Bryan Ferry - Avonmore (2014)

Label: BMG

1. Loop de Li (4:16)
  2. Midnight Train (3:49)
  3. Soldier of Fortune (4:25)
  4. Driving Me Wild (3:37)
  5. A Special Kind of Guy (3:13)
  6. Avonmore (5:13)
  7. Lost (2:47)
  8. One Night Stand (5:05)
  9. Send in the Clowns (4:02)
  10. Johnny & Mary (6:47)
  11. Loop de Li [Leo Zero Remix] * (7:03)
  12. Loop de Li [Leo Zero Extended Dub Remix] * (8:34)
avatar van Mctijn
Mjuman schreef:

Je bent duidelijk een jong broekske, met weinig doorzettingsvermogen. Hoe kunnen ouwe rukkers (knarren) anders aan hun solistische trekken zijn gekomen destijds?

Bedankt voor het compliment

Mctijn schreef:

Bedankt voor het compliment

Ach alles is relatief; omdat jij nou eenmaal een liefhebber van 'porno-beat' bent, post ik even een fijn smaakproefje daarvan, voor verhoogd begrip (jouwerzijds)

BILITIS - FRANCIS LAI - YouTube

De titeltrack van Bilitis (Francis Lai), een film van David Hamilton uit '76; om met een muzikale noot te eindigen: de rol van Bilitis wordt vervuld door Patti d'Arbanville - juist ja die van Cat Stevens

avatar van HugovdBos
Bryan Ferry zal altijd verbonden blijven aan Roxy Music en het herkenbare geluid van deze band. Vanaf de jaren zeventig brengt hij onder zijn eigen naam muziek uit, waarbij Avonmore inmiddels alweer zijn 14e album is. Op het album horen we opnieuw zijn kenmerkende geluid met steun van vele musici zoals Nile Rodgers, Johnny Marr en Mark Knopfler.

Loop de Li opent met een ritme dat directe verwijzingen naar het album Avalon niet kan tegenhouden. Bryan Ferry’s warme stem komt opzetten en brengt ons terug naar vroegere tijden. Beelden van Roxy Music schieten voorbij terwijl Ferry de liefde vastpakt om deze regelmatig los te laten. Je weet al lang hoe je ervoor staat maar je kan de gevoelens niet ontwijken, de lus der liefde herhaalt zich. De gitaren van Marr, Rodgers en ander gitaristen vloeien door elkaar heen. Op Midnight Train wordt de bron van gitaristen nog wat verder uitgediept en blijft de sounds kenmerkend doch krachtig. De vele geluiden vormen een samenhangend geheel terwijl de trein voort dendert. Bij Soldier of Fortune wordt binnen een enkel moment duidelijk wie de gitaar vast heeft. De kenmerkende geluiden van Mark Knopflers gitaar vullen de lucht terwijl Ferry poëtische teksten bezingt. De warme sound past perfect bij de stem van Bryan. Terwijl hij de wereld in zijn handen had gooit er één vrouw roet in het eten. Langzaamaan draait hij door en probeert hij zichzelf in de hand te houden.

I’m a prince of illusions
All spinning around in my brain
There’s a mockingbird calling
And this is what he’s saying
Girl stop rockin’
You’re driving me insane
I’m going out of my mind
And I won’t be back again

Driving Me Wild opent met een funky sound die zich in het nummer ontwikkeld tot een heerlijk samenzijn van verschillende muziekinstrumenten. De liefde voert je mee terwijl je hart steeds sneller klopt, je gedachten gaan nog maar naar één persoon. Toch glipt de liefde uiteindelijk uit je vingers terwijl je volledig doordraait. Nile Rodgers vult met zijn funky beat de muziek op perfecte manier waarbij de saxofoon er nog een schepje bovenop doet. Op A Special Kind Of Guy wordt deze muzikale omlijsting doorgetrokken met eenzelfde liefdesverhaal. Je vraagt om nog één kans, terwijl je weet dat je die waarschijnlijk niet meer krijgt. De intro van Avonmore doet enigszins denken aan Calling Elvis van Dire Straits. Een vast ritme vult het begin terwijl donkere wolken zich boven je samenpakken. Een oneindige liefde is wat je nodig hebt, maar je zult nooit meer verliefd worden. Gitaren voegen zich samen en het pakkende ritme verspreid zich in verschillende melodielijnen.

We’ll cling
Together
In the moonlight
Burning the river
Into gold
Count all the minutes
Then the hours
Until your heart turns cold

Op Lost horen we Mark op zijn gitaar aan het werk op een donkere melodie. Bryans stem heeft het af en toe wat moeilijk om de hoge tonen te behalen. De muziek ontwikkeld zich niet tot grote hoogtes maar blijft met ontspannen klanken aan de grond. Op One Night Stand vliegen alle klanken opnieuw door elkaar met een gepaste samenhang. De herhalende zang en instrumentatie maken het nummer tot een tropisch klinkend geheel met een lichte spanningsboog. Send In The Clowns is een nummer van Stephen Sondheim dat Bryan op zijn eigen manier bezingt. Uiteraard met zijn kenmerkende sound aangevuld met de piano en verschillende blazers. Niet al te opvallend, maar bij vlagen wel experimenteel. Het hoogtepunt van het album bewaard Bryan voor het laatst. Samen met Todd Terje covert hij hier Johnny and Mary van Robert Palmer. Op een indringende wijze komen de openingsklanken bij je binnen. Todd tovert donkere tonen uit de synths waarop Bryan op fluisterende toon de teksten bezingt. Beats komen opzetten en elk moment voegen zich nieuwe deuntjes toe in het nummer. Bijna 7 minuten wordt je beetgepakt om daarna weer vrijgelaten te worden uit de houtgreep.

Bryan klinkt op Avonmore weer als vanouds, met zijn warme stem weet hij je nog steeds vast te grijpen in zijn liefdesverhalen. Dat zijn stem niet alles meer aankan wordt hier en daar wel duidelijk, maar dat doet niks af aan het eindresultaat. Muzikaal wordt hij ondersteunt door een sterk gezelschap. Melodieën vloeien in elkaar over en gitaren geven de nummers hun vorm. Het coveren van songs op zijn eigen wijze blijkt ook op Avonmore weer het hoogtepunt van het geheel. Daarmee is het één van zijn sterkste albums uit zijn omvangrijke solocarrière.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van devel-hunt
Voor mij de grootste verassing van 2014. Natuurlijk niet de beste cd van 2014, dat laat ik aan passionele nieuwkomers over. Na zijn twee voorlaatste tegenvallende platen was mijn verwachting niet hoog. En ineens komt hij daar met zijn meeste persoonlijke plaat sinds The bride stripped bare. Beide over kapot gegane relaties, zingt hij smartvol zijn verdriet van zich af, zijn groezeligere stem werkt nu in zijn voordeel.
Ik hoop dat het met zijn jongste zoon, die op kerstavond voor de dood is weggehaald, beter gaat. Een beetje relatie ellende doet zijn creativiteit goed, maar iets ernstigs met iemand kind, dat gun je niemand. Dan maar minder creatief.

avatar van Rainmachine
Mooie plaat van Mr. Stijl himself. Bryan Ferry staat al jaren garant voor hoogwaardige klasse en presteert het hier ook weer. Prachtig baswerk van Marcus Miller en Guy Pratt die zolangzamerhand zelf ook wel een standbeeld verdiend voor z'n werk met Icehouse (herinnert u zich die nog?) en later onder andere ook Pink Floyd. De vorige plaat (Olympia) van Ferry is overigens ook een dikke aanrader daar speelt Flea van de Chili Peppers ook een paar meer dan prima deuntjes mee. Bryan Ferry wordt dit jaar 69, ik ben benieuwd wie hem dit nadoet, een plaat van dit niveau op deze leeftijd!

avatar van joko16
Mooi album stemmige songs.
Breekbare stem

avatar van lennon
Natuurlijk komt er weer een deluxe versie uit een jaar later om zo de liefhebbers even flink te laten dokken: Bryan Ferry / Avonmore deluxe set | superdeluxeedition

Gelukkig alleen maar remixen, en weinig speciaals, dus ik zal er niet voor vallen.

Wel volgt een nieuwe tournee die hem langs interessante zalen laat komen, zoals Carre en Paradiso...

lennon schreef:

Waar, wanneer, en hoe? Bryan Ferry in Paradiso? De natte droom van iedere fan. Weet je al of dit bevestigd is en of er binnenkort een voorverkoop start?

avatar van erwinz
Is al begonnen
Bryan Ferry Tickets | Concerten, Tourdata en Kaarten | Ticketmaster

Paradiso is uitverkocht. Carre kan nog wel

devel-hunt schreef:

Paradiso is inmiddels uitverkocht. Voorverkoop begon gisteren. Ik hoop dat je nog wat kan scoren.

lennon schreef:

Pech gehad Het is me helemaal ontgaan, het is even niet anders, maar bedankt voor je bericht.

devel-hunt schreef:

Niet te snel janken - het kost wel wat:

Bryan Ferry Kaarten voor Concert Bryan Ferry in Carré Amsterdam op Woensdag, 5 oktober 2016! - onlineticketshop.nl

avatar van davevr
In België doet hij 3 concerten, dus als dat niet lukt

avatar van lennon

Waarom zou je dit soort criminele activiteiten hier promoten als je via ticketmaster nog kaarten kan kopen??

lennon schreef:

Lekker toontje weer, wat dat betreft blijft het herfst - iets met bomen en wat omlaag komt

Probeerde alleen behulpzaam te zijn - zowel ticketmaster als deze club probeer ik altijd te mijden! 't kan ook een kwestie zijn van nood breekt wet

Mjuman schreef:

Dat toontje verzin jij erbij...

Anyway, mensen worden dagelijks genaaid door dit soort bedrijven, hetzou toch lullig zijn als jij zo iets aanraad, hij daar wat koopt en vervolgens zijn geld kwijt is, en geen kaarten heeft?

avatar van Mjuman
Via PayPal of Credit Card betalen krijg je altijd je geld teug. Heb zelf ooit een keer kaarten voor NSJ - toen ik het compleet vergeten was - gekocht via zo'n club: idd een opslag van 60%, maar ik had kaarten.

Ik raad nix aan; dat verzin jij erbij - ik wijs alleen op de mogelijkheid waar ze nog te krijgen; da's een substantieel verschil. Ik zeg nl niet: daar moet je kaarten gaan kopen; ik geef alleen een link en het individu zelf maakt zijn keuzes.

Mjuman schreef:

Da;s heel vriendelijk van je. Je bent een goede vent.. Echter zijn er nog kaarten te verkrijgen via officiele verkooppunten.. dus vandaar mijn verbazing.

buizen
Het was en blijft toch een markt. Die doorverkoop. Goed terugkijkend is Mojo er al 20 jaar mee bezig om te bestrijden maar de eindconclusie is eigenlijk dat het niet tegen valt te houden.
En nu komt het: het is helemaal uitgezocht maar nu blijkt er een buro te zijn dat ook woekerprijzen vraagt en uiteindelijk valt deze gewoon onder dezelfde hoofdorganisatie als Mojo zelf.
Er is een 'gentlemans agreement onofficiele afspraak' dat je tickets niet hoger geprijsd doorverkoopt dan voor 125 of (ik meen) 150% v.d. oorspronkelijke prijs. Ticketswap houdt zich daar aan.
Maar zelfs zo valt er genoeg in te verdienen. En 'illegaal' lijkt uiteindelijk niet zo illegaal te zijn.
Hoe ik dat allemaal weet? Was laatst toevallig een hele radioreportage over, op radio 1. Mojomensen aan het woord o.a. Erg interessant.

Je moet inderdaad niet te snel janken, voor geld is alles te koop. Ook als iets totaal uitverkocht is.
Koop tickets voor Adele!

lennon schreef:

Ik heb dat niet gecheckt - heb totaal geen zin om erheen te gaan. Blijkt overigens wel weer dat niet alleen door jouw gewraakte re-sellers 'criminelen' zijn - de genoemde bedrijven kwamen beide vooraan in de hitlist van Google en dat bewijst maar eens te meer dat je een hogere plaats in de ranking van google kunt kopen door meer te betalen voor adwords. Hoe zou je dat noemen?

Er is zelfs een casus van een bedrijf in de US dat een generieke aanduiding in de bedrijfsnaam had, maar door Google niet werd gepresenteerd bij de zoekresultaten omdat ze niet betaalden voor adwords - check: John Battelle - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org - The Search

Mjuman schreef:

Money makes the world go round..
Natuurlijk is de koper verantwoordelijk. Ik verbaas me nu nog dat sommigen er in stinken. Zal met Adele ook weer gebeuren. Sommigen zijn domweg te lui om te zoeken en pakken de eerste de beste Google hit. Dus verbannen lukt nooit. Maar ik vind dat we hier onderling (als muziek liefhebbers) dit soort gasten echt niet moeten promoten, dus noemen. We moeten elkaar juist waarschuwen voor dit soort oplichters. Vandaar mijn commentaar...

avatar van devel-hunt
In ieder geval bedankt voor jullie medeleven

avatar van devel-hunt
Toch wel weer gelukt. Bryan ferry gaat gelukkig voor kleine zalen en treedt 1 oktober op in Nijmegen, toch nog 2 kaartjes weten te scoren.

avatar van 4addcd
Niet naar het aanstaande concert in Eindhoven, maar deze week toch Avonmore maar weer eens in de speler gestopt. Waarom was het zo lang geleden? Na de eerste nummers wist ik het weer; de stem doet mij een beetje pijn. Een beetje het gevoel van medelijden bekruipt me zelfs. Rattenvanger Bryan heeft nog steeds die onmiskenbare vibratie in zijn stem, maar het aangetaste randje is net over de grens; de stem is de zwakste schakel geworden en dat is pijnlijk. Soms zijn rijpere mannenstemmen een echte meerwaarde, maar hier niet. Muzikaal is een en ander zeer strak en sterk en zelfs op dat gebied 1 van de beste solo albums van Bryan. Muzikaal een 4,5 en een stem van 2,5 maakt een gemiddelde van 3,5. Kan het niet mooier maken.

avatar van Roxy6
Twee jaar na het prachtige en boeiende Olympia kwam Ferry onverwacht met een Jazz-ragtime album, The Jazz Age, daarop vele solo en Roxy Music nummers in een twintiger jaren Jazz jasje.

Een buitenkans voor d liefhebber van de soort, maar veel followers beschouwen het toch maar als een hobby-dingetje van Ferry…

Iedere fan haalde opgelucht adem toen weer twee jaar nadien er vrij kort voor de release plotseling het bericht kwam van een nieuw Bryan Ferry album met veel nieuw materiaal en twee covers.

Avonmore , genoemd naar de streek waar het is opgenomen.
Ferry op een foto uit de tachtiger jaren op de cover. Maar het moet gezegd: het is een wereldalbum!

Het sluit eigenlijk erg goed aan op Olympia met dat verschil dat dit album naar mijn idee “opener” klinkt, daar waar de voorganger volledig dichtgemetseld was met prachtig geweven muzikale structuren, samples, soundscapes etc. En heel veel instrumenten in 1 nummer.

Dit album heeft ondanks de geraffineerde arrangementen en ook veelvoud aan instrumenten toch een zekere frisheid behouden.

Al het materiaal heeft weer de inhouden chique benadering die Ferry’s handelsmerk is geworden in de jaren vanaf Avalon. Dat betekent in de praktijk, super geraffineerde intro’s waar de muziek prachtig in is verwerkt.

Loop De Li heeft iets zwoels… prachtig opgebouwd en swingend!

Midnight train, heeft en volstrekt andere muzikale ondergrond, wie goed luistert hoort vaag iets van een trien die door dendert. (niet zo duidelijk als op Bowie’s Station tot station, maar wel subtiel aanwezig, door het gebruik van de instrumenten) in dit nummer spelen de gitaren de hoofdrollen.

Soldier of Fortune, begint heet akoestisch en subtiel, Ferry zingt hier erg melancholisch …
Langzaam van de gitaren en drums in, mooi kalm nummer…

Dan nummer 4, het absolute prijsnummer van deze cd en misschien wel het allerbeste Ferry nummer in de laatste 30 jaar! Driving me Wild. Het past naadloos bij Both ends Burning (Siren) en Same old scene (FLesh & Blood) dat is in de opening al te horen…
Maar wat dit nummer nog beter maakt is de gedrevenheid, de prachtige stem van Ferry, de mooie Hobo op de achtergrond en bovenal het waanzinnige Cathy melodielijntje dat komt na de refreinen: …..Don’t leave me in dispair….
Het is knap om stil te kunnen blijven zitten bij dit nummer.
Mijn broer ging kort na het verschijnen van Avalon naar een Ferry concert en vertelde dat dit een van de grote hoogtepunten was!

A special kind of guy, had zomaar op Mamouna kunnen staan, subtiele begeleiding qua instrumenten.

Avonmore is een waanzinnig ritmisch nummer met vioolklanken a la Eddy Jobson en een legioen aan gitaren (waaronder Johnny Maar en Nile Rodgers) die voortdenderen…
Het nummer straalt een enorme urgentie uit, met een mooi subtiel refrein…heel knap gemaakt.

Lost, begint daarna heel rustig los en chill, een heel mooie ballad die ook weer rijk voorzien is van diverse klanken.

One night stand, ademt vanaf het begin af Bete Noir uit…. Dit nummer had daar zo tussen de andere nummers gepast. Dezelfde stuwende baslijnen, achtergrondkoortjes en driftige swing, denk daarbij aan de danseressen uit de Limbo clip. Ongelofelijk knap samengesteld, alles valt prachtig samen en swingt tot op het bot.

Send in the clowns, de al veel gecoverde evergreen voelt hier als een vreemde eend in de bijt, maar kan ook zo doorgaan voor Vintage Ferry. Het nummer zie ik wel op Frantic passen.
Het wordt ondersteund door een wat zangerige muziekpartij met harpen en veel strijkers.
Een groei briljant…

Johnny and Mary van Robert Palmer krijgt hier de Ferry treatment en wordt daardoor spannender en hypnotiserende dan het origineel. Een stuwende synthesizer geeft de toon aan. Nou heb ik natuurlijk meer met de stem van Ferry. Maar het wordt hier echt beter van naar mijn idee.

Ik hoop zeer dat onze ouder wordende meester nog in staat is -om tussen al het toeren van de laatste jaren- ons nogmaals te verrassen met zo’n prachtig album.
Een dikke 5 *****

avatar van Lontanovicolo
Roxy6 schreef:

Helaas, niets gaat boven de orginele versie van deze, wordt zeker niet spannender en hynotiserender dan het orgineel. Ook ik ben een liefhebber van Bryan Ferry (nog liever Roxy) maar kan me hier dus niet in vinden (ieder het zijne)