Ash Ra Tempel - Schwingungen (1972)

West-Duitsland
Rock / Electronic
Label: Ohr

1. Light (6:36)
  2. Darkness (12:25)
  3. Suche & Liebe (19:24)
avatar van indana
Ja, het valt niet mee om hier wat over te zeggen. Zeer aparte muziek. Dit is ook het enige album wat ik van deze groep heb. Zo heel soms zet ik het op om...ja waarom eigenlijk? Misschien wel om even heel andere muziek (geluiden vaak) te horen dan ik gewend ben en dan ben je bij deze band aan het goede adres.
Het begin doet mij altijd denken aan een kruising van Albatros en Need your love so bad van Fleetwood Mac (vrij bluesy muziek). Daana gaat het over in een soort geluiden die Neanderthalers moeten hebben gemaakt om op kant 2 (van de LP dus) een tijd te verwijlen met geluiden, sferen, indrukken, die m.i. nog het meest lijken op een kruising van Set the controls for the heart of the sun en A saurcerful of secrets van Pink Floyd.
In de zeventiger jaren noemden wij deze muziek spaced en dat is het ook.

avatar van Toon1
Lekkere spacerock inderdaad. Het is dan ook één van de beste krautrockplaten vind ik.

Harald
met je eens, Toon. Fantastische plaat.

in Wikipedia gevonden:

Ash Ra Tempel en later Ashra was één van de bekendste Duitse krautrock bands in de jaren 70 en 80. De groep werd geleid door gitarist Manuel Göttsching en ook voormalig Tangerine Dream drummer Klaus Schulze maakte verscheidene keren deel uit van de groep.

De groep werd oorspronkelijk opgericht door Manuel Göttsching en bracht zijn eerste album Ash Ra Tempel uit in juni 1971. Hun muziek wordt algemeen bestempeld als vreemd en psychedelisch. De eerste platen hadden elk één nummer per kant, het ene eerder krachtig en dramatisch, het ander meer atmosferisch van aard. Ash Ra Tempels eerst uitgave is een klassieker in het space/kosmische genre, maar Schwingungen (1972) en Join Inn (1973) worden gezien als de essentiële werken van de groep.

Later, na het opnemen van de soundtrack Le Berceau de Cristal (1975, maar niet uitgegeven tot de jaren 90), veranderde de groep zijn naam naar Ashra. De band maakte toen meer melodische muziek, gebaseerde op de synthesizer. Ondertussen verschenen ook verscheidene soloalbums van Manuel Göttsching.

Wikipedia schreef:
Hun muziek wordt algemeen bestempeld als vreemd

Wat een vage beschrijving

vreemd en psychedelisch

In dit geval is het bedoelt als....van een andere wereld/van een andere planet. En dat is juist. Terminste in 1972

Nu ook nog hoor

Harald
natuurlijk maar destijds was dit soort muziek absolut nieuw. Niemand heeft dit soort Schwingungen tevoren gemaakt.

avatar van Gerards Dream
Het meest wonderbaarlijk van dit album vind ik het groot aantal mensen wat is ingehuurd om maar schijnbaar slechts één noot te spelen. Dat zou nu ondenkbaar zijn. Een platenmaatschappij zou nu al bij voorbaat zeggen: te duur. Maar nu de muziek.

Het twee luik wat Light en Darkness is, geeft mij het idee in een vreemde wereld te zijn beland. Alles lijkt op elastiek en niets is grijpbaar. Na ongeveer 14 minuten komen de emoties langzaam naar buiten. Een lang aanhoudende zingende stem op een sfeervol bedje van gitaar en drums doet mij los komen van het aardse en ik vlieg naar onbekende plekken in de ruimte. Tot dat ik het gevoel krijg dat ik nog niet klaar ben met het aardse. Op een rockachtige manier krijg ik "les" om met te uiten. Deze tijd gebruik ik goed en voel me langzaam een ander mens worden.

Met niet te plaatsen klanken begint de ijzersterke titeltrack Schwingungen. Dit is eveneens een twee luik. Na een tijdje kom ik er achter dat, dat vreemde geluid afkomstig is van een mondharp. Het doet me denken aan wijsheden die uit het Oosten komen. Ook hier raak ik bevangen in een sfeer die niet waar kan zijn, maar wel goed is omdat deze in het dagelijks leven niet meer te vinden lijken te zijn. Kosmische geluiden vullen subtiel de woonkamer en zelfs dat laatste grammetje stress vloeit weg op dit magische klankbed.
Toch mag ik niet te lang in deze sfeer blijven wordt mij op een subiele manier kenbaar gemaakt. Op stemmige wijze wordt ik weer met beide benen op de aarde gezet, waarop een emotioneel afscheid op volgt, maar de liefde is wel gevonden.

Met andere woorden: een behoorlijke plaat met vernieuwende muziek uit 1972 van onze Oostenburen.

avatar van indana
Misschien ben ik met 3,5 sterrren iets te streng geweest, dus ik verhoog naar 4. Ook leuk om te merken dat het album 12 stemmen heeft.

avatar van Gerards Dream
Leuk te lezen een dergelijke reactie. Dit doet mij in ieder geval meer dan goed.

avatar van jellorum
Voor mij is Darkness de track die het doet hier, zeker het 2e deel is ongelofelijk ...maar ook in zijn geheel is deze plaat erg goed....towards space...

avatar van Gerards Dream
Inderdaad, towards space. Het stel op de hoes kijken niet voor niets naar een opkomende of ondergaande zon. Ze willen los van de materie.

Dwangbuis
Tegenvaller, vind ik. Muzikaal wel ongeveer hetzelfde als First en dat is goed, maar die zang voegt er niks aan toe. Suche & Liebe laat ik soms door de boxen knallen, de rest zegt me niet veel meer.

avatar van Gerards Dream
Jammer. Voor mij is dit namelijk even iets anders, dan wat er normaal in de speler zit. Veel draaien doe ik dit album niet, maar zodra de klanken op dit album mijn oren binnen stromen beleef ik toch ieder keer een reis die steeds intenser wordt.

Dwangbuis
Gerards Dream schreef:

Dat heb ik bij First, niet bij deze. Evenveel 'iets anders', dat wel, maar minder meeslepend denk ik.

RedLightCityBoy
Wat kan ik toch genieten van dit soort zoekende/creatieve muziek. Ash Ra Tempel zet hier een wonderschone plaat neer, die langzaam aan je voorbij glijdt. Heerlijke space geluiden maken de plaat zo eigen. Het zoekende hoor je erg terug in de muziek. Dan weer rustige vormen van ambient en dan weer mooie 'uitbarstingen' op: Darkness. De zang is op deze plaat ook gerust prachtig te noemen, het heeft wel iets. Dit album heeft iets mysterieus. Na vele luisterbeurten weet ik nog niet wat het hem is waarom de muziek mij zo aanspreekt. De dromerige keys en de lichte elektronische geluiden zorgen in ieder geval voor een uitermate relaxed gevoel. Je moet het echt meemaken, Schwingungen is echt een belevenis die ik erg graag meemaak. Elke compositie begint zo onschuldig zoet, met talloze lichte instrumenten. Hoe dieper je in een nummer komt hoe meer ritmische drums er bijkomen (en weer weggaan). Bij de opbouw komen er ook met de minuut mooie instrumenten en melodieën bij. Dit loopt zo door gezien de hele plaat. En wanneer de plaat afgelopen is, is de muzikale droom jammer genoeg weer voorbij. Aanraders voor meer van dit soort muziek hoor ik graag.

RedLightCityBoy
PS: Ik heb een versie waar Suche (18.57) is en Libe (apart) (16.02) duurt. Heeft iemand deze versie ook? of heb ik een zeldzame uitgave?

avatar van Gerards Dream
Voor de zekerheid mijn exemplaar even geript naar de harde schijf en die geeft precies aan wat hierboven staat aan tijden. Dus ik denk dat we hier inderdaad te maken hebben met een bijzondere uitgave.

RedLightCityBoy
Vreemd zeg. Het album klonk gewoon als 1 geheel zonder dat het misschien een los, ander nummer van de band was. Hier ga ik toch even achteraan.

EDIT: Discogs geeft aan dat Suche en Libe ook losse nummer zijn, alleen komen de tijden nog steeds niet overeen met de mijne.

avatar van Gerards Dream
Het album uit de computer gehaald. Zit nu in de echte cd-speler. Over een kleine veertig minuten dus mijn luister ervaring in deze kwestie.

Ongeveer 40 minuten later.

Mijn versie van dit album wordt door de cd-speler hoorbaar in drie delen gesplitst. Daarnaast geeft de display ook drie indexpunten aan. Dus is er hier echt sprake van een bijzonderheid. Trouwens het was geen straf om dit album weer eens te horen het blijft erg mooie muziek.

Voor alle duidelijkheid de tracklist.

1. Light
2. Darkness
3 Suche & Liebe

avatar van indana
Ik heb toch maar even de LP erbij gepakt en de tracklist ziet er dan als volgt uit:

1 Light and Darkness

a) Light: Look at your Sun (6:20)
b) Darkness: Flowers must Die (12:20)

2 Schwingungen

a) Suche
b) Liebe

Schwingungen duurt bij elkaar 19:00

Er staan dus eigenlijk maar 2 tracks op de plaat, echter Light and Darkness is ook op de plaat duidelijk in 2 delen gescheiden.

Stijn_Slayer
Behoorlijk vaag, maar wel behoorlijk goed! De opener is inderdaad nog ietwat bluesy, maar dan kom je bij een soort primitief aandoenend oernummer, waar d.m.v. de drums, de zang en de saxofoon een constante spanning wordt opgewekt die maar niet verslapt. Met 'Suche & Liebe' keert de kalmte weer enigszins terug. Doet inderdaad denken aan Pink Floyd ten tijde van A Saucerful of Secrets.

Niet geschikt om op te zetten als je moeder koffie komt drinken.

CannabisFristi
Geweldig experimenteel, maar het overtuigt me stukken minder dan z'n voorganger.

avatar van niels94
Inderdaad, een Amboss staat hier niet op, maar al met al wel een zeer fijne, lekker vage spacebluesrocktrip, of hoe wil je deze unieke muziek noemen. Nu ja, daar hebben ze lekker makkelijk de nietszeggende genrebenaming 'krautrock' toen voor uitgevonden, nietwaar