Camel - Camel (1973)

Label: MCA

1. Slow Yourself Down (4:47)
  2. Mystic Queen (5:40)
  3. Six Ate (6:06)
  4. Separation (3:57)
  5. Never Let Go (6:26)
  6. Curiosity (5:55)
  7. Arubaluba (6:29)
  8. Never Let Go [Single Version] * (3:36)
  9. Homage to the God of Light [Live 29-10-1974] * (19:01)
avatar van Casartelli
freitzen schreef:
En inderdaad Jellorum... sinds Casartelli een week geleden deze plaat met een halfje heeft verlaagd, ben je toch écht de enige die hem het volle pond geeft. Misschien onterecht, misschien niet

Bijna vijf jaar na dato ga ik weer terug naar de maximumscore (en ik zie dat ik daarmee vandaag het aantal 5,0*-stemmers van 5 naar 6 verhoog).

Het hoge inleidendeschermutselingengehalte van deze plaat en de murmelzang van de vier heren die hier de taken nog vrij evenwichtig verdelen zijn al voldoende benoemd. Stiekem is de Camelsound hier gewoon al helemaal aanwezig: die typische balans der instrumenten en die swingende virtuositeit zonder krachtpatserij.

Slow Yourself Down is meteen een schoolvoorbeeld van zo'n op het eerste gehoor wat klungelig liedje. Klungelig of niet, na drie zinnen van Andy Latimer ben ik verkocht. En dan moet met het sprookjesachtige Mystic Queen het mooiste nog komen. De gitaarsolo die Separation uitluidt is een ander hoogtepunt en Never Let Go is een terechte concertklassieker vanaf het begin.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat naar het eind toe het soms opduikende gebrek aan coherentie zich wel een beetje tegen de liedjes gaat keren. Maar een kniesoor die daarop let - dit is een Progklassieker met een grote P. Punt.

avatar van BoyOnHeavenHill
In zekere zin staat het openingsnummer voor mij symbool voor de hele plaat : bij de aardige maar niet fantastische eerste coupletten van Slow yourself down moet je nog maar afwachten waar het allemaal heen gaat, maar halverwege toont het nummer in een hogere versnelling z'n ware gezicht. Zo vond ik zelf ook de hele plaat bij de eerste paar luisterbeurten aardig maar niet heel bijzonder, maar een draaibeurt of tien later blijkt er onder de oppervlakte toch heel veel moois verscholen te liggen en heeft eigenlijk elk nummer wel iets aparts. De zang blijft een ondergeschoven kindje, en tekstueel laten ze ook wel eens wat steekjes vallen ("Have you seen the Mystic Queen / Riding in her limousine?"), maar muzikaal klinkt het allemaal warm en fris, misschien nog niet zo ambitieus als op de hiernavolgende albums maar voor mij eigenlijk van praktisch hetzelfde niveau, op sommige momenten (Six ate, Curiosity) wat minder hectisch en wat meer op sound en sfeer gericht, maar daarom nog zeker niet minder (want o, dat orgeltje...).
        En als ik mezelf mag citeren uit mijn bericht bij Moonmadness : "Overigens stoort het me altijd wanneer van albums van favoriete artiesten een single verschijnt die ofwel het enige slechte nummer van de plaat is ofwel absoluut niet representatief voor de rest van het album, maar ja, bij typische "elpee-artiesten" kan dat natuurlijk vaak niet anders. Another night als single is echter een zeer gelukkige greep: complex maar toch toegankelijk, donker en toch poppy, en ge-edit op een acceptabele manier die nog steeds recht doet aan de compositie (hoewel er nog best wat meer gitaarsolo in het middenstuk had mogen zitten)." En in feite gaat dat ook op voor Never let go, en dat zelfs in nog sterkere mate aangezien dat een nóg sterker nummer is (hoewel er nog best wat meer mellotronsolo in het middenstuk van de singleversie had mogen zitten – maar ja, dat geldt eigenlijk ook voor de albumversie).
        Vraag : met de remaster uit 2002 (dus met als bonustracks de singleversie van Never let go en de liveversie van Homage to the god of light) ben ik heel tevreden, alleen klinkt het geluid bij het begin van het openingsnummer een beetje mat – was dat op de oorspronkelijke plaat ook al zo, of is de zang nu een beetje naar achteren gemixt, of bedriegen mijn oren mij?