Tourist LeMC - En Route (2015)

Belgiƫ
Label: Top Notch

1. En Route (3:43)
  2. Bilan (3:39)
  3. Verhalen van de Wijk (4:37)
  4. De Troubadours (4:02)

met Flip Kowlier

5. Miljonaire (3:42)
  6. Adieu (3:08)

met MC Fit

7. Koning Liefde (3:21)
  8. Tot Hiertoe Alles Goe (3:21)
  9. Meester Kunstenaar (3:35)

met Bart Peeters

10. Chanter (3:58)
  11. Horizon (3:33)

met Spiritually Wally

12. Deze Nacht (3:41)
avatar van Yestsida
Tourist en Bart Peeters op één nummer!

avatar van Yestsida
Deze is wel een stuk anders dan Antwerps Testament, zoals verwacht (veel) meer kleinkunst invloeden. Klinkt zeker niet slecht, maar toch aanpassen. Uitgebreidere mening volgt binnenkort.

KanyeWestGOOD
Heerlijke plaat, keek hier al een tijdje naar uit en het heeft mijn verwachtingen zelfs een beetje overtroffen. een zwerverig poetisch album met vele gitaar en piano samples die het geheel tot pure kunst omtoveren.

het Antwerpse accent is als hollander een beetje wennen natuurlijk maar het geeft juist een romantisch randje aan het geheel. een erg muzikaal album die ook zeker gewaardeerd kan worden door niet-hiphop fans. uitschieters zijn voor mij toch wel: En Route, Horizon, Adieu en Koning liefde. ook de lengte van 12 nummers vind ik een goede keuze.

het enige waar ik een beetje op kan bitchen is dat hij het allerbeste nummer als 1e nummer van de plaat heeft gedaan, dit brengt dan een lichte neerwaartse spiraal naar de andere nummers die natuurlijk ook pure kunst zijn maar de vrouwelijke voice sample in En Route overtreft toch wel alles.

Ik volg vanop een afstandje Tourist al jaren, en éindelijk krijgt deze artiest erkenning. Zijn teksten zijn pareltjes, enkele nummers staan wat mij betreft zelfs op eenzame hoogte. In het bekrompen Vlaanderen helpt het natuurlijk niet dat je trots Antwerpen bezingt... Maar zijn repertoire staat als een huis en heeft maturiteit gekregen. Ik beluister - met Antwerpse trots - deze plaat en krijg er een warme gloed van.

avatar van Yestsida
Hier heb ik lang op moeten wachten.

Tourist, m'n favoriete Nederlandstalige rapper die afkomstig is uit Antwerpen. Is dit de Belgische grootstad die alom bekend is? Nee, niet dit gedeelde van 't Stad. Is dit de modestad waar vele winkels te vinden zijn? Nee, niet dit gedeelde van 't Stad. Is dit de bij ons de zo populaire uitgaansplaats? Nee, niet dit gedeelde van 't Stad. Dit is het ronddwalen in het oude gedeelte van de stad vol met cultuur en verhalen over hoe het een paar 100 jaren geleden was. Dit is naar een rustige bruine kroeg gaan om een pint te pakken waar legendes vertelt worden over bijvoorbeeld Brabo en de reus Antigoon. Dit is het Antwerpen waar ik zelf ook van zou willen houden.
Dat alles is althans het gevoel dat En Route (en Den Tourist in het algemeen) bij mij losweekt.

Onze Antwerpse gastheer rapt zoals gewoonlijk weer subliem en tekstueel zit het ook weer goed in mekaar. Antwerpen, liefde, het dagelijkse leven en maatschappelijke problemen komen allemaal goed uitgewerkt langs. De producties passen perfect bij deze rapper. Vele live instrumenten zijn gebruikt om zo een warm en bruisend geheel te bekomen. Een mooi evenwicht tussen Hip Hop en Kleinkunst.

Elk nummer is heerlijk rustgevend, met het opende titelnummer als uitzondering. En Route (het nummer) wordt gekenmerkt door harde militaire drums. Eerst vond ik dit een rare keuze, maar nu zie ik er de charme van in.

Verhalen Van De Wijk, Miljonaire, Koning Liefde, Tot Hiertoe Alles Goe, Meester Kunstenaar, Chanter en Deze Nacht draai ik het meest. Dit doet totaal geen afbreuk aan de rest, die beluister ik ook met veel plezier.

De gastartiesten zijn wat mij betreft een beetje hit-and-miss. Met West-Vlaming Flip Kowlier van 't Hof van Commerce heb ik niet zoveel, lastig accent om te verstaan voor een Kempenaar. De zenuwachtige gitaar op dit nummer is ook iets te nadrukkelijk aanwezig.
(Spiritually) Wally ken ik niet maar hij komt met een leuk en luchtig refreintje. Adieu is ook een sterk nummer maar ik heb gewoon niets (meer) met FIT (of Fit?) en Nederhop in het algemeen.
Dé gastartiest dat perfect op deze LP past is toch wel Bart Peeters (die hier in het Antwaarps zingt). Mijn twee favoriete Belgische artiesten komen hier samen en leveren een uitmuntend eindproduct af.

Het jammere is dat nummers 2, 3, 5, 8 en 12 al op beide voorgaande EP's te vinden was. Die zijn al in m'n bezit dus nu heb ik 2 keer voor die nummers kunnen betalen. Dit doet uiteraard geen afbreuk aan de kwaliteit van deze composities!

Op zich is dit misschien wel lastig om aan te raden aan Nederlanders, het dikke Antwerpse accent kan een struikelblok zijn. Ik als Turnhoutenaar moet met momenten al goed opletten om het 100% te begrijpen en Turnhout is immers een stad uit de provincie Antwerpen.
Sowieso zou ik de videoclips eens een kans geven. Den Tourist verdient het werkelijk waar om meer beziens te krijgen!

Welverdiende 4*!

avatar van thisisforlife
Toppertje uit Antwaarpen!

avatar van Flurk

Ach, muziek kent geen grenzen. Ik ben Westvlaming en vind dit een heerlijke plaat.

avatar van Mr. B
Wat een mooie album is dit zeg. Antwerps Testament vond ik al fantastisch. Deze is wat meer laid back en afwisselender. Maar ook weer met prachtige teksten, voor zover ik het kan verstaan. Kom wel een heel eind moet ik zeggen

*Mod-actie: quote ingekort. Graag geen hele (lange) recensie quoten.*

Welverdiende 4*!

Ik als Limburger versta het toch allemaal Bij Brihang en het Hof moet ik moeite doen om het te verstaan maar Antwaarps lukt nog wel. Normaal vind ik het een enorm lelijk accent (heb het meer voor pakweg Oost-Vlaams) maar door het fijne en warme stemgeluid en die zachte flow kan ik het hier echt wel heel erg appreciëren.

Yestsida schreef:

Dit kan je niet menen? Bart Peeters zal wel een toffe kerel zijn maar dat geforceerde zingen van hem om te verbergen dat hij het eigenlijk niet kan, is toch tenenkrommend. Nu, op deze plaat valt het nog goed mee, vooral omdat het nummer ook zonder hem steengoed is.

thgryda schreef:

Dit meen ik serieus.

Dit meen ik serieus.

Vreemd... maar goed over smaak valt niet te twisten!

avatar van Mr. B
En hij komt naar het Metropolis Festival in Rotterdam

avatar van thgryda
De afgelopen dagen dit album een paar spins gegeven: lekker!

avatar van Supersid
Wat een geweldig mooi album, mooi gemiddelde dat zeker verdiend is! Helaas zal het nu wel wachten zijn op een aantal doelbewuste lage stemmen om de duidelijke boodschap (aanschaffen!) af te zwakken...

Supersid schreef:

Goh of het deze score verdient, weet ik niet. Je moet denken dat de score hoger ligt dan die van Illmatic Een paar 2, 3kes kunnen geen kwaad, een gemiddelde van pakweg 3.8 op 100 stemmen zou realistisch zijn imo...

avatar van Supersid
Ja, maar Illmatic is al tien jaar oud, en heeft een veelvoud aan sstemmen.
Een paar natuurlijke medium stemmen, en dat gemiddelde zakt nog een beetje. Wat overigens terecht is. Ik heb het in mijn vorige reactie vooral over de onrealistische "halfkes"

Ik geef toe: het gemiddelde is erg hoog, maar dat "betert" vanzelf met het vermeerderen van de stemmen.

avatar van WesleyX16
Van mij mogen er nog meer van deze Vlaamse artiesten opkomen. Net als Het Zesde Metaal. Helemaal te gek.

avatar van equalsthree
Heerlijk dit!

avatar van chevy93
Wauw, lang geleden dat ik zo'n goed hiphopalbum gehoord heb. Heerlijk accent, geweldige teksten en de nummers kennen een magistrale flow!

Kan alleen maar geven, wa 'k te bieden hem
Kan alleen maar zeggen 't weinige da 'k weet
Ik heb zitten marchanderen, opportunist
Maar met de liefde onderhandelde nie

avatar van Gretz
Koning Liefde, na een paar keer luisteren is het kwartje gevallen. Wat een geweldig nummer met een magistrale tekst!

avatar van Kos
Kos
Oei, dit had ik effe gedwnload. Snel maar weer deleten.

avatar van Ploppesteksel
Kos schreef:
Oei, dit had ik effe gedwnload. Snel maar weer deleten.
Kan je even argumenteren waarom precies, kos? Ik heb ook het gevoel dat dit helemaal niets voor mij zal zijn, maar ben toch benieuwd door de goeie reviews en scores.

avatar van Kos
Kos

avatar van chevy93
Tourist LeMC beschrijft het leven anno 2015. Niet poëtisch, niet hard en vuig zoals in de Amerikaanse ghetto's, maar recht voor z'n raap.

Het gaat o.a. over kapitalisme (Dus we blijven denken zoals milionaire / Nooit genoeg geld om te spenderen / och kom laat ons 't er nog is goed van pakken / Den eerste ligge ze'r toch ons twaalf zakken);

Klimaatproblemen (de droogte in den Afriq komt tóch niet tot hier),

Politiek (we lachen nog maar is met de Belgische politiek / leuke klucht tot in ons budget word geknipt;

Oorlog (en ook d'arabische wereld is kritiek / dat ze het zelf oplossen onderling);
klassenscheiding (verdelen de gewone mens en klagen dan da ze niet same gaan);

en uiteraard het leven:
Waar is nog de ziel van de dingen
Bestaat nog het vuur van de smidse
Ik heb nooit ne lopende band van trots zien glimmen
Zin, betekenis, veel zoeken weinig vinden
Zucht

Kortom, alle hot topics van nu.

We zijn er nog niet, maar vooralsnog absoluut het album van het jaar voor mij.

avatar van Supersid
We zijn er nog niet, maar vooralsnog absoluut het album van het jaar voor mij.

Ik begrijp je!

Enorm suf geneuzel wat mij betreft. Saaie beats, saaie stem.

Helaas, ik begrijp je niet. Maar verder even goede vrienden.

Een verademing in de hip-hop wereld.

avatar van Norrage
Jezus, wat een ontdekking zeg. Weergaloos goede plaat. Denk dat ie nog wel naar 4.5 kan gaan

Kos schreef:
Enorm suf geneuzel wat mij betreft. Saaie beats, saaie stem.

Dit is inderdaad niks voor jou