Songs: Ohia - The Magnolia Electric Co. (2003)

Rock / Country
Label: Secretly Canadian

1. Farewell Transmission (7:22)
  2. I've Been Riding with the Ghost (3:20)
  3. Just Be Simple (4:20)
  4. Almost Was Good Enough (4:28)
  5. The Old Black Hen (5:48)
  6. Peoria Lunch Box Blues (5:48)
  7. John Henry Split My Heart (6:09)
  8. Hold on Magnolia (7:51)
  9. The Big Game Is Every Night [Album Sessions Outtake] * (9:54)
  10. Whip-Poor-Will [Album Sessions Outtake] * (3:53)
  11. Farewell Transmission [Demo] * (6:56)
  12. I've Been Riding with the Ghost [Demo] * (3:10)
  13. Just Be Simple [Demo] * (2:54)
  14. The Old Black Hen [Demo] * (4:56)
  15. Peoria Lunchbox Blues [Demo] * (4:25)
  16. John Henry Split My Heart [Demo] * (5:49)
  17. Hold on Magnolia [Demo] * (6:23)
  18. The Big Game Is Every Night [Demo] * (6:26)
  19. Whip-Poor-Will [Demo] * (3:35)
avatar van De-noir
Ik bedoelde eigenlijk het verschil tussen de verschillende albums van Molina en zijn mannen. Aangezien alles tot aan dit album 'Rock' genoemd wordt, neem ik dus aan dat dat allemaal meer in de lijn van van The Lioness ligt en dat dit album een koerswijziging is? Of zit er nog verschil in voorgaande Songs: Ohia albums? Ah wat zeur ik, ik hoor het zelf wel

Toch bedankt voor de tips

avatar van dj maus
zijn oudere werk is wat kaler, meer lo-fi
vergelijkbaar met het oudere Will Oldham-werk

The Lioness is wat rockeriger, maar Ghost Tropic, uit dezelfde periode is juist weer heel kaal

Sammael
Hold On Magnolia, dat wil ik wel het beste nummer noemen dat ik van Molina ken En Farewell Transmission is ook al zo prachtig, en verrassend opgewekt in vergelijking met veel van zijn andere werk! Met de gastvocalen op Old Black Hen en Peoria Lunchbox Blues is mijns insziens ook niets mis. Ja goed, Molina is misschien de betere zanger van het stel, maar de stemmen van Lawrence Peters en Scout Niblett passen perfect bij de nummers die ze zingen, en bij het album als geheel. Puik plaatje dus, dat me erg benieuwd maakt naar het werk van de Magnolia Electric Co. (de band dus ), waar ik nog niks van ken. Het laatste Songs: Ohia album krijgt in ieder geval vier sterren van me.

na het fantastische the lioness het 2e songs: ohia album dat ik me heb aangekocht en beluisterd. daar the lioness vanaf de eerste luisterbeurt al een geweldige indruk op me maakte, was dit niet het zo geval met dit album. geen probleem dacht ik, dit zal meer een groeiplaat zijn, maar na meerdere luisterbeurten heb ik echter nog steeds hetzelfde gevoel: het is allemaal wat minder dan the lioness, dat -zoals hierboven al meermaals geschreven - rockiger is.

daarom interesseert de opmerking van de-noir me ook wel:

De-noir schreef:

Toch bedankt voor de tips

klinken de andere songs: ohia albums eerder als the lioness of als the magnolia electric co? het zou leuk zijn moest iemand me dit kunnen vertellen, zodat ik de juiste songs: ohia albums aankoop om mijn collectie uit te breiden.

avatar van Nakur
Deze plaat vormde een keerpunt van het Songs: Ohia project met wisselende muzikanten naar een vast orkest. Als het aan Jason zelf had gelegen (zie www.magnoliaelectricco.com) was dit geen Songs: Ohia album maar MEC album geweest. Als je meer in de stijl van The Lioness zoekt, kom je al snel bij Didn't It rain (mijn absolute #1 album) en Axxes & Ace.

sxesven
Geen twee Molina albums klinken hetzelfde, natuurlijk. Evengoed kun je misschien de liveplaat Mi Sei Apparso... eens proberen. Een ander geluid dan Lioness, wel 'rockerig'. Overigens vind ik Magnolia Electric Co. ook erg rockerig. Helemaal als je 'm naast Ghost Tropic of Didn't It Rain legt.

Later werk als Magnolia Electric Co. kun je trouwens ook nog wel proberen.

/edit/

Didn't It Rain en The Lioness zijn w.m.b. echt twee ontzettend verschillende platen, hoor. Axxess & Ace wellicht iets meer, inderdaad, hoewel dat natuurlijk weer de typische oude Molina-uithalen S:O is; ook een acquired taste.

Ik zou zeggen: niet zo vastpinnen op het rockerige, en gewoon proberen die hap.

Mah meer country is dit wel. Ik heb toch een lichte voorkeur voor het 'minder drukke' werk.

sxesven
Countryrock dan, ja - maar wel degelijk rock. Farewell Transmission, John Henry - hoe rockend wil je het hebben?

Social_Mask
Het opent werkelijk schitterend met het weergaloze Farewell Transmission. Erg constant ook. Het album zakt nergens in en kent een paar wonderschone hoogtepunten. Met name in het eerste deel. Bijzonder mooi album dit. Op het moment, na The Lioness, mijn favoriete album van de beste man. Ook wat bertreft de sound totaal anders dan zijn andere platen die ik tot nu toe ken. Een stuk... 'levendiger'.

Hulde, Molina!

Social_Mask
Ik denk dat ik in I've Been Riding with the Ghost het beste Molina nummer heb gevonden. Adembenemend mooi.

avatar van Rottingdale
Vind I've Been Riding with the Ghost ook het mooiste nummer.

Gastvocalen voegen m.i. weinig toe, maar doen ook niet echt schade.

Topalbum, al vind ik de eerste helft sterker.

Coys
Blijft een fantastische plaat voor in de late uurtjes. Wat een buitenaards mooie sfeer heeft dit album. Ondanks het buitenaardse mooie, doet dit album me altijd brengen naar de prachtige southern achtige delen van het land van de mogelijkheden, oftewel de USA. Alleen laat deze plaat wel de andere kant van de ''American dream'' horen. Die van de modale man die hard voor zijn brood moet werken, en 's weekends na de bar of een concert waar country-rock te horen valt, dan wel op de achtergrond of hier heel duidelijk op de voorgrond. Ook echt een geweldige plaat tijdens het rijden in de late uurtjes. Inmiddels al een stuk of 7 keer gedaan in de laatste twee maanden sinds ik in het verre Bergen Op Zoom train.
Zonder twijfel het beste album van deze man, een van mijn favoriete artiesten in het algemeen en makkelijk al geruime tijd een top10 album, en hij zou nog wel eens hogere posities kunnen bereiken.

Gallow
Eerste nummer is gelijk één van zijn beste nummers, de rest.. ik kan er niks mee, op z'n tijd zelfs vervelend.

avatar van Co Jackso
Niet direct mijn favoriete album van Songs: Ohia. Ik kan de afwisseling wel waarderen, maar het niveau van de verschillende nummers vind ik simpelweg te matig. John Henry Split My Heart en I’ve Been Riding with the Ghost klinken in eerste instantie goed, maar met name tekstueel stelt het weinig voor. Daarnaast zijn er nog een tweetal nummers die door iemand anders gezongen worden. Deze nummers maken weinig indruk en eerlijk gezegd had ik liever op zijn minst een duet gehoord met Jason.

Hold On Magnolia en Just Be Simple zijn trouwens wel behoorlijk goed en Farewell Transmission hoort wat mij betreft tot zijn beste werk. Niettemin had ik wat meer verwacht van dit album.

Hold on, Magnolia, I hear that station bell ring
You might be holding the last light I see
Before the dark finally gets a hold of me

Hold on, Magnolia, I know what a true friend you’ve been
In my life I have had my doubts
But tonight I think I’ve worked it out with all of them

Hold on, Magnolia, to the thunder and the rain
To the lightning that has just signed my name to the bottom line

Hold on, Magnolia, I hear that lonesome whistle whine
Hold on, Magnolia, I think its almost time

Potverdepotver. Zeg wat je wil - de platen worden er nu niet beter op, enzo - deze tekst komt vandaag nog wel even extra hard binnen. Elke keer als 'ie me binnenschiet zit ik hier met kippenvel. Hold on...

avatar van kobe bryant fan
Prachtig stuk tekst inderdaad.

avatar van Rottingdale
Er is deze week een reissue verschenen, met een aantal demo nummers. Heeft iemand die al kunnen beluisteren?

Sietse
nog meer demo nummers of zijn het gewoon de demo nummers die ook bij de LP versie zaten?

avatar van Renoir
Sietse schreef:

Ik ken de demo's op de elpee niet, dus weet niet goed of er overlap is, maar dit zijn 9 demo's met alleen Jason Molina "recorded at home in Chicago". Erg fraai, vooral John Henry Split My Heart en (uiteraard) Hold On Magnolia. Volledig:
1. Farewell Transmission
7. Hold On Magnolia
8. The Big Game Is Every Night
9. Whip-Poor-Will

zijn inderdaad anders nummers...
altijd handig zo'n dode artiest, goede manier om nog eens wat geld van de fans af te troggelen.

avatar van Renoir
zijn inderdaad anders nummers...

Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Voor het aftroggelen van geld hoeft een artiest niet dood te zijn. Kijk maar hoe vaak er tegenwoordig een special edition van nog gloednieuwe albums uitkomt, met een handvol extra nummers.

Deze release heeft echt meerwaarde. De demo's op cd zijn echt fraai. En bovendien, dat vergat ik nog, heeft cd 1 nog twee extra tracks, volgens de hoes "album sessions outtakes": The Big Game Is Every Night en Whip-Poor-Will.

zijn inderdaad anders nummers...

Ik begrijp dat het juist dezelfde nummers zijn, alleen dat ze hertiteld en opnieuw gerangschikt zijn. Gewoon de oude demo's dus.

avatar van Nakur
Ik ben anders erg content dat ik de 10YA-versie aan mijn Songs: ohia verzameling kan toevoegen. Ik heb achter het net gevist wb de vinylversie met de demo cd. Plus de toevoeging van de twee outtakes aan het originele album; die maken de plaat eindelijk compleet. Als groot Didn't It Rain fan is het ook een verademing meer van Jenny & The Pinetops te horen op de extra nummers.

Bovendien vond ik het origineel wat te kort, zeker gezien het middenstuk met gastzangers, nu klinkt het als een volwaardiger album dan voorheen. Lijkenpikkerij? Misschien. Maar ik klaag niet.

sxesven schreef:

Ahh oke dus kopen hoeft dus helemaal niet.

avatar van Sleepy House
Net gedaan met de eerste luisterbeurt. Phew, ik ben er toch even niet goed van. Mijn eerste Songs: Ohia album dat ik ooit beluisterd heb was het debuut, maar dit is toch andere koek. Weg zijn de Lo-Fi kampvuurklanken, dit is een gewoon een openbaring van dhr. Molina! Heel vrolijk word je er niet van, de muziek is gitzwart. Maar wat is het o zo mooi!
Molina's teksten zijn zeer naakt en poëtisch. Daarnaast zijn de meeste nummers doordrenkt met folkloristische verwijzingen en figuren. Dit is muziek waar je toch even stil van wordt...

The Magnolia Electric Co. krijgt van mij de hoogste notering en vliegt rechtstreeks mijn top-10 in. Dit is veruit het beste dat ik de laatste tijd gehoord heb. Wat een talent!

avatar van Ducoz
Was een talent. Nog een hoop te ontdekken dan, als je deze al zo hoog waardeerd!

avatar van Sleepy House
Gelukkig was Molina's output vrij groot, dan kan ik inderdaad nog heel veel ontdekken! Het volgende album waar ik mij aan zal wagen zal wss Didn't it Rain of Ghost Tropic zijn. Ik kijk er al naar uit

avatar van Ducoz
Vergeet op zijn tijd ook de albums onder de naam Magnolia Electric Company niet

avatar van Sleepy House
Zeker weten! Bedankt voor de suggestie!