Nu in het topic
52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis hier.
Steely Dan is een groep die aanvankelijk misbegrepen werd als bedenker van vlot in het oor liggende popsongs en niets meer. Maar met het vorderen van de jaren kreeg het geesteskind van Walter Becker en Donald Fagen steeds meer waardering.
Countdown to Ectacy was de tweede plaat van deze naar een dildo uit William Burroughs'
Naked Lunch vernoemde groep. Toen had ze al een hit gescoord met 'Do it Again', en later zou er nog een volgen met 'Rikki Don't Lose That Number'. Toch zou Steely Dan vooral geprezen worden voor haar langspelers. Becker en Fagen bedachten uiterst gesofisticeerde arrangementen, met enorm veel verwijzingen. En al hadden ze de reputatie intellectuelen te zijn - vreemd, als je een foto uit half jaren 70 ziet, zou je ze zo vijf frank in de hand stoppen - toch klonk hun muziek zelden bedacht, in elk geval niet op
Countdown to Ectacy. De elpee bewees dat Steely Dan van vele markten thuis was: rock: ('Bodhisattva'), pop met een streepje bossa nova ('Razor Boy'), soul ('Show Bizz Kids') of
bluesy funk ('Your Gold Teeth'), bijna altijd gebracht met een
jazzy toets. Wat bij dit alles weleens vergeten wordt, is dat Steely Dan ook knappe teksten bedacht, soms ongewoon scherp. 'Show Bizz Kids' is bijvoorbeeld een vlijmscherpe uithaal naar de narcistische glitterwereld van omhooggevallen sterren. Je zal zelden meer ideeën in een popsong vinden dan bij deze Amerikaanse band. Meestal is zo'n grote hoeveelheid geen garantie voor goede muziek. Maar bij Steely Dan dus wel.
(Bron: De Cultuurkenner, DM 1999)