Pet Shop Boys - Very (1993)

Alternatieve titel: Very Relentless

Dance / Pop
Label: Parlophone

1. Can You Forgive Her? (3:53)
  2. I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing (3:03)
  3. Liberation (4:05)
  4. A Different Point of View (3:26)
  5. Dreaming of the Queen (4:19)
  6. Yesterday, When I Was Mad (3:55)
  7. The Theatre (5:10)
  8. One and One Make Five (3:30)
  9. To Speak Is a Sin (4:45)
  10. Young Offender (4:49)
  11. One in a Million (3:53)
  12. Go West / Postscript (I Believe in Ecstasy) (8:22)
  13. My Head Is Spinning * (6:33)
  14. Forever in Love * (6:19)
  15. KDX 125 * (6:25)
  16. We Came from Outer Space * (5:24)
  17. The Man Who Has Everything * (6:01)
  18. One Thing Leads to Another * (6:28)
  19. Go West [1992 Twelve Inch Mix] * (9:12)
  20. Forever in Love * (5:44)
  21. Confidential [Demo for Tina] * (4:48)
  22. Hey Headmaster * (3:06)
  23. Shameless * (5:04)
  24. Too Many People * (4:26)
  25. I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing [Seven Inch Version] * (4:45)
  26. Violence [Hacienda Version] * (5:01)
  27. Falling [Demo for Kylie] * (4:38)
  28. Decadence * (3:56)
  29. If Love Were All * (3:01)
  30. Absolutely Fabulous [Single Version] * (3:47)
  31. Euroboy * (4:30)
  32. Some Speculation * (6:35)
  33. Yesterday, When I Was Mad [Single Version] * (4:02)
  34. Girls and Boys [Live in Rio] * (4:55)
avatar van titan
titan (crew)
Beste plaat van de Pet shop boys, die wonder boven wonder ook ineens bij de critici in de smaak viel (nummer 2 in de moordlijst!). 4,5*

Er is een dubbel-CD versie Very/Relentless. Op Relentless stonden de beste tracks, vond ik.

avatar van Casartelli
Prima popalbum met pakkende melodieën, doorwrochte elektronica en sterke teksten. Ook naar mijn mening Pet shop boys' beste.

avatar van dynamo d
Inderdaad een lekker popalbum waarbij ik The Theatre maar vooral Liberation erg goed vind. Liberation klinkt op het eerste gehoor niet zo indrukwekkend, maar na vaker beluisterd te hebben is het dat eigenlijk wel. Prachtig nummer.

avatar van Onderhond
1,0
Soms zegt een mens dingen ... beloftes zeg maar ... en die moet je dan maar nakomen ook. Het brengt je soms op vreemde plaatsen.

1* voor de ongelooflijk hilarische camp wat tracks als Go West en "I Wouldn't Normally Do This Kind of Thing" zijn. Verder vind ik dit gewoon te slecht voor woorden

avatar van VanDeGriend
Niks ingewikkelds, niet superspannend maar....gewoon een lekker ongecompliceerd popalbum. Luistert zeer soepel weg en kun je prima opzetten in gezelschap. Ook wel eens handig.

VanDeGriend schreef:

Tekstueel is hij toch wel erg sterk bij vlagen. Ik zie dat ik hem momenteel slechts op 3½* heb staan, komt doordat ik hem afgelopen zomer even wat stukgedraaid had. Kan misschien inmiddels wel weer wat bij.

avatar van titan
titan (crew)
Onderhond schreef:

Er is anders niemand die je het verplicht, maar als je zo graag van zelfkastijding houdt moet je het vooral blijven doen .

avatar van Onderhond
1,0
Tja, ik blijf toch gewoon de electronic Top 50 volgen. Verder hou ik me in m'n eigen hoek gedeisd, voor zover dat natuurlijk al niet m'n eigen hoek is natuurlijk.

En verder lijkt het mij een geweldig dom idee om dit op te zetten als er gezelschap langskomt, maar dat zal ook wel aan het gezelfschap liggen. Daarvoor bestaat andere pop, trip-hop en loungy dingen.

Teksten vielen mij soms op en waren bij vlagen erg erg plat vond ik. Vooral bij zo'n nummers als Young Offender of Yesterday, When I Was Mad.

Anyway, ik heb er nog ééntje te gaan van de PSB zie ik. Kijk er al naar uit

Onderhond schreef:

Tja, als wij het muzikaal permanent oneens zijn, zou het natuurlijk wel verbazingwekkend zijn als dat tekstueel anders was...

avatar van VanDeGriend
Onderhond schreef:

Tja....ik zal wel een saaie vriendenclub hebben inderdaad. Ik ken nu eenmaal, ik mag wel zeggen helaas, niemand die het bijvoorbeeld leuk vindt om naar een in de fik gestoken flipperkast, of variaties daarop, te luisteren Nu moet ik t doen met die platte PSB's. Wat een rot leven heb ik toch, met al die mensen om me heen die dit wel leuk vinden ....

VanDeGriend schreef:
een in de fik gestoken flipperkast, of variaties daarop

EVANSHEWSON
Casartelli schreef:

Alleszins één van hun beste platen!
4.5 sterren ****1/2

zeker hun beste plaat,met als uitschieters ''yesterday when I was mad-the theatre en dreaming of the queen

Ik ben er nog niet uit of dit nou het beste album is van Pet Shop Boys. Ik vind Actually ook erg goed. Het is al eerder gezegd, maar met dit album werden ze ineens serieus genomen. Belachelijk eigenlijk omdat ze al jaren goede muziek maakten, maar keer op keer afgekraakt werden. Eindelijk werden een aantal mensen wakker. Theatre is echt het allermooiste nummer van het album. Maar ook Young Offender en Dreaming Of The Queen zijn hoogtepunten. Ik zag ze vorig jaar tijdens Marktrock in Leuven en ik heb echt genoten. Ze maken perfecte pop en ze hebben een geheel eigen geluid. I Love Pet Shop Boys.

avatar van vigil
Ik vind hem zelf een stuk beter dan Actually. Opzich staan er erg sterke nummes op Actually (o.a. Rent, King's Cross en It's a Sin) maar ook een paar vrij slechte nummers (shopping en Hit Music). De coherentie is soms ook wel wat zoek in tegenstelling tot deze plaat die een echte muzikale rode draad bezit. De productie is dan ook fenomenaal.

Dat de PSB toen opeens weer kon is meer van deze regio want in Engeland en Duitsland en de Zuid Europese landen werden de heren altijd wel op waarde geschat. In Nederland was het in de 80's inderdaad not done als je PSB goed vond. Zelfs een "conservatief" blad als de OOR ging toen ineens interviews doen met Neil Tennant. Toevallig is er net een OOR uit met hierin de top 100 beste platen allertijden van de zogenaamde kenners en toen verbaasde OOR zich er over dat er zo weinig dance in stond ook niet van pioniers zoals de Pet Shop Boys, tja zo slaat dat blijkbaar toch ineens om.

een 4.5 voor mij voor deze (oranje) plaat. Mede door de dubbel versie die ik er van heb met als bonus het vrijwel instrumentale album Relentless wat grotendeels door Chris alleen is gemaakt.

vigil schreef:

Je hebt helemaal gelijk vigil. Viel me ook op toen ik de laatste OOR las. Ineens werden ze genoemd als toonaangevend. Ik heb de oudere OOR´en uit de jaren ´80 nog eens doorgelezen waar de Pet Shop Boys recensies instonden en die waren allemaal slecht. Het werd echt neergezet als plastic pop voor leeghoofden. Daar heb ik me toen enorm aan geërgerd. En nu ineens krijgen ze erkenning. Ook voor hun jaren ´80 werk. Verder heb je ook helemaal gelijk voor wat betreft die muzikale rode draad die dit album heeft. Kom ik uiteindelijk toch tot de conclusie dat dit ook voor mij het beste Pet Shop Boys album is.

avatar van LucM
Ik hou niet van elektronische dance, maar Pet Shop Boys kan voor mij wel vanwege de sterke en pakkende melodieën en het aparte ijle stemgeluid van Neil Tennant. Dit album is trouwens duidelijk meer popgetint dan de vorige.

avatar van Castle
Een goed album, 1 van de betere PSB albums, erg mooie LEGO hoes.

Baltasound
De CD heeft mijn vader, die hoes is geweldig

avatar van blur8
"LEGO hoes."
Ik heb ook de van slap plastic gemaakte 3delige uitklaphoes met de 2de CD Relentless en gestyleerd fotoboekje.
Elders op deze side (bij OMD's Sugar Tax) werd al geopperd dat Very de beste 90s CD is, in het Pop-genre. Bij herbeluistering komt deze kwalificatie erg dicht bij de waarheid. Dit oordeel is voor mij voor 70% gebaseerd op die 2de CD met de stuwende synth's van "My Head is Spinning".

avatar van blur8
Touwens, weet er iemand hoe de verborgen track achter Go West heet (op 7:07 na 2 minuten CD-ruis). Ik noem het "Extacy". maar dat er alleen gebaseerd op het meest herkendbare woord uit de tekst.

avatar van Edwin
Nee, geen idee wat de titel van die hidden track is.

Die oranje lego jewel case is inderdaad uniek en volgens mij niet meer nieuw te krijgen. Afgelopen donderdag stond er nog wel een tweedehandsje bij Concerto in de bakken. Zelf moet ik het doen met de dubbelaar Very/Further Listening 1992-1994, die in een standaard jewel case met cardboard slipcase en uitgebreid boekwerk zit. Veel belangwekkends staat er overigens niet op dat bonus schijfje. Ik neem aan dat de bonustracks 13 t/m 18 afkomstig zijn van een eerdere release van Very met de bonusdisc Relentless, die waarschijnlijk ook niet meer te krijgen is. Alle bonustracks vanaf nummer 19 staan in ieder geval op Further Listening.

Samen met voorganger Behaviour vormt Very het beste van de Pet Shop Boys. De platen hiervoor en hierna hebben ook zeker hun momenten, maar staan als geheel in de schaduw van deze 2 pure popklassiekers. Het enige smetje zijn de laatste 2 tenenkrommende nummers One In A Million en Go West, die ik te onbenullig vind klinken. Daarom 4,5* en geen 5*.

avatar van vigil
De 2de schijf van Very/Relentless is bijna het beste wat de boys uitgebracht hebben. Een vrijwel instrumentaal album wat Chris bijna in zijn eentje in elkaar heeft gezet.

Die versie was in 1993 al als zijnde limited op de markt gebracht dus mocht je hem ergens op internet of en beurs tegen komen voor een redelijke prijs dan zou ik geen moment twijfelen. Overigens heb dus de dubbele, de lego hoes en de Futher listening versie

avatar van foxhusky
Deze CD is zonder twijfel met het knaloranje doosje, het meest opvallende in mijn CD-kast. Zonder te zoeken haal ik "Very" bijna blind uit de kast. Helaas is mijn doosje wel beschadigd, één van de lipjes is aan de bovenkant afgebroken...

"Very" is een prachtig album. De clips van de singles van dit album zijn ook allemaal zeer knap gemaakt, maar dat geldt voor bijna clips van de Pet Shop Boys wel.

avatar van sierrra
Ik vind dit wederom een goede PSB plaat, maar als ik moest kiezen tussen deze en Behaviour gaat mijn voorkeur toch uit naar Behaviour. Kan moeilijk uitleggen waarom, maar ik denk dat ik de mood van Behaviour mij over het algemeen toch wat meer aanspreekt .

avatar van Darkzone
vigil schreef:

Ik heb hem net op eBay gekocht voor 12 euro (incl. 6 voor de verzendkosten uit België).

"in tri-fold transparent plactic bubble-embossed wallet" zoals het zo mooi bij de omschrijving stond.

avatar van Darkzone
Edwin schreef:
Nee, geen idee wat de titel van die hidden track is.

Postscript (I Believe In Ecstasy)

dVTB
Samen met Behaviour de beste Pet Shop Boys-plaat ooit. Zelf vind ik Behaviour net een tandje beter, maar Very is ook een album met geen enkel zwak moment. Dat terwijl er wel geweldige nummers op staan, zoals Can you forgive her?, het ondergewaardeerde Liberation en The theatre, dat eigenlijk een single had moeten zijn. De verpakking is bovendien geniaal. Een popplaat die eigenlijk in elke cd-collectie thuishoort.

avatar van Snakeskin
Na jarenlang brobbelwerk was dit ineens plaat die verrassend leuk was. Iets nieuws, wat je niet gewend was na al dat brobbelwerk.