak sowieso de beste componist van de Moody Blues), maar de propvolle sound en de overdadige arrangementen benemen me ook wel een beetje de adem.

avatar van bvds63
Vandaag vinyl kringloop score voor... €1,50.
Voor afgeragd vinyl van the Cure, oftewel andermans ellende waar bijna €25,- voor gevraagd wordt bij diezelfde KL, is dit een koopje.
Kortom: spekkoper.

Spekkoper ?
Is dat zo?

Mint staat (optisch) ook nog. Inlegvel met songteksten enz. zit er ook bij. De lp zat in een goede witte hoes .
Dus helemaal compleet.
En mooi artwork.

Zag 'm liggen zonder deze post te kennen dus op de gok mee genomen want Hayward en Lodge, ja die kan ik plaatsen.
KL personeel niet vermoed ik.
Houden zo!

Op zich wel redelijk album. Herkenbaar geluid uit duizenden.

This morning heeft heerlijke synths.
In Remember me, my friend komen de MB arrangementen volop aan bod. Klinkt me overigens bekend in de oren.... ooit geplugd op de radio ? Dat zou dan in mijn geval Noordzee moeten zijn geweest.
My brother vind ik 13 in een dozijn nummer. Wel lekker gitaarwerk en mooie samenzang dan weer. Dus verder ok want het einde van het nummer vind ik dan weer zo zo.
You begint zo dat het meteen je aandacht krijgt. Beetje meezing, stadion nummer. Dit eindigt al sterker dan You.
Night, winters, years begint met violen (verderop plingplongpluk) en klavier en is op kant 1 m.i. het meest orchestrale nummer. Koper, pauken/timpani, dat dus...
Saved by the music zet er meteen de sokken is met een rustig middengedeelte. Met kenmerkende MB gitaarsolo. En fluiten en... nou ja de bekende riedel.

Ik vind het niet een heel opmerkelijk album maar het is zeker aangenaam en wat nou maakte dat deze mannen nu zo nodig als duo iets moesten creëren als dit album?

Klassiek MBachtig klinkt I dreamed last night.
Who are you now.., zo halverwege kant 2 wordt het toch wel allemaal een beetje gemiddeld en zoetsappigheid troef .
Ja maybe begint voornaam en gaat dan over in slepend tempo met ik denk orgel/harmonium (?). Hier blijken er toch tikjes op het vinyl te zitten (mint ogen en klinken) bij deze rustige passage. De zang is zeurderig.
When you wake up, dubbelzinnig, want er zullen luisteraars in slaap gevallen kunnen zijn . Als afsluiter MB gitaarwerk, MB koortjes ahaaahahaaa.

Al met al:

Een euro en vijftig eurocent.

Het album is zeker meer dan dat waard.
Maar het zou niet op mijn wishlist gekomen zijn.
Zoals ik er tegen aan liep, dan zeker niet laten liggen.