Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2015)

Label: Aftermath (II)

1. Wesley's Theory (4:47)

met George Clinton en Thundercat

2. For Free? [Interlude] (2:10)
  3. King Kunta (3:54)
  4. Institutionalized (4:31)

met Bilal, Anna Wise en Snoop Dogg

5. These Walls (5:00)

met Bilal, Anna Wise en Thundercat

6. u (4:28)
  7. Alright (3:39)
  8. For Sale? [Interlude] (4:51)
  9. Momma (4:43)
  10. Hood Politics (4:52)
  11. How Much a Dollar Cost (4:21)

met James Fauntleroy en Ronald Isley

12. Complexion (4:23)

met Rapsody

13. The Blacker the Berry (5:28)
  14. You Ain't Gotta Lie (Momma Said) (4:01)
  15. i [Extended Version] (5:36)
  16. Mortal Man (12:07)
Heeft iemand de podcast Dissect - A Serialized Music Podcast - dissectpodcast.com beluisterd? Ik ben net klaar met het eerste seizoen, waarin To Pimp a Butterfly volledig wordt uitgeplozen en van alle kanten belicht. 21 afleveringen en in totaal 12 uur. Heb het album in 2015 regelmatig gehoord, maar na het luisteren van Dissect is mijn waardering voor het album vele malen groter geworden. De podcast is een absolute aanrader voor de muzieknerd die graag de diepte ingaat.

avatar van Arrie
Jazeker. Echt ongelofelijk hoe goed dit album in elkaar steekt. Het nieuwe seizoen van Dissect gaat trouwens over DAMN. Net begonnen, ik ben benieuwd!

Ben heel benieuwd, maar ga eerst door met seizoen 2 over My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Thekillers87327
Arrie schreef:
Eh, hoezo niet? XO Tour Llif3 is een fantastisch nummer en een genreklassieker in wording wat betreft trap.

Verder hebben de randzaken ongetwijfeld meegespeeld, maar dat Alright een anthem is geworden van de BLM-movement en veelvuldig wordt gechanteerd bij protesten kan gewoon de beleving van een nummer beïnvloeden. Plus dat het nummer mensen kracht en hoop geeft is ook een kwaliteit van het nummer.

XO Your Life is eigenlijk de staat van de huidige muziek helaas: erg slecht en inhoudsloos.
Vind dit misschien wel een van de slechtste nummers ooit gemaakt, helaas ken ik iemand die hem dooddraaide

avatar van Obscure Thing
Je luistert blijkbaar niet zoveel muziek van de afgelopen jaren dan. Maar goed je bent 21, toen had ik ook net mijn vader's platenkast ontdekt. XO Your Life is ook niet mijn ding (slechtste nummer aller tijden is dan weer een beetje overdreven), maar is genoeg wat wel goed is.

Thekillers87327
Obscure Thing schreef:

Ah geloof me, ik luister genoeg van deze tijd
Alleen zijn de hitlijsten van deze tijd niet echt mn ding, is vooral kutmuziek op te vinden naar mijn mening.
Maar vind dat nummer echt typisch wel iets voor deze tijd. Haat de hele trap hype ook.
Allerslechtste nummer ooit zal het vast niet zijn maar je begrijpt wat ik bedoel

avatar van Ernie
Thekillers87327 schreef:

Ah geloof me, ik luister genoeg van deze tijd

De hitlijsten moet je ook niet volgen
Van elk genre beginnen bij het prille begin.

avatar van mattman
Nagenoeg perfecte plaat dit. Dit ding is ondertussen al 5 jaar uit maar toch voelt elke luisterbeurt bijna vers aan. Ik denk dat ‘rijk’ hier wel het juiste woord is. Tekstueel, conceptueel, muzikaal. Een beetje een 10-gangenmenu waarvan je kan blijven eten. De dag dat The Blacker The Berry me eens géén kippenvel geeft moet ook nog komen.

Nu: waar blijft die nieuwe Kendrick muziek. Naast Radiohead is Kendrick de artiest waarbij ik het meeste honger heb in nieuwe muziek. Ondanks dat 10-gangenmenu.

avatar van iemand74
Als ik dit luister, overvalt het me altijd hoe ongelooflijk groots en ambitieus dit album is. De sociale thema's, de persoonlijke thema's, de trouw aan zijn achtergrond (tot aan het onversneden 'African-American Vernacular English' aan toe) die hij tegelijkertijd overstijgt met een breder perspectief, de indrukwekkende muziek, het caleidoscopische geluid, de ernst, dat gedicht aan het eind, die terugkerende monoloog waaraan de nummers gehangen worden en die alles tot een geheel maakt. Alleen al objectief gezien is dit een meesterwerk.

avatar van dumb_helicopter
Erg gevarieerd hiphopalbum met veel invloeden uit de jazzwereld. Heel wat toppers bij elkaar die allemaal nog eens zeer verschillend klinken. Had wat mij betreft gerust onder het uur kunnen blijven als de interludes, de 12 minuten spoken word op het einde en enkele mindere tracks (Mommy, Hood Politics) eruit waren gelaten. De banger van het album is het niet normaal harde The Blacker the Berry. Zit makkelijk in mijn top-3 hiphopnummers aller tijden.

avatar van Mathough
Momma schrappen?

Meesterlijk nummer! Ik verbaas me er nog steeds over dat die trage potjes en pannetjes drums zo goed bij de beat passen

avatar van Slowgaze
Hood Politics schrappen? You niggas boo boo

avatar van Niek
Af en toe briljant maar zoiets als u kan ik niks mee. Sowieso iets te veel gerommel naar mijn mening voor een echt hoge score. Dat remember I was conflicted begint op gegeven moment ook te vervelen. Gevoel dat er nog veel meer had ingezeten. Nu slechts een ruime voldoende wat mij betreft.

avatar van Johnny Marr
Niek schreef:
Af en toe briljant maar zoiets als u kan ik niks mee.

Nou sorry hoor

avatar van Film Pegasus
Kendrick Lamar stapt af van het louter (met alle respect) rappen op een sample. Het is veel ruimer qua productie met een jazz sound en sterke teksten. Ik ben opgegroeid met de hiphop van eind jaren '80 en de jaren '90 (en begin jaren '00). De nieuwere hiphopsterren hebben een andere sound die me niet altijd ligt. Ook al zijn er best wel goeie artiesten bij. Zoals deze Lamar met een heerlijk album. Mooi!

avatar van ArthurDZ
Blijft zo geniaal dit album, staat al jaren in mijn top 10 maar de juiste woorden vinden om precies te omschrijven wat ik hiervan vind, dat wil me maar niet lukken. De scope van deze plaat is gewoon zo duizelingwekkend breed, zo veel breder dan gemiddeld in muziekland, en dit op zowel muzikaal als tekstueel vlak. En toch is de replay value zo groot, is luisteren naar TPAB toch zo voldoeninggevend ipv gewoon vermoeiend. Echt ontzettend knap.

....

Nope, het is me nog steeds niet gelukt Och ja, we gon be alright

avatar van Johnny Marr
ArthurDZ schreef:
Echt ontzettend knap.

Word, GKMC is nog zooooveeeeel beter tho maar ook deze is gewoon 5 mics, yo.