Camel - Camel (1973)

Label: MCA

1. Slow Yourself Down (4:47)
  2. Mystic Queen (5:40)
  3. Six Ate (6:06)
  4. Separation (3:57)
  5. Never Let Go (6:26)
  6. Curiosity (5:55)
  7. Arubaluba (6:29)
  8. Never Let Go [Single Version] * (3:36)
  9. Homage to the God of Light [Live 29-10-1974] * (19:01)
avatar van ChrisX
Huh? Hoe kom je daar bij? Na het vorig album zijn ze voor het laatst op toernee gegaan. De bedoeling was om te stoppen met het live optreden. Nieuwe muziek zou er zeker nog komen. Echter, sindsdien is er veel veranderd want Andy Latimer en zijn partner Susan Hoover zijn weer terug verhuisd naar Engeland. Ik kan me zo voorstellen dat het daarom wat langer duurt voor er nieuw materiaal komt, je weet wel... de boel uitpakken, beetje settelen en een studio opbouwen. Ik meen me zelfs te herinneren dat in het bericht van de verhuizing de deur naar optreden weer werd open gezet omdat een paar losse optredens van uit Engeland nu eenmaal makkelijker te regelen valt dan van uit de VS.

avatar van HiLL
Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat rollen. Meer de rock uit de jaren '80 of wat meer de (voorkeur geef ik aan) de jaren '70 sound van de band.

Omayyad
Als het net zo'n slappe hap wordt als op "A Nod And A Wink" dan hoeft het van mij niet echt...

avatar van jellorum
Dit plaatje heb ik meegebracht zonder enige muzikale voorkennis wat Camel betreft. Tot mijn grote gelukzaligheid mocht ik met opener ‘Slow Yourself Down’ onmiddellijk een mooi, zachtjes voortkabbelend nummer horen. Eigenlijk is dat ook wat de volledige plaat doet, rustig voortkabbelen, maar dan op een leuke en aangename manier. Bij de eerste luisterbeurt viel het eerder genoemde ‘Slow Yourself Down’ maar ook ‘Six Ate’ in het oog (oor).
Vooralsnog lijkt me dit een goede aankoop en blijkbaar heb ik weer een bandje ontdekt waar ik meer muziek van zal willen horen. Het houdt maar niet op.

Fascinerende hoes ook…..

avatar van Casartelli
Een blinde aankoop had amper mooier kunnen zijn, jellorum.

De volgende drie albums doen hier weinig tot niets voor onder (de meeste Camelfans zullen zelfs beweren dat die nog beter zijn, al gaat naastgetekende daar niet in mee).

avatar van kaztor
Toch duidelijk een debuut-album, al is het niveau al zeer, zeer hoog. Six Ate en Arubaluba zijn heerlijke instrumentals en ook de andere nummers zijn lang niet mis. Hier en daar klinkt het nog poppy maar de songstructuren worden vanaf het volgende album Mirage wat meer verweven in suites.
Opvallende cover heeft het ook.

erste plaat van Camel die ik kocht, meteen ene knaller

Casartelli schreef:
Een blinde aankoop had amper mooier kunnen zijn, jellorum.

Ik ga geheel akoord, ik kende al wel wat nummers van deze plaat, maar het album geheel is gewoon een parel van.... van wat eigenlijk, dit is toch progrock, of niet,
Echt symforock is dit niet, dus denk ik progrock. Hele sterke composities, strak gespeeld, hele goede muzikanten zijn dit.
Ik vond deze en ook nog Mirage, beiden erg laag geprijsd bij Mediamarkt, en beide met de fraaie bonustracks;
Ik denk dat ik naar nog méér Camel op zoek ga!

avatar van LucM
Van Camel heb ik ook nog niets, daar moet ik volgend jaar ook wat van aanschaffen. In the 70's werd er heel wat goede muziek uitgebracht, meer dan ik dacht.

LucM schreef:

Dat klopt, Luc, ik ontdek nog regelmatig iets uit die periode dat me op de één of andere manier ontsnapt is.... Camel is een openbaring, echt topmuzikanten en geïnspireerde aparte muziek!

avatar van LucM
Camel hoor je nooit op de radio en in Oors Popencyclopedie staat nauwelijks iets over Camel. Vandaar dat deze band mij is ontsnapt.

Father McKenzie schreef:
Ik denk dat ik naar nog méér Camel op zoek ga!

Ah, ik heb je net bij Mirage deze plaat aangeraden, maar dat was kennelijk al niet meer nodig.

The Snow Goose en Moonmadness kunnen dus ook blind aangeschaft worden. De rest van het repertoire met enig beleid, maar daar zit ook zat moois tussen. Componeren, gitaarspelen en zingen is Andy Latimer al die tijd nooit verleerd.

avatar van jellorum
deze wordt echt beter met ieder luisterbeurt, afgelopen zaterdag lag ik met deze in de zetel, nog half en half van de nacht daarvoor en heb 'm een paar keer na elkaar geluisterd, fantastische plaat gewoonweg, vooral Seperation en Never Let Go rulen...
toch iets beter dan Snowgoose....jaja

avatar van freitzen
Misschien moet ik deze toch ook eens wat vaker luisteren... inmiddels is Mirage opgerukt naar plaats 5 in mijn top 10, maar blijft deze stijf op drie magere sterren staan. In vergelijking met andere platen klinkt het hier zo simpel, zo amateuristisch bijna...
maar als ik bovenstaande commentaren weer eens lees kom ik tot de conclusie dat er deze vakantie toch minimaal een halve ster bij moet kunnen, dan zit ik in elk geval al boven het gemiddelde

Kingsnake
Snap niet waarom sommigen dit een mindere plaat vinden.
Het debuut van Camel zet een beetje voort waar Peter Bardens op zijn solo-elpees mee gestart was. Licht-psychedelische rock met veel orgel en gitaar.

Andy speelt nog geen fluit op deze plaat. Leuk is ook de bonustrack Homage to the God of Light welke een bewerking is van een Peter Bardens (solo) track.

De band rockt er stevig op los en is nergens de draad kwijt.
Zelden zo een goed debuut gehoord.

Geinig is ook, dat op deze plaat nog redelijk duidelijk de wens van Bardens, om muziek te spelen als Santana, naar voren komt (met name Slow Yourself Down, met congaspel van een zekere Eddie).

avatar van jellorum
Mijn god, ben ik dan echt de enige die deze plaat gewoon subliem vindt? Het volle pond waard?
Neem bijvoorbeeld alleen al die eerste minuut van Arubaluba, is gewoon te goed voor woorden...

Terecht en standvastig in de eeuwige top bij mij!

Kingsnake
jellorum schreef:

Terecht en standvastig in de eeuwige top bij mij!

Nee hoor niet de enige.
Alleen vind ik de opvolgers iets beter.
Daarom een 4,5. Een rapportcijfer 9,5 was nog beter geweest, maar dat kan hier niet.

avatar van freitzen
Ik ben inmiddels ook wel meer fan geworden van deze plaat; met name Separation is erg lekker.

En inderdaad Jellorum... sinds Casartelli een week geleden deze plaat met een halfje heeft verlaagd, ben je toch écht de enige die hem het volle pond geeft. Misschien onterecht, misschien niet; feit is wel dat platen als Mirage en Moonmadness mij nog duidelijk meer doen dan deze. En tja, ik ben zoals bekend niet de enige.

LucM schreef:

Werd vanmorgen wakker met radio 2 op m'n wekkerradio. Ze draaiden Never Let Go!!!

Weer eens wat anders dan een Celine Dion of iets anders van dergelijke truttigheid in de vroege morgen....

Moet je eens op zondagmiddag naar Radio 2 luisteren, dan draaien ze bijna alleen maar Kaztor-muziek.

Dank u voor de tip!

LucM schreef:

En Luc, ondertussen al Camel ontdekt?

avatar van LucM
Jawel, zie maar Camel - Mirage (1974).

freitzen schreef:

Met pijn in het hart, maar ik moet gewoon erkennen dat Camel hét perfecte album niet gemaakt heeft. Wel een hele sloot bijna-perfecte, dat dan weer wel...

avatar van Stijn_Slayer
Niet zo'n heel erg sterk debuut eigenlijk. Camel was duidelijk nog zoekende naar een eigen stijl. Af en toe vang je een glimps op van wat zou komen (einde van 'Never Let Go', riffjes van 'Curiosity', 'Arubaluba' ergens vanaf een minuut of twee), maar over het algemeen vind ik deze toch nog wat te mager.

Vocaal is het ook nog een beetje onwenning, en daarom ietwat knullig.

Met de opvolger Mirage zouden zij echter één van de beste progressieve platen ooit afleveren.

avatar van echoes
Waanzinnig sterk debuut. Doet weinig onder voor Mirage, Snow Goose en Moonmadness, maar inderdaad nog niet de echte uitgebalanceerde Camel-sound. Maar wat een songs en wat een spelkwaliteit! Barst ook al van de energie! Het gitaarintro van Never Let Go heeft op de oudere cd-exemplaren een paar drop-outs. Is gelukkig later hersteld.

avatar van hmaeghs
Dit is wel een album dat ik in gaandeweg meer ben gaan waarderen. De laatste tijd weer veel gedraaid. Ook omdat ik het acoustisch gitaarintro (een van de mooiste die ik ken) van Never Let Go na wilde spelen. Een echte Camelklassieker. Verder hoor je de typische Camelsound (wordless vocals) al in Slow Yourself Down en in het melancholieke Mystic Queen. Al met al een uistekende opmaat voor Mirage. Ja, mee eens, een erg sterk debuut.

avatar van novalepidoptera
Heerlijke muziek met het verslavende ner let go en Mystic Queen . Het heerlijke six ate en Curiosity. En de perfecte afsluiter Arubluba.Kan niet anders zeggen een Meesterwerk!

avatar van echoes
Dat is nog eens een leuke verassing op de laatste dag van het jaar. Een 5 sterren reactie bij het debuut album van m'n aller favoriete bandje! Doet me altijd deugd als Camel in de belangstelling staat. Misschien wordt het eens tijd dat je mr. Barclay wat minder eer geeft in je top 10...

avatar van novalepidoptera
Tja ik heb nu eenmaal een zwak voor Barclay James Harvest. Maar Camel had vooral in de begin tijd zeker tot en met moonmadness, van die onwezelijke mooie muziek gemaakt. beter dan b.v genesis of pink floyd. Zeker op het podium speelden ze deze bands helemaal weg.
Ze kropen gewoon in deze muziek alsof ze van een andere wereld kwamen.
Vandaar die 5 sterren.