Europe - War of Kings (2015)

Zweden
Label: UDR

1. War of Kings (4:36)
  2. Hole in My Pocket (3:42)
  3. Second Day (5:23)
  4. Praise You (4:34)
  5. Nothin’ to Ya (3:54)
  6. California 405 (4:31)
  7. Days of Rock N Roll (3:05)
  8. Children of the Mind (4:30)
  9. Rainbow Bridge (3:16)
  10. Angels (With Broken Hearts) (5:19)
  11. Light It Up (6:10)
  12. Vasastan * (5:11)
avatar van vielip
Het artwork beloofd in ieder geval al veel goeds. Schitterende hoes! Ben benieuwd waar de mannen mee gaan komen. Elk Europe album klinkt weer behoorlijk anders dan alles wat ze eerder gedaan hebben. Een voorspelling doen is dus altijd weer lastig. Stiekem heb ik de hoop dat ze weer eens wat feller werk opgenomen hebben. Dat terug grijpt naar de jaren 80. De Wings of tomorrow shows die ze afgelopen maart in Zweden gedaan hebben (en in januari in Japan nog weer gaan doen) plus het feit dat John Norum daardoor z'n Stratocaster weer 'herontdekt' heeft, geven me goede hoop.

vielip schreef:

Zou ik ook tof vinden! Maar niet als het klinkt naar OOTW.... gelukkig is die kans met Norum klein
Van mij hoeft het ook niet door te gaan in de lijn van Bag of Bones... Secret Society/Last Look At Eden-style zou ik heerlijk vinden!
Nog maar even afwachten....

avatar van vielip
Opzich denk ik ook dat het niet snel als Out of this world zal gaan klinken. Des te vreemder vind ik het dan weer wel dat Norum ermee instemt dat ze sinds de reünie (of doorstart) zoveel nummers van dat album live spelen. Geen klagen hoor! Ik had alleen verwacht, zeker toen ze in 2004 weer begonnen, dat ze meer van de eerste 2 albums zouden spelen, aangezien Norum daarop mee speelt. Anyway, ben reuze benieuwd naar het nieuwe album!

avatar van vielip
Vandaag de nieuwe (eerste) single gehoord op Planet Rock. Klinkt niet onaardig. Het eerste dat opvalt is dat het wederom een midtempo nummer is. Zo één waarvan ze er de laatste jaren mijns inziens teveel hebben gemaakt. Het grooved en swingt wel allemaal als een tiet maar ik vraag me af of het allemaal niet teveel op elkaar gaat lijken. Teveel van hetzelfde wordt...Het tweede dat opvalt is de mooie gitaarsound van Norum. Verder valt de bridge naar het refrein me op. Een melodieus, huppelend stukje dat als mooie aanloop naar het refrein dient. Een mooi refrein overigens. Klinkt zelfs aardig old school Europe. Tempest zingt zoals ie dat sinds de comeback doet. Niet meer zo krachtig en hoog als in de jaren 80 maar wat rauwer en lager. Ben benieuwd naar de rest van het album. Ik hoop dat ze toch echt een aantal uptempo knallers hebben opgenomen. Want dat is iets dat ik op de laatste albums mis. Alleen het nummer The beast is lekker fel. Voor het overige is het midtempo wat de klok slaat. We zullen zien...

Europe - War of kings (single)

Schnee
hahahah, ik heb op play gedrukt!

avatar van vielip
Hoeft niet, hij begint vanzelf!

avatar van Metalhead99
Vandaag is ook de video voor "War of Kings" verschenen (link toegevoegd). Het is inderdaad een beetje midtempo. Ik hoop dat op het uiteindelijke album wel wat sneller/harder werk staat.

avatar van vielip
Heb het nummer nu een aantal maal geluisterd. In het begin was ik niet direkt overtuigd. Maar nu begint het kwartje toch wel te vallen moet ik toegeven. De brug naar het refrein is geweldig vind ik. En ook de solo van Norum heeft een classic Europe touch. Ook de rol van het hammond orgel is zeer welkom wat mij betreft. En zei ik in mijn eerdere post nog dat Tempest lager en minder krachtig zingt in vergelijking met vroeger; hij zingt in dit nummer juist weer best hoog! Er is inmiddels nog een nummer op youtube te horen; Hole in my pocket. Die is lekker fel en uptempo.

avatar van Stormwind
Ik vind War Of Kings ook steeds beter klinken naarmate ik er vaker naar luister. Ik moest erg wennen aan de manier waarop Joey zingt, omdat ik vind dat ie zoveel nadruk op elk woord legt. Het wordt dan bijna vermoeiend om naar te luisteren (en om naar te kijken sowieso, als die clip zie..... pfff wat kan die man zich aanstellen zeg...) maar het nummer groeit! En Hole In My Pocket was al meteen een nummer wat ik wel zie zitten Dus ja, ik ben benieuwd naar de rest!

avatar van Stormwind
Er lekken steeds meer nummers, eigenlijk wel jammer. Maar het zijn wel goede nummers! Laatst gelekt: Days Of Rock 'n Roll, wat ik eigenlijk echt een Black Star Riders nummer vind... Wel heel goed, lekkere vibe, ligt meteen lekker in het gehoor.

avatar van vielip
De laatste 2 die gelekt waren (Children of the mind en California 405) zijn inmiddels weer van youtube verwijderd.

avatar van Stormwind
Straks heeft iedereen alles al gehoord voor het album uitkomt....
Laatst vrijgegeven nummer is Nothin' To Ya... Ben er nog niet zo kapot van; muzikaal vind ik het prima, maar het wordt weer zo 'overdreven' gezongen. Misschien moet ik er nog gewoon aan wennen.

avatar van vielip
Ik vind het juist net andersom; Joey zingt beter dan op alle albums sinds de comeback bij elkaar! Met Children of the mind voorlopig als hoogtepunt wat mij betreft. Dat zingt ie echt geweldig! Op z'n Dio's bijna. Dit Nothin' to ya vind ik muzikaal trouwens het minst van de tot nu toe bekende nummers.

avatar van Thenop
Kreeg vandaag het vinyl binnen… wat een plaat zeg! Een machtige sound, Norum die de solo stand weer heeft gevonden en de ronkende orgeltjes. Geweldig!
Tempest in de kenmerkende bijna spuwende stijl die nog niks aan krach heeft ingeboet. Een heuse classic rock plaat is het geworden.

avatar van Stormwind
Conclusie na de eerste luisterbeurt: wat een geweldig album!! Alle nummers liggen lekker in het gehoor, met voor mij Days Of Rock 'n Roll wel echt als hoogtepunt, dat nummer moeten ze live spelen, zo'n heerlijke vibe. Enig minpuntje voor mij is het vele gebruik van de Hammond; ik houd persoonlijk niet zo van dat geluid.

Wat een geweldig album zeg! Dikke 5 sterren! Zeer goede songs, heerlijke sound! Joey Tempest is erg goed bij stem en zingt ook weer wat hoger. John Norum soleert er ook heerlijk op los, met als absoluut hoogtepunt het instrumentale Vasastan. Al met al een aanwinst voor mijn platenkast!

avatar van vielip
Wat een geweldig nummer is Second day zeg! Eigenlijk tot nu toe maar 1 nummer waar ik (nog) niet zo heel veel mee kan en dat is Rainbow bridge. De rest varieert van goed tot prachtig.

@ vielip ik moet je gelijk geven: Europe is nog steeds springlevend!! Jeetje wat een heerlijk album en wat krijgt John Norum heerlijk de ruimte. Deze topgitarist draagt wel heel erg zijn steentje bij. Enne...Joey Tempest heeft nog steeds een prima stem!! Eerste luisterbeurt overvalt mij in positieve zin!!

avatar van richiedoom
1 van mijn favoriete bands komt met een nieuw album, maar ik moet zeggen dat na 1 luisterbeurt ik nog niet zo lyrisch ben als jullie. Het komt op mij over als een brei aan Hammond/gitaargeweld met riffs die nauwelijks blijven hangen. Slechts nummer 10 springt er voor mij echt uit als een toppertje, alsook het mooie bonusnummer vasastan (lijkt alleen erg veel op The loner van gary moore, niet erg!). Voor nu zou ik op een krappe 3,5* uitkomen, maar aangezien bag of bones voor mij een groeialbum bleek te zijn, wacht ik nog even met stemmen!

avatar van vielip
Om het even in perspectief te zetten; ik zit nu ook op een 3,5* hoor! Ik vind dat een cijfer om best redelijk enthousiast bij te zijn. Aan de ander kant; ik mis de meerstemmige vocalen behoorlijk! Enkel in California 405 hoor ik voorzichtig iets dat op een tweede stem moet lijken. Heb ergens gelezen dat de producer niet zo'n fan is van een tweede stem/meerstemmig. Doodzonde want bij een nummer als Second day bijvoorbeeld, had een tweede stem in het refrein fantastisch geklonken. En om nog iets minder positiefs op te noemen; het is wel heel veel hammondorgel! Af en toe vind ik prima maar het slaat nu een beetje door naar mijn idee.

@ Vielip, ik hoor je niet over John Norum m.i. steelt hij de show

avatar van vielip
Ja ik kan me voorstellen dat je dat vind. En ik denk ook dat dat terecht is. De man is echt één der besten op deze aardkloot. Alleen...ik vond 'm vroeger toch interessanter. Vond ik zijn stijl mooier. Niet persé beter want hij zal nu technisch beter zijn aangezien hij vele jaren meer ervaring heeft opgedaan. Maar op de oude Europe en zijn solo albums vond ik z'n solo's beter. Herkenbaarder. Al hoor ik op War of Kings in sommige nummers wel elementen van de oude Norum terug. De man heeft zich ontwikkeld en speelt bijna niet meer zoals hij dat op bijvoorbeeld Wings of tomorrow of Face the truth deed. Daar was hij nog echt een hardrock gitarist die vol gas gaf en de ene na de andere fantastische solo de wereld in slingerde. Sinds de comeback speelt hij heel anders. Meer bluesy en soms ingetogen en subtiel. Nogmaals, dat doet hij geweldig! En ik geniet er ook zeker van. Het is alleen anders vergeleken met eerder. En eigenlijk zegt dat genoeg over de klasse van de beste man dat ie ook dat schijnbaar moeiteloos doet

avatar van gigage
Ik snap je commentaar wel. Als Steve Morse de solo's had ingespeeld, dan geloof je het ook (van de 4 songs die ik gehoord heb dan). Maar ligt dat niet meer aan de richting die de gehele band op gaat?

avatar van vielip
Daar ligt inderdaad voor het grootste gedeelte de oorzaak. En ik snap ze daarin ook wel (ook al vind ik het persoonlijk behoorlijk jammer). Je wilt je ontwikkelen en dat doen ze per album nog steeds. Leg alle albums maar eens naast elkaar en vergelijk ze; ze klinken allemaal hetzelfde maar toch anders (als je begrijpt wat ik bedoel). Ze weten telkens accenten en nuances net weer anders te laten klinken dan op voorgaande albums. Ik denk dat ze op War of Kings een (perfecte?) balans hebben weten te vinden tussen de oude en de nieuwe Europe. Een beetje zoals ze sinds de comeback ook hun oude materiaal live brengen. Dat verschilt ook best wel met hoe het destijds op plaat is gezet. Het zijn maar kleine details maar het verschil is er wel degelijk.

avatar van Rinus
Valt me op, dat de band toch wel zowat bij elke release van label wisselt tegenwoordig.De eeste vijf albums stonden ze onder contract bij EPIC, maar na de doorstart zijn ze niet meer zo honkvast.

avatar van vielip
Komt omdat ze alles nu in eigen hand/beheer hebben. Ze sluiten geen langlopende contracten meer af maar bekijken per release wat op dat moment de beste aanbieding is. Door schade en schande uit het verleden wijs geworden vermoed ik.

avatar van Killeraapje
Gister heb ik het album binnengekregen. Ga hem de komende weken eens wat rondjes laten draaien en ik kom er nog op terug. Ben erg benieuwd.

avatar van Stormwind
Zonder voorlopig nog al teveel spoilers weg te willen geven over de setlist; de nieuwe nummers klinken erg goed! Days of Rock 'n Roll is NU al een anthem!

avatar van JB7x
Days of Rock 'n Roll is ook zo'n belachelijk lekker nummer!