Viet Cong - Viet Cong (2015)

Canada
Label: Jagjaguwar

1. Newspaper Spoons (3:03)
  2. Pointless Experience (3:00)
  3. March of Progress (6:20)
  4. Bunker Buster (5:56)
  5. Continental Shelf (3:19)
  6. Silhouettes (4:12)
  7. Death (11:17)
avatar van Linius
Ah, nooit van gehoord. Ziet er uit als een toffe zender. Kink kende ik wel, nooit geweten dat ze een soort van doorstart hebben gemaakt. Jammer dat zo'n soort zender op de kabel kansloos is. Ik luister eigenlijk alleen radio op plekken waar ik m'n eigen muziek niet kan draaien (op het werk bijv.). Maar goed dat zoiets in ieder geval bestaat.

avatar van niels94
Ik kreeg door een aantal dingen die ik gelezen had over dit project - experimenteren met geluiden in een garage met als resultaat iets waar maar moeilijk een goede sticker op te plakken viel - een wat spannender beeld dan dat het album werkelijk blijkt te zijn. Dit is gewoon een iets gruizigere variant van Interpol (waar halen ze toch altijd die zangers die zo klinken vandaan?). Wat overigens niet wegneemt dat hier een paar stukken goede muziek op staan, zoals het al veel genoemde Silhouettes.

itchy schreef:
Silhouettes is een nummer waarvan ik hoopte dat Interpol het ooit nog eens ging maken, maar zo is het ook goed.

Grappig, vanmiddag luisterde ik dat nummer en ineens viel het kwartje. Het lijkt inderdaad erg op Interpol, maar dan een stuk steviger. Mijn favoriet van dit album.

avatar van starsailor
Ik ben toch wat minder enthousiast dan de rest.
7 nummers waarvan er maar 3 mij echt kunnen bekoren, Bunker Buster, het verslavende gitaarlijntje van Continental Shelf en tenslotte het veel geroemde Silhouettes.
Bunker Spoons en March of Progress mogen er van mij af want daar vind ik bitter weinig aan en de 2 nummers die overblijven ontspringen, wat mij betreft, de middelmaat niet.

avatar van Kos
Kos
Vind Silhouettes juist 1 van de mindere..

avatar van Obscure Thing
Death is mijn persoonlijke favoriet, dat stuk waar ze versnellen richting het einde is geweldig. Nummer van het jaar tot nu toe. (we zijn pas één maand ver, maar toch)

avatar van Prime
De trommelslagen die door de verschillende nummers (Continental Shelf, Newspaper Spoons, enz) je oren binnen komen drammen maakt voor mij dit album boven gemiddeld goed. Echt geweldig gedaan!

avatar van midnight boom
Het verhaal van Viet Cong is ergens verwant aan dat van Joy Division en New Order. Ooit zaten twee van de vier Viet Cong leden samen in de band Women, die twee artistieke platen uitbrachten bij platenmaatschappij Jagjaguwar. Toen overleed gitarist en mede-creatief brein Christopher Reimer plots op 21 februari 2012 in zijn slaap. 26 jaar oud. De doodsoorzaak blijft tot op de dag van vandaag onduidelijk. Met deze trieste gebeurtenis ging het toch al op non-actief staande Women definitief ten grave. Bassist Matt Flegel en drummer Mike Wallace gingen door onder de naam Viet Cong. Wat je noemt een gedroomde doorstart.

Samen met de twee gitaristen Scott Munro en Daniel Christiansen maakte het duo een glansrijk debuut. Dat kunnen we een ruimte maand na de release rustig concluderen. Was op de vorig jaar verschenen debuut EP Cassette al te horen dat dit kwartet een goed gevoel had voor fijne gitaarliedjes, op Viet Cong wordt deze veelbelovende status pas echt verzilverd. In zeven liedjes komen industrial, wave, shoegaze, psychedelica en indie op eigenzinnige wijze bijeen. Neem het geheel en de groep klinkt ergens tussen Deerhunter, Television en Guided By Voices in, maar anders dan hippe genregenoten van Ought construeert Viet Cong eerder genoemde artiesten nergens.

Waar er nog een waar-gaat-dit-heen gevoel heerst in openingssalvo 'Newspaper Spoons' en 'Pointless Experience', breekt de plaat gaandeweg op een waanzinnige manier open tijdens de laatste minuten van March Of Progress. Vanaf hier is er geen stoppen meer aan. 'Continental Shelf' en 'Silhouettes' zijn messcherpe en eigenzinnige gitaarliedjes die op een prettige manier zwaar op de borst liggen. Hoogtepunt is het dwarse en haast maniakaal aandoende 'Bunker Buster', waarin de spanning werkelijk om te snijden is. Een vergelijkbare spanning wordt verder opgevoerd in de weergaloze afsluiter 'Death', die maar liefst elf minuten duurt. Ruim een maand na de release wordt Viet Cong louter beter. De verwachtingen zijn ruimschoots ingelost. Sterker: voor nu is deze plaat met afstand het beste wat het nog prille 2015 te bieden heeft.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van Equinox
midnight boom schreef:

Helemaal mee eens. Een kleine maand geleden heb ik het album voor het eerst opgezet. Mijn eerste gedachte: "Wat moet ik hiermee?". Maar naarmate je het album vaker gaat draaien, kruipt het in je, om je vervolgens niet meer los te laten.

Ik zit de podcast van Iggy Pop bij BBC6 te luisteren en het is echt geweldig hoe Steve Reich's Music for 18 Musicians en Viet Cong's Death bij elkaar passen.

avatar van sj0n88
Wat een puike plaat is dit toch. Vaak beginnen albums met een van de sterkste songs, maar op dit album groeit de kwaliteit met het nummer lijkt het wel. Newspaper Spoons en Pointless Experience zijn prima nummers, maar het echte werk begint wat mij betreft pas in de tweede helft van het nummer March of Progress. Prachtig opgebouwd nummer. En dan nog maar te zwijgen over de vier nummers die daarop volgen. Morgenavond ga ik Viet Cong zien in Bitterzoet, ik ben heel erg benieuwd!

avatar van Poles Apart

Misterfool
Pff, politieke correctheid strikes again.

Misterfool schreef:
Pff, politieke correctheid strikes again.

Tsja, de band wordt wel gestaag groter. Als je vervolgens moeilijker zalen geboekt gaat krijgen ...

avatar van itchy
Maar zouden ze dan van tevoren echt nooit hebben nagedacht over de mogelijke consequenties van hun naam?

avatar van hoi123
Ik kan er sowieso wel iets bij vinden. Hoewel het hele Vietnamconflict voor ons als Nederlanders nog verder weg ligt dan voor de Amerikanen, is het nog steeds een gebeurtenis geweest met heel, heel veel doden. Dat een daaraan gerelateerde naam nogal wat wenkbrauwen optrekt, zo niet meer, vind ik dan best een reden om je naam te veranderen.

Niet een compleet gelijke analogie, maar toch: als een of andere Vietnamese band onder de naam NSDAP vrolijke Vietnamese liedjes zou zingen, zouden sommige Nederlanders dat ook niet zo heel tof vinden denk ik.

Poles Apart schreef:
Naamsverandering (na alle kritiek) op komst.

Diep triest, daar gaat de leukste bandnaam van de voorbije jaren. Mogen bij deze wat mij betreft zo in de anonimiteit belanden, als je bent opgegroeid met bands als Decorate. Decorate. en Entertainme.nt is dit niet meer dan achtergrond muziek.

hoi123 schreef:

Een tijd geleden was er een misselijkmakende radiohit van een al even dubieuze zangeres, getiteld Hallelujah anyway. De lyrics moet je maar zelf eens zoeken, ik dacht aanvankelijk dat het om een slechte grap ging, helaas het was bittere ernst. Stel je een dergelijk nummer eens voor mbt tot een andere Godsdienst. Hoeveel doden zijn er trouwens reeds gevallen in naam van welk geloof dan ook? Om maar te zeggen...Of wat met Joy Division/New Order?

itchy schreef:

Ik denk het niet. Het klonk gewoon lekker.
Er is hier ook een user actief onder de naam. Stalin. Same story.

avatar van hoi123
Man of Sorrows schreef:
Ja, ik lees een enigszins sarcastische, godsdienstkritische tekst. Best een verschil tussen een paar keer ironisch hallelujah roepen en in je bandnaam verwijzen naar een conflict waar er van één land al ongeveer 2,5 miljoen doden zijn gevallen en waarvan de nabestaanden vaak nog in leven zijn.

Man of Sorrows schreef:
Of wat met Joy Division/New Order?
Vooral van de eerste zou ik het prima kunnen begrijpen dat de band na overleg met nabestaanden er zelf voor besluit om de naam te veranderen. Natuurlijk horen bands zelf lekker hun naam uit te kiezen, maar soms is die naam (onbedoeld) wat groffer dan lijkt en als deze bands dan rekening houden met de gevoelens die dat op kan wekken, is dat wat mij betreft eerder prijzenswaardig dan dieptriest.

Tot slot: als je serieus nu hoopt dat de band in de anonimiteit belandt omdat ze hun náám hebben veranderd naar iets wat je niet bevalt, denk ik dat er ergens iets fout gaat met je muziekbeleving.

avatar van Man of Sorrows
Ik denk dat je het nummer waarnaar ik verwees foutief interpreteert (dit terzijde).
Voorts kan ik me inderdaad (nog steeds) opwinden over deze politieke correctheid, en de pro-amerikaanse/kapitalistische wereldvisie die ermee samenvalt. Ik vind dit te belachelijk voor woorden, jij bent een andere mening toegedaan, en daar eindigt de discussie.

Mijn muziekbeleving gaat al jaren fout, echter deze band heb ik als oude post-punker altijd al zeer matig gevonden, zelfs in hun Viet Cong periode

avatar van iHateDolphins
Het begint enigszins saai en wellicht zelfs wel irritant met Newspapers Spoons. Jammer van dit begin van dit album.

Bij het nummer Pointless Experience pakken ze m'n aandacht. Het sleept me mee en kruipt een beetje onder m'n huid door de dreiging die ik op de achtergrond hoor. Hierbij denk ik aan het album Primary Collors van The Horrors. Hoewel The Horrors iets meer poppy/melodieuzer zijn hoor ik bij hun nummers als Scarlet Fields of Mirror's Image ook die dreigende klanken op de achtergrond.

Dan March of Progress. Jeetje. Hier ben ik in de war, maar wel op een positieve manier! Het begint ook hier op een manier waarvan je denkt: 'waar gaat dit naar toe?', maar dan ontpopt dit nummer zich als een ontzettend catchy nummertje. Ik weet niet of het jammer is dat het nummer zo begint of niet, ik wil het in ieder geval vaker horen! Dat tweede gedeelte van dat nummer vooral, met het eerste gedeelte zeker als voorspel.

Bunker Buster zet me vervolgens direct weer op het verkeerde been, maar wat ontvouwt ook dat nummer zich tot een waanzinnig goed nummer, maar dan hebben we het beste nog niet gehad. Silhouettes is helemaal fantastisch. Mijn favoriet van dit album.

Dat gitaarrifje op Death is heerlijk en in combinatie met de drum/baspartij die na een minuut ingezet wordt helemaal genieten.

Continental Shelf heb ik dan nog niet genoemd, dat vind ik persoonlijk ook een wat minder nummer tot nu toe in vergelijking met de rest.

Zeker nog geen perfect album, maar wat mij betreft laten deze Canadese heren blijken over het nodige talent te beschikken. Ik zet momenteel direct al in op 4 sterren. Ik ben benieuwd of dit stand gaat houden of eventueel nog verder gaat groeien.

Vanaf bunker buster geweldig

avatar van Poles Apart
Poles Apart schreef:
Naamsverandering (na alle kritiek) op komst.

Nu een feit: de band gaat voortaan door het leven als Preoccupations.

dix
Hopelijk is het nu gedaan met de vooroordelen op basis van de naam.

avatar van itchy
Wat een stompzinnige bandnaam zeg....

avatar van Môrthul
Doe mij maar gewoon Viet Cong hoor.

avatar van Alicia
In aanloop naar de opvolger van dit debuut van deze formatie met nu dus een andere naam, heb ik deze maar eens beluisterd. Helaas, over deze plaat ben ik ook wat minder enthousiast. Hoewel het album met een paar matige songs begint, wordt 't ergens halverwege inderdaad beter: het einde (Death) vind ik dan - jammer genoeg - weer een stuk minder, maar gelukkig... nummertje 4 & 5 en vooral Silhouettes redden dit debuut, zodat ik er toch drie volle sterren aan wil geven.

Ik vermoed dan ook dat de opvolger mij beter gaat bevallen!

avatar van VladTheImpaler
Death is juist het hoogtepunt van dit album, en live al helemaal .

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
VladTheImpaler schreef:
Death is juist het hoogtepunt van dit album, en live al helemaal .

Agree!

avatar van Alicia
Ach ja, die veurkeuren dan ook, hè. Death rammelt teveel naar mijn smaak, maar ik begrijp dat dit ook zo hoort bij Death.
Nee... doe mij maar liever Continental Shelf und Silhouettes.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Scarlet deze bedoelde ik vanmiddag