Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2015)

4,07

Label: Aftermath (II)

1. Wesley's Theory (4:47)
    met George Clinton en Thundercat
  2. For Free? [Interlude] (2:10)
  3. King Kunta (3:54)
  4. Institutionalized (4:31)
    met Bilal, Anna Wise en Snoop Dogg
  5. These Walls (5:00)

met Bilal, Anna Wise en Thundercat
  6. u (4:28)
  7. Alright (3:39)
  8. For Sale? [Interlude] (4:51)
  9. Momma (4:43)
  10. Hood Politics (4:52)
  11. How Much a Dollar Cost (4:21)
    met James Fauntleroy en Ronald Isley
  12. Complexion (4:23)
    met Rapsody
  13. The Blacker the Berry (5:28)
  14. You Ain't Gotta Lie (Momma Said) (4:01)
  15. i [Extended Version] (5:36)
  16. Mortal Man (12:07)
733 BERICHTEN 19 MENINGEN
avatar van Cor
Cor
geplaatst: 26 maart 2016, 16:01 uur [permalink]
Krachtig muzikaal en politiek statement. Muziek en boodschap vormen een fraai verbond. En ik vind 'King Kunta' onweerstaabaar: "Da Funk shall be within you".

avatar van Marciano Coffie
geplaatst: 4 juni 2016, 20:48 uur [permalink]
Weet je, een aantal vrienden dit album hebben geluisterd vinden het minder dan gkmc vanwege de aparte producties en de vibe dat niet altijd aanwezig is, aangezien het een luistercd is.

Ik daarentegen vind het ook niet goed als gkmc, maar de producties zijn moelijk goed. ik hou van funk, jazz en r&b dus ik was al snel hooked. Lyrics zijn moeilijk goed, maar de message heb ik zelf niet snel ondervonden. Dat komt omdat het bij mij pas na een paar luisterbeurten het kwartje liet vallen en en het kijken naar reviews. Lyricaal klopt het, production wised klopt het. Niet alle nummers zijn even sterk, maar de meeste wel. Het volgende album hoeft zo'n stijl niet meer te zijn, ALS hij maar wel stopt met zingen. My god.

4,5 ster

the blacker the berry
u

avatar van popstranger
geplaatst: 11 januari, 17:25 uur [permalink]
Na de zoveelste luisterbeurt kom ik niet hoger uit dan 3,5*. Naar mijn bescheiden mening niet het meesterwerk dat sommigen ervan maken maar een hooguit degelijke plaat. Er zijn teveel stukken die de vaart eruit halen en ook het einde van de plaat (het stuk na mortal man) is leuk voor 1 keer. Laten we wel wezen dat Kendrick het wel kan; tracks als King Kunta, Hood Politics en The Blacker The Berry bewijzen dat hij songs kan neerzetten met de juiste 'bite'. De plaat duurt zeker lang genoeg en roert in een net iets te grote pot van stijlen, iets wat soms goed uitdraait maar bij mij er vreemd genoeg ook voor zorgt dat ik soms een eenheid mis. Nogmaals is dit een goede plaat maar hij kan niet tippen aan Good Kid M.A.A.D. City.

geplaatst: 14 april, 23:35 uur [permalink]
Omdat Kendrick vandaag een nieuw album uit heeft, keek ik hier nog eens. Tot mijn verbazing heeft dit meesterwerk inmiddels een score van nog 'maar' 4,06*. Ik vind hem zelf nog wat beter, zeker 'overall' dan Good Kid M.A.A.D. City.

geplaatst: 26 april, 14:30 uur [permalink]
Laatst nog een paar keer gedraaid als 'voorbereiding' op DAMN., en ik blijf dit toch een stuk minder album dan de voorganger vinden. To Pimp a Butterfly is te lang en kent diverse mindere broeders ('Mortal Man', ik kijk jou vooral aan), al zal menig rapper een al dan niet figuurlijke moord doen voor zo'n album. Maar toch, een heel flink album blijft het wel.

avatar van davidlovesfolk
geplaatst: 13 juni, 11:59 uur [permalink]
Beste Kendrick plaat en een van de beste platen aller tijden

geplaatst: 13 juni, 13:38 uur [permalink]
Z'n vorige is anders een stuk beter.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
geplaatst: 13 juni, 13:42 uur [permalink]
Oh ja, is dat zo?

geplaatst: 13 juni, 13:59 uur [permalink]
panjoe schreef:
Oh ja, is dat zo?

Precies hetzelfde kun je van davidlovesfolks bericht zeggen.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
geplaatst: 13 juni, 14:11 uur [permalink]
Was ook bedoeld als reactie op beide berichten.

Dit doet me er trouwens aan denken dat ik GKMC nog steeds een nieuwe kans moet geven. Ik denk dat die mij een stuk beter smaakt, nu ik wat meer aan Kendricks stijl gewend ben.

avatar van Ernie
geplaatst: 13 juni, 17:45 uur [permalink]
Good Kid M.A.A.D. City overtreft dit album nochtans. TPAB is zeker niet slecht maar ik mis een verhaal hier, de nummers volgen elkaar niet logisch op en een skit/interlude als "for free" wekt alleen maar irritatie op bij mij.Wesley's Theory, King Kunta, Allright, Momma & The blacker the berry ziin wel goed maar dat is te weinig om hier van een meesterwerk te spreken. Op dit moment zwaar overrated in mijn oren maar ik zal dit schijfje nog kansen geven

avatar van Nr.4
geplaatst: 13 juni, 23:12 uur [permalink]
Het 'verhaal' is voor mij op TPAB juist wat het zo'n geniaal album maakt.

avatar van davidlovesfolk
geplaatst: 13 juli, 13:58 uur [permalink]
Slowgaze schreef:

Precies hetzelfde kun je van davidlovesfolks bericht zeggen.

Dit album is een meesterwerk net als beide Damn. En GKMC. Mortal Man is juist de beste track vind ik. Ik vind de nummers wat minder strak als bij beide GKMC en Damn, maar de 'message' is strakker als je dat zo wil zeggen. Er zijn geen strakke statements omdat dat niet nodig is, dit album gaat over het pad ernaartoe. Het gaat over het leren waarderen van wat je hebt, thuis, het juiste proberen te doen voor de mensen om je heen en jezelf en de barrières die je moet overrompelen om de top (emotioneel, qua geluk en qua het beste uit jezelf te halen) te bereiken. Als je het allerlaatste gedicht goed luistert en dan het album ontleed zie je de reis die hij mentaal en fysiek gemaakt heeft. Bij Mortal Man staan elke keer de haren op mijn arm recht overeind. Overigens zijn er miss een stuk of 30 albums die ik een 10/10 geef en zijn laatste 3 staan erin