Earth and Fire - Earth and Fire (1970)

Label: Polydor

1. Wild and Exciting (4:06)
  2. Twilight Dreamer (4:17)
  3. Ruby Is the One (3:28)
  4. You Know the Way (3:48)
  5. Vivid Shady Land (4:13)
  6. 21st Century Show (4:16)
  7. Seasons (4:09)
  8. Love Quiver (7:37)
  9. What's Your Name (3:38)
  10. Mechanical Lover * (4:12)
  11. Hazy Paradise * (3:46)
  12. Memories * (3:20)
  13. Invitation * (3:50)
  14. From the End Till the Beginning * (4:54)
  15. Lost Forever * (2:48)
  16. Song of the Marching Children [Single Version] * (4:08)
  17. Thanks for the Love * (3:40)
  18. What Difference Does It Make * (3:10)
avatar van The_CrY
Hmm, ok zoals ik het zei is het wat overdreven. Vind toch de mannelijke stem net wat prettiger in het gehoor liggen, maar ik erger me hier zeker niet aan Kaagman.

Om tot een oordeel over de plaat te komen; ik ga voor de 3,5. Er zit zeker meer in dan voor een magere voldoende, maar ik mis de magie die ik bij de opvolger wel zag. Het zijn negen schattige nummers die van gekheid de raarste overgangen maken van stevig naar zoet, van mooi naar hard, van serieus naar om te gillen en dat vind ik niet altijd even leuk. Zo heb je Love Quiver, met mooie coupletten, een prachtige brug, een vet tussenspel maar een zeer mager (irritant) refrein. Zo ook bij Twilight Dreamer en 21st Century Show. Waar ze vooral veel rock en ballen vertonen vind ik ze hier dan ook op hun sterkst en mijn favorieten zijn dan ook Wild and Exciting en Ruby Is The One.

avatar van BoyOnHeavenHill
Net zoals wel meer mensen hier heb ik dit album indertijd voor een prikkie gevonden in de Rotation-reeks waarop Universal z'n back-catalogue loosde. Rare compilatie, met de twee briljante non-album-singles Memories en Invitation, maar ook twee nummers van Gate to infinity uit 1977 die ik als typische skipmomenten zou willen betitelen, en nog wat (versies van) fraaie nummers van Song of the marching children uit 1971 voor wie die plaat onverhoopt niet mocht hebben. Maar het draait allemaal om die eerste elpee – gelukkig kende ik die nog van vinyl, want als ik de titels niet had herkend zou ik er op basis van de minimale informatie in het boekje nooit achter zijn gekomen dat hier gewoon het hele album op staat (met overigens prima geluid). Een heerlijke, stevige en gevarieerde debuutplaat van mijn favoriete Nederlandse band. Voor wie hem nog zoekt : Earth & Fire 1. Bij bol.com staat ie warempel nog gewoon, voor (momenteel) €5,99.

In het boek van de Hermsens is er sprake van "een loeier van een pianofout in het couplet" van 21st century show – "een majeurakkoord waar toch echt een mineurakkoord hoort, vol overtuiging ingespeeld door [sessiemuzikant] Cees Schrama." Ik kan het zelf absoluut niet horen. Iemand wel? En waar precies (minuten, seconden)?

Overigens is de re-release zoals die hierboven staat ook bijzonder interessant vanwege vier geweldige B-kantjes (nummers 10, 11, 14 en 15) die ik zelf kende van de E&F-verzamelaar in de Polydor-Superstarshine-serie met daarop de eerste zeven singles, de albumtrack 21st century show en dus die vier B-kantjes.

avatar van RuudC
Tijd voor een Nederlandse marathon! Earth & Fire is een band waar ik alleen de eerste drie albums van heb. Hoewel later werk makkelijk te vinden is, ben ik eigenlijk wel benieuwd of ik ze terecht negeer. Dit debuut is dan weer werk waar ik redelijk lang naar gezocht heb.

Dit album ken ik vrij goed, omdat ik er ooit een artikel over wilde schrijven. Is er helaas nooit van gekomen. Mijn huiswerk daarvoor is wel gedaan en dus is het makkelijk meeneuriën met Wild And Exciting (inclusief heavy metal solo!). Mijn favorieten zijn Ruby Is The One en Vivid Shady Land. Wat mij betreft ook de songs waarop Jerney Kaagman het beste uit de verf komt. Twilight Dreamer vind ik ook best aardig, maar daar zingt ze nogal boers op. 21st Century Show klinkt ook best tof, maar heeft echt te lijden onder die slechte tekst. Vivid Shady Land heeft heerlijke symfonische elementen en klinkt ietwat duister en bevat goede baspartijen. Ondanks wat schoonheidsfoutjes (beginnersfoutjes?) verhoog ik toch naar 4,5*. Love Quiver klinkt beter dan ik me kan herinneren en What's Your Name klinkt heerlijk mysterieus (dwarsfluit). Jammer dat de Roger Dean hoes niet de standaard is. Het kapsel van Jerney is toch wel de tegenpool ervan als het gaat om de schoonheid.

avatar van lennert
Toen jaren geleden de occult rock bands uit de grond schoten als paddestoelen, viel het me bij The Devil's Blood toch wel heel erg op dat de nederbeat-invloeden van bands als Shocking Blue en Earth & Fire erg duidelijk waren. Geen probleem, want vooral Earth & Fire (Song Of The Marching Children stond al in de kast) heeft me altijd best geintrigeerd. Het debuut is al charmante symfonische rock/pop met een voet in de beatmuziek, al is het bij vlagen nog licht knullig. Twilight Dreamer is me nog wat slapjes en zoekende, terwijl opener Wild And Exciting en Seasons de band al op volle touren laten horen.

Kaagman's zang intrigeert nog het meeste. Technisch vrij goed, maar in zijn geheel vrij emotieloos, onpersoonlijk en kil. En dat is op zich best een mooie combinatie met de juist vrij warme instrumentatie. Kan me voorstellen dat dit internationaal gezien best interessant heeft geklonken als je het vergelijkt met bands als Genesis en The Moody Blues. In de praktijk is daar echter volgens mij weinig van terecht gekomen? Alsnog een leuk debuut.

avatar van Van4sen
postman schreef:
moeilijk te krijgen en duur dit album op vinyl. Een teken dat het geliefd is bij de verzamelaars. Prima album , niks mis mee.

Ik kocht dit album (vinyl) samen met Song of the Marching Children vanmiddag voor € 1,= per stuk bij de plaatselijke kapper. Top album in puike conditie. Zo’n 45 jaar geleden zag ik deze band diverse keren en was, zoals zoveel jongens, best wel een beetje verliefd op Jerney, vooral het liedje Seasons brengt nostalgische gevoelens naar boven.