Pink Floyd - P*U*L*S*E (1995)

Alternatieve titel: Pulse

Label: EMI

1. Shine on You Crazy Diamond (13:34)
  2. Astronomy Domine (4:20)
  3. What Do You Want from Me (4:09)
  4. Learning to Fly (5:15)
  5. Keep Talking (6:52)
  6. Coming Back to Life (6:56)
  7. Hey You (4:39)
  8. A Great Day for Freedom (4:30)
  9. Sorrow (10:49)
  10. High Hopes (7:52)
  11. Another Brick in the Wall, Pt. 2 (7:07)
  12. One of These Days * (6:45)
  13. Speak to Me (2:29)
  14. Breathe (2:33)
  15. On the Run (3:47)
  16. Time (6:46)
  17. The Great Gig in the Sky (5:52)
  18. Money (8:54)
  19. Us and Them (6:57)
  20. Any Colour You Like (3:21)
  21. Brain Damage (3:45)
  22. Eclipse (2:37)
  23. Wish You Were Here (Encore) (6:35)
  24. Comfortably Numb (Encore) (9:29)
  25. Run Like Hell (Encore) (8:36)
  26. Soundscape * (22:00)
totale tijdsduur: 2:27:44 (2:56:29)
[quote]MDRAIJER schreef:
Ik zag deze vandaag toevallig nog liggen in de V&D, waar ik normaal nooit goede muziek tegenkom. Hij lag een meter naast The Endless River.
quote]

Ik zag vandaag de box van The Endless River ook in de winkel, en PULSE heb ik zelf.
Inderdaad, grote gevallen, maar een meter

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fantastische live registratie deze Pulse, niet alleen voor het oor maar ook de DVD is een lust voor het oog.
Ook mijn lampje van de CD heeft tijden lang geknipperd maar is uiteindelijk ter ziele gegaan.

avatar van Rogyros
Nieuw batterijtje?
Wat voor waardering ga je aan het album hangen?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik heb de plaat al jarenlang in huis en kom zeker op 4 sterren uit, wellicht 4.5.
Vooral opener Shine On Your Crazy Diamond is weergaloos, gisteren weer eens de DVD bekeken en dat was een genot voor het oog & oor.

De BLUray uitvoering is nog mooier

avatar van glenn53
Heeft David Gilmour jou een persoonlijk kopietje gegeven?

avatar van Leptop
Had ik al geschreven dat deze uitvoering van Comfortably Numb van onaardse schoonheid is?

Nog steeds (DVD), als ook destijds tijdens het concert in Earlscourt, levert dit kippenvel en vochtige ogen op. Zo mooi.

avatar van IntoMusic
Ik kom er nu pas achter dat ik de versie van PULSE heb zonder One of These Days en Soundscape. Soundscape op Youtube beluisterd, maar is nou niet een must. One of These Days ga ik ook nog even opzoeken, want die werd ook tijdens deze tour erg gaaf gespeeld.

avatar van Rogyros
One Of These Days staat wel op de DVD. Maar daarop staat dan weer niet Hey You...

avatar van IntoMusic
Maar wat is soundscape voor iets? Een soort experimenteel goedje?

avatar van Stalin
IntoMusic schreef:
Maar wat is soundscape voor iets? Een soort experimenteel goedje?

Luister maar...

An ambient piece that was played before the 1994 concerts

avatar van IntoMusic
Thanks, had even niet verder gelezen. De track had ik al gevonden op youtube, maar vond het een aparte track.

avatar van adri1982
Prachtig live-album, dat ondanks het ontbreken van juwelen als 'One of these days' en 'On the turning away' toch beter is, dan het live-album 'Delicate sound of thunder' uit 1988. Misschien omdat de band pas in 1986 weer bij elkaar waren gekomen om verder te gegaan. David Gilmour en Nick Mason namen 'A Momentary lapse of reason' op met Richard Wright als sessiemuzikant, en daarna volgde in '87-88' de bijbehorende tour, die werd verwerkt in 'Delicate Sound'. Pas met het opnemen van 'The Division bell' was Richard Wright weer officieel bandlid.

Over het album:
Mooie nummers en echt heel goed gespeeld. 'Shine on you crazy diamond' blijft mooi om het zowel op het album 'Wish you were here' te horen als in live-uitvoeringen, en 'Astronomy domine' klinkt lekker ruig (zet het nummer soms hard aan thuis). Ook de nummers van 'The Division album' zijn verrassend goed gedaan, waaronder: 'Coming back to life', 'A Great day for freedom' en 'High hopes'. Ook 'Wish you were here' is prachtig, en de beste nummers van The Wall blijven toch wel 'Comfortably numb' en 'Hey you'. En dan is er ook nog die live-uitvoering van 'The Dark side of the moon'. Meesterlijk gedaan, het klinkt zo echt, dat het weinig verschilt van de originele albumversie.

avatar van Broem
En ze gaan maar door met het uitbrengen van re releases. Nu staat Pulse gepland op (4 delig) vinyl. Zag de prijs en twijfelde enkele seconden maar ze (platenboeven) weten het toch weer voor elkaar te krijgen Broem gaat voor de bijl. Prachtig album wat, gezien de mastering op vinyl fantastisch zal klinken. Investering voor de toekomst maak ik mezelf maar wijs (en mevr. Broem dat ik voor dat bedrag 4 lp’s heb gekocht - weet zij veel )

Broem schreef:
Prachtig album wat, gezien de mastering op vinyl fantastisch zal klinken.

Nou, dat kan je wel zeggen. Werkelijk een prachtig geremastered analoog geluid knalt er door mijn boxen!

Heb de box eerst vanwege de prijs niet gekocht, maar nu 'like new' voor een stuk minder toch in huis.

avatar van blaauwtje
Geweldige live cd, de dvd al sinds release in mijn bezit, nu een exemplaar van de eerste persing voor een tientje op kop getikt, warempel het lampie werkt ook nog.!!

Leuke aanvulling op de dvd, vooral het eerste schijfje met Astromine domine,What do you want from me,,hey you en Great day for freedom erop, de dvd heeft dan weer allerlei extra’s en uiteraard one of these days.

Het kinkt allemaal ontzettend bekend, een soort van thuiskomen en natuurlijk weer die belevenis in de Kuip in de jaren 80

avatar van chevy93
Gisteren geüpload op het officiële kanaal van Pink Floyd: YouTube

Filmed live on 20 October 1994 at Earls Court, London, UK. Restored & re-edited in 2019 from the original tape masters.

Overigens met als doel geld op te halen voor de WHO. Uiteraard voor onderzoek naar COVID-19.

avatar van Twinpeaks
Erg fijn live album .Technisch beter dan Delicate Sound of Thunder in mijn beleving. Ik weet nog wel toen hij uitkwam ik bij de FRS werkte en we lichtelijk gestoord werden van dat k*tlichtje in dat hoesje . Mooie sfeervolle registratie en voor mij de reden me eens wat dieper te doen duiken in de discografie van de mannen . Heb ondertussen Wish You Were Here en The Final Cut besteld .4 en halve ster voor deze in ieder geval.

Uiteraard een klasse live registratie. Alleen heb ik met live platen zoiets van een Best Off feel. Niet iets typisch PF hoor. Waarom bv geen werk van Animals, Meddle of Atom Heart Mother?? Ach ..... ik heb PF al een aantal keer live bezig gezien en dat is toch altijd wel adembenemend.

avatar van bikkel2
Gilmour (want Roger Waters doet niet mee) heeft weinig op met Animals (want te donker en te negatief vind hij achteraf) en Atom Heart Mother als geheel is unaniem geen favoriet bij elk van de leden. Overigens speelde hij wel regelmatig Fat Old Sun tijdens latere concerten.
Van Meddle speelde deze samenstelling in ieder geval wel altijd One Of These Days en is Echoes wel eens gespeeld in 1987 of 1988, maar verdween snel weer uit de setlist. Het voelde toen niet goed.
Gilmour is altijd erg te spreken geweest over Dark Side Of The Moon en meer nog over Wish You Were Here.

avatar van Aladdin
Leptop schreef:

Als geheel vind ik deze plaat mooier dan Delicated Sound of Thunder, maar de Comfortably Numb gitaarsolo op die plaat is en blijft voor mij de definitieve. Ook de drumpartij van Mason is daar fijner.

avatar van daniel1974nl
Zoveelste versie inmiddels (CD, LP, Video, DVD en nu de BR) een feit maar wat blijft dit lekker.
De DVD was aardig maar het was jammer dat de DD 5.1 640KBS niet af te spelen was voor velen en het beeld slechts minimale opwaardering heeft gekregen. Ik verkocht er evenmin al gauw 70/80 per dag met de release.

Nu is de BR (die al beschikbaar was in The Later Years Box) eindelijk los uitgegeven. Wel prijzig maar dan heb je ook wat. Het blijft jammer dat het beeld destijds in 4:3 is geschoten (was denk ik toen gangbaar) waardoor de overviews van de hele show niet geheel tot hun recht komen, maar het beeld is nu wel scherp en erg kleurrijk. Het geruis is nu ook dik in orde. Prachtig gebalanceerd, kraakhelder en warm (beter nog dan Delicate Soul Of Thunder die ik soms een beetje te diep vond).

Dit zal voor altijd nu wel de grootste show zijn die een band ooit op tour heeft meegenomen, al was het alleen maar al voor de huidige veiligheidsvoorschriften die veel van de capriolen die hier werden uitgehaald (het overvliegen van een Stuka aan een strak gespannen lijn die over het publiek ging ten tijde van On The Run) gewoon echt niet meer kunnen aangezien geen enkele verzekeringsmaatschappij zich daar nog aan durft te wagen. Jammer want wat was dit mooi. Iets om nooit te vergeten.

Maar hoe groot, overdonderend en oogverblindend (soms letterlijk en ook op BR zie je gewoon soms alleen lichtbundels en verder niets omdat het percentage aan licht zo groot is dat een camera het gewoon niet aankan zoals bijv. met Run Like Hell wanneer de show eigenlijk als enig moment echt op volle toeren draait) het ook is, het doet nooit onrecht aan aan de muziek of verschuift te muziek naar de achtergrond. Hier gaat het duidelijk om het complete audiovisuele plaatje en er zijn echt teveel momenten om hier te noemen die ik echt indrukwekkend vond.

Drie dan : Aan het begin en einde van Sorry, met dat snerende gitaar intro, prachtige lasers die ronddraaien. De Twee Algie's (nu geheten Donald Trump) die uit de speakers komen tijdens One Of These Days en het ronde scherm dat tijdens de laatste solo van Comfortably Numb wordt opgetrokken en het licht in een bundel op Gilmour wordt gericht terwijl hij er even een gigantische solo uitgooit.

Prachtige ervaring om mee te maken, prachtige ervaring om weer te zien.
Prijzig maar wel aan te raden.

avatar van Funky Bookie
Knappe live registratie van deze band. Het vakmanschap druipt er aan alle kanten af en daar wringt ook gelijk de schoen. Net als bij een band als Tool is er volop focus op technische perfectie, maar ontbreekt de rauwe passie die ook bij een live registratie hoort.
Desalniettemin is het een heerlijk album.

avatar van bikkel2
In principe wat meer naturel dan A Delicate Sound of Thunder, die wel heel steriel klinkt met de door toendertijd gedomineerde sounds (volgepropt ook door de percussionist).
Maar ook Pulse doet geregisseerd aan. Het moest natuurlijk ook op het juiste moment matchen met de visuele aspecten, dus enigzins logisch.
Voordeel is dat er wat meer transparantie is en niet elk gaatje wordt dichtgesmeerd.

Het perfecte PF album, goed voor 5 sterren

avatar van rkdev
Dit album (LED versie) gisteren voor een leuke prijs op de kop getikt op een rommelmarkt.
Heerlijk livealbum van Pink Floyd, weergaloos gespeeld en met een super setlist.
Helaas heb ik dit nooit live mee mogen maken, wat ik als een gemis zie. Maar was toentertijd nog niet zo into dit soort muziek.

Ze waren zo te zien ook al hun tijd vooruit door integraal een album te spelen met het volledige Dark Side of the Moon

avatar van Hans Brouwer
Twinpeaks schreef:
Ik weet nog wel toen "P*U*L*S*E" uitkwam ik bij de FRS werkte en we lichtelijk gestoord werden van dat k*tlichtje in dat hoesje.
Het lichtje knippert al lang niet meer...

avatar van morketronen
Bij mij knippert het nog steeds door. Kwestie van de batterij vervangen. Sowieso goed om even te doen. Oude batterijen gaan lekken en dat beschadigt het karton.

avatar van GrafGantz
rkdev schreef:

Bij sommige concerten deden ze DSOTM integraal, en bij anderen weer niet. Had destijds van tevoren gelezen dat als ze de show zouden openen met Astronomy Domine ze later op de avond DSOTM integraal zouden doen. Ik was bij de middelste van de 3 concerten in de Kuip, was behoorlijk spannend toen de eerste tonen van het concert begonnen, aangezien ik heel graag die integrale uitvoering mee wilde maken. En jawel...

avatar van bikkel2
Ik ben toendertijd ook naar De Kuip geweest en als ik mij het goed herinner werd er met Shine On Your Crazy Diamond geopend. Evengoed speelden ze de 2e set Dark Side Of The Moon integraal met als toegiften Wish You Were Here, Comfortably Numb en Run Like Hell.
Hey You werd helaas niet vertolkt, jammer, want dat is wel één van mijn favoriete nummers van Floyd.
Vooral een degelijk concert. Minder volgestopt met elektronische percussie en de sax die nogal prominent was tijdens de A Momentary Lapse Of Reason tour.
Dick Perry (ingehuurd voor deze tour en de originele saxofonist op Dark Side) levert functionele bijdragen.
P.U.L.S.E klinkt daarom wat warmer en meer als de traditionele Pink Floyd.
Roger Waters was overigens uitgenodigd om als special guest mee te doen tijdens DSOTM, voor één of meer gigs, maar die sloeg het aanbod niet geheel onverwacht af.

avatar van GrafGantz
bikkel2 schreef:

Dat is nieuws voor mij, was dat alleen voor de concerten in De Kuip?

GrafGantz schreef:

Dat is nieuws voor mij, was dat alleen voor de concerten in De Kuip?

Nee, ik meen voor een paar gigs in Londen.
Gilmour en de anderen wilden vermoed ik wat oud zeer weg nemen.
Toen de comeback zonder Waters een feit was, begon het modder gooien vrijwel meteen en volgde er een rechtszaak die in het voordeel van Gilmour en Mason werd beslist ( Wright was toen nog inhuur).
Waters werd wat milder op een bepaald moment, maar in 1994 was een reünie duidelijk nog te vroeg.

avatar van Harderwiek
Los van de opener, vind ik deze plaat altijd wat moeizaam op gang komen tot Sorrow, daarna puur genieten. Alsof de band even 'los' moest komen. Ook Gilmour zijn stem lijkt wat passievoller te worden daarna, maar dat kan ook gewoon aan de nummers liggen. Maar uiteindelijk is dit 2,5 uur genieten!