Manfred Mann - Lone Arranger (2014)

Label: Active

1. One Hand in the Air (2:54)
  2. All Right Now (3:57)
  3. Rock You (2:55)
  4. Footprints (3:52)
  5. I Came for You (3:13)
  6. Light My Fire (4:43)
  7. I Heard It Through the Grapevine (3:47)
  8. Nothing Compares to You (4:24)
  9. Insects (2:08)
  10. Ukor (1:45)
  11. Aranjuez First Movement (3:41)
  12. Bang a Gong (3:34)
  13. The Crystal Ship (1:59)
  14. One Way Stand-Up (3:36)
avatar van Bluebird
Ik loop er ook nog niet warm voor. Ik heb ook weinig met de stijlen die hierin worden vermengd. Als het me nog kon pakken was het wat anders maar daar is ook amper sprake van. Maakt niet uit, albums zat van de beste man die onsterfelijk blijven.

avatar van The_CrY
Neal Peart schreef:
Heeft dus niets (meer) met de Eathband te maken. Doet jazzy aan deze covers en of ik dit nu van Ome Manfred kan waarderen...leuk in een ander jasje, maar ik hoor toch echt liever de Earthband.( waardering volgt later). I came for you hoor ik liever in zijn originele versie, want Ome Manfred verandert in feite hier niet zoveel. Je hoort nog gewoon die zanger van destijds..Hij maakt er nu een disco nummer van helaas enne..nog wat...van sommige klassiekers moet je afblijven, want je verneukt dan zo'n nummer ( Light my fire...[i]oh oh wat zonde van zo'n wereld nummer.[/i]..)

Uiteraard heb je recht op je mening en je eigen beleving, maar een paar dingen begrijp ik niet zo aan dit bericht. Dit is geen MMEB dus het niet waarderen omdat het niets met de Earth Band te maken heeft (zoals ik het begrijp) lijkt mij niet helemaal terecht. Ben het wel met je eens wat betreft 'I Came For You' (heeft ie overigens niet zelf bewerkt, maar de Australische Disco Boys oid).
En ik zie niet in hoe het zonde is om een nummer als 'Light My Fire' te bewerken op een manier die niet iedereen ligt. Het origineel bestaat immers nog steeds, dus er is niets verloren gegaan. Daarentegen vind ik het een inventieve en out-of-the-box manier om een doodgedraaide klassieker te interpreteren.

Maar goed, dat soort kritiek komt snel naar boven bij covers en/of heropnames die heel anders zijn dan het origineel en daar kan ik nooit zo bij.

1,0
@ The Cry dikwijls zijn covers eerder minder dan beter en dat gevoel heb ik hierbij.
Omdat het Ome Manfred is ( het oudere werk kan ik nog steeds volop waarderen) spreek ik hier niet van verkrachting van nummers....als je begrijpt hoe ik hier tegen aan kijk

avatar van musician
Het is natuurlijk niet de schuld van de covers. For you is uiteraard van Bruce Springsteen en dat was in 1981 op het album Chance ook al zo.

De vraag is alleen, hoe Mann daar vervolgens mee omgaat.
Dat is tijden lang goed gegaan en door de nummers om te zetten naar zijn eigen bekende sound, ontstond er altijd een mooi geheel, een homogeen album.

Maar wat Mann nu doet is coveren zonder zijn eigen sound en zonder homogeen geluid. Zonder herkenbaar spel en vocalen. Maar wel misplaatste keuzes van instrumenten en muzieksoort. En ook bij veel nummers die zijn gekozen om te gebruiken als cover kun je vraagtekens plaatsen. Dan kun je alleen nog punten geven voor wat het uiteindelijk nog is geworden.

Dan vind ik 1* veel te negatief maar heel erg goed is het natuurlijk ook niet.

Ik zou zeggen dat Mann in een identiteitscrisis zit. Wel een beetje aan de late kant. De meeste artiesten tussen 60 en 80 weten wel zo'n beetje bij welk genre ze horen en hoe ze het beste klinken.

avatar van Bluebird
Als pluspunt zou je kunnen aanvoeren dat hij toch ''vernieuwend'' wil blijven en qua interpretatie niet in het verleden wil blijven hangen. Het resulteert echter teveel in onsamenhangendheid wat mij betreft. De r&b, disco, rap en hiphopinvloeden kunnen me trouwens totaal niet bekoren.

beaster1256
Een gedrocht is het ...

avatar van E-Clect-Eddy
Keek er twee jaar geleden nog wel naar uit omdat de heren / het heerschap op tournee was en dus wel benieuwd was wat er op de avond voorgeschoteld zou worden. Maar het album bleef heel lang niet beschikbaar op streaming sites als Spotify en Deezer. En zelfs nu nog is de Prince cover, iedereen weet wel welke dat is, niet te streamen. Ben niet naar het optreden gegaan. Vandaag stuit ik er toevallig op, dus maar eens aanhoren.

Experimenteel album, het gaat alle kanten op wat betreft invloeden; Hip Hop, Jazz Rock, EDM en zelfs wat Klassieke muziek (String Quartet) zoals in Light My Fire. Bovendien wordt in een nummer als de Bruce Springsteen cover I Came for You flink geleund op het geluid van Manfred's eigen hit Blinded by the Light ook hier door Chris Thompson gezongen. Earth Band's gitarist Mick Rogers en Chris Thompson doen op diverse nummers mee en dus zou je kunnen zeggen dat er tenminste een EP aan MMEB materiaal verscholen gaat in het album.

Het valt niet te ontkennen dat nummers als Queen's Rock You bijna onherkenbaar eigen versie zijn geworden. Of je dat mooi vind is natuurlijk iets anders, maar je kan ook zeggen dat je van bepaalde nummers eigenlijk alleen het origineel wilt kennen. Zelfde geldt voor de twee Doors covers.

Het zijn vooral de openings- en afsluit nummers die sterk afwijken van het geluid wat ik ken van Manfred Mann's Earth Band. Ook het ontbreken van één zanger die op alle nummers zingt maakt dat het niet als een geheel aanvoelt. Maar slecht vind ik het niet, zelfs genietbaar ...voor een avondje.