Europe - War of Kings (2015)

Zweden
Label: UDR

1. War of Kings (4:36)
  2. Hole in My Pocket (3:42)
  3. Second Day (5:23)
  4. Praise You (4:34)
  5. Nothin’ to Ya (3:54)
  6. California 405 (4:31)
  7. Days of Rock N Roll (3:05)
  8. Children of the Mind (4:30)
  9. Rainbow Bridge (3:16)
  10. Angels (With Broken Hearts) (5:19)
  11. Light It Up (6:10)
  12. Vasastan * (5:11)
JB7x schreef:
Days of Rock 'n Roll is ook zo'n belachelijk lekker nummer!

Klopt helemaal!!! En Joey speelt live eindelijk ook weer eens gitaar tijdens dit nummer, dus dat maakt het nog wat gaver.
En sinds ik 'm live heb gehoord (was de eerste keer dat ze 'm speelden), ben ik ook helemaal weg van Nothin' To Ya!

Ozric Spacefolk
Poehee, wat een hoge score. Want ik zette deze plaat op, en zette hem direct weer af. Ik moet het duidelijk maar opnieuw proberen, gezien de positieve reacties. Maar nochtans vind ik het niet helemaal naar waar ik op zoek naar ben.

Sowieso weer een lawaaiige mix met veel te harde en oversturende drums.

Ozric Spacefolk schreef:

Sowieso weer een lawaaiige mix met veel te harde en oversturende drums.

Net zoals producer Steve Lilliwhyte vroeger??

Geen idee, wie dat is.

Het gaat ook niet om vroeger, maar om nu. Het lijkt wel alsof producers de weg kwijt zijn. Al die platen die ik tegenwoordig hoor, zijn overcompressed, en hebben irritant harde en overstuurde drums. Ik had dat bij Toto ook al en ook bij die soloplaat van John Wesley. Vreselijk.

Die plaat van Revolution Saints is bijvoorbeeld lekker geproduceerd. Of de platen van Wishbone Ash. Verder houd ik echt wel van een volle en harde sound. Maar ook van dynamiek. Een beetje producer moet de luisteraar wel rust geven, en niet alles volbouwen.

Ik wed, dat als ik kijk naar de songs in een editing programma, dat ik één dikke balk zie. Dat is dus geen dynamiek. Weet je hoe ze dat noemen: loudness war.
Alsof je met spelvernuft en goede songs alleen niet ertoe doet. Erg jammer, want het vergalt mijn luisterplezier.

Ozric Spacefolk
Ik heb trouwens de door jou aangehaalde producer gegooglesearched en moet zeggen dat ik geen enkele plaat in bezit heb, die hij heeft geproduceerd, dus ik heb geen referentiekader.
Maar als ik zie welke artiesten (XTC, SImple Minds, U2), denk ik niet dat hij een slechte producer is, met een alles vergallende sound.

avatar van Metalhead99
Ozric Spacefolk schreef:
Geen idee, wie dat is.

Je kent vast wel een paar platen uit dit rijtje.

Maar nu over deze plaat. Er staan een aantal lekkere rockers tussen, zoals Hole in My Pocket en de heerlijk catchy klinkende Days of Rock 'N Roll. Een nummer met een hoog meezinggehalte.
Verder vind ik bij de ballads het keyboardspel lekker warm en sfeervol klinken. Dit is het beste te horen in Angels (With Broken Hearts), omdat de drums naar de achtergrond zijn. Want ja, de drums staan wel héél prominent in de mix. Neem nou een nummer als "Second Day". Wederom een best sterk nummer, maar die klappende drums staan haast harder in de mix dan de stem van Tempest.
Jammer, want verder is dit een best sterke plaat van deze veteranen.

Ozric Spacefolk
Kijk, iemand die het met me eens is, over die drumsound. Ik ga het hoe dan ook, nogmaals proberen.

Overigens vonden mij zanger en ik, de zang ook wat tegenvallen. Terwijl mijn zanger een groot Europe-liefhebber was. Maar misschien hebben we ons vergist, en is de zang wel erg goed.

Over die producer: ja ik ken wel wat platen, maar ik heb ze nooit gehoord. NIet mijn type muziek: U2, Simple Minds, Peter Gabriel, XTC etc. Ik heb oprecht nog nooit één van deze (multi-platinum) platen ooit gehoord. Dat kan toch? Bizar, dat wel.

avatar van Stormwind
Ik blijf het album nog elke keer beter vinden als ik het hoor, maar het kan nooit 5* krijgen van me, want ik kan echt niks met het nummer Rainbow Bridge. Zo jammer omdat dit album voor mij verder echt fantastisch is.
Nothin' To Ya en Days of Rock 'n Roll als uitschieters, kom er net overigens achter dat laatstgenoemde de nieuwe single is! Goede keus, hopelijk een kans op airplay?

avatar van vielip
Grappig, ik heb dus het tegenovergestelde; ik moet het album niet meer te vaak luisteren. Ik begin me aan steeds meer dingetjes te irriteren. Wellicht (en hopelijk) dat als ik de nummers live heb gehoord er weer meer een klik mee krijg. Opzich is het een goed album hoor. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het alleen zo jammer dat ze er voor gekozen hebben om deze weg in te slaan qua stijl en richting. Dit soort classic 70's rock vind ik niet zo passen bij Europe. Ik hoor ze liever zoals ze in Days of R&R klinken. Dát soort 70's invloeden (UFO, Thin Lizzy, Scorpions) hoor ik ze liever in hun songs verwerken maar hoor ik op dit album (te) weinig terug. Het gaat mij teveel de kant op van Sabbath, Deep Purple en Zeppelin. Nogmaals; ze doen dat prima en de kritieken zijn unaniem lovend dus wie ben ik

avatar van Stormwind
De reviews zijn inderdaad erg goed!
Hoop echt dat ze met Days of R&R beetje radioplay krijgen; op een of andere manier past dat nummer wel. Maar ach, het zal toch wel niet natuurlijk.

m0oie recensie op www.aardschok.com

CD van de maand in de vorige Aardschok... Zodoende werd mijn nieuwsgierigheid wel gewekt. Eerst op Spotify geluisterd en toen gekocht. Prima album, enigszins in het straatje van UFO. Goede zang, goede nummers, echt classic rock maar wel vitaal ingespeeld.

avatar van Darkzone
Als jonge tiener groot fan, maar na de Out Of This World en de verzamelaar 1982-1992 uit het oog verloren. Zelfs na de reünie maar n paar nummers gehoord, tot ik vorig jaar per toeval op YouTube op hun Sweden Rock concert stuitte, ter ere van hun 30 jarige bestaan.
Wat een concert was dat, en dat terwijl ik de helft van de songs (van na hun terugkeer dus) niet kende. En vond die zowaar nóg beter!
Dus afgelopen zomer een flinke inhaal slag gedaan (o.a. Sweden Rock op blu-ray aangeschaft) en merk dat de albums steeds beter worden.

De eerste luluisterbeurd van dit album stemde mij dus zeer zeer tevreden. Krijg van het instrumentale bonusnummer zelfs kippenvel zo mooi.

John Norum is en blijft een top gitarist!!

avatar van Dream Theater
Alleen dat titelnummer vind ik al gaaf, lekker dreigend, stomend hammond orgeltje, lekker vocalen van Joey Tempest en mooie solo van John Norum. Hole in my Pocket is meer up tempo met lekker veel distortion op het gitaarspel van John Norum die op deze cd goed op dreef is. Nothing To Ya is ook zo`n heerlijk nummer, slepend bas en keyboardspel en subtiel gitaarspel van John Norum. Days of Rock `n Roll is ook fraai en Rainbow Bridge klinkt apart door dat Arabische deuntje. Vasastan is een gevoelige en mooie afsluiter. Fijne cd dit!

Zo zeg, wat kan een oude band je nog verrassen! Heerlijk! Mijlenver verwijderd van het geluid op platen als 'The Final Countdown' en 'Out of this World', maar dit is heerlijke classic hardrock. Ik hoor Thin Lizzy, Purple, Zeppelin, Dio en Black Sabbath. Hardrock van de bovenste plank met een heerlijke retro produktie. Geweldige plaat. Wat een vitale band is dit nog. Ik ben onder de indruk.

avatar van Tha)Sven
Best vermakelijk ja, ik heb vrij weinig met klassieke hardrock maar dit bevalt me wel. De plaat is net te lang om m'n aandacht vast te houden en niet op m'n irritaties te beginnen te wekken. Productie vind ik ook wel sterk juist, lijkt me goed passen bij de 'ouderwetse' hardrock tijd en grijpt goed terug naar dat retrogevoel.

avatar van Kronos
Prima album weer van Europe, maar voor mij ook niet meer dan dat. Alleen in de solo's van John Norum is geregeld nog wat magie te horen, verder ontbreekt dat helaas. De nummers zijn best goed maar overtuigen mij niet geheel. Wat meer melodie mag gerust. Het lijkt alsof ze daar bang van zijn geworden. De zwakste schakel is echter de zang van Joey Tempest. Vroeger had hij een hoge en heldere stem. Het kleinere bereik is op zich geen probleem maar de schorre klank wel. Niet mooi bij hem. Ik heb de indruk dat hij nu teveel de stoere rocker wil uithangen of hij zijn stem destijds kapot heeft gezongen.

avatar van vielip
Behalve de stem van Tempest ben ik het wel aardig met je eens geloof ik

avatar van jellylips
Nooit fan geweest, maar was toch even nieuwsgierig. Net het eerste nummer geluisterd, klinkt behoorlijk vet moet ik zeggen. Bevalt een stuk beter dan al die camp jaren '80 nummers. Sorry voor die opmerking.

jellylips schreef:

Met dank aan gitaargigant John Norum, die toch weer zijn visitekaartje afgeeft

avatar van glenn53
Kronos schreef:

Vreemd. Ik vind Tempest prima hier. Ook op Bospop was hij goed in vorm. Een enorm verschil met de zanger van de act daarna.

avatar van glenn53
Ik draai dit album nu regelmatig na Bospop en bij Nothin to ya kreeg ik een gevoel dat ik dat eerder had gehoord. Na mijn geheugen te hebben geraadpleegd kwam ik op I van Black Sabbath van Denumanizer. Toch?

Lekkere plaat, maar ik vond persoonlijk de vorige platen iets beter en meer hardrock. Nu iets te veel classic rock.

avatar van Rinus
Gewoon een sterk album. Ze gaan lekker hun eigen weg met lekkere heavy nummers. Uitstekende productie. De band kan op deze wijze nog jaren mee.

avatar van Kronos
In het vooruitzicht van de nieuwe deze nog eens beluisterd. Toch wel een zwak album vind ik. Als de muziek niet origineel is horen de nummers top te zijn maar dat is hier niet het geval. Vijftig minuten lang hoor ik eigenlijk geen enkele melodie die me in positieve zin raakt (voor zover er al melodieën te horen zijn). De saaie cliché gitaarrifs helpen niet. Terwijl ik luister zit ik voortdurend te bedenken hoe een en ander beter had gekund. Da's geen goed teken natuurlijk. Tijd om af te haken. Tenzij Walk the Earth een ongelofelijke verrassing in petto blijkt te hebben. Maar dat is weinig waarschijnlijk.

avatar van vielip
Kom op Kronos! Het titelnummer, Second day of Days of rock & roll zitten toch prima in elkaar?! Inclusief pakkende melodieën wat mij betreft. Verder vind ik Praise you ongelofelijk goed. Dat komt wat mij betreft akelig dicht in de buurt bij wat Led Zeppelin ooit zo fantastisch maakte. Ik snap verder wel wat je bedoeld (denk ik). Het neigt af en toe wat saai en gezapig te worden. Ik geef daar nog steeds de productie de schuld van. Het knalt en spettert nergens. En dat is jammer want live klinken de meeste nummers stukken frisser en pittiger. Luister het nieuwe live album maar eens.

avatar van Kronos
De productie vind ik niet geweldig maar goed genoeg. Daar ligt het niet aan.

Icon E
Van mij mag Europe ook de 'foute' schoenen weer eens aantrekken. Ik heb mijn buik ook wel vol van al die goudeerlijke huis-, tuin- en keukenrock. Lekker ouderwets rammelen met die synthhoorns en schredden met die gitaren. Kan makkelijk in deze retrotijden.

avatar van Kronos
Inderdaad. Dat ze snel tekenen bij Frontiers Records en opnieuw Kee Marcello inlijven. Die zit daar al.
John Norum kan dan weer onder eigen naam ijzersterke albums zoals Face the Truth uitbrengen.