Counting Crows - Recovering the Satellites (1996)

Label: Geffen

1. Catapult (3:34)
  2. Angels of the Silences (3:37)
  3. Daylight Fading (3:49)
  4. I'm Not Sleeping (4:55)
  5. Goodnight Elisabeth (5:18)
  6. Children in Bloom (5:23)
  7. Have You Seen Me Lately? (4:06)
  8. Millers Angels (6:32)
  9. Another Horsedreamers Blues (4:31)
  10. Recovering the Satellites (5:23)
  11. Monkey (3:01)
  12. Mercury (2:47)
  13. A Long December (4:55)
  14. Walkaways (1:12)
Frank Lageweg schreef:

Helaas wordt "Desert" door velen ernstig onderschat...en met Hard Candy werd een heel nieuw commercieel geluid aangeboord...velen vielen ook over het feit dat CC hun song 'American Girls' aan Coca Cola leenden...en achteraf gezien was dat wellicht terecht...een nieuwe tijd brak aan...en in NL scoorden de heren helaas een nr1 hit met (aarrgghhh) Blof! De Zeeuwse heren die ruiterlijk toegeven groot fan van hen te zijn. (Klopt wel want bij een concert in de Melkweg net voor de release van 'Desert' stonden Peter en Pascal voor me in de rij)
Nadeel is nu dat 'Big Yellow Taxi" (bonustrackje van 'Hard Candy') nog heel vaak op Sky Radio te horen is en het grootste deel van de mensen die CC al kennen steevast zullen zeggen: Dat is toch dat bandje wat met Blof speelde???
Shoot! Kill and Destroy! Neeeeeeeeeeeeeee! Blof mocht meedoen met CC en NIET! ANDERS! OM!
Luister eens naar 'Recovering' en ga daarna eens die platen van de Zeeuwen luisteren... 'Een dag op de grens' bijvoorbeeld...een regelrechte CC-kloon...en hoe heet die song die het zelfde begin heeft als 'Round Here' van 'August'??? Schaamteloos gekopieerd...

Nog niet echt als klassieker erkend...maar de kenners weten beter!

Beste Frank,

Ik ben het er mee eens dat die drie cd's het beste van CC geven. Hoewel hard Candy ook nog een heel eind komt. Desert is door mij nooit onderschat, het was de eerste CC-plaat die ik hoorde en kocht.
Maar die eerdere twee waren toch nog beter.

Maar waarom toch dat afgeven op Blof (en Acda en de Munnik ook?)
Duritz zingt mee met Blof en niet andersom!
Is het soms verkeerd dat ze fans zijn van CC? dat ben jij ook.
Gekopieerde songs? Och....daar hangt de popmuziek van aan elkaar. The Beatles kopieerden al hun helden. The Stones idem.
Blof is een van de beste nederlandse bands. Veel van hun nummers zullen nederlandstalige klassiekers blijven tot in lengte van jaren. Engelse taal klinkt schijnbaar altijd beter, maar dat is omdat je dat gewend bent en en je de stoplappen niet als zodanig herkent.

avatar van rkdev
... en de versie van Acda en deMunnik is gewoon een prima interpretatie van het CC nummer.

Dolf Jansen is ook helemaal weg van Counting Crows, maar die kan niet zingen.

Counting Crows zijn trouwens in Nederland een stuk populairder dan in andere landen.
In het thuisfront USA doen ze niet zoveel.

Ik ben zelf voornamelijk liefhebber van hun eerste twee albums.

avatar van Frank Langeweg
...en ik geef af op Blof omdat ik het een zeikband vind...

Klassiekers!? Noem er eens 1.

Als je CC hebt...heb je Blof niet nodig...zo zie ik het...

Verder respecteer ik ieders smaak en mening dus til er vooral niet te zwaar aan people!

avatar van otherfool
Destijds al niet mijn bandje (het debuut nog altijd nooit gehoord), en ook nu ik deze voor het eerst in 5 (?) jaar weer eens heb opstaan kan het me niet echt bekoren. Pareltjes als Miller's Angels en (vooral) A Long December daargelaten.

avatar van bertus99
Deze is wat harder dan het debuutalbum August and Everything After.
Harder in de zin van meer electrische gitaren en een hoger volume.
Hier en daar verzuipt een nummer in de gitaren, bijvoorbeeld in Catapult en Have you seen me lately.
De ballads maken echter ook weer veel goed. Daylight Fading,Goodnight Elizabeth en de klassieker A long December.
Niet dat de Crows van mij niet mogen rocken, maar op deze slaat de balans meer daarheen uit. Op Desert Life, dat ik nu heb opstaan is het weer mooier in evenwicht.

avatar van Heldopsokke
Wat zijn Goodnight Elisabeth, Recovering the Satellites en Mercury toch een fantastische nummers!
de vertolking van Goodnight Elisabeth van Acda en de Munnik vind ik trouwens ook heerlijk

avatar van iggy
Deel 2 van hun eerste plaat. En zoals bertus schrijft het is iets harder. Hier en daar vind ik de nummers ietswat minder dan hun debuut. Het rockende angels nr2 doet mij bijv niks. En zo zijn er meer nummers waar ik minder mee kan dan het debuut. Toch staan ook op satellites nummers die me aangrijpen.elisabeth,horsedreamers bijv
Het probleem bij dit soort bands vind ik atijd hoelang hou je deze stijl,gevoel vol zonder dat je het gevoel krijgt van tja nu ben ik wel klaar met jullie zwaarmoedig gedoe. Ik persoonlijk had na deze plaat wel zoiets van ik weet het wel. In hun derde cd was ik op de een of andere manier niet meer echt geinteresseerd. Ik krijg dan een beetje moeite met de oprechtheid van dit soort bands/stijl. Dat kan best onterecht zijn overgens.

iggy schreef:

Op hun recente cd's ziet je toch een ontwikkeling. Die zijn minder zwaarmoedig in ieder geval, zonder aan kwaliteit in te leveren, tenminste wat Sweet Candy betreft. Saturday Nights vind ik beduidend minder.

avatar van robbrouwer58
Te veel zangerspathos zorgt voor obstipatie in de gehoorgang. Jammer, want er zit best wel muziek in.

avatar van reptile71
Na de reissue op vinyl van "August..." vorig jaar wordt het wat mij betreft tijd voor deze. Het origineel is niet te betalen, maar wil hem toch ook wel graag in de verzameling. Zou hij dit jaar komen?

avatar van reptile71
O nee , ze moeten natuurlijk wachten tot 2016 voor een 20th anniversary edition. Alsof dat zin heeft.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Minder sterk dan hun debuutplaat, veel meer rock georienteerd en laat me dat nu net niet zo bevallen bij de Crows.
Bij opvolger This Desert Life wordt de weg bergopwaarts in mijn ogen weer gevonden.
Met deze plaat heb ik al pakweg 18 jaar geen echte klik kunnen vinden en waardeer ik het album misschien wel teveel met 3,5 sterren, maar dat komt omdat met Goodnight Elizabeth, Millers Angels en vooral A Long December toch nog enkele juweeltjes te bespeuren zijn.
Daarentegen doen nummers als Angels Of The Silences, Children In Bloom & Have You Seen Me Lately? mij dan weer weinig tot niets en dan helpt dat Duritz zijn stem niet tot mijn favorieten behoren ook niet echt mee.

avatar van Twinpeaks
Naar aanleiding van het verschijnen in de updates deze er weer eens bijgeplakt,en het blijkt dat ik dat toch te weinig heb gedaan de laatste jaren.Het is een prima plaat waarop de Crows wat meer rocken,maar waarop de ballads van een onsterfelijke schoonheid zijn.

Het debuut blijft buitencategorie,maar deze doet er niet al teveel voor onder.Zieleroerselen uit het diepst van de getormenteerde geest van Duritz die natuurlijk al geen vrolijke Frans is,maar hier toch soms echt wel het bot raakt.Muzikaal ingekleurd met een breed palet van herfstkleuren.

Geen lichte kost,maar heerlijk zwelgen en het is dat het zulk prachtig weer is ,want bij regen en donkere geven dit soort albums nog een soort extra lading.Ik zet hem in ieder geval naast de stereo in afwachting van slechter weer en zal er in de komende donkere dagen meer van gaan genieten.

4 sterren voor deze.

avatar van reptile71
Vinyl reissue dan dit jaar? Lijkt me wel een keer gepast in elk geval. Ik denk van wel. (20th ann.)

reptile71 schreef:

Nee, niet in 2016, maar nu dan eindelijk wel.

avatar van Dibbel
Al een tijdje in huis (kofferbakmarktverrassing voor 1 Euro), maar was gisteren pas (waarom? denk ik nu) voor het eerst aan de beurt.
Een hele pak steviger dan het onvolprezen debuut, maar ik had er best wel plezier an. Deze gaat na nog een paar draaien wel aan de 4 sterren komen.

avatar van bikkel2
De moeilijke 2e plaat.
August & Everything After was een droomdebuut en pas drie jaar later kwamen de Crows met een opvolger.
Ongetwijfeld door het vele touren en de publiciteit duurde het even.
Recovering The Satellites is een meer dan uitstekende follow up en hun twee na beste album wat mij betreft.
Duritz is nog altijd de sombermans die van sommige muziekjournalisten het verzoek kreeg eens op te houden over zichzelf te zeuren, maar als je een beetje open staat voor gepijnigde artiesten, is dit een heel mooi werkstuk.
Op latere platen is Duritz wat over zijn dip heen en dat betekende onherroepelijk een artistieke achteruitgang.
Want dan zijn The Counting Crows een stuk minder spannend bleek al snel.
Op deze plaat is daar nog weinig van te merken.
Pittige rock in combi met drama, is goed uitgelicht en heeft ieder liedje wel zijn functie.
Minder echte knallers dan het onvolprezen debuut, maar deze is wat losser en misschien overal wat puurder.
In ieder geval een prima geheel met prachtige werkjes als Millers Angels, Children In Bloom, Goodnight Elizabeth en het immer prachtige A Long December als de highlights.
Juist de songs in een lager tempo die het meest bekijven.

Mooi vervolg en hoewel de groep nog zeker acceptabele albums afleverde, zijn August en deze met stip hun beste platen.

Parlotones
deric raven schreef:
Dolf Jansen is ook helemaal weg van Counting Crows, maar die kan niet zingen.

In het thuisfront USA doen ze niet zoveel.

Ik ben zelf voornamelijk liefhebber van hun eerste twee albums.

deric raven ik heb vandaag deze cd gekocht voor 50 euro cent in een kringloop. Het mooiste nummer vind ik A Long December, dat vind ik al 26 jaar een geweldige nummer.

avatar van Gele Stift
geplaatst:
Als je door alle treurnis en melodrama heenkijkt is dit toch wel een ijzersterke plaat. Ken maar weinig bands met zo'n bijzondere dynamiek qua emoties