Taylor Swift - 1989 (2014)

Label: Big Machine

1. Welcome to New York (3:32)
  2. Blank Space (3:51)
  3. Style (3:51)
  4. Out of the Woods (3:55)
  5. All You Had to Do Was Stay (3:13)
  6. Shake It Off (3:39)
  7. I Wish You Would (3:27)
  8. Bad Blood (3:31)
  9. Wildest Dreams (3:40)
  10. How You Get the Girl (4:07)
  11. This Love (4:10)
  12. I Know Places (3:15)
  13. Clean (4:31)
  14. Wonderland * (4:05)
  15. You Are in Love * (4:27)
  16. New Romantics * (3:50)
  17. I Know Places (Voice Memos) * (3:36)
  18. I Wish You Would (Voice Memos) * (1:47)
  19. Blank Space (Voice Memos) * (2:11)
avatar van davevr
Stalin schreef:

Klinkt goed
Bespeeld onze Taylor daar nu een Jazzmaster ?

edit...geen Jazzmaster, maar deze zie ik.

Damn goed gebracht, respect

avatar van Slowgaze
Bij de Grammies zijn ze een stuk verder ontwikkeld dan menig 'muziekliefhebber' op MusicMeter, want wie heeft nu die Grammy voor beste album gekregen, Taylor Swift of Ryan Adams? Nou dan!

avatar van Teunnis

avatar van davevr
Teunnis schreef:
En zelfs Kanye West protesteerde niet

Dat is omdat hij een genie is die juist de perfecte plaat ooit heeft afgeleverd.

Teunnis schreef:

Nu je het zegt!
(She made that man-bitch faaaaaaaaamous)

avatar van Leeds
Na het beluisteren van Ryan Adams' 1989 was ik toch benieuwd hoe deze zou klinken. Al moet ik toegeven dat ik met een soort van vooroordeel zat alvorens ik me ging wagen aan het origineel. Ik ben niet echt te vinden voor dergelijke muzikale troep zoals de Biebers en Rihannas van deze generatie. Maar ik was vastberaden om es door te bijten en me te verdiepen in wat deze plaat me te bieden had. Tenslotte vond ik 1989 van Adams geen slechte plaat. Na een weekje en een tiental luisterbeurten kan ik toch concluderen dat dit verrassend een meer dan degelijke plaat is. Echt een leuke popplaat zonder ook maar 1 nummer dat me op de zenuwen werkt. Tijdens die luisterbeurten heb ik wat zitten surfen op het web en verschiet ik me een bult dat ze (een paar maanden terug dacht ik nog dat dit om een mannelijk artiest ging) al 2 maal een grammy behaalde voor beste album van het jaar. Voor een dame die al 2 grammy's binnen haalde is dit toch knap maar ja, voor mij is dit wat overdreven maar goed. Het is maar voor wat het waard is zeker. In ieder geval heb ik me niet verbrand aan deze plaat. Meer zelf, ik verkies het origineel boven Adams' versie.

avatar van Slowgaze
Overigens, voor iedereen die van Taylor Swifts muziek en teksten houdt (en dat doen jullie allemaal): vandaag verscheen een essay van me online, waarin ik de teksten van Swift en popteksten in het algemeen bekijk met theorie die ik tijdens mijn studie Nederlands heb ontdekt. En wat blijkt? Swift schrijft - in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'Losing My Religion' van R.E.M. - heel visuele, geboetseerde liedjes. Lezen kan hier.

avatar van harm1985
Mooi stukje proza Maarten. Echter ik begrijp de nut of noodzaak van het herleiden of überhaupt het hebben van de betekenis van song teksten niet. Wordt een liedje mooier / beter als je weet wat er bedoeld wordt?

De beste liedjes van Neil Young zijn behoorlijk cryptisch, zoals Down by the River, Cowgirl in the Sand of Powderfinger. Maar ook een nummer als Country Feedback van R.E.M. is niet bepaald geboetseerd.

Ben inmiddels dankzij Ryan Adams best benieuwd geworden naar dit album maar helaas het staat niet op Spotify...

harm1985 schreef:

Had deze reactie niet gezien, maar allereerst: dank je, Harm! Allertweedst: die teksten van Swift lijken eenvoudig, soms enigszins cliché, maar er zit toch best veel in. Ik ben geïnteresseerd in de manieren waarop zo'n tekst functioneert; hoe die uit popcultuur (Maarten popcultuur) put om beelden op te roepen, enzovoort.

R.E.M. kan ik overigens ook zeker waarderen, daar niet van.

avatar van harm1985
Eensch. Pop wordt vaak een beetje vies gevonden. Alsof het geen kwaliteitsmuziek kan zijn. Is natuurlijk niet zo. Al is Justin Bieber wel echt kut natuurlijk.

avatar van Dikkop
harm1985 schreef:

Ahh, op zijn laatste stonden zelfs nog leuke singles.

avatar van Arrie
Dikkop schreef:

Ahh, op zijn laatste stonden zelfs nog leuke singles.

Het is natuurlijk een grapje van Harm (anders doet hij zelf ook waar hij anderen van beschuldigt). Bieber maakt al een tijdje prima muziek.

Rudi1984
harm1985 schreef:

Of het mooier/beter wordt moet iedereen voor zich bepalen. Bij Taylor is het wel goed om te weten dat dit nog een overblijfsel is van haar countrytijd. Muzikaal gezien is ze natuurlijk nooit écht hardcore country geweest, maar dat verhalende zat en zit wel altijd in haar teksten. Daarom zijn ze ook zo herkenbaar: ze is een verhalenverteller en op de nodige beeldspraak na vertelt ze hoe het is.

Verdienstelijk popplaatje, zoveel is wel duidelijk.

Een bezwaar bij vroegere albums is hoe dan ook de wereld uit geholpen: 48 minuten vind ik een optimalere speelduur voor een popalbum. Opvallend hoeveel wereldhits dit album leverde, doe het maar eens na.

Het valt me trouwens op dat ik haar muziek genietbaarder vind wanneer ze kracht bijgezet wordt door de visueel indrukwekkende videoclips. (ja zeg, het oog wil ook wat)

Enkel de opener vind ik niet te pruimen. Ondergetekende heeft nochtans zijn hart verloren aan New York. Maar verder prima album. Nog steeds niet echt my cup of tea, maar de kwaliteit is ontegensprekelijk aanwezig.

Hopelijk kan Swift hier in de toekomst nog een vervolg aan breien. Maar ik heb er goede hoop in.

Excuseer me nu even, FM gaat zijn omgeving teisteren door luidop Bad Blood mee te janken.

avatar van ArthurDZ
Dit topic wordt er sowieso niet mooier op met die non-discussies.

Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Objectiviteit vs subjectiviteit. Allen daarheen!

avatar van coldwarkids
1,5
Ik betrap me erop dat ik Style zo af en toe hard op zet. Zalig nummer! Verder zal ze natuurlijk niet voorkomen in m'n collectie

avatar van dj maus
1,5
Ik ben Shake It Off in de loop der tijd wel wat meer gaan waarderen. Altijd leuk op feestjes.
Maar voor mezelf zet ik liever de versie van Ryan Adams op...