Archive - Restriction (2015)

Rock / Electronic
Label: Dangervisit

1. Feel It (3:16)
  2. Restriction (4:00)
  3. Kid Corner (3:39)
  4. End of Our Days (4:52)
  5. Third Quarter Storm (5:26)
  6. Half Built Houses (3:31)
  7. Riding in Squares (6:34)
  8. Ruination (3:51)
  9. Crushed (5:55)
  10. Black and Blue (3:44)
  11. Greater Goodbye (6:08)
  12. Ladders (5:03)
  13. All the Time * (2:46)
  14. Virtue * (3:42)
  15. Routine * (3:56)
avatar van chevy93
Februari in de Melkweg, Amsterdam. Met als voorprogramma de film van Axiom

Kaartjes zijn binnen! Fantastisch vorig concert in Paradiso een paar jaar geleden. Nu Axiom ook nog eens als voorgerecht.....ik kijk zeker uit naar dit nieuwe album en concert!

avatar van Thin Air!
Kaarten heb ik ook al een tijdje binnen voor de Melkweg in februari.
Axiom als voorprogramma is nieuws voor me maar lijkt me een goede zet.

Een grote rol ook voor Holly Martin op deze CD.
De release van drie singles tegelijkertijd vind ik alleen een beetje too much en wel erg veel weggegeven van het nieuwe album.
Het klinkt in ieder geval weer veelbelovend en gevarieerd (what's new...)

avatar van Mindscapes
Nu volledig te streamen op Deezer (gewoon even inloggen met Facebook): Restriction - Archive - Gratis luisteren op Deezer

Wat is Feel It al een aparte opener: het zuigt je als het ware dit album in. Wat meer rammelrock dan we gewend zijn maar wel weer die dreigende sfeer. Heerlijk!

Restriction blijkt weer een spannend album dat me heel soms een beetje doet denken aan !!!.

Het gaat als een wilde stuiterbal in het rond en misschien is juist dat een beetje te veel van het goede: ze willen te veel lijkt het wel maar hoe ze ons daarmee willen raken blijkt een beetje naar de achtergrond geschoven. Te bedacht wellicht?
Ik mis het betoverende dat ze in zich hebben maar toch weet dit me wel degelijk, ondanks mijn puntje van kritiek, te pakken alleen doen ze dit nu op andere wijze.

Het tempo is moordend en dat doet dit album zeker goed: één groot, kolkend avontuur met rustige momenten en opzwepende hoogtepunten. Dreigend, donker, licht en luchtig. Het komt allemaal voorbij.

avatar van Glorious
Een eerste, vluchtige luisterbeurt zit erop en wat is dit album heerlijk zeg. With Us Until You're Dead vond ik ook al helemaal top, maar dit album doet er zeker niet aan onder. Inderdaad wat rockeriger dan anders, maar op andere nummers voor mijn gevoel juist meer 'elektronisch' dan anders. Het zit er dik in dat ik ze binnenkort maar live ga meemaken. Moge vele luisterbeurten volgen!

avatar van Fathead
Ik vind de eerste luisterbeurt eigenlijk niet echt meevallen - alleen bij Crushed veerde ik op. Beetje saai is het wel geworden, maar wat niet is kan nog komen. 't ZIjn de beste platen die zich eerst als oester doen gelden, hè.

avatar van clayhill
Fan vanaf de eerste cd. Ze blijven me verassen. Wat een fantastische cd !

avatar van chevy93
Van Axiom was ik de eerste keer ook niet heel erg onder de indruk, maar hoorde ik nog wel 'groeipotentie' (hoe je dat ook moge horen).

Bij deze heb ik dat echt niet en vooral de electronische inslag is mij iets te veel breakbeat (is dat de juiste benaming?).

Ik moest erg denken aan het verschil tussen Valtari en Kveikur, waarbij ik laatstgenoemde ook maar een zwakke broeder vind.

Misterfool
Archive lijkt haar focus wat meer gelegd te hebben op ritmische, energieke elektronische muziek, I.p.v sfeervolle klanktapijten. Ik moet zeggen dat ik daar niet eens zo veel moeite mee heb. De rol van Holly Martin is op dit album ook groter geworden, wat ik een best sterke zet vind. Ik laat het album nog een beetje bezinken, maar hier zou zo maar eens een hoge voldoende uit kunnen rollen.

Archive is net als goede wijn en koffie zonder suiker; je moet het leren drinken. Maar daarna wil je niets anders meer. De vraag is bij dit soort muziek of je open staat voor nieuwe geluiden, ritmes, spanning, filmische stijlen. Verwacht bij Archive nooit “something out of the ordinary”. Maar, als je open staat voor anders dan anders, zal je door de muziek op dit nieuwe album Restriction rijkelijk beloond worden is mijn mening.
Zelf heb ik het album nu 5 keer beluisterd. In eerste instantie was ik het eens met eerdere recensenten: goed album, maar niet meer dan een 7-tje. Wel, die mening heb ik aangepast. Een dikke negen. Ik vind het album net zo aantrekkelijk en verassend als Controlling Crowds en Londinium.
De nummers die mij het meest raken zijn Crushed, met zijn opzwepende beat, dynamiek en repeterend vocals en het rustige nummer End of our Days met de sterke stem van Holly Martin. Het nummer werkt langzaam maar zeker naar een filmische climax en eindigt in gevoelige hartenkreten.
Archive laat zich lastig plaatsen qua stijl. Ze weten muziekstijlen te combineren maar toch een herkenbaar eigen geluid te behouden en je iedere keer weer te verassen.
Archive’s nieuwe albums smaken in de regel nooit lekker bij de eerste hap. Gelukkig maar, dan blijft het langer lekker.
Ik zie nu al uit naar hun optreden op 22 februari in Nijmegen.

avatar van clayhill
Goed verwoord, hahle001. Tickets voor Melkweg liggen bij mij in de kast !

avatar van M68
M68
Van mij ook duim omhoog voor je recentie hahle001, kaarten voor Maastricht en Karlsruhe.

avatar van Thin Air!

Meer heb ik er niet aan toe te voegen...

Thin Air! schreef:

Meer heb ik er niet aan toe te voegen...

Meteen een vijf amai. We hebben Controlling Crowds allebei erg hoog zitten, maar naar ik begrepen heb uit de reacties, is dit toch een stukje anders nietwaar? Ben benieuwd, binnenkort maar eens beluisteren.

avatar van Mindscapes
Nu goed, als het wat lijkt op With Us Until You're Dead, is het zeker ook goed. Vond dat best een sterk album. Axiom heb ik zelfs maar 2 keer beluisterd, vreemd, want ik ben toch echt fan van de groep. Mei vorig jaar... Waarschijnlijk uitgekomen in een periode dat de stapel 'te beluisteren muziek' weer eens tot veel te hoog in het hemelfirmament reikte...

avatar van Thin Air!
Mindscapes mijn vriend, hier staan nummers op... Dat niveau bestaat eigenlijk nog helemaal niet. Zo'n nummer als Half Built Houses is eigenlijk geschreven voor een andere dimensie. Toch staat het op dit schijfje.

Er staan echter ook nummers op die als bommentapijt je boxen teisteren. Ik moest hier ook erg aan wennen. Nog steeds trouwens.
Maar als je de hele CD (keer op keer) de revue laat passeren dan past alles precies. Chaos wordt schoonheid. Donker wordt licht. Fantasie wordt werkelijkheid.

Soms denk je echt: hoor ik dit nou allemaal goed?
Onwerkelijk......mooi.

Toevoeging: heb 3e nummer als favoriet, te weten "Greater Goodbey". Wat een muzikale visie en durf om zo met muziek om te gaan. Het nummer doet mij aan het begin een beetje denken aan Superman van Laurie Anderson. Die "Laurie Anderson" toevoeging geeft het nummer een extra gedurfde dimensie. En de overgang op 3:44 is natuurlijk een prachtige muzikale vondst...
Noot: iedereen gaat naar Amsterdam en Maastricht, zou ik de enige zijn in Nijmegen?:)

avatar van Bardt1980
hahle001 schreef:

Nope, hier is er ook eentje present in Novio Magum

avatar van vigil
Svendra ik zet in op een 4,5!

avatar van PUbu
Voor mij alvast een 4! Wat een muzikale avontuur is dit.

Steve McQueen
Archive weet op iedere plaat te verrassen met een ander geluid. Wat mij betreft zijn ze op Restriction op hun hoogtepunt.

avatar van Gele Stift
Door de grote schare fantatieke fans die Archive heeft opgebouwd op mume is dit zo´n album die me wel eens zou kunnen bevallen. De triphop sound uit Bristol bevalt mij thans erg goed, maar dit album weet me nauwelijks te overtuigen. Restriction blinkt uit in inconsistentie. Bij vlagen heeft Archive wel aardige ideeen, maar veelal worden ze maar matig uitgewerkt. Veel nummers hebben dan ook een voorspelbare rustige opbouw met vervolgens een climax. Die broeierige onderhuidse spanning die de triphop normaal zo goed maakt weten ze nauwelijks te creeren. De traditionele sound van Kid Corner en Crushed bevallen me nog het best

avatar van crosskip
Het pakt me nog lange niet zo als bijvoorbeeld een Controlling Crowds of With Us Until You're Dead. Wat mij betreft ook een zwakke opening van het album, waarbij voorgaande albums juist zo geweldig openden. De tweede helft en vooral het einde bevalt gelukkig toch weer een stuk beter.

avatar van The Eraser
Ik ben het helemaal eens met Crosskip. Vooral het middenstuk bevat toch te veel trage nummers, die de vaart helemaal uit het album halen. End Of Our Days is nog een mooi rustpunt, maar bij Third Quarter Storm raakt de band mij toch kwijt. En dan ook nog eens Half Built Houses er vlak na, gaap! Riding In Squares gaat vervolgens nergens heen en is het absolute dieptepunt. Gelukkig schudt Crushed mij nog even wakker, maar dan is het kalf helaas al goed en wel verdronken. Matige plaat, deze band kan veel beter.

avatar van John Self
The Eraser schreef:

Dat is vooral een kwestie van smaak. Ik zie die rustige nummers als lucht waardoor het album niet zo dichtgeplamuurd klinkt. Past ook prima bij de stijl, de contrasten die ze toepassen.

avatar van notsub
Axiom was voor mij een prettige kennismaking met Archive. Hier gaat het er anders aan toe. Mooie rustige momenten als End of Our Days worden afgewisseld met wildere tracks als Crushed. Dat zijn ook mijn favoriete nummers. Ik mis wel een rode draad hier, dat was op Axiom nu net zo sterk. Verder staan er een aantal songs op die te gewoon klinken en me weinig doen.

avatar van dynamo d
Fantastische plaat, beste album tot dusverre van 2015 en zal naar verwachting hoog eindigen in mijn top 10 van 2015. Restriction is in de lijn van Controlling Crowds met stevige ritmes, sounds en zang. Ik heb de duurdere FNAX exclusieve editie besteld waarop ook de prachtige bonus track Routine staat.

Wat een vette schijf wederom!

avatar van Bonk
hahle001 schreef:

Echt heel goed omschreven wat mij betreft. Dit is zo'n band die ik globaal op het eerste en tweede gehoor niets voor mij zou vinden. Te elektronisch, te weinig afwisselend.
Maar poeh, wat ben ik blij dat ik deze band echt aandachtig ben gaan luisteren en een echte kans heb gegeven. Dankzij Musicmeter nog wel! Want wat maken ze een heerlijke en verrassende muziek. Wat er zo goed is, is al goed omschreven hierboven.
Ik zal nog verder hun discografie induiken. Ik ken tot nu toe alleen maar deze en Controlling Crowds, maar deze band moet nog meer heerlijke en interessante muziek gemaakt hebben.