Europe - War of Kings (2015)

Zweden
Label: UDR

1. War of Kings (4:36)
  2. Hole in My Pocket (3:42)
  3. Second Day (5:23)
  4. Praise You (4:34)
  5. Nothin’ to Ya (3:54)
  6. California 405 (4:31)
  7. Days of Rock N Roll (3:05)
  8. Children of the Mind (4:30)
  9. Rainbow Bridge (3:16)
  10. Angels (With Broken Hearts) (5:19)
  11. Light It Up (6:10)
  12. Vasastan * (5:11)
avatar van vielip
Dat mogen ze van mij ook! Alleen gaat dat never nooit niet gebeuren vrees ik...

avatar van Kronos
Joey Tempest zou er de stem niet meer voor hebben. Op War of Kings is die al dramatisch achteruit gegaan ten opzichte van Bag of Bones vind ik, terwijl er maar drie jaar tussen zit.

avatar van vielip
Nee klopt. Gaat hij stemtechnisch never nooit meer redden. Maar dramatisch achteruit gegaan gaat me véél te ver. Hij klinkt nog steeds onmiskenbaar als Joey Tempest (gelukkig!). Alleen wat meer beheerst en somberder. En wederom; live klinkt ie overwegend nog altijd (zeer) goed. Bekijk de live beelden van Wacken afgelopen maand maar. Geweldig hoe ze daar klinken vind ik.

avatar van Kronos
vielip schreef:
Maar dramatisch achteruit gegaan gaat me véél te ver.

Ik vind het behoorlijk dramatisch en heb de indruk dat de nummers daar op zijn afgestemd. Afgaand op wat hij op dit album laat horen krijgt hij er geen enkele hoge noot meer uit. En dan zwijg ik nog over het krasse geluid dat wellicht moet doorgaan voor korrel in de stem. Met meer dynamiek tussen hoog en laag in de melodieën en een stemkwaliteit zoals die op Bag of Bones nog te horen was had hier een prima album in gezeten lijkt me. En als we dan toch bezig zijn, de productie mag inderdaad ook wat beter.

Kronos schreef:
en heb de indruk dat de nummers daar op zijn afgestemd.

Dat ligt voor de hand inderdaad. Maar ook omdat ze zo wíllen klinken. Het lijkt wel alsof ze alles wat ook maar enigszins riekt naar de 80's krampachtig willen bestrijden. En onderschat die producer (Dave Cobb) ook niet. Ze lopen weg met 'm maar ik verdenk hem er juist van dat hij degene is geweest die ze nóg meer de richting van de Classic Rock in heeft geduwd. Zo schijnt hij een hekel te hebben aan meerstemmige (achtergrond) zang. Toch één van de sterke troeven van de band. En zie; op dit album is met moeite op één enkel nummer (California 405) iets van een tweede stem te ontdekken. Van mij hadden ze voor het nieuwe album dan ook gerust met een andere producer in zee mogen gaan!

avatar van blondegod
Zo ....... dit album klinkt heel anders dan men van Europe gewend is! Het is alsof je word meegenomen terug in de jaren 80. Het is echter niet zoals Europe in die tijd klonk maar het lijkt meer op Deep purple, Rainbow en/of Dio! Wel heel knap dat een band zo divers kan zijn. Het oude Europe heeft nog veruit mijn voorkeur maar ook dit album klinkt zeker niet slecht. Zeker als je het vergelijkt met het vorige misbaksel bag of bones. Dat het stembereik van Joey achteruitgegaan is moge duidelijk zijn. Of een zanger hier aan kan ontkomen weet ik niet, jammer is het natuurlijk wel.
Dat er weinig meerstemmige zang aanwezig is (zoals hierboven beschreven) is jammer, ik vond het altijd mooi klinken. De gemiddelde waardering is wel erg hoog, hoger dan een 3,5 ga ik niet.
Mijn favorieten : War of kings, California 405 en Days of rock n roll.

blondegod schreef:
Zeker als je het vergelijkt met het vorige misbaksel bag of bones.

Je bedoeld hun op één na beste album sinds de doorstart in 2004?

avatar van blondegod
Daar zijn de meningen over verdeeld

Ja mooi toch!?

avatar van gigage
glenn53 schreef:
Ik draai dit album nu regelmatig na Bospop en bij Nothin to ya kreeg ik een gevoel dat ik dat eerder had gehoord. Na mijn geheugen te hebben geraadpleegd kwam ik op I van Black Sabbath van Denumanizer. Toch?

Indeed, bij de opvolger heb ik dat zoal bij elk nummer. Mieter dat hammondorgeltje maar eens in de Oostzee

Edit: Light it up klinkt dan weer als Lost Horizons van MSG

avatar van Faalhaas
Ik ben niet zo bekend met een laatste albums, op de een of andere manier kom ik er nooit echt lekker in. Maar deze luistert best lekker weg, idd wat Purple/ Rainbow/ Dio achtig. Jammer dat ze bijna geen meerstemmige zang meer gebruiken, dat was toch wel hun handelsmerk en had ook prima gepast op sommige nummers.

Welke post reunie nummers/albums raden jullie aan als je vooral gek bent op hun jaren 80 werk?

avatar van milesdavisjr

Het beste solowerk van gitarist John Norum, met onder andere Glenn Hughes op zang.

John Norum - Face the Truth (1992)

avatar van vielip
Secret society vind ik persoonlijk hun sterkste album 'overall' sinds de doorstart. Qua songs geen echte uitschieters maar over de hele linie wel een constant niveau. Mooie hooks en melodieën en gelukkig ook nog veel meerstemmige zang! Wel overgoten met een wat modern aandoend sausje. Schrok me in eerste instantie wat af maar was al vrij snel overtuigd. Dit War of kings komt daarna wat mij betreft. Wel heel anders dan Secret society. Meer classic rock. Het eerste solo album van John Norum (Total control) is ook een aanrader trouwens als je vooral de oude Europe goed vind.

avatar van milesdavisjr
De voorlaatste van Europe waarbij de focus steeds meer komt te liggen op de conventionele kant van de classic rockmuziek, dus veel verwijzingen en verering naar de reuzen uit de jaren 70 (Rainbow, Deep Purple en het oudere werk van Whitesnake). De keyboard neemt weer een centrale plek in op dit album en dat element stoort niet, het voorziet veel songs van extra dynamiek. De titeltrack brengt je terug naar de tijden van Paice, Lord, Gillan en Blackmore, een prima song. Hole In My Pocket trekt venijnig van leer maar is niet wereldschokkend. Second Day wordt gedragen door Tempest, een wat mysterieus nummer, maar gevarieerd en het vormt een prima compositie. Praise You vormt ook een mooie song, waarbij het lijkt dat het classic rock jasje de band steeds beter begint te passen, met name de wijze waarop de song is opgebouwd verraad een grote zelfverzekerdheid. Nothin' To Ya richt zich weer op de groove en is ook weer een degelijk werkje. California 405 vind ik dan weer wat zwakjes, alsof de heren niet zo goed wisten welke kant op te gaan met deze compositie. Bij Days of Rock N Roll weten de mannen dat wel maar het geheel klinkt wat flauw en alledaags naar mijn idee. Children Of the Mind is solide, midtempo en bevat een kamerbreed refrein, een alleraardigste song. Rainbow Bridge met de nodige galm op Tempest's stem doet wat oriëntaals aan, mede door toedoen van Norum, het is wederom degelijk hoewel het refrein lijkt te verraden dat de mannen de song niet volledig uitgewerkt hadden. Angels is een wat saaie ballad die een dikke 2 minuten te lang duurt. Light It Up sluit de plaat af maar zorgt niet voor een knallend einde, het geheel is wat eenvormig, ook hiervoor geldt dat er wat ideeën aan elkaar zijn geplakt maar mist het de finesse, de hooks en het catchy karakter dat veel andere songs van de band juist kenmerkt. Kortom, een waardige opvolger van Bag of Bones maar ook bij vlagen wisselvallig.

avatar van MetalMike
Ik blijf dit een werkelijk heerlijk album vinden, ik draai 'm nog steeds vaak. Vrij vaak zelfs... en sommige nummers zelfs vrij vaak los. Iets wat ik niet heel snel doe. Geeft wel aan voor mezelf dat dit toch wel een heel speciale plaat is. En toch, iets knelt. De nummers kunnen het niet zijn, ze zijn af, ze zijn catchy en er wordt werkelijk prima gemusiceerd. Joey zingt top (wat lager maar heerlijk pittig), de solo's zijn om te smullen, een Hammond, de drummer is als gewoonlijk heerlijk op dreef (de man is zo goed), een paar echt memorabele riffs. Dus wat!? Voor mij is het geluid iets wat niet echt past. De man zal best een goede producer zijn, maar niet voor een Hard Rock band. Een gewone rockband wie weet, maar voor Hard Rock heeft 'ie niet de juist feel lijkt wel. Hier valt het nog mee, de cd hierna bracht hij best om zeep. Bidden voor een andere producer wat mij betreft.

Zijn wel een paar nummers die me minder bevallen, "Days of Rock n Roll" is wel een heel vrijblijvend en ietwat saai riedeltje. Bij "Light Me Up" lijkt Tempest het vocaal niet te trekken.
Maar het eerste deel is echt top, moest wennen aan "California 405" (heerlijk orgelwerk) maar zit nu vaak in mijn hoofd, het heeft heel subtiel zijn weg gevonden in die kamertjes daar. Buiten "Praise You", de titelsong en "Nothin' To Ya" is ook "Children of the Mind" een heerlijke stamper voor mij.
Ik kan echt heel erg genieten van deze plaat, de mannen weten wel muziek te schrijven

avatar van hellboy123
Helemaal mee eens, top album met goede nummers maar de productie past er niet lekker bij, "het mist wat".

avatar van vielip
Geinig, ik vind de productie van de opvolger juist iets sterker dan van dit War of kings. Met name de drums klinken daarop voller, vetter of whatever. Hier lijkt het soms alsof ie onder een deken zit te spelen. Maar ben het wel met jullie eens hoor; ik hoop ook dat ze voor het volgende album echt met een andere producer in zee gaan.

avatar van rkdev
Mijn eerste indruk bij dit album is dat het weer een stap voorwaarts is na het matige ‘Bag of Bones’. Ik vind het album klinken als de perfecte geupdate versie van het oude Europe geluid. De solo’s van Norum klinken weer zoals in de 80s en ook is Michaeli weer prominenter aanwezig. Maar ik kom nog terug voor een uitgebreidere reactie wanneer het album wat meer draaibeurten heeft gehad.

avatar van vielip
Matige Bag of bones? Oei dat vind ik dan weer een prima plaat. Zeker net zo goed als dit War of kings. Wel anders qua stijl en aanpak, dat dan weer wel.

avatar van blondegod
Sommigen noemen "Bag of bones" zelfs een misbaksel

avatar van Faalhaas
Ik vind de albums sinds de reunie steeds een beetje beter worden. Walk The Earth is mijn favoriet (van de nieuwe stijl Europe dus, een klassieker als Wings of Tomorrow zullen ze nooit meer maken vermoed ik) en ben dan ook erg benieuwd waar ze mee gaan komen als ze de stijgende lijn weten voort te zetten.

Days Of Rock and Roll staat hier nu op en is een fijne uptempo rocker die me wat aan Whitesnake doet denken.

avatar van vielip
Days of rock and roll heeft ook best trekjes van de Europe oude stijl. Geen wonder want het nummer schijnt in '88 ontstaan te zijn met de titel 'Out of this world'. Go figure...

vielip schreef:

Ah leuk weetje. Het is idd lekker old school.

avatar van vielip
Het zou het titelnummer moeten worden voor de vierde lp maar Tempest kreeg het verre van rond voor de deadline. Daarna dus jarenlang op de plank liggen stof happen totdat het tijdens de sessies voor War of kings 'ineens' weer voor het voetlicht kwam. Toch wel mooi en interessant hoe zulke dingen gaan.

avatar van RonaldjK
Leuk, jullie reis door de discografie van Europe! Ik lees ze graag bij de diverse albums. Na hun hereniging volgden hun beste albums, althans, zo beleefde ik dat.

Als ik klaar ben met de albums van Gary Moore (nog drie te gaan) is dit een logisch vervolg. Moore is één van de belangrijke invloeden op het spel van John Norum toch?

avatar van vielip
Correct! Schenker en Moore hebben de grootste invloed (gehad) op zijn stijl en spel.

vielip schreef:

Zeker. Zou leuk zijn de originele demo eens te horen. Helaas zijn er alleen demos te vinden van TFC en PIP.

avatar van vielip
Ja dat klopt. Van eventuele left overs of demo opnames uit de Out of this world tijd is niks bekend. Ik las net trouwens dat Tempest bezig was met een (keyboard) riff die hij de titel Out of this world gaf. Die riff kwam nooit tot een volledige song maar de titel vonden ze wel cool en hebben ze gebruikt als naam voor het album. Het verhaal is dus iets anders dan ik hierboven zei

avatar van MetalMike
...ik merk dat ik deze plaat - samen met het debuut - waarschijnlijk het meeste draai. Deze week ook alweer twee keer. Ik ben langzaam over het geluid heen gestapt, het laatste gezongen nummer "Light It Up" begin ik meer te waarderen ondanks de ietwat uit onmacht zingende Tempest. Hoe het nummer afsluit pakt mij toch ontzettend, dat is pure klasse.
Ik wacht dan ook echt wel behoorlijk in ongeduld op de nieuwe plaat; hoe zal deze weer gaan klinken, hoe is Joey zijn stem er aan toe... de latere live opnames werd zijn heesheid meer en meer duidelijk. Het zou dan ook wel eens hun laatste plaat kunnen worden. Het wachten duurt echt te lang bijna...

MetalMike schreef:

Ze hebben wel al een nieuwe single uitgebracht. Die ik trouwens wat minder vond. Maar ben ook benieuwd naar hun nieuwe album. Joeys stem is idd wat minder soepel aan het worden, maar Walk The Earth vond ik wel hun beste album sinds de reunie. Erg sterk songmateriaal.