Wu-Tang Clan - A Better Tomorrow (2014)

Label: Warner Bros.

1. Ruckus in B Minor (5:25)
  2. Felt (3:51)
  3. 40th Street Black / We Will Fight (4:26)
  4. Mistaken Identity (5:44)

met Streetlife

5. Hold the Heater (4:08)
  6. Crushed Egos (2:26)
  7. Keep Watch (4:25)

8. Miracle (5:03)

met Nathaniel

9. Preacher's Daughter (5:13)
  10. Pioneer the Frontier (3:59)
  11. Necklace (4:11)
  12. Ron O'Neal (4:28)

met Nathaniel

13. A Better Tomorrow (4:24)
  14. Never Let Go (5:22)
  15. Wu-Tang Reunion (3:34)
  16. Big Horn * (3:34)
totale tijdsduur: 1:06:39 (1:10:13)
avatar van Silky & Smooth
Ik had hier echt meer van verwacht en zeker van gehoopt. Deze reünie klinkt meer als een verplichting dan enthousiaste samenkomst van oude vrienden. Gezien de aanloop was dit ook wel te verwachten... A Better Tomorrow is hier en daar boven verwachting goed, maar grotendeels is het degelijk en weinig verrassend. De groep lijkt ergens een nieuwe weg in te willen slaan, maar ze houden zich ook weer krampachtig vast aan hun oude stijl. Ze blijven heel geforceerd zichzelf, wat de muziek niet ten goede komt.

Qua rap is het wel okee; soms goed, maar grotendeels lafjes en ongeïnteresseerd. De meeste leden lijken er geen zin in te hebben en ik mis het groepselement. Het opzwepende en triomfantelijke. Het gevoel dat ze met negen man in een studio staan en elkaar op lopen te fokken. Als dit ontbreekt blijft er al snel niks anders over dan wat 'gewoon goede' raps, waardoor de minder opvallende leden al helemaal verdrinken. Method Man, Ghostface, RZA en Capadonna vallen door hun kenmerkende stijl nog wat op, maar de anderen dringen niet echt door en ik heb eigenlijk ook helemaal geen zin om daar moeite voor te doen. RZA lijkt er nog het meeste zin in te hebben en ik vind hem ook het sterkst naar voren komen.

Productioneel vind ik hem echter weer tegenvallen. De meeste beats klinken als een slechte rip-off van Adrian Younge. Ik hoopte op innovatieve producties, maar helaas klinken ze nergens verrassend of indrukwekkend. De meeste samples zijn goedkoop en corny en daarbij zijn de oude Wu-Tang samples ook storend. Ik had juist gehoopt dat Wu-Tang zich min of meer opnieuw uit zou vinden, maar helaas is dat niet gelukt.

avatar van Reint
Oei.

RZA is al jaren de weg kwijt, en daar lijdt elk Wu-project onder. De man is duidelijk een creatief en origineel muzikaal denker, maar zijn radar voor wat er in één track past of waar zijn groepsleden behoefte aan hebben is duidelijk off. Neemt niet weg dat veel van zijn mederappers ook al jaren niet meer op oud niveau zitten.

Dat zorgt ervoor dat een hele hoop nummers potentie hebben (voor mij zijn dat Never Let Go, Mistaken Identity, Hold the Heater, Crushed Egos, Keep Watch) maar de mist in gaan door houterige flows, lelijke gladgestreken r&b-zang of houterige gitaar/drum-riffs. RZA gaat voor soul, maar komt uit op de Black Keys zonder visie.

Op A Better Tomorrow en Wu-Tang Reunion weet hij wel de juiste snaar te raken, en vallen de visie van de muziek en de hoes samen: een soort van volwassen en conscious state of the nation adress terwijl de Obama-periode tegen zijn einde loopt.

De echte Wu-Tang weirdness waarvoor we The Wu allemaal zo hoog hebben zitten komt voor mij alleen terug op het surrealistische met ODB-vocalen behangen Pioneer the Frontier, de geslaagde twangy country-banger Preacher's Daughter (ik vergeef ze het refrein), en de zware jungle noir Necklace.