Klein Orkest - Roltrap Naar de Maan (1985)

Label: Polydor

1. De Leugenaar (2:40)
  2. De Step (2:18)
  3. Dag Spin (3:26)
  4. Leuk Is Raar (2:47)
  5. Allen en in Z'n Eentje (1:34)
  6. De Kinderverslinder (2:45)
  7. Leve het Nijlpaard (2:48)
  8. Ballade van de Dood (4:22)
  9. Ze Ziet Me Niet (3:37)
  10. Buikpijn (2:04)
  11. De Dromedaris (3:33)
  12. Roltrap Naar de Maan (5:01)
Jeugdsentiment, dit album had ik op een bandje en heb het helemaal kapot gedraaid.. nog steeds vind ik het een prachtige cd. Teksten gaan dieper als je zou verwachten voor een "kinder" cd!

gak
Toen ik een klein jochie was luisterde ik altijd naar roltrap naar de maan. Laatst kwam ik het weer tegen en ik vind het nog steeds goede muziek.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Jeugdsentiment ten top. Ik heb hem nog steeds op casettebandje liggen. Tevens ook de enige die ik bewaard heb, maar zoals je welt zult begrijpen als je deze muziek kent, met een goede reden!

avatar van Nicolage Rico
Schitterende titelnaam en schitterende hoes.

Geniale CD! Veel mooie herinngeringen aan, 4,5 sterren omdat het gewoon echt jeugdsentiment is.

avatar van Opschuiven
Dit is gewoon dé muziek waarmee ik opgroeide! Geniale muziek, wist alleen niet dat het al zo oud was! 4,5*

avatar van Marco dB
Leukste kinderplaat ooit!!!

avatar van huVILEub
Geweldig kinderalbum. Erg leuke en grappige liedjes. Ik heb deze vroeger vaak geluisterd.

avatar van vincentcorjanus
Erg leuke kinderplaat, vol met grappige teksten en inderdaad wat een mooie hoes ook *4.0

Ted Kerkjes
En elke dag het liefst een kleuter als ontbijt
Nachten wakker van gelegen!

Ted Kerkjes
Trouwens, 'Ze Ziet Me Niet' was al heel lang geschreven door Klein Orkest, maar dan met de titel 'Stappen'.
Ik weet dit omdat Harrie Jekkers & Koos Meinderts een boek hebben gemaakt ('Achter de Duinen') met alle liedteksten van Klein Orkest en Harrie Jekkers als solo artiest. Bij dat boek hoort een C.D. met daarop 5 nog nooit eerder uitgegeven liedjes. 'Stappen' heeft de selectie van 'Het Leed Versierd' niet gehaald. Jammer.

avatar van EttaJamesBrown
Met zo'n kinderplaat heb je geen volwassenenalbum nodig. De beste literatuur komt ook van Astrid Lindgren.

avatar van meneer
Ja... Ik doe hier even aan mee. Leuk dat ik hem bij de updates tegen kwam.

Inderdaad één van de beste kinderalbums (en ook voor volwassenen zeer de moeite waard) ooit in Nederland uitgebracht.

Roemruchte teksten over een leugenaar, met een intriest einde.
De verwondering over de personage van 'Alleen en in zijn eentje'.
Het begrijpelijke verlangen naar het Eeuwige Leven wat alleen maar leidt tot het juiste antwoord dat er een reden is dat we dood gaan in 'De Ballade van de Dood'.
De Kinderverslinder, man wat een doodeng lied voor kleine mensjes !

Muzikaal gezien ook zeer mooi en tijdloos neergezet. Hoort thuis in de opvoeding van Nederlandse kinderoortjes.

meneer schreef:

Helemaal mee eens!
Ook voor volwassenen is dit album aan te raden! Goede kinderfilms, goede kinderboeken en goede kindermuziek is ook leuk voor volwassenen.

Ted Kerkjes schreef:
Voor de geïnteresseerden: Klein Orkest • Stappen

avatar van nlkink
Dit album heb ik meer dan 20 jaren na de release pas in handen gekregen. Toen de plaat in 1985 uitkwam was ik behoorlijk teleurgesteld. Ik had gehoopt dat de lijn van de voorgaande albums zou worden doorgetrokken. Aan deze toen 21 jarige vent was zo'n kinderachtige plaat niet besteed. Maar hoe kan het verkeren? In 1994 en 1998 kregen we kinderen. Een collega was zo attent om de CD versie voor me te scoren. En dan blijkt zo'n album in de nieuwe context een geweldige plaat. De kinderen vonden 'm geweldig maar zijn de CD ondertussen al weer vergeten. Maar nu draai ik 'm af en toe. Blijft leuk!

avatar van Gommans
Een kinderpraat voor volwassen. heerlijk gewoon

avatar van Silky & Smooth
Briljante 'kinderliedjes'. Vroeger pakte ik hem uit de CD-kast van mijn vader, inmiddels heb ik hem zelf op blauw vinyl thuis liggen. Prachtig album, met Ballade van de Dood (nog steeds) als favoriet.