Neil Diamond - Hot August Night (1972)

Alternatieve titel: Recorded in Concert at the Greek Theatre, Los Angeles

Label: MCA

1. Prologue (3:07)
  2. Crunchy Granola Suite (4:26)
  3. Done Too Soon (3:22)
  4. Dialogue (1:22)
  5. Solitary Man (3:14)
  6. Cherry, Cherry (4:43)
  7. Sweet Caroline (4:06)
  8. Porcupine Pie (1:51)
  9. You're So Sweet (2:17)
  10. Red, Red Wine (3:56)
  11. Soggy Pretzels (3:24)
  12. And the Grass Won't Pay No Mind (4:39)
  13. Shilo (3:35)
  14. Girl, You'll Be a Woman Soon (2:48)
  15. Walk on Water (3:30)
  16. Kentucky Woman (2:01)
  17. Stones (3:59)
  18. Play Me (4:43)
  19. Canta Libre (5:28)
  20. Morningside (5:35)
  21. Song Sung Blue (4:53)
  22. Cracklin' Rosie (2:45)
  23. Holly Holy (6:18)
  24. I Am...I Said (6:09)
  25. Soolaimon / Brother Love's Travelling Salvation Show (9:36)
avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Oldfart schreef:
Overigens altijd afgevraagd wat die pose op de hoes nu uitbeeldt: de (gewenste) lengte van zijn lid?, of speelt hij luchtdoedelzak?

Hij lijkt wel in trance. Ik dacht vroeger als klein kind op grond van de hoes dat het enorm stoere, harde muziek zou zijn .

avatar van Bravejester
Werkelijk schitterend live album en heel, heel vaak geluisterd en nu nog geregeld.

Hier 5 favorieten noemen is moeilijk maar ik ga toch voor de prachtige uitvoeringen van Morningside, Girl, You'll Be A Woman Soon, Cherry Cherry, Crunchy Granola Sweet en I Am...I Said.

De Walk Off en de overgang naar Soolaimon zijn uiteraard ook een hoogtepunt.
En Red Red Wine klinkt zoals het hoort ( ub wie? )

En als ik hier al een nummer mis is het Brooklyn Roads wat 1 van mijn favoriete Neil Diamond nummers is.

En kort geleden dit album nog eens gebruikt om een HIM fan te laten horen waar dat nummertje Solitary Man toch vandaan komt......

Zorrow
Jeugdsentiment! In 1974 draaiden mijn ouders deze platen bijna grijs; was toen 10 jr - toen indrukwekkend en persoonlijk vind ik dit nu nog steeds. Ben een liefhebber van goede/uitmuntende live-registraties: En dit is er een van!

Simon Smith schreef:

Dat dacht ik ook, album stond in mijn vaders platenkast naast Machine Head van Deep Purple.

xepcohron schreef:
Ook ik geniet nog steeds van deze live registatie, krijgt een dikke 4 van mij, maarrrrrrrr ik heb een vraagje: Ergens in de 2e helft van de jaren zeventig was dit concert te zien op tv, bij (toen nog) omroep vereniging Veronica. Ik heb uren en uren lopen zoeken en heel het boek wat Internet heet afgeschuimd. Ik kan de video niet vinden. Heeft iemand enig idee?

Ik zie dit bericht nu pas (sorry).

Van Hot August Night (1972) bestaan geen beelden. De live registrate die je op Veronica hebt gezien was een gedeelte van de live registratie Love At The Greek. Dit is ook een live dubbelaar (op LP althans, hij is op één CD gezet met ontbrekende tracks) uit 1977 en hiervan is destijds eveneens een VHS registratie verschenen. Deze is semi-legaal ook nog wel ergens op DVD te vinden. Ziet er best goed uit, erg sfeervol.

Beide platen zijn overigens wel opgenomen in The Greek, een prachtig openlucht theater in de Hollywood Hills in Los Angeles waar ik ooit de Steve Miller Band en Jackson Browne live heb gezien.

avatar van judgepaddy
Bravejester schreef:

En Red Red Wine klinkt zoals het hoort ( ub wie? )

Tony Tribe

Hier heeft ub-wie weer later een slappe uitvoering van gemaakt.
Dit is IMHO de beste uitvoering van dit nummer al is het niet het origineel. Maar goed, ik draag ook liever Dr. Martens dan cowboy laarzen.
Neemt niet weg dat ook het origineel een goed geschreven melancholisch nummer is.

avatar van Pelk Ruel
Op de vrijmarkt de dubbel LP op de kop getikt voor een euro. Lekkere plaat. Crunchy Granola Sweet is mijn favoriete nummer

Geweldig concert van een top zanger,gisteren live gezien,kippevel toen hij Chrunchy Granola sweet begon te spelen met dezelfde intro als tijdens Hot august night ,voor mij nog altijd het beste intro ooit

avatar van henk01
Nr 2 en Veronica? Waar ken ik dat van?

Morgen halen we de 31 graden dus morgenavond een echte Hot August Night

avatar van henk01
Waar ken ik dat nr van running?

avatar van Running On Empty
Dat nummer Crunchy Granola Suite was de herkenningstune van Veronica.

Bedoel je dat Henk ??

Ja. Dank je wel

avatar van Snakeskin
ik heb mij altijd hogelijk verbaasd over deze hoesfoto.

Fedde
Snakeskin schreef:
ik heb mij altijd hogelijk verbaasd over deze hoesfoto.

Ja? Of dacht je dat hij alleen zijn stem als instrument gebruikte?

wat bedoel jij?

Fedde
lees dit stukje maar eens: Neil Diamond is geen seksgo...
Met die handen speelde hij geen luchtgitaartje.

avatar van Snakeskin
Het is moeilijk voor te stellen dat wanneer je aansprakelijk bent voor het hoesontwerp je uiteindelijk bij deze foto uitkomt. Ik zou mijn naam niet verbinden aan een dergelijk ontwerp.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Snakeskin schreef:

Het is wel een foto die erg de aandacht trekt en dat is dan een begrijpelijke keus voor op een hoes. Sinds ik als kind deze hoes voor het eerst zag, is deze me bijgebleven. Ik dacht op basis van de foto dat het hele wilde, harde muziek was .

Running On Empty schreef:
Ik zie dit bericht nu pas (sorry).

Mijn excuus dat ik het nu pas zie, ik schaam mij diep nu 1,5 jaar later, ik wist niet meer dat ik dit bericht had gepost. Je hebt helemaal gelijk, veel dank hiervoor, ik ga op zoek in de hoop dat ik deze zoektocht eindelijk kan afsluiten.

xepcohron schreef:

Geeft niet hoor. Dat concert van The Greek is niet officieel op DVD uitgebracht maar wel hier en daar te vinden via semi-legale weg. Je kunt wellicht beter de DVD kopen van 'Live 1976 - The Thank You Australia Concert'. Het is een concert van dezelfde tour volgens mij, maar dan een geheel concert en onder de 10 Euro te vinden. Succes.

Dank voor de tips. Ondertussen heb ik wel, gewoon via Marktplaats.nl, een exemplaar weten te bemachtigen, dan nu nog op zoek naar het Australisch concert.

avatar van paulmccuytney
Vrij kort na de release in 1972 heb ik deze live-dubbelaar aangeschaft en vind ik dit nog steeds een absoluut meesterwerk. Zijn stem, de sfeer en de uitvoering van de liedjes: alles klopt gewoon. Vrijwel alle bekende hits uit zijn begintijd staan erop maar ook zijn minder bekende werkjes mogen er beslist zijn. Voor mij waren de hoogtepunten toch wel: Grunchy granola suite, Canta libre en Soolaimon/Brother's travelling salvation show zonder de rest tekort te doen. Wat mij betreft een dikke 4,5.

avatar van goldendream
Klopt het dat er geen beelden bestaan van dit concert?
Die hoes: moeilijk te geloven dat het Neil Diamond betreft. Lijkt zo heavy en stoer.

Een van mijn meest favoriete live registraties, zowel op lp als ook op cd. Zodanig opgenomen alsof je als luisteraar deel uitmaakt van het publiek. Neil Diamond op zijn best!

avatar van Twinpeaks
Jeugdsentiment ten top dit. Mijn ouders draaiden dit altijd en in de loop der jaren ben ik ook een verzamelaar geworden van zijn albums . Lang niet alles is memorabel , maar het is wel een vakman. Mooie uitgebalanceerde show en voor die tijd ook spat zuiver geregistreerd. Soms is het best wel braaf , maar dat heeft ook zijn charme. 4 sterren

goldendream schreef:
Klopt het dat er geen beelden bestaan van dit concert?

Klopt ja. Geen beelden van. Wel van 1977.

avatar van AbleMable
Gewoon een heel fijn live album als je zoals ik van Neil Diamond hou.

avatar van milesdavisjr
Mijn vader was altijd gek op de song Beautiful Noise echter dit nummer kwam pas in 76' uit. Zodoende kwam ik ook ooit in aanraking met deze crooner. Deze schijf bevat gelukkig een redelijk overzicht van man's oeuvre tot aan 1972. Vanaf eind jaren 70 ging het op muzikaal gebied bergafwaarts met de beste man. Enkele decennia werden door Neil gevuld met bejaardentehuis nummers of songs voor ouwe vrijsters van rond de 70. Pas in het nieuwe millennium kwam de beste man weer met enig sinds geïnspireerde schijven. Dan deze worp; een goed geproduceerde live productie waar voor mijn gevoel de stem wel erg vooraan de mix geplaatst is. Dat doet een klein beetje afbreuk aan het geheel want met de setlist is niet veel mis. Bekende songs als Sweet Caroline, Cracklin' Rosie, Holly Holy en I Am...I... Said kunnen uiteraard niet ontbreken. Echter bepaalde uitvoeringen kunnen mij niet bekoren. Solitary Man krijgt een hoempa pa (afschuwelijk) gehalte mee, de reguliere versie is wat serieuzer van aard. Girl You'll Be a Woman Soon wordt in een zeer laag tempo gespeeld en kan ook niet mijn wegkeuring wegdragen. Zo is er toch nog wel het een en ander op dit plaatje aan te merken, de compositorische - en zangkwaliteiten van Neil staan echter buiten kijf, dus een dikke voldoende derhalve.

Geweldig mooi album, in de jaren 80 alle LP's verkocht omdat de cd het helemaal zou zijn. Ben inmiddels weer 2 jaar bezig met het verzamelen van de lp's die ik toentertijd had. De warmte van het lp geluid is door een cd niet te evenaren.