Wire - Pink Flag (1977)

Rock / Punk
Label: Harvest

1. Reuters (3:03)
  2. Field Day for the Sundays (0:28)
  3. Three Girl Rhumba (1:23)
  4. Ex Lion Tamer (2:19)
  5. Lowdown (2:26)
  6. Start to Move (1:13)
  7. Brazil (0:41)
  8. It's So Obvious (0:53)
  9. Surgeon's Girl (1:15)
  10. Pink Flag (3:47)
  11. The Commercial (0:49)
  12. Straight Line (0:44)
  13. 106 Beats That (1:12)
  14. Mr. Suit (1:24)
  15. Strange (3:57)
  16. Fragile (1:18)
  17. Mannequin (2:37)
  18. Different to Me (0:43)
  19. Champs (1:45)
  20. Feeling Called Love (1:22)
  21. 1 2 X U (1:55)
  22. Dot Dash * (2:25)
  23. Options R * (1:36)
avatar van mayhemblik
Een wereld album en daarmee is niets te veel gezegd.

avatar van dj maus
Ze speelden live trouwens alleen het nummer Pink Flag.

avatar van willemmusic
Weet iemand van de band (hij zal wel Pink Flag heten en de cd Wire,als er een cd van uitgebracht is) die Pink Flag live in zijn geheel uiterst nauwkeurig en precies, inclusief de exacte tijdsduur van de pauzes tussen de songs op het concertpodium ten gehore bracht?

avatar van Cygnus
dj maus schreef:
Ze speelden live trouwens alleen het nummer Pink Flag.

Ik heb in Leuven toch echt 12XU gehoord...

avatar van willemmusic
Dan was het niet in Leuven, waar overigens heel veel te doen is, maar ergens anders. En ik heb het over de jaren 90! 12XU doet een bel rinkelen, bedankt!

avatar van Cygnus
Mijn post van zojuist is een reply op dj maus, die zei dat tijdens de concerten vorig jaar maar 1 nummer van het album Pink Flag werd gespeeld.

avatar van Barend G
willemmusic schreef:

Ja, dat waren de Ex Lion Tamers

Barend G schreef:

Ja, dat waren de Ex Lion Tamers

Ex Lion Tamers!
Toen Wire even opgehouden had te bestaan, was er meteen al een tributeband!
Mind you, Abba moest jaren wachten op Björn Again!
Even serieus: Ex Lion Tamers wees mij op het belang van de lengte van de pauze tussen de nummers in de punkmuziek.
Zoals in de schilderkunst de tussenruimte bij bv. voorwerpen op een stilleven even belangrijk behoren zijn als die voorwerpen zelf. Als gesjeesde artschoolstudenten pikten de mannen van Wire dit op en pasten het inextremo toe in hun muziek.
Anders dan het vaak eeuwigdurende gestem van gitaren bij maffe hippieconcerten was de pauze belangrijk in de punk om de vaart (lees energie) er in te houden.
Meteen one,two,three,four na het laatste accoord en daar ging je weer!
Desnoods vals gestemd.
Of: precies een stilte van de lengte van de laatste maat en dan een heel ander ritme of toonsoort inzetten.
Door Ex Lion Tamers ben ik nog scherper naar Wire cs. gaan luisteren!
Thanks, Barend G.

Wat een maffe trommels in Surgeon's Girl. Ik dacht even dat ik twee nummers door elkaar hoorde.

avatar van hpdewin
Ik vind deze nog net iets beter dan 154. Fragile en Mannequin vindt ik het beste, dat soort hadden ze wat mij betreft nog wel meer op kunnen zetten. Een geniaal album waarin hele pakkende liedjes worden afgewisseld met echte punk

avatar van bart1989
Op Sinner's Day in vinyl gekocht en nog geen moment spijt gehad. Mannequin is één van de beste liedjes die ik dit jaar ontdekt heb. Maar de rest nadert ook allemaal zo'n hoog niveau dat ik mij gedwongen voel om een 5 te geven. De 2 hieropvolgende albums zijn ook geniaal. Ze vinden zichzelf keer op keer opnieuw uit precies, en dat in 3 jaar!
Ik heb gehoord dat ze deze zaterdag optreden in hasselt, nu vraag ik mij af of ze live goed zijn en of dat ze veel van de 3 eerste cd's spelen? Is er een die hard-wire fan die dat even kan toelichten?
Welke platen zijn buiten deze 3 ook nog toppers? Ik ben begonnen met The Ideal Copy maar dat is precies nog een heel andere Wire. Ik vind hem wel goed tot nu toe maar hij moet nog wat meer bezinken.

avatar van Chameleon Day
bart1989 schreef:

Mss moet je c-moon even pm'en. Een landgenoot van je en behoorlijk Wired. Zal me niks verbazen als die heen gaat.

Probeer 'A Bell Is a Cup' eens. Wat poppier dan 'Ideal Çopy'. Of het live-album 'Document and Eyewitness' uit 1981, waarop ook veel nieuwe nummers staan die nooit op een studio-album zijn beland (en dat was ook de opzet van het album).

ok zal ik doen!

avatar van c-moon
@Chameleon: bedankt voor de hulde, ik heb ondertussen Bart al geantwoord ... maar ik hoop nog niet meteen heen te gaan hoor, ik leef graag nog een beetje langer, maar ER heen gaan misschien wél ))

Hoe ik WIRE live ervaarde i n '08 in Leuven:

The M@rkec Files: WIRE neemt de (tegen)draad weer op in Leuven! - markec.blogspot.com

avatar van Chameleon Day
c-moon schreef:

Hahaha.....sorry.....maar ga je ER heen?

Cygnus schreef:

Ik heb in Leuven toch echt 12XU gehoord...

Zo is dat!

Het bewijs vind je ook in mijn verslag en bijhorend filmpje:

The M@rkec Files: 2008-04-27 - markec.blogspot.com

Chameleon Day schreef:

Hahaha.....sorry.....maar ga je ER heen?

Helaas pindakaas!
Ben dan verhinderd (ander concertje). Plus de Draadmannekes spelen op hun data in België (Diksmuide, Hasselt, ..) op voor mij (geen wagen) erg moeilijk bereikbare locaties (lees: 'van terug te geraken met openbaar vervoer etc..)

avatar van bart1989
Zeer interessant stukje, c-moon! Ik ben meteen Send ook eens aan het luisteren en ik moet zeggen dat ik aardig verrast ben! Van The Ideal Copy en A Bell Is A Cup ben ik niet zo rap overtuigd maar dat komt misschien nog wel.

avatar van hpdewin
Deze dagen ontzettend veel geluisterd. Je hoort zo ontzettend veel in een veel te korte tijd! vooral tot nummer 4 gaat ontzettend snel. Een album waar je ontzettend lang mee kan doen. Hoe vaker ik hem hoor hoe meer ik ontdek.

Wat een parel dit. Ik ga ook Ideal Copy maar eens kopen. Mooie top 10 Bart wissel Blur wel even om voor Oasis dan is ie compleet

avatar van bart1989
Dank je wel, die van jou is ook niet mis, alleen moet ik dan misschien eens naar Heathen Chemistry luisteren, daarvan ken ik alleen het geniale stop crying your heart out maar heb ik nog nooit vanwege vooroordelen helemaal naar geluisterd.. Als die zo goed is als jou top 10 doet vermoeden, misschien kan die dan parklife van zijn plaats stoten in mijn top 10!
Om niet te veel off-topic te gaan, deze zou ook misschien in mijn top 10 moeten als Chairs Missing deze niet inhaalt tegen dan!
De 2 bonustracks zijn ook de moeite waard!

Heb maar eens vinkjes gezet, om precies te zijn bij:

-Start to Move
-It's So Obvious
-Mannequin
-Champs

Gelijk mijn vier favoriete Wire-nummers, denk ik. Zoveel gouden melodieën en dat in plusminus zesenhalve minuut.

Stijn_Slayer
Behoorlijk album waarbij de 'terug naar de essentie mentaliteit' wel erg letterlijk wordt genomen, wat eigenlijk bijzonder verfrissend werkt.

Een nummer als 'Fragile' hoeft niet langer te zijn, dan gaat het vervelen. Zo is het precies goed. Als band moet je het toch maar durven om qua tijdsduur dusdanig af te wijken van wat gebruikelijk is.

De korte tijdsduur van veel nummers sluit ook prima aan bij het energieke karakter.

Verder ben ik het eens met herman. De nummers die hij noemt, vooral 'Mannequin', bewijzen dat Wire ook met sterke melodieën konden komen.

Soms wordt het me wel te eentonig of te schreeuwerig (titelnummer bijv.) en dan haak ik af.

avatar van Mctijn
Mijn eerste aanraking met Wire. Mag ik dit een matig album vinden of moet ik 'm vaker dan 1x beluisteren?

Eind jaren '70 werd er imo toch aanzienlijk beter punk gemaakt door o.a. The Clash, Joy Division, Magazine, Buzzcocks, Ramones etc.

Mctijn schreef:

zeker vaker luisteren, al zouden de nummers 16 en 17 na de eerste keer al moeten beklijven.

khonnor
Mctijn schreef:

neen, dat mag u niet... jij kakt echt stemmen... tip: misschien wat minder vaak plaatjes maar één keer beluisteren?

soites, wire was toch één van de boeiendere punkbands uit die periode, net omwille van die drang om ook de meer "koude" elementen van de toentertijd nog in de kinderschoenen staande post-punk, wave en electronica in hun muziek te verwerken... dit is hun meest "punky" plaat, op de twee opvolgers sloegen ze imho zeer succesvol de weg van het experiment in

Inderdaad, vaker draaien. Ik had deze in het begin ook op 3* staan, maar het laatste jaar is Wire wel uitgegroeid tot een favoriete band. Dit moet je ook niet met Joy Division of Magazine vergelijken, die maakten een heel ander soort 'punk' dan je op dit album van Wire hoort.

avatar van Eveningguard
Mctijn schreef:

Dat is wel een erg vroeg voordeel. Wire is een bijzondere band. Misschien moet je eerst even het album 154 proberen.

avatar van MVW
MVW
herman schreef:

Hier ook het geval. Net van 3 direct naar 4. In eerste instantie deed het me niet veel maar de laatste maanden vindt Wire regelmatig de weg naar mijn playlist

avatar van Eveningguard
Het gemiddelde van deze plaat is zeker niet laag, maar als je naar andere sites kijkt die dit album een van de beste allertijden noemen, dan blijft MM een beetje achter. 5 Sterren van Allmusic, een tien van Pitchfork, een plaats op 410 in de top 500 allertijden van Rolling Stone...

avatar van Mctijn
khonnor schreef:

Wees niet bevreesd. Ik heb de plaat vaker dan 1x beluisterd inmiddels en ik blijf bij mijn stem.

Sorry dat ik jouw mening niet deel, maar ik blijf niet hangen bij iets dat ik niet zo goed vind, heb nog andere hobbies naast muziek