Camel - Rajaz (1999)

Label: Camel

1. Three Wishes (6:58)
  2. Lost and Found (5:38)
  3. The Final Encore (8:07)
  4. Rajaz (8:15)
  5. Shout (5:15)
  6. Straight to My Heart (6:23)
  7. Sahara (6:44)
  8. Lawrence (10:46)
avatar van Jester
Minder een eenheid dan de voorgaande albums, en dat drukt de waardering een beetje. Met name Shout valt een beetje uit de toon.

Voor de rest is het weer een prima Camel-album, maar geen hoogvlieger.

avatar van dynamo d
Jester schreef:

Voor de rest is het weer een prima Camel-album, maar geen hoogvlieger.

Ik vind dit juist één van de beste Camel albums tezamen met Stationary Traveller, The Single Factor, en Dust and Dreams. Vooral 'Sahara' en 'Lawrence' zijn erg mooi. Vandaar mijn 5*. In ieder geval goed, dat er laatste tijd veel aandacht is voor muziek van Camel op MuMe.

avatar van HiLL
En wie van jullie ging Camel het album ook weer eens opnieuw beoordelen?

avatar van Jester
Ik in ieder geval, maar ik geloof dat ik hem alleen op LP heb, dat maakt het iets lastiger.

Misschien ben ik wel iets te streng voor dit album, ik sluit een verhoging bij herbeluistering niet uit.

avatar van ChrisX
Er staat 2 nummers op die mij niet zo boeien: The Final Encore en Shout maar voor de rest is dit een subliem album. Eindelijk weer een Camel-plaat met echte drums i.p.v. van die elektronische dingen.

Latimer is op zijn best als hij persoonlijke ervaringen in muziek weet om te zetten en Straight To The Heart is daar zo'n voorbeeldje van. Van die gitaarsolo krijg ik dus echt mijlendik kippenvel.

Aap
Vind 'Rajaz' wel erg genietbaar.
(op mijn CD duurt ie 8'15 overigens, ipv de hier vermelde 5'12)
De rest doet me niet zo veel.

Ik vind vooral het laatste pianostukje van Straight to my Hearth goed. Lawrence is samen met The Final Encore het beste stukje van de CD. Shout heeft weinig weg van een Camelstukje.

avatar van Gert P
Mooie plaat van Camel en op de live platen heb ik ze allemaal,
Laatste track, pure klasse.

avatar van itbites
Geweldig he, dat kamelenritme van Rajaz.

avatar van Jester
Vandaag nog eens beluisterd, en een half puntje erbij voor mij. Nog steeds jammer van Shout, maar voor het overige een zeer goed Camel-album. Er zijn maar weinig gitaristen die zoveel gevoel in hun spel kunnen leggen als Latimer. Prachtig.

dit kan echt niet hoor: dit album wordt hoger gewaardeerd als moonmadness ....

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Moonmadness heeft wel 2,5 keer zo veel stemmen...

En tja, dit is natuurlijk wel de beste Camel van de laatste vijftien jaar.

avatar van Bluebird
Eigenaardig. Sinds ik Rajaz in '99 had aangeschaft was juist ''Shout'' de track die ik vaak herhaalde. Het zal wel aan mij liggen maar ik vind het echt een wonderschoon bluesy relaxnummer. Het subtiel strelende lome gitaarspel is ronduit kippenvelwaardig (van genot dan). De tekst hoogstaand. Waarom dit als ''uit de toon'' wordt beschouwd is mij een raadsel. Ik voel me juist bij dit nummer als een roepende in de woestijn met de koperen ploert op mn knar tussen de bulten van een voortsjokkende kameel.

Kingsnake
Ik vind dat nieuwere werk van Camel echt niet slecht.
Het klinkt alleen niet zo avontuurlijk meer.
Andy Ward kon altijd zulke lekkere drumfills en interessante ritmetrucjes ertegen aan gooien.

Tegenwoordig is het allemaal zo recht-toe-recht-aan.
het enige wat nog echt boeit is het gitaarspel van Latimer.

Ik kan nou niet echt een spetterend ander bandlid (op Colin Bass na dan), noemen sinds het vertrek van Sincalir en Bardens.

Ik vind dit juist het beste album van Camel. Ik ben sowieso meer een fan van de albums vanaf dust and dreams. Heb sinds kort ook de oudere platen. Zit muzikaal ook goed in elkaar, maar Rajaz vind ik dan een stuk unieker of heb ik het verkeerd?
Elk nummer is zo mooi gespeeld, de composities zijn zo ontzettend sterk. 5 sterren

Kingsnake
Nou ja, uniek kan je Camel na 1978 niet echt noemen.

Het is allemaal een beetje rond de gitaar gebaseerd.
Klinkt ook wel heel erg David Gilmour achtig.

Niet slecht, maar de experimentelere platen, die echt 1000% des Camels zijn, vind je tussen '72 en '77.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Met een viertal (onderling nog danig verschillende) echt klassiek-symfonische platen en minimaal vijf (een beetje afhankelijk van hoe ruim je telt) vrij typische pop-conceptalbums, kun je je wel afvragen welke sound eigenlijk "1000% des Camels" is.

Kingsnake
Ik doelde op de twee ritmesecties Ward/Ferguson en Ward/Sinclair die Latimer/Bardens begeleidden.
Dat is mijn ogen des Camels....

Het belang van de ritmesectie is sinds Nude danig afgenomen.
(Wat niet wegneemt dat bijv. Colin Bass geen goede bassist is)

avatar van Bluebird
Kingsnake schreef:
Het belang van de ritmesectie is sinds Nude danig afgenomen.

Na het vertrek van Bardens sinds Breathless eigenlijk al. Toen werden de laatste paar proggy nummers opgenomen maar het merendeel was al behoorlijk compacte symfopop met kop en staart. Het volgende album ''I Can See Your House'' etc. werd al veel symfonischer en melodieuzer. Toen eenmaal de (historische) verhaallijn in het fenomeen conceptalbum werd toegepast werd duidelijk dat al te ingewikkelde prog hier slecht in paste en bovendien Latimers wederhelft Susan Hoover een behoorlijk deel van het tekstmateriaal ging schrijven...

avatar van Jester
Je ziet inderdaad wel een tendens dat de band minder als een eenheid speelt dan in de eerste jaren. Alles staat in het teken van de gitaar van Latimer. Ook mooi, maar je krijgt er wel een ander Camel door.

Dit album van Camel had bij mij even tijd nodig om door te dringen .

Een wederom sferisch album waar vooral de instrumentale stukken heel goed voor de dag komen . Leider Latimer speelt weer fantastisch gevoelig gitaar en wat Jester al aangeeft , de nummers zijn daar duidelijk omheen gebouwd .
Ritmisch steekt het weer vernuft inelkaar ( redelijk wat tempowisselingen ) en de toetsenpartijen zijn vooral functioneel .
Erg Camel dus , dat zeker , maar ik vind dan weer wel dat het hier wat vaker voortkabbelt . Dat is jammer want Latimer is een meester in het creeren van de juiste spanning en nuanches in zijn muziek .
Op 1 of andere manier gebeurt dat hier iets minder .
Neemt overigens niet weg dat Rajaz een heel degelijke plaat is die absoluut prachtige momenten kent .
Three Wishes en Lawrence zijn mijn prijsnummers hier .

avatar van freitzen
Grappig, na ruim zes maanden voor het eerst weer een bericht (dat van Bikkel dus) en dat terwijl ik vandaag ook bedacht dat ik hier iets wilde opschrijven. Ik ken de plaat ook al even (al die tijd vrij onomstreden op 3.5*), maar er waren telkens andere albums van Camel die 'voorrang' hadden. Nu heb ik Rajaz weer een aantal keer achter elkaar beluisterd en hij blijft voorlopig op deze quotering staan. De eerste helft is echt goed, met Lost and Found als favoriet (themaatje geinspireerd op Symphony X - The Accolade?), en daarna gaat het toch een beetje als een nachtkaars uit. Ook publieksfavoriet (11 stemmen!) Lawrence duurt me te lang om echt te boeien. Hoe dan ook, als geheel toch zeker een ruime voldoende.

avatar van mulver64
Lawrence kan mij juist niet lang genoeg duren. Heerlijk die gitaar.

avatar van Stijn_Slayer
Ik kan me goed vinden in het commentaar van Kingsnake. Het is een genietbare plaat, maar uniek is het niet, de gitaar klinkt als David Gilmour en het is nauwelijks avontuurlijk. Er zit geen spanning en geen dreiging in de muziek, het kabbelt allemaal maar een beetje voort. Dit in combinatie met de afwezigheid van Peter Bardens zorgt ervoor dat dit eigenlijk niet eens meer als Camel klinkt.

Ik vind dit eerlijk gezegd niet eens progressieve rock meer.

Peter Bardens was natuurlijk al 21 jaar voordien en een stuk of 6 studioalbums geleden vertrokken als bandlid. Dus vergelijken met die tijd lijkt mij niet meer helemaal actueel. Dat zou bij het uitkomen van het album I can see your house from here en wellicht bij Nude gepast zijn. Camel leek Camel al niet meer bij The Single Factor. Maar het ligt ook aan de tijdsgeest. Hoe Camel in die jaren geklonken hebben mét Bardens weten we ook niet. Feit blijft dat nr 1, 7 en 8 van dit album ijzersterk klinken. Zeker met in Lawrence een van de meest gevoelige gitaarsolo's die ik ken.

Ozric Spacefolk
Ontzettend sterke plaat, met heerlijk droge en warme productie.
Ken weinig platen die zo aangenaam klinken. Alsof Andy rechtstreeks in mijn oor staat te zingen.

Uitstekend drum- en baswerk. En de nadruk op de gitaar. Dus zo'n beetje de meest rockende plaat van Camel sinds tijden.

Mooi ingekleurd door Scherpenzeel.

Dit is een mooi vol uur genieten. Met wederom een thema, iets met kamelen, woestijnen en de tragiek rondom Lawrence of Arabia....

Ozric Spacefolk
Ergens op MusicMeter, noemde iemand Camel een popband.

Ik zal die persoon wel willen horen als hij deze plaat hoort.

De fusion, symfo en world-invloeden vliegen je om de oren.

Een popband is Camel in de regel niet, daar is hun oevre te progessief voor. Toch heeft ook een band als Camel zich gewaagd aan enkele '' lichtere'' uitstapjes.
Albums als Breathless, I Can See Your House From Here en The Single Factor hebben wel degelijk een poppyer insteek.
Typische albums waar een gooi werd gedaan naar een groter publiek.

Deze is vooral sfeervol, maar ik ken originelere en boeiendere Camelalbums.

Ozric Spacefolk
Ik vind deze leuk, omdat het een lang muziekstuk lijkt. Dus het is goed om bij te reizen of te werken aan artikelen.

Het leidt niet af. En toch is het niet saai.

Doet inderdaad prima dienst voor op de achtergrond. Niet echt saai, maar ook niet verheffend.