Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made of This) (1983)

Label: RCA

1. Love Is a Stranger (3:45)
  2. I've Got an Angel (2:43)
  3. Wrap It Up (3:22)
  4. I Could Give You (A Mirror) (3:49)
  5. The Walk (4:35)
  6. Sweet Dreams (Are Made of This) (3:35)
  7. Jennifer (5:00)
  8. This Is the House (4:58)
  9. Somebody Told Me (3:28)
  10. This City Never Sleeps (6:37)
  11. Home Is Where the Heart Is * (3:01)
  12. Monkey Monkey * (5:19)
  13. Baby's Gone Blue * (4:17)
  14. Sweet Dreams [Are Made of This) (Hot Remix] * (5:19)
  15. Love Is a Stranger [Coldcut Remix] * (7:17)
  16. Satellite of Love * (4:36)
Ozric Spacefolk schreef:
Yazoo, Propaganda en Anne Clark gaan op het lijstje. Dank, dank, dank.

En de oude OMD dan (eerste vier albums, maar begin maar met Organisation (link met Eurythmics)!

Yazoo is vooral hitgevoelig, kent minder rustpunten.
Anne Clark is dan weer geen echte zangeres, meer voordracht.

Maar beide acts wel synths met borsten (klinkt toch anders dan "met ballen" merk ik) natuurlijk.

vigil schreef:
Over die drie, ik zou hem weer eens moeten horen (wat ik tegenwoordig vrijwel elke dag zeg )

Beluister hem eerst eens zonder de geforceerde soul cover Wrap It Up.
Die stoorde mij aanvankelijk nogal... een beetje "The More I See You" van dit album.

Lap, nog een connectie met OMDs Organisation!

En This City Never Sleeps is natuurlijk net zo mooi als Stanlow.

avatar van Castle
Blijft ook na jaren in de kast een lekker album.
Geniet met een mooie G

Sweet Dreams (Are Made Of This) was voor mij de eerste kennismaking met Eurythmics, en die kennismaking was erg indrukwekkend.
Voornamelijk vanwege Annie Lennox met haar korte felle oranje haar.
Ook de reactie van mijn ouders loog er niet om.
Zonde, hoe iemand zich zo kan toe takelen, want waarschijnlijk is ze eigenlijk een mooie vrouw.
Geloof me, mijn ouders waren toen rond de dertig jaar, en absoluut niet ouderwets, maar Annie wist hun toen wel te shockeren.
Absoluut niet hun beste nummer, maar wel een reden om ze te blijven volgen.
De versie van Marilyn Manson, jaren later, vind ik ook erg goed gedaan.
Love Is A Stranger vind ik eigenlijk een heel stuk beter.
Als act vond ik ze aardig weg hebben van Yazoo; alleen had Vince Clark de haardracht van Annie Lennox.
Alison Moyet is ook duidelijk een soulzangeres, net als Lennox, en ook hier wordt ze ondersteund door synthesizers.
Toch vind ik de albums van Yazoo wat sterker dan Sweet Dreams.

avatar van kaztor
BoyOnHeavenHill schreef:
... een "digitaal" maar zeer vol geluid (ook op de ongeremasterde CD die ik heb)...

Interessant zinnetje. Ik heb de remaster bij FYE meegenomen en vind het typisch een ondynamisch rommeltje waarbij vooral de hogere tonen (zang, bv.) te luid in de mix staan. Bovendien vind ik die bonusnummers de cd echt verpesten. Die remixen zijn totaal overbodig en de rest is ook niet om over naar huis te mailen.

Het album zelf vind ik ijzersterk met naast de hits het hier omlaag gehaalde This Is The House, I Could Give You (A Mirror), I've Got An Angel en This City Never Sleeps als hoogtepunten. Heerlijk subtiele muziek waarbij de kilheid juist warmte lijkt te creeren (kan geen umlauts e.d. gebruiken hier in Amerika).

SWEET DREAMS (ARE MADE OF THIS) (1983) 2CD deluxe edition repair shop

Lichtjes onbegrijpelijk dat zoveel bonusmateriaal nog nooit op CD verscheen.
Ik doe een poging om het één en ander op een 2CD deluxe editiion rijtje te zetten.

Daarvoor waren opvallend veel vinyl rips voor nodig. Zie link hierboven voor het resultaat.

avatar van Lura
Ook lichtjes onbegrijpelijk is dat deze groep in de loop der jaren zo weinig stemmen heeft vergaard.

Lura schreef:

Klopt. En dat dit album maar niet boven de 3,5 sterren weet uit te stijgen.