Sufjan Stevens - Carrie & Lowell (2015)

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Death with Dignity (3:59)
  2. Should Have Known Better (5:07)
  3. All of Me Wants All of You (3:41)
  4. Drawn to the Blood (3:18)
  5. Eugene (2:26)
  6. Fourth of July (4:39)
  7. The Only Thing (4:44)
  8. Carrie & Lowell (3:14)
  9. John My Beloved (5:04)
  10. No Shade in the Shadow of the Cross (2:40)
  11. Blue Bucket of Gold (4:43)
avatar van JVT
JVT
Illinois, ben ik ook al enkele keren aan begonnen, maar is geen doorkomen aan voor mij. Succes ermee

avatar van Kronos
Zozo, is dit 'het beste album van het jaar'? Ik vond Lost in the Dream vorig jaar al redelijk saai maar vergeleken met dit klinkt The War on Drugs lekker spannend. Ik hou nochtans van tristesse, van melancholieke muziek, maar dit vind ik gewoon deprimerend.

avatar van meneer
FRNKY schreef:
Het gemiddelde zal nu wel snel dalen.

Ziener...

Ozric Spacefolk
Ik durf het bijna niet te zeggen, op straffe van boze berichten, maar ik heb bij deze plaat hetzelfde gevoel als bij die van Adele.
Omdat de plaat zo bekend is, wordt hij door erg veel mensen beluisterd. En omdat het erbij hoort, dat je de plaat goed moet vinden, vinden velen deze plaat leuk.
Het is een voorbarige en niet op feiten gestaafde conclusie, maar het is mijn gevoel.

Hetzelfde geldt inderdaad voor die War on Drugs-plaat.
Het kan ook gewoon zijn, dat de grote gemene deler van de Musicmeter-users gewoon erg in die intellectuele hoek zit, en dat daarom Radiohead, Coldplay, Adele, War on Drugs, Sufjan Stevens zo mateloos populair zijn. Maar ook dat is een iet op feiten gestaafde conclusie en een volledig uit mijn onderbuik en uit de lucht gegrepen ding.

meneer schreef:

Ziener...

Of wij (niet-liefhebbers) zijn niet zo kinderachtig, om te strooien met 0,5*...

avatar van niels94
Ozric Spacefolk schreef:

Nee, dat klopt wel. Ikzelf, en velen met mij, vonden en vinden het eigenlijk ook maar saai gefluister over nietszeggend gepingel en getokkel. Want laten we wel wezen: meer is het ook niet. Maar ja, je moet soms offers brengen als je het gevoel wil hebben ergens bij te horen. Niet iedereen kan het zich permitteren om zo rebels te zijn als jij, daar moet je ook begrip voor opbrengen

avatar van Kronos
Ozric Spacefolk, Ik denk dat iets van je buikgevoel wel in de cijfertjes wordt gereflecteerd. Kijk maar eens met hoeveel punten voorsprong Carrie & Lowell op nummer 1 staat. Springt dit ene album er nu werkelijk zo bovenuit? Dat lijkt me niet anders te verklaren dan dat er een soort van hype ontstaat rond een album.

avatar van bloempje24
"Omdat de plaat zo bekend is, wordt hij door erg veel mensen beluisterd. En omdat het erbij hoort, dat je de plaat goed moet vinden, vinden velen deze plaat leuk".

Hier ga denk ik de fout in. Je suggereert dat er massaal toneel wordt gespeeld door mensen die het eigenlijk maar saai vinden, maar dat niet durven uiten en daarom het maar hoog scoren, de moeite nemen om recensies te typen, het album maar in hun jaarlijstjes zetten...

Wat lijkt jou aannemelijker: optie A dat jij de schoonheid van deze plaat niet begrijpt (wat de reden ook moge zijn), of optie B dat de hele Musicmeter community (inclusief honderden buitenlandse sites) een toneelspel opvoert?

Ozric Spacefolk
Geen idee. Ik heb echt werkelijk geen idee.
Daarom stem ik ook niet, omdat ik het gewoon niet weet. Ik snap gewoon niet wat er zo leuk aan deze plaat is. Maar vind ik het slecht? Geen idee, ik denk het niet. Ik vind niet dat er slechte muziek bestaat.
Ik weet wel dat muziekbeleving puur persoonlijk is, soms vind ik een plaat die niemand kent superleuk, en soms een plaat die bol staat van de popcliche's.

Ik had echt gehoopt deze plaat leuk te vinden. Ik probeer de komende tijd alle platen uit de toplijst van 2015, wat eerlijk: ik ken er geen eentje.

edit: ik kan me overigens ook een reeks comments herinneren bij Editors en Chvrches over het hoe en waarom mensen dat nou goed kunnen vinden. Nu lijkt het misschien of ik wraak neem, maar dat is niet zo. Ik heb met oprechte interesse deze plaat geluisterd.

niels94 schreef:

Ik ben ervan overtuigd dat je het album oprecht goed vindt. Maar 'goed' is subjectief en subjectiviteit is beïnvloedbaar. Als je gelooft dat iets erg bijzonder is omdat anderen het erg bijzonder vinden, is de kans groter dat je het (onbewust) daarom ook bijzonder gaat vinden. Maar je hebt een punt. De andere reactie, zich er om die reden (onbewust) tegen afzetten, bestaat ook.

Wat mijzelf betreft, The War on Drugs ben ik enkel gaan beluisteren omdat die op één stond. Dat album waardeer ik met een 3,5*. Naar Carrie & Lowell was ik ook wel benieuwd. Ik hoopte oprecht een ontdekking te doen maar dit is echt niks voor mij. En een beetje verbaasd ben ik toch wel dat mensen massaal voor zo'n somber plaatje kiezen, terwijl ik zelf de Kindertotenlieder van Mahler nog wel kan verteren.

avatar van DargorDT
Ook Steven Wilson niet, Ozric Spacefolk? Dat is wel een album om gehoord te hebben.

Ik moest ook erg wennen aan deze van Sufjan, maar het stemmige trok me uiteindelijk wel mee. Mooi bezinmomentje, goed om tot rust te komen. Achtergrondmuziek zonder dat het achtergrondmuziek is. Dat is misschien de manier ernaar te luisteren. Het lijkt eerst zo nietszeggend, maar opent later wel deuren die maken dat de muziek genietbaar is. Al is genietbaar gezien het sombere en melancholieke karakter hier een begrip dat je op moet vatten in de ruimste zin van het woord.

avatar van bloempje24
"Springt dit ene album er nu werkelijk zo bovenuit? Dat lijkt me niet anders te verklaren dan dat er een soort van hype ontstaat rond een album".

Een hype is sowieso niet van toepassing. Niet in deze definitie. Daarvoor is Sufjan al te lang aan het front. Met veel moeite kan je het aanvoeren van de jaarlijst een "uiting van een fanatieke groep" noemen. Ik kan mij zo voorstellen dat een bepaalde (relatief) kleine groep muziekliefhebbers met een 'goede' smaak via allerlei kanalen op dit album is gewezen. Kwestie van naamsbekendheid (het belangrijkste criterium in een populateitswedstrijd). Bepaalde gerenommeerde artiesten met grote staat van dienst zijn op die wijze maandenlang het middelpunt van de belangstelling (Radiohead, Antony, Sufjan, Arcade Fire, etc.).

Ozric Spacefolk
Steven Wilson (we dwalen af) heb ik solo nooit kunnen waarderen.
Het is toch die dikke mineur in de hedendaagse (schijnbaar) populaire muziek die ik niet zo lust.
Maar ik vind dat niet erg, ik hoop gewoon soms een lekker vrolijk pop-plaatje te ontdekken in de eindlijstjes.

Tot nu toe wel Susanne Sundfor mogen ontdekken dankzij de vele lijstjes en games.

bloempje24 schreef:

In mijn geval heb ik nog nooit van die artiesten gehoord, en ben dan zo verbaasd, dat voor mij zo onbekende artiesten al 1.) zo lang bestaan 2.) zoveel waardering genieten en 3.) het zelfs zo ver schoppen om een 'plaat van het jaar' te maken.

Als ik Sufjan al lang had gekend en geweten had, dat ik niet zo leuk vind, dan had ik me er ook niet zo vol naieviteit aan gewaagd.

avatar van niels94
Kronos schreef:

Daar is niets tegen in te brengen.

Overigens is het onmiskenbaar een mechanisme: wanneer een plaat veel waardering oogst van een grote groep mensen is dat goede reclame, dan zullen er allicht meer mensen luisteren. Er zullen ook mensen zijn die het niet 'snappen', maar omdat zo'n grote groep het waardeert toch nog even door luisteren (zie een groep mensen hierboven ), waardoor een deel van die groep de plaat alsnog gaat waarderen, terwijl dat anders niet gebeurd was.

Ik vind de formulering van Ozric Spacefolk alleen een beetje jammer. Inderdaad, alsof hier toneelstukjes worden gespeeld, alleen omdat de plaat niet de juiste snaren beroert bij jou persoonlijk.

Wat prima is. Ik zou dan ook zeggen: blijf hier niet te lang hangen en kijk verder, bijvoorbeeld richting Steven Wilson (lijkt me sowieso veel meer wat voor jou). Het proberen te duiden waarom sommige muziek populair is die jij maar niks vindt, is sowieso een zinloze zaak. Muziek is immers subjectief, en zo is de cirkel weer rond

bloempje24 schreef:

Dat 'lang aan het front staan' is sterk te relativeren. En je maakt de vergissing dat een hype perse van korte duur zou moeten zijn. Een hype kan best lang aanhouden. Ik had het trouwens over 'een soort van hype' en je legt verder in je bericht precies uit hoe dat werkt in dit geval. Ook 'mensen met goede smaak' zijn beïnvloedbaar.

niels94 schreef:

Weet ik niet. Het is toch echt een gevoel waarmee ik loop soms. Waarom zijn bepaalde tv-programma's zo populair. Waarom dragen bijna alle mannen tegenwoordig een baard? Waarom is Glee en Voice of Holland zo mateloos groot? Waarom eten we allemaal opeens zo gezond? Er is (denk ik) wel degelijk zoiets als meelopen met de kudde (soms).

Of dat bij Sufjan ook zo is, weet ik niet. Ik sprak mijn gevoel uit. Jullie weer leggen dat. Het zal dan wel niet zo zijn als ik dacht. Ik moet wel minder komma's gaan gebruiken dit jaar.

Ozric Spacefolk schreef:
Er is (denk ik) wel degelijk zoiets als meelopen met de kudde (soms).

Mensen zijn geen kuddedieren maar wel groepsdieren die soms kuddegedrag vertonen.

avatar van bloempje24
"je maakt de vergissing dat een hype perse van korte duur zou moeten zijn. Een hype kan best lang aanhouden. Ik had het trouwens over 'een soort van hype".

Dan heb je het niet over een hype, maar over iets anders.

De definitie van hype is: 'iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt'. Bron: Van Dale.

bloempje24 schreef:
Dan heb je het niet over een hype, maar over iets anders.

Gewoon lezen wat ik schreef: een soort van hype.

Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. [...] Hypes worden ofwel bewust in gang gezet en hebben dan het karakter van een reclamestunt, of ze ontstaan spontaan door elkaar versterkende drijfveren van enerzijds de consumenten en anderzijds de producenten van nieuws. (wiki)

avatar van bloempje24
"Waarom zijn bepaalde tv-programma's zo populair. Waarom dragen bijna alle mannen tegenwoordig een baard? Waarom is Glee en Voice of Holland zo mateloos groot? Waarom eten we allemaal opeens zo gezond? Er is (denk ik) wel degelijk zoiets als meelopen met de kudde (soms)".

Helemaal waar. Voor het meeste van deze voorbeelden geldt wel dat het een keuze is binnen weinig mogelijkheden. Je moet een kapsel hebben. Wanneer de tv aan staat moet er een zender op staan, wanneer je eet ben je beperkt in keuze en aanbod. Er zijn zeker golven, hypes en modebeelden die je in meer en mindere mate terugziet. Maar onder aan de streep blijft het een uiting van een kleine groep. Wanneer The Voice 1.5 miljoen mensen bereikt, dan zijn er nog steeds 15.5 miljoen niet bereikt (een overgrote meerderheid).

Zelf vind ik dit album van Sufjan Steven juist ver weg staan van iedere vorm van hype. Het past totaal niet in de formules en modellen die de branche bedacht heeft om veel te kunnen verkopen in 2015. Het enige wat binnen de definitie hype past, zijn de lovende recensies. Echter is dat een versimpeling van het onverklaarbare, omdat het impliceert dat alles wat populair is binnen de definitie van hype valt. En dat is gewoonweg niet waar.

avatar van bloempje24
"Gewoon lezen wat ik schreef: een soort van hype".

Ja oké, wanneer je een zelf verzonnen definitie hanteert dan is het moeilijk discussiëren. Dat kan je mij niet verwijten. Mij lijkt het Nederlandse woordenboek leidend.

Binnen jouw soort van definitie van hype valt de populariteit van dit album uiteraard. Omdat je de definitie zo ver oprekt totdat het binnen jouw mening past.

Een bijzondere manier van discussiëren...

bloempje24 schreef:
Een bijzondere manier van discussiëren...

Dat probeer jij er van te maken door de discussie te herleiden tot de definitie van 'hype', terwijl je goed weet wat ik in dit verband bedoel met 'een soort van hype'.

Je schreef het namelijk zelf al: Ik kan mij zo voorstellen dat een bepaalde (relatief) kleine groep muziekliefhebbers met een 'goede' smaak via allerlei kanalen op dit album is gewezen. Kwestie van naamsbekendheid (het belangrijkste criterium in een populateitswedstrijd). Bepaalde gerenommeerde artiesten met grote staat van dienst zijn op die wijze maandenlang het middelpunt van de belangstelling (Radiohead, Antony, Sufjan, Arcade Fire, etc.).

En goed dat je 'goede' tussen aanhalingstekens zet, want objectief gezien is er niks beters aan die smaak dan die van andere groepen muziekliefhebbers.

niels94 schreef:

En vanuit het 'geloof' met iets 'bijzonders' te maken te hebben er ook sneller iets 'bijzonders' in te horen. Al dan niet onbewust is dat van invloed. Erg is dat niet, maar je krijgt een soort van hype, omdat een bepaald album groter wordt gemaakt dan het is tegenover andere albums.

avatar van bloempje24
"Dat probeer jij er van te maken door de discussie te herleiden tot de definitie van 'hype', terwijl je goed weet wat ik in dit verband bedoel met een soort van hype".

Het mechanisme dat ik omschreef zou ik geen (soort van) hype noemen. Het punt dat mij in jouw reactie stoort is het feit dat hype een negatieve connotatie heeft. Je vind het schijnbaar belangrijk om dit album op een negatieve manier weg te zetten. Waarom? Omdat je niet begrijpt wat die honderden musicmeterleden bezielt.

Ik heb er helemaal geen problemen mee als mensen dit een saai album vinden en het geen kans meer willen geven, hun goed recht. Maar om allerlei negativiteit te verzinnen die niets met Carrie & Lowell te maken heeft vind ik jammer en onnodig.

avatar van Kronos
De werking achter dit, wat ik een soort van hype noem, is op zich positief noch negatief. Het is gewoon hoe het werkt. Mensen beïnvloeden mensen. Een baard dragen was gisteren suf en vandaag cool. Binnen bepaalde kringen. Morgen word je er misschien mee uitgelachen. Dat beïnvloedt je perceptie en daar is niets aan te doen. Je kan daar hooguit min of meer bewust van zijn.

Terug naar de muziek, je ziet dit verschijnsel soms ook bij populairste albums van een bepaalde artiest. Als je alle albums kent dan weet je dat dit specifieke album weliswaar goed is maar er niet in die mate bovenuit steekt als het aantal stemmen en stemgemiddelde doen vermoeden. Maar dat aantal stemmen en stemgemiddelde werkt nu eenmaal als een magneet die exponentieel sterker wordt.

bloempje24 schreef:

Waar schijnt uit dat ik het belangrijk vind dit album op een negatieve manier weg te zetten? Dit album staat in de spotlights door zijn nummer 1 positie. Als muziekliefhebber ben ik graag op de hoogte en ontdek ik graag iets nieuws. Dit is gewoon tegengevallen. Als ik het zo nodig op een negatieve manier zou willen wegzetten zou ik er wel een zeer lage stem aangeven. Maar dat interesseert mij niet. Ik geef er gewoon mijn mening over en die houdt ook enige verbazing in inderdaad, dat zovele mensen kiezen voor zo'n door en door sombere plaat.

bloempje24 schreef:

Ik heb geen idee wat je bedoelt met 'allerlei negativiteit verzinnen'.

Misterfool
Ik geloof heus wel dat het e.e.a(populariteit, status, omstandigheden tijdens/voor het luisteren van een album) onbewust de waardering beïnvloedt. Dat lijkt me niets meer dan menselijk. Het wordt pas een probleem als je doet alsof je muziek mooi/lelijk vindt om bij een groep te horen. Ik denk dat MuMe'ers niet dit soort gedrag vertonen.

avatar van Kronos
Laten we hopen van niet.

avatar van FRNKY
Ozric Spacefolk schreef:

Of wij (niet-liefhebbers) zijn niet zo kinderachtig, om te strooien met 0,5*...

Nouja, los daarvan, je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat dit album geen hapklare koek is voor de doorsnee MuMe bezoeker die even het album van het jaar komt checken. Sterker, dit is voor de Sufjan-fans al een lastige plaat. Logisch gevolg dus.

Wat ik niet begrijp is dat mensen nog steeds vallen over het gebrek aan percussie. De plaat doet in deze vorm toch precies wat ze moet doen?

Ozric Spacefolk
Ik heb toch nergens het gebrek aan percussie benoemd?

Ik zit puur met Kronos en enkele anderen die niet helemaal de euforie van deze plaat kunnen delen.

Was deze plaat niet nr.1 geworden, dan was de hele plaat mij ontgaan.