Sleeping Pulse - Under the Same Sky (2014)

Verenigd Koninkrijk / Portugal
Label: Prophecy

1. Parasite (5:45)
  2. Gagging Order (5:50)
  3. Backfire (5:49)
  4. The Puppeteer (6:42)
  5. Foreign Body (4:52)
  6. The Blind Lead the Blind (5:50)
  7. Painted Rust (6:23)
  8. Noose (5:31)
  9. War (5:59)
  10. Under the Same Sky (2:17)
  11. The Puppeteer [Acoustic] * (5:54)
  12. Gagging Order [Acoustic] * (5:32)
  13. Backfire [Acoustic] * (5:34)
  14. Foreign Body [Acoustic] * (4:55)
  15. The Blind Lead the Blind [Acoustic] * (5:39)
avatar van JohnnyVergerFan
Eerste vrijgegeven track "War" klinkt veelbelovend. Het markante stemgeluid van Mick Moss legt nadrukkelijk de link met Antimatter, deze track had wat dat betreft zo op Fear Of A Unique Identity kunnen staan. Heb ik geen problemen mee, want mij bevalt die plaat uitstekend!

Ik ben erg benieuwd naar dit debuut van Sleeping Pulse en of en zo ja hoe dan het typische geluid van deze nieuwe band waar te nemen is.

avatar van Killeraapje
Bij het laatste optreden van Antimatter in Helmond heb ik Mick Moss gevraagd wat ik van Sleeping Pulse kon verwachten? Hierop kwam een redelijk droog antwoord. Basicly it's an extra Antimatter album.

Mick heeft hiermee geen woord teveel gezegd want dit is ook exact wat je krijgt. De markante stem van Mick maakt gewoon dat alles wat hij maakt klinkt als Antimatter. Het moet ook gezegd dat hij met Sleeping Pulse makkelijk hetzelfde niveau haalt. Voorlopige uitschieters zijn voor mij Painted Rust, Blind Lead the Blind en Backfire. Maar eerlijk is eerlijk elk nummer heeft een uitzonderlijk hoog niveau en Mick is er weer in geslaagd om een meer dan uitstekend album af te leveren. Misschien dat ik Leaving Eden nog iets beter vind maar dat maakt dit album zeker niet slechter.

P,s, Kan iemand dit op deze site linken aan Antimatter?

avatar van Broem
Dit is interessant. Vind de albums van Antimatter erg goed en heb destijds enorm genoten van het optreden van Mick Moss in Helmond. Die gaat er zeker komen. Ben benieuwd.

avatar van Broem
Werkelijk een subliem album van Mick Moss. Als het een nieuweling van Antimatter was geweest...ook goed. Begrijp niet helemaal waarom dit nu onder een andere naam is gemaakt. Zal echter zeker (ws commerciële) z'n redenen hebben. Een mooi en gevarieerd album met die heerlijke kenmerkende stem van Mick en het subtiele spel. Zo nu en dan wat heftiger maar over het geheel genomen een prachtig luisteralbum. Ook een zeer verzorgde productie. Alles instrumenten mooi uitgebalanceerd op z'n plek. Knap hoor.

avatar van Broem
0,5* er bij. Wat een heerlijke nummers staan er op dit album. Jammer dat ik mijn top 10 voor 2014 al heb ingeleverd. Deze had er eigenlijk in moeten staan. THE Puppeteer, the blind lead the blind, War...een voor een hoogtepunten. Erg goed.

avatar van Ayreonfreak
Prachtige plaat, maar gewoon Antimatter 2.0. Groeiplaat denk ik. Ook voor mij zou dit zo maar in mijn top 2014 kunnen komen als ik het wat eerder ontdekt had.

avatar van Broem
Volle bak voor dit prachtige album. Is echt een groeibriljantje en zo ontzettend vreselijk goed. Hulde aan Mick. Man maakt echt fantastische goeie albums.

beaster1256
ja , een eerste ontdekking in het nog zo prille 2015

avatar van Alicia
Sodepietje... dit klinkt best goed! Ook ik had dit album zeker in mijn Top 10 2014 gegooid. Maar zo belangrijk is dat nu ook weer niet. Het is een ongewoon mooie plaat en het ligt zeker in het verlengde van datgene wat ik al een paar weken aan het beluisteren ben. Rustige, prachtige melodieën, soms wat scheurende gitaren, maar meestal ook echt mooie gitaren en een hele goede zanger met een mooie stem. Boeiend genoeg om nog een paar keer te beluisteren en wie weet... hopla... ook in dat mandje!

avatar van Helicon
Bij het scheiden van de markt van 2014 ontdekt. Naar kolere wat een album. Dit benaderd voor mij Leaving Eden. Zeer intens. Parasite GEWELDIG

avatar van Killeraapje
Ik weet niet hoe het moet maar kan iemand Sleeping Pulse en Antimatter aan elkaar linken. Als je hier nu op de naam Sleeping Pulse klikt dan zie je geen linkje naar Antimatter staan. Voor alle liefhebbers lijkt me dit wel relevant.

Fijn ook om te lezen dat zoveel mensen beginnen te ontdekken wat voor een goed album dat dit is.

avatar van Alicia
Hopelijk gaan nog veel meer mensen dit album ontdekken, want de plaat is prachtig en verdient meer!

avatar van JohnnyVergerFan
Qua muziek "ervaren" is dit toch wel mijn meest favoriete tijd van het jaar. En op zo'n lazy Sunday waar even helemaal niets moet of hoeft, terwijl buiten op geen enkele manier meer uitnodigend is dan af en toe kijken hoe grijs grijs is en de wind soms als zweepslagen mijn bomen en planten geselt, dan komen platen als deze geweldig bij mij binnen.

Na de release van Anitmatter's "The Judas Table" (het hoofdproject van onze vriend Mick Moss) en de vette bewondering wat op dat prachtige album aan klassemuziek is opgenomen, heb ik ook deze "Under The Same Sky" weer regelmatig op staan. En dan neemt de bewondering alleen maar verder toe. Wellicht dat het troosteloze weer met onstuimige wind, wat soms huilend langs de gevel van mijn huis wordt gejaagd, een extra lading meegeeft aan de intensiteit waarop ik nu aan het luisteren ben. Maar ook tijdens al die andere luisterbeurten werd ik steeds weer gegrepen. Spannend duister, soms razend en onstuimig dan weer ingehouden koel. Maar altijd confronterend en doordrenkt van emoties met woorden die (hout) snijden...

"You had me think that in a world infested with fools, we were under the same sky. But it was all so far from the truth...."

Afgelopen week geeft opnieuw aan hoe hoe treffend zo'n lyric, helaas, is.

avatar van james_cameron
Dit project van zanger Mick Moss doet sterk denken aan zijn andere band, Antimatter. Het lijkt er zelfs zo erg op dat ze amper uit elkaar te houden zijn. Ingetogen progressieve rock derhalve, met hier en daar wat electronische elementen. Het klinkt in ieder geval erg fraai en de songs zijn unaniem uitstekend, met hier en daar een stevige passage. Het album doet al met al zeker niet onder voor het oeuvre van Antimatter; sporadisch vind ik dit zelfs nog wat beter.

avatar van Jumpjet
MuMe is een geweldig hulpmiddel om nieuwe muziek te ondekken, vooral dankzij de top 10 lijstjes van andere gebruikers heb ik al veel mooie albums ontdekt. Deze van Sleeping Pulse kwam ik echter tegen op nummer 1 in de jaarlijst van 2014 en na deze een paar keer te hebben beluisterd kan ik alleen maar zeggen: terecht!
Eerste reactie: is Sleeping Pulse een pseudoniem dat Eddie Vedder gebruikt om stiekem progrockplaatjes te maken?
Tweede reactie: Wow, wat is dit?
Derde reactie en verder: indrukwekkend. Ik ben eigenlijk niet zo dol op de gepolijste sprookjesmetal- sound (te geproduceerd, onnatuurlijk gitaargeluid.) Maar achter de muren van distortion en overmatige compressie verschuilen zich de prachtigste composities. En dan die stem, he. Eddie Vedder werd al eerder als referentie genoemd, maar af en toe moet ik ook denken aan Gavin Rossdale (Bush) en Damian Wilson. Zelden een zanger gehoord die de totale duisternis zo overtuigend weet te verklanken. Want duister is het. Talloze (metal)bands proberen uit alle macht een beklemmend sfeertje neer te zetten en gebruiken daar allerlei horrorsymboliek bij en dan nog is het resultaat meestal eerder lachwekkend dan eng (zoals een spookhuis ook niet echt eng is.) Mick Moss gebruikt alleen z’n stem en overtuigt wél. Deze plaat gaat nog vaak op repeat en heel stiekem hoop ik dat Mick Moss ooit nog ‘ns wordt gevraagd om zang en teksten te verzorgen bij een plaat van Steven Wilson. Of sla ik nu door?

avatar van Ayreonfreak
Jumpjet schreef:
Tweede reactie: Wow, wat is dit?

Nee hoor, legitiem verlangen. Ik acht de kans alleen niet erg groot. Als ik jou was zou ik eerst eens in zijn belangrijkste project Antimatter verdiepen. Heel anders dan Sleeping Pulse is dat namelijk niet. Ik heb het al eerder gezegd; Sleeping Pulse is Antimatter 2.0

Ayreonfreak schreef:

Stem voor Sleeping Pulse verhoogd naar de volle mep want sinds ik dit kort geleden ontdekte heeft dit album mij zodanig bij de lurven gegrepen dat er niet aan valt te ontkomen.
Vervolgens heb ik ook de albums van Antimatter één voor één op me laten inwerken om erachter te komen of deze dezelfde impact hebben. Maar dat blijkt niet het geval. Wel van het zelfde hoge niveau, oh ja dat zeker, en ook minstens zo duister als deze. Maar waar Mick Moss met Sleeping Pulse mij met elke song weet te overtuigen, lukt dat met Antimatter niet. Daarbij denk ik soms: Mick, jongen, zo erg is het toch allemaal ook weer niet?

Sterren uitdelen aan de beste tracks lukt hier niet. Sleeping Pulse is simpelweg van begin tot eind van een beklemmende schoonheid.

Ik vind The Judas Table van Antimatter een juweeltje .
Via MM heb ik de cd "Under the same sky" besteld en ik ga hem volgende week ophalen en beluisteren.
Ben hééééél benieuwd !
Jullie horen het nog wel ............

Hééél mooi Ceedeetje!
Een echte aanwinst .
Ik vind zowel deze cd als Anitmatter's "The Judas Table even sterk.

Nu nog Mick Moss eens live kunnen bezig zien ....

avatar van Killeraapje
In de nieuwsbrief van Antimatter kwam Mick Moss met de primeur dat hij voor de nieuwe Sleeping Pulse 3 nummers klaar heeft. De band blijft hetzelfde. Had niet verwacht dat dit album nog een opvolger zou krijgen dus ik ben er wel blij mee!

Killeraapje schreef:

Als hij in dit tempo doorgaat kunnen we dus ergens rond 2027 de nieuwe Sleeping Pulse verwachten? Hebben we in ieder geval iets om naar uit te kijken.

avatar van Killeraapje
Hahahahaha, nou de man heeft net een nieuwe Antimatter uitgebracht en claimt dat de volgende Antimatter ook niet lang op zich laat wachten. Sleeping Pulse is nooit zijn eerste prioriteit geweest dus ik vond het al heel wat!

avatar van Bonk
Op vakantie kwam ik terecht in de geweldige, goed volgepropte platenzaak Popeye in Hengelo en daar kwam ik in de bakken deze cd tegen. Eerlijk gezegd was ik nog volledig onbekend met dit 'uitstapje' van Mick Moss, terwijl ik toch wel liefhebber van Antimatter ben. De eigenaar van Popeye bleek ook nog eens progliefhebber te zijn en vertelde vervolgens over de appcontacten die hij heeft met Mick Moss. Wat is het toch mooi dat er nog zulke liefhebbers zijn die zulke mooie platenzaken runnen. Alleen op basis daarvan was de vakantie in Twente voor mij eigenlijk al geslaagd, maar ik kan zeggen dat het niet het enige fijne aan de vakantie geweest is.

Inmiddels thuis de cd maar eens opgezet, maar wat een pareltje van een album is dit. Wat een sfeer, wat een heerlijke composities, wat een intensitieit en volop genieten is dit. Antimatter is erg fijn, maar Sleeping Pulse is dat zeker ook. Er zijn ook meer overeenkomsten dan verschillen, maar het enige probleem daarvan is het dat het jaren voor mij geduurd heeft om er achter te komen dat dit bestaat.
Om het verhaal en de herinnering was dit album al de moeite waard, maar om de muziek wordt het echt een geweldige aankoop!

avatar van Alicia
Dit blijft toch wel een juweeltje, hoor!

Mick, waar ben je?

avatar van Killeraapje
In April komt Mick naar Nederland!

En dit stond in zijn nieuwsbrief

As a little side-quest, I'm super proud to announce that I've taken part in a new one-off project called MMXX, a venture that I co-wrote 3 songs for. It has a range of guest vocalists, and I'll be singing alongside Dan Swano, Aaron Stainthorpe, Mikko Kotamiki and others. The track 'The Tower' is for me one of the highlights of my career so far.

avatar van Aproxis
Alicia schreef:
Dit blijft toch wel een juweeltje, hoor!

Mick, waar ben je?

Gister was ie in Arnhem. Vroeg nog na de show aan hem hoe het ging zo met Brexit en waar zn merch was gebleven. Hij kon door de Brexit niets meer meenemen omdat hij dan veel moet betalen.

Op mn vraag of hij ons nog gaat verrassen met nieuw materiaal lachte hij een beetje en gaf hij aan wie weet. Hij gaf ook tijdens het optreden een soort hint naar het uitbrengen van een verzamelalbum met liedjes die hij nog op de plank heeft staan die de main albums niet hebben gehaald. Ik denk wel dat er iets aan zit te komen iig.

avatar van Alicia
Hopelijk was het een goed concert.
Mick gaf weleens meer wat aan... in mailtjes en tweets. Er zou namelijk ook nog een tweede 'Sleeping Pulse' komen, meen ik me te herinneren.

Ik wacht het dus maar (weer) stiekem af.

avatar van Aproxis
Alicia schreef:
Hopelijk was het een goed concert.

Ik wacht het dus maar (weer) stiekem af.

Hah ja het was een fijn concert. Mick was zelf niet echt tevreden met zn looper, maar ik heb er niets van gemerkt.

Mooi!