Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2015)

4,05

Label: Aftermath (II)

1. Wesley's Theory (4:47)
    met George Clinton en Thundercat
  2. For Free? [Interlude] (2:10)
  3. King Kunta (3:54)
  4. Institutionalized (4:31)
    met Bilal, Anna Wise en Snoop Dogg
  5. These Walls (5:00)

met Bilal, Anna Wise en Thundercat
  6. u (4:28)
  7. Alright (3:39)
  8. For Sale? [Interlude] (4:51)
  9. Momma (4:43)
  10. Hood Politics (4:52)
  11. How Much a Dollar Cost (4:21)
    met James Fauntleroy en Ronald Isley
  12. Complexion (4:23)
    met Rapsody
  13. The Blacker the Berry (5:28)
  14. You Ain't Gotta Lie (Momma Said) (4:01)
  15. i [Extended Version] (5:36)
  16. Mortal Man (12:07)
723 BERICHTEN 19 MENINGEN
avatar van thgryda
geplaatst: 19 november 2015, 09:49 uur [permalink]
Joe D schreef:
Eens.

Sowieso... En dan kan je wel zeggen dat zoiets in de lijn der verwachtingen lag maar voor mij was dat zeker niet het geval. Ik had verwacht dat hij GKMC wat zou herkauwen en zou stranden op "lekker album maar weinig innovatief, 4tje".

avatar van Slowgaze
geplaatst: 19 november 2015, 14:46 uur [permalink]

avatar van nightcrawler
geplaatst: 24 november 2015, 23:28 uur [permalink]
Fantastiche plaat. Good Kid, M.A.A.D City grijs gedraaid. Op deze plaat vindt Kendrick zich opnieuw uit. Een klassieker!

avatar van Elmo.
geplaatst: 16 december 2015, 02:46 uur [permalink]
Zelfs na een jaar intens veel naar dit album luisteren ben ik nog steeds onder de indruk van de facetten die tezamen het plaatje van deze plaat vormen. Het concept van het gedicht dat uitkomt op een gegenereerde interactie met Tupac voelt nog steeds als een van de beste plottwists in albums, en de jazz-geïnspireerde beats complementeren Kendrick in elke straat die hij dit album doorloopt.
Ook ben ik nog steeds zeer te spreken over de versie van i, die hier op het album staat, het nummer werkt echt als een anthem door de sfeer van het geluid, die niet op de oorspronkelijke single te vinden was.
Ten slotte zijn de featurings ook geweldig gekozen, en geven mensen als Thundercat achter de schermen verradelijk veel kleur aan dit album.
Hopelijk zal dit album prachtig mooi oud worden, en kan ik later tevreden terugkijken op de eerste keer, dat Kendrick me 100% achterovergeblazen heeft.

avatar van Holla
geplaatst: 31 december 2015, 13:38 uur [permalink]
Kendrick Lamar - God Is Gangsta on Vimeo

Dit is de short film 'God is Gangsta', eigenlijk een muziekvideo van U en For Sale. Hij kan niks fout doen momenteel, dit is wederom briljant.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 31 december 2015, 14:03 uur [permalink]
Holla schreef:
Hij kan niks fout doen momenteel.

Toch wel. Dat kapsel.

geplaatst: 31 december 2015, 14:12 uur [permalink]
Nummer 2 in de jaarlijst van MM en dat voor een hiphop plaat. Mijn nummer 1 (natuurlijk).

avatar van Holla
geplaatst: 31 december 2015, 16:06 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:

Toch wel. Dat kapsel.

Haha als je dat als fout bestempeld betekent het dus dat de rest prima is!

geplaatst: 21 januari 2016, 19:14 uur [permalink]
thgryda schreef:

Overduidelijke hoogtepunten zijn Wesley's Theory, King Kunta, These Walls, How Much a Dollar Cost, The Blacker the Berry & I.

Grotendeels mee eens, met de toevoeging dat ik veel van de rest van het album matig tot vervelend vind. Ik zal best een oldschool liefhebber zijn inmiddels, maar veel tracks nodigen gewoon niet uit tot herhaaldelijke beluistering. Onaantrekkelijke beats en flows. Wat jammer is, want ik weet best dat Kendrick wat te zeggen heeft.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
geplaatst: 22 januari 2016, 09:42 uur [permalink]
T.O. schreef:

Maar de meeste tracks hebben juist herhaaldelijke beluistering nodig om in te zinken. Voor mij was dit tenminste een echte groeiplaat, en hij staat nu eenzaam aan de top van albums uit 2015. Bovendien heeft het (buiten de kwaliteit van de productie) het meest oldskool gevoel dat ik in jaren heb gehoord op een hiphopalbum.

avatar van Silky & Smooth
geplaatst: 24 januari 2016, 15:45 uur [permalink]
Hij blijft per luisterbeurt leuker worden. Geweldige plaat! Al blijf ik mij storen aan zijn 2Pac interview...

avatar van thgryda
geplaatst: 26 januari 2016, 09:45 uur [permalink]
T.O. schreef:

Goh Institutionalized, You ain't gotta lie, Hood politics en mortal man vind ik ook gewoon goede nummers. Allright en Mommy zijn wel oké maar weinig speciaal. Die twee interludes en u vind ik wat minder, zelfs een beetje storend als je ze afzonderlijk beluister maar horen wel bij de sfeer en het thema van het album imo. TPAB kun je niet als een verzameling van afzonderlijke nummers beschouwen imo. Er blijft dan nog genoeg lekkers over maar net als GKMC gaat het om het geheel, het concept en beide zitten gewoon uitermate sterk in elkaar! Bij Section 80 heb ik dat gevoel minder. Enkele fantastische nummers met een heel unieke sound en de rest is maar wat opvulling met een vergelijkbaar geluid maar dan net wat minder.

geplaatst: 26 januari 2016, 23:10 uur [permalink]
Wat is er oldschool aan deze plaat, afgezien van de boombap beat in The Blacker The Berry?

Overigens begrijp ik dat dit een conceptalbum is, maar het nodigt me gewoon niet uit om vaker te luisteren. Ook een moeilijke plaat moet iets hebben dat de aandacht blijft trekken. Dat je hem toch steeds gaat opzetten, ondanks dat niet alles even toegankelijk is. Dat mis ik hier.

Deze week heb ik GKMC weer eens opgezet en die bevalt echt veel beter. En bevat trouwens ook echt wel tracks die je gewoon los kunt draaien.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 27 januari 2016, 00:34 uur [permalink]
T.O. schreef:

Dit is niet echt oldschool, maar het heeft wel die vibe youknowhatimsayin?

FRIPI
geplaatst: 27 januari 2016, 10:21 uur [permalink]
Ik heb de hype rond deze man nooit begrepen. Ik zie hem ook als black Eminem. Wetende dat hij wat te vertellen heeft maar zo verrotte stem heeft dat ik er geen vijf minuten naar kan luisteren.
Het is overduidelijk dat deze man zwaar hyped is door de grote jongens uit het vak maar wordt door de hipster generatie op handen gedragen want zij hebben eindelijk een degelijke rapper aan hun zijde na miskleunen als Wayne en Drake.

Het grappige is dat veel plays op YouTube de standaard is en ook enkel als geniaal bestempeld wordt terwijl dat niets zegt over hoe goed iemand is.

Nu zeggen mensen vaak maar oude rotten uit het vak lopen ermee weg. Natuurlijk dissen zulke gasten niet omdat het onprofessioneel overkomt. Daarom hield KRS zijn mond toen hij belachelijk werd gemaakt op tv tijdens een interview door Soljah Boy.

Waarom zou je een ster belachelijk maken als je weet dat hij/zij populair is. Dat is een oorlog die je nooit gaat winnen.

avatar van Slowgaze
geplaatst: 27 januari 2016, 12:18 uur [permalink]
Oké, FRIPI.

avatar van Franck Maudit

geplaatst: 27 januari 2016, 12:28 uur [permalink]
FRIPI schreef:
door de hipster generatie op handen gedragen

Na al die jaren vertwijfeld zoeken naar een identiteit heb jij me eindelijk het licht doen zien: ik ben een hipster! Hoe kon ik zo blind zijn? Paar maanden terug vroeg een goeie vriend me nog wat ik zo goed vind aan Kendrick Lamar, ik stamelde iets over glutenvrije beats en haarknotjesrhymes. Waarmee ik uiteraard niets over de muziek zei maar vruchteloos probeerde me te assimileren aan een vermeende tijdsgeest! Nogmaals, ik ben blind geweest. Dit, beste mensen, is de mooiste dag van mijn leven. Iemand een bionade?

avatar van Joe D

Soulja Boy > KRS-One

😜

avatar van Joe D
geplaatst: 27 januari 2016, 18:01 uur [permalink]
Tja, sorry. Ik vind KRS-One gewoon oerslecht. Entertaint me voor geen meter die man. Met z'n saaie, kale boombap beats.

avatar van Obscure Thing
geplaatst: 27 januari 2016, 20:30 uur [permalink]
Smaken verschillen inderdaad. Het ironische is dat die post van FRIPI enorm hipster is 😄

geplaatst: 12 februari 2016, 20:05 uur [permalink]
Net niet zo goed als Good kid mad city maar nog steeds erg goed

avatar van -marco-
geplaatst: 16 februari 2016, 09:13 uur [permalink]
Die FRIPI is niet goed 🤐

geplaatst: 20 februari 2016, 23:00 uur [permalink]
Sterk album van kendrick. Hij rapt met zijn hart op de tong en meent elk woord. Ook de producties zijn heerlijk. Favoriete track voor mij is the blacker te berry! Maar ik blijf erbij dat ik het toch een beetje een overhypte rapper vind. Met grootste punt van kritiek dat lamar nu geprezen word voor lyrics die lupe fiasco 10 jaar geleden er al uitgooide. Nummer 2 hip hop album van vorig jaar achter tetsuo & youth wat tekstueel toch wel met kop en schouders boven deze uitsteekt.

avatar van Franck Maudit

geplaatst: 20 februari 2016, 23:12 uur [permalink]
aminam19 schreef:
Hij rapt met zijn hart op de tong en meent elk woord.

Dat is toch wel een uitermate gevaarlijke stelling.

Niet dat ik Kendrick niet geloof - wel in tegendeel. Maar wanneer kan je het hard maken dat hij 'for real' is?

geplaatst: 21 februari 2016, 01:52 uur [permalink]
Franck Maudit schreef:

Dat is toch wel een uitermate gevaarlijke stelling.

Dat hij "for real" is, is natuurlijk nooit helemaal te bewijzen en in de rap muziek word vaak overdreven. Maar dat is ook niet helemaal wat ik bedoel te zeggen. Ik vind dat kendrick eerlijk is in zijn teksten en ook kritisch naar zichzelf toe. En met "meent elke woord" bedoel ik meer dat hij achter de woorden staat die zij zegt/rapt op dit album. Het komt allemaal eerlijk en overtuigend over. Iets wat ik vaak bij andere hip hop albums mis

geplaatst: 1 maart 2016, 16:46 uur [permalink]
Wat is dit toch een waanzinnig album. Voor mij een van de beste albums van de afgelopen vijf jaar.
Interessante music moves en teksten. Ik ben geen yo-hip-ho-hopperpop fan maar wat Kendrick hier laat horen overtreft alle verwachtingen. Een hedendaagse klassieker zeg maar (lekker dubbelop).
Wat een fris album. Staat al die tijd op play. En elke keer ontdek ik weer nieuwe dingen. Dat heb ik voor het laatst gehad bij Voodoo van D' Angelo en There's A Riot. En dat terwijl ik ook geen funk liefhebber echt ben.

avatar van Ernie
geplaatst: 1 maart 2016, 19:15 uur [permalink]
Ook recent aangeschaft maar Ik hoor het geniale voorlopig nog niet bij deze "To Pimp a Butterfly"

Nog geen verdere mening of recensie, ga de plaat eerst nog wat beluisteren voor ik hier mensen gelukkig maak of voor de borst stoot. Good Kid Mad City was ook een groeier dus deze ga ik ook alle kansen geven.

avatar van Mattson
geplaatst: 24 maart 2016, 04:07 uur [permalink]
T.O. schreef:

Ik snap je punt, maar moet een plaat echt blijven uitnodigen om opnieuw te beluisteren, of om eens eventjes op te zetten? Enkele van mijn favoriete albums leg ik zelden op, daar zijn ze nu eenmaal te zwaarwichtig voor. Idem voor bv. Irréversible, één van m'n favoriete films, maar een marteling om te zien.

Hetzelfde geldt misschien voor dit album. Individueel valt het misschien moeilijk om een nummertje eruit te halen en even op te zetten gezien het een conceptalbum is en je het meer als een geheel moet zien.

geplaatst: 26 maart 2016, 13:39 uur [permalink]
Maar jij hebt het over je favoriete albums, platen die je dus al goed vindt. Dat geldt niet voor mij bij deze van Kendrick.

avatar van Cor
Cor
geplaatst: 26 maart 2016, 16:01 uur [permalink]
Krachtig muzikaal en politiek statement. Muziek en boodschap vormen een fraai verbond. En ik vind 'King Kunta' onweerstaabaar: "Da Funk shall be within you".

avatar van Marciano Coffie
geplaatst: 4 juni 2016, 20:48 uur [permalink]
Weet je, een aantal vrienden dit album hebben geluisterd vinden het minder dan gkmc vanwege de aparte producties en de vibe dat niet altijd aanwezig is, aangezien het een luistercd is.

Ik daarentegen vind het ook niet goed als gkmc, maar de producties zijn moelijk goed. ik hou van funk, jazz en r&b dus ik was al snel hooked. Lyrics zijn moeilijk goed, maar de message heb ik zelf niet snel ondervonden. Dat komt omdat het bij mij pas na een paar luisterbeurten het kwartje liet vallen en en het kijken naar reviews. Lyricaal klopt het, production wised klopt het. Niet alle nummers zijn even sterk, maar de meeste wel. Het volgende album hoeft zo'n stijl niet meer te zijn, ALS hij maar wel stopt met zingen. My god.

4,5 ster

the blacker the berry
u

avatar van popstranger
geplaatst: 11 januari, 17:25 uur [permalink]
Na de zoveelste luisterbeurt kom ik niet hoger uit dan 3,5*. Naar mijn bescheiden mening niet het meesterwerk dat sommigen ervan maken maar een hooguit degelijke plaat. Er zijn teveel stukken die de vaart eruit halen en ook het einde van de plaat (het stuk na mortal man) is leuk voor 1 keer. Laten we wel wezen dat Kendrick het wel kan; tracks als King Kunta, Hood Politics en The Blacker The Berry bewijzen dat hij songs kan neerzetten met de juiste 'bite'. De plaat duurt zeker lang genoeg en roert in een net iets te grote pot van stijlen, iets wat soms goed uitdraait maar bij mij er vreemd genoeg ook voor zorgt dat ik soms een eenheid mis. Nogmaals is dit een goede plaat maar hij kan niet tippen aan Good Kid M.A.A.D. City.